Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 15:18

Karl66 schreef:
Volgens mij staat de PvdA op dit moment op iets van tien zetels. Is één van deze mensen in staat om dat aantal serieus omhoog te krijgen? Aboutaleb had dat misschien vier jaar geleden gekund, maar die is ondertussen ook iets teveel in zichzelf gaan geloven. Ik denk dat Arib dan nog de beste kandidaat is, maar dan nog betwijfel ik of zij het stemmenkanon is dat de PvdA weer op de kaart kan zetten.

Dat weet ik niet. Maar is er iemand die dat wel kan? Binnen de PvdA dus? Ik denk dat het voor hen nu echt even standje overleven is hoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:19

Karl66 schreef:
Dus ze was één van de meer dan 75 kamerleden die daartegen was? En daarnaast was ze toevallig ook nog woordvoerster voor dat onderwerp van de PvdA. Daardoor wordt een politicus voor mij niet direct erg aansprekend.

Karl dat hoeft ook niet, want volgens mij vind je nog nooit politici die voor mij aanspreekbaar zijn of waren, aanspreekbaar. Dat is democratie en dat mag. Zij was de initiator en kreeg meer mensen op de been vd 2de kamer.

Ik geef toevallig nu één vb en ja voor mij is het wel belangrijk, want ik stem alleen op mensen waarvan ik het idee heb, dat ze het goede doen in mijn ogen.

Arib of Aboutaleb vind ik ook een goede, eens met Magrathea. Ik vind het ook een politici waar je op kan rekenen, zoals nu, waarin ze dit gaat doen terwijl de partij het moeilijk heeft. Dat waardeer ik ook als mensen dat doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:20

@Magrathea, dat zeg ik :D Ik vind Ploumen niet echt aansprekend, maar de rest ook niet.

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:05

Ik denk dat Aboutaleb de partij meer omhoog had kunnen krijgen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:18

purny schreef:

Ik vind Aboutaleb een uitstekende burgemeester. Maar ik vrees dat met hem als lijsttrekker er misschien wel meer stemmen zouden zijn gekomen, maar dat dan de PvdA (ook) verzand in vooral Randstad georiënteerde politiek.

Vier jaar geleden was het alleen de PvdA die in het partijprogramma het behoud van de leefbaarheid van de dunner bevolkte en krimpgebieden had staan. Behoud van OV, scholen, ziekenhuizen op aanvaardbare afstand. En dat niet alleen maar afstemmen op zoveel per aantal inwoners. Als je daaraan vasthoudt dan komen in grote delen van het land de voorzieningen op wel heel grote afstand te liggen van veel inwoners.
Nu al worden aanrijtijden van brandweer en ambulance lang niet altijd gehaald.
Bijvoorbeeld:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/214795/B ... ijden-niet
https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/gez ... -ambulance
En dat vind ik zorgelijk. Het gaat dan soms letterlijk over het verschil tussen leven en dood.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:19

Roodvos schreef:
purny schreef:

Ik vind Aboutaleb een uitstekende burgemeester. Maar ik vrees dat met hem als lijsttrekker er misschien wel meer stemmen zouden zijn gekomen, maar dat dan de PvdA (ook) verzand in vooral Randstad georiënteerde politiek.

Vier jaar geleden was het alleen de PvdA die in het partijprogramma het behoud van de leefbaarheid van de dunner bevolkte en krimpgebieden had staan. Behoud van OV, scholen, ziekenhuizen op aanvaardbare afstand. En dat niet alleen maar afstemmen op zoveel per aantal inwoners. Als je daaraan vasthoudt dan komen in grote delen van het land de voorzieningen op wel heel grote afstand te liggen van veel inwoners.
Nu al worden aanrijtijden van brandweer en ambulance lang niet altijd gehaald.
Bijvoorbeeld:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/214795/B ... ijden-niet
https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/gez ... -ambulance
En dat vind ik zorgelijk. Het gaat dan soms letterlijk over het verschil tussen leven en dood.

