Ineke2 schreef:karuna schreef:De vraag is on topic. Er zijn sinds dit bericht veel verhalen naar buiten gekomen en ook politici die er kamervragen over gaan stellen
De vraag was over drugsgeraleerd beleid en daarmee off-topic.
Ik lees op rijksoverheid overigens het volgende:
Herziening beslag- en executierecht
Een schuldeiser mag maatregelen nemen als zijn rekeningen niet worden betaald. Maar het moet niet zover gaan dat mensen geen kant meer op kunnen. Daarom zijn de regels voor het executie- en beslagrecht herzien. De wet wordt in drie stappen ingevoerd, waarbij per 1 oktober 2020 al is geregeld dat in beginsel geen beslag meer wordt gelegd op bijvoorbeeld de inboedel van mensen met schulden als de kosten van verkoop hoger zijn dan de opbrengsten. Per 1 januari 2021 is het niet langer mogelijk om de gehele bankrekening van iemand met schulden op te eisen. Zo komen mensen niet onder het bestaansminimum en houden zij geld over om van te leven.
Dit was toch al zo? Er bestaat toch altijd al een beslagvrije voet? ( dan heb ik het over de bankrekening, niet over de verkoop van spullen)
De beslagvrije voet bestaat inderdaad. Het beslag leggen op de bankrekening is meer iets wat deurwaarders doen. Ze leggen dan beslag op de bankrekening en het hele saldo wat op dag moment op de rekening staat, wordt gepakt. Dat mag nu niet meer. Nu vertelde een deurwaarder mij wel dat ze daarentegen door wetswijzigingen nu weer wel makkelijker beslag kunnen leggen op de boedel, maar daar weet ik het fijne niet van.
De beslagvrije voet bestaat inderdaad al heel lang. Deze wordt meer toegepast bij beslag op het inkomen. Een deurwaarder, de belastingdienst of gemeente kan beslag leggen op je inkomsten en daarmee een deel van je inkomsten gebruiken om je schuld af te lossen. Hier komen ook wat wijzigingen in.