Dit is nu ook een belangrijk punt in het programma van BBB. Leefbaarheid van het platteland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:29

En Mw Ploumen heeft het fonds 'She Decides' opgericht toen Trump aan de macht kwam en geboortebeperking voor veel vrouwen te duur / onmogelijk dreigde te worden.

En ze is ;) behalve vrouw ook Limburgse en kind van kleine middenstanders.

En een kundig en ervaren politica, ook op het Binnenhof.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-01-21 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:30

Janneke2 schreef:
En Mw Ploumen heeft het fonds 'She Decides' opgericht toen Trump aan de macht kwam en geboortebeperking voor veel vrouwen te duur / onmogelijk dreigde te worden.

Ook dat!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:11

Ik zag zojuist dat bekend is geworden dat alle schulden van overheidsinstanties van slachtoffers van de toeslagenaffaire worden kwijtgescholden. Ik vond het voor die mensen zo’n fijn bericht, lijkt me zo’n opluchting.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:39

Ik vind Ploumen een hele goede, integere politica, maar niet heel aansprekend om nieuwe kiezers op de PvdA aan te trekken.
Maar ik zou niemand anders weten, die wel voor veel extra stemmen kan zorgen, zoals ooit Wouter Bos :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:49

secricible schreef:
Ik zag zojuist dat bekend is geworden dat alle schulden van overheidsinstanties van slachtoffers van de toeslagenaffaire worden kwijtgescholden. Ik vond het voor die mensen zo’n fijn bericht, lijkt me zo’n opluchting.

Oh dat is echt top!

Mogen ze nu wel het gehele schadevergoedingbedrag houden of moeten ze alsnog alles boven de 10k aan de belastingdienst geven?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:51

IMANDRA schreef:
secricible schreef:

Oh dat is echt top!

Mogen ze nu wel het gehele schadevergoedingbedrag houden of moeten ze alsnog alles boven de 10k aan de belastingdienst geven?

Aangezien hun schuld daar nu is kwijtgescholden hoeven ze dus niet meer af te dragen aan de belastingdienst. Belastingdienst, CAK, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank en de gemeenten doen voor nu iig mee aan deze regeling.
Er is opgeroepen aan private instanties om hetzelfde te doen, maar daar kan de politiek uiteraard niets in verplichten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:03

Electra63 schreef:
Ik vind Ploumen een hele goede, integere politica, maar niet heel aansprekend om nieuwe kiezers op de PvdA aan te trekken.
Maar ik zou niemand anders weten, die wel voor veel extra stemmen kan zorgen, zoals ooit Wouter Bos :D

Dit snap ik. Ik ben een vrouw die haar hele leven al vrouwen volg. Ik geloof niet dat ik ooit op een man gestemd heb, dit zoals ik geleerd heb van mijn moeder. Ook via allerlei vrouwenstudie veel 0ver vrouwen en de positie van vrouwen geleerd. En inderdaad vrouwen zijn anders in hoe ze zich uiten in welke baan dan ook.
Wouter Bos was ook OK, maar Lilian Ploumen met dat wat ik van haar weet doet niet voor hem onder. Ze is anders, ze is bescheiden zoals zoveel vrouwen die zichzelf niet op de borst tikken. En als je als vrouw wel zegt dat je goed bent met veel ervaring zoals Sigrid Kaag, dan wordt dat niet geaccepteerd (hoe durft ze→ en dan denk ik hallooo, weet je wel wie je voor je hebt?) .

Goed zijn en goed weten te zijn dat is iets van mannen. Goed zijn maar niet mogen weten dat je goed bent dat is iets van vrouwen. En ik zal wel heel erg veel Bokt over me heen krijgen maar zo is het wel.

Vanavond postuum, hebben de elf steden winnaressen, hun prijs gekregen, hun moment en wordt recht gezet wat deze vrouwen nooit gehad hebben. Met tranen in mijn ogen naar gekeken. WANT dit is met zoveel vrouwen gebeurt en gebeurt nog steeds. De mannen staan in de spotlights, de vrouwen worden niet gezien met hun prestaties.
De vrouwen manoeuvreren voortduren want is moeilijk en gecompliceerd om als vrouw die waardering te krijgen die je verdient. Er is nl altijd wel de stok om de hond mee te slaan en dat geldt zeer zeker voor vrouwen of nog erger er wordt niet eens gezien hoe groot de ( niet gesponserde etc) prestatie is van ze.

Dus ongeacht op wie jullie ( en nu spreek ik met name de vrouwen aan) gaan stemmen in maart, denk eens na , of het niet tijd wordt dat je op een vrouw gaat stemmen. Er zijn echt zoveel goede vrouwen. Geef ze een kans en verander daarmee de mannelijke "witte" politieke wereld.
Er is nl meer als enkel de capabele mannen→ nl er zijn ook heel veel capabele vrouwen!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-01-21 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:08

secricible schreef:
IMANDRA schreef:
Oh dat is echt top!

Aangezien hun schuld daar nu is kwijtgescholden hoeven ze dus niet meer af te dragen aan de belastingdienst. Belastingdienst, CAK, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank en de gemeenten doen voor nu iig mee aan deze regeling.
Er is opgeroepen aan private instanties om hetzelfde te doen, maar daar kan de politiek uiteraard niets in verplichten.

Zou de politiek sieren om die schulden ook te verzamelen en af te betalen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:09

Vorige keer heb ik op de eerste vrouw in de lijst gestemd :j

@sec oh dat is top!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:12

secricible schreef:

Dat werd ook wel eens tijd, de overheid was in dit geval verantwoordelijk en eindelijk nemen ze die verantwoordelijkheid ook eens.

Electra63 schreef:

Ik vind het vooral een heel erg grijze muis en als politicus zal je toch ook mensen moeten kunnen aanspreken en activeren om op jouw partij te gaan stemmen.

@Pien, ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat jij op Sigrid Kaag gaat stemmen, dat is gewoon een keiharde technocratische neoliberaal. dat jij op bijvoorbeeld op Ploumen zou stemmen, dat kan ik me prima voorstellen, dat is in ieder geval een politica, die qua denkbeelden dicht bij jou in de buurt zit. Maar Kaag? Los van het feit dat zij een vrouw is, kan ik me niet voorstellen dat ze qua politieke denkbeelden en ideeën over hoe Nederland er in de toekomst uit moet zien ook maar enigszins bij jou in de buurt komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:24

Citaat:
Pien, ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat jij op Sigrid Kaag gaat stemmen, dat is gewoon een keiharde technocratische neoliberaal. dat jij op bijvoorbeeld op Ploumen zou stemmen, dat kan ik me prima voorstellen, dat is in ieder geval een politica, die qua denkbeelden dicht bij jou in de buurt zit. Maar Kaag? Los van het feit dat zij een vrouw is, kan ik me niet voorstellen dat ze qua politieke denkbeelden en ideeën over hoe Nederland er in de toekomst uit moet zien ook maar enigszins bij jou in de buurt komt

Karl, dit is een enorme arrogante zelfs wat betweterige post, waarin jij als man aangeeft:
1. Wie ik ben.....Karl je kent me niet eens, we hebben elkaar nooit gezien cq gesproken;
2. Wie beter bij me zou passen en op wie ik beter zou kunnen stemmen.

Karl ik heb je hoog, alleen vraag ik me meer en meer af (dus niet enkel nav deze post maar al langer) , of jij onderwerpen, meningen en nu ook mensen meer en meer door de "bril" die Karl heet, bekijkt en nog erger beoordeelt.
Dus te subjectief vanuit wat jij goed vindt, denkt etc. de wereld om je heen bekijkt (is normaal en doet iedereen) maar ook anderen bekijkt en hun visies beoordeelt adhvde denkbeelden van Karl. Dat is vooral voor jezelf niet ok! Want je mist daarmee teveel van wat werkelijk speelt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:37

Tja, je mag elkaar niet aanspreken op politieke keuze. Of je moet het anders brengen. Bijvoorbeeld: Kaag deed dit, Kaag zegt dat. Denk jij daar hetzelfde over? Ik begreep dat je er anders tegenover staat?

Zoiets?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:53

Sorry Pien, maar uit jouw berichten hier op Bokt durf ik wel te zeggen dat jij geen keiharde neoliberaal bent, die heel technocratisch tegen de problemen in de samenleving aankijkt. En dat ik zo tegen jou aankijk heeft er niks mee te maken dat ik man ben, ik lees gewoon jou berichten en baseer daarop mijn mening over jou.

Daarom verbaas ik me gewoon nog steeds over jouw keuze voor Kaag, want ik zie gewoon totaal geen overeenkomst tussen haar ideeën over hoe we Nederland moeten inrichten en jou ideeën, zoals ik die op Bokt lees. D66 is gewoon een extreem liberale partij, de vindt dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor zichzelf en hun toekomst. En als jij dan toevallig een zwakkere in de samenleving bent, dan is dat wat hun betreft jou eigen probleem. En die instelling vind ik totaal niet bij jou passen en dat mag je echt als een compliment opvatten, want in mijn ogen ben jij sociaal veel te bevlogen voor die partij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 22:51

IMANDRA schreef:

Ik wil je er wel even op wijzen dat als je pro vrouwen in de politiek bent dit niet een super goeie strategie is. Check deze website! https://www.stemopeenvrouw.com/stemtip/
(Je mag overigens gewoon op de eerste vrouw op de lijst stemmen als je dat evengoed graag wil :D )

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:04

Ik stem meestal niet op de lijsttrekker. Die wordt toch wel gekozen, tenzij je natuurlijk op een de één of andere splinterpartij stemt :D

Er zijn genoeg mensen die lager op de lijst staan en wel een duwtje in de rug kunnen gebruiken. Of het nou om een vrouw gaat, het iemand uit je regio is (Limburgers hoeven echt niet te klagen over hun vertegenwoordiging in de tweede kamer, als Drenth word je pas echt slecht vertegenwoordigd), of het om iemand gaat die die een onderwerp op de kaart zet of een andere reden die je belangrijk vindt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:08

Karl66 schreef:
Sorry Pien, maar uit jouw berichten hier op Bokt durf ik wel te zeggen dat jij geen keiharde neoliberaal bent, die heel technocratisch tegen de problemen in de samenleving aankijkt. En dat ik zo tegen jou aankijk heeft er niks mee te maken dat ik man ben, ik lees gewoon jou berichten en baseer daarop mijn mening over jou.

Daarom verbaas ik me gewoon nog steeds over jouw keuze voor Kaag, want ik zie gewoon totaal geen overeenkomst tussen haar ideeën over hoe we Nederland moeten inrichten en jou ideeën, zoals ik die op Bokt lees. D66 is gewoon een extreem liberale partij, de vindt dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor zichzelf en hun toekomst. En als jij dan toevallig een zwakkere in de samenleving bent, dan is dat wat hun betreft jou eigen probleem. En die instelling vind ik totaal niet bij jou passen en dat mag je echt als een compliment opvatten, want in mijn ogen ben jij sociaal veel te bevlogen voor die partij.

Ik kan me heel goed vinden in de opvattingen van Pien.

Ik heb nl. ook weleens PvdA gestemd, maar ook D66.
Om verschillende redenen.

Ik woon nu in een zeer gereformeerde gemeente waar SGP en CDA de ruime meerderheid hebben. Voor mij misschien wel een reden om bij Gemeenteraadsverkiezingen juist dan op D66 of GL te stemmen :D.
Op PvdA heb ik weleens gestemd, om een sociaal tegenwicht te hebben tegenover het liberale/rechtse beleid van met name de VVD.

De komende verkiezingen twijfel ik tussen PvdA of D66, dat ligt aan welk item/onderwerp ik het meeste waarde hecht.
Met name voor de euthanasie en de abortusstandpunten heb ik in het verleden weleens op D66 gestemd en dat zou nu ook weer kunnen gebeuren. Daarbij vind ik Kaag een goede, sterke politica, die een hoop stront over zich heen krijgt, alleen omdat ze met een Palestijn is getrouwd.

Maar als het tussen de VVD en PVV straks erom spant, dan kan ik ook op de VVD stemmen.

De enige partijen waar ik nooit op zal stemmen zijn FvD en PVV en partijen met een geloofsovertuiging.
Voor de rest is alles open wat mij betreft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:17

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Dit snap ik. Ik ben een vrouw die haar hele leven al vrouwen volg. Ik geloof niet dat ik ooit op een man gestemd heb, dit zoals ik geleerd heb van mijn moeder. Ook via allerlei vrouwenstudie veel 0ver vrouwen en de positie van vrouwen geleerd. En inderdaad vrouwen zijn anders in hoe ze zich uiten in welke baan dan ook.
Wouter Bos was ook OK, maar Lilian Ploumen met dat wat ik van haar weet doet niet voor hem onder. Ze is anders, ze is bescheiden zoals zoveel vrouwen die zichzelf niet op de borst tikken. En als je als vrouw wel zegt dat je goed bent met veel ervaring zoals Sigrid Kaag, dan wordt dat niet geaccepteerd (hoe durft ze→ en dan denk ik hallooo, weet je wel wie je voor je hebt?) .

Goed zijn en goed weten te zijn dat is iets van mannen. Goed zijn maar niet mogen weten dat je goed bent dat is iets van vrouwen. En ik zal wel heel erg veel Bokt over me heen krijgen maar zo is het wel.

Vanavond postuum, hebben de elf steden winnaressen, hun prijs gekregen, hun moment en wordt recht gezet wat deze vrouwen nooit gehad hebben. Met tranen in mijn ogen naar gekeken. WANT dit is met zoveel vrouwen gebeurt en gebeurt nog steeds. De mannen staan in de spotlights, de vrouwen worden niet gezien met hun prestaties.
De vrouwen manoeuvreren voortduren want is moeilijk en gecompliceerd om als vrouw die waardering te krijgen die je verdient. Er is nl altijd wel de stok om de hond mee te slaan en dat geldt zeer zeker voor vrouwen of nog erger er wordt niet eens gezien hoe groot de ( niet gesponserde etc) prestatie is van ze.

Dus ongeacht op wie jullie ( en nu spreek ik met name de vrouwen aan) gaan stemmen in maart, denk eens na , of het niet tijd wordt dat je op een vrouw gaat stemmen. Er zijn echt zoveel goede vrouwen. Geef ze een kans en verander daarmee de mannelijke "witte" politieke wereld.
Er is nl meer als enkel de capabele mannen→ nl er zijn ook heel net zo veel capabele vrouwen!

Ik heb jouw laatste zin even wat aangepast

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:35

Magrathea schreef:
IMANDRA schreef:

Ik wil je er wel even op wijzen dat als je pro vrouwen in de politiek bent dit niet een super goeie strategie is. Check deze website! https://www.stemopeenvrouw.com/stemtip/
(Je mag overigens gewoon op de eerste vrouw op de lijst stemmen als je dat evengoed graag wil :D )

Oh thanks, goeie!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:54

Gemeenteraad vind ik net weer iets anders dan de landelijke verkiezingen. Daar maak je keuzes op basis van de lokale situatie, niet de landelijke situatie.

D66 wil dat kinderen met een beperking niet meer naar het speciaal onderwijs gaan, nee die moeten deel van de samenleving zijn en met een rugzakje naar een gewone school. Dat is gewoon keihard bezuinigen ten koste van kinderen die zo'n beschermde plek keihard nodig hebben.

D66 is er voorstander van dat later, als diezelfde kinderen aan de slag moeten, dat ze bij een gewoon bedrijf aan de slag gaan, dan zijn ze namelijk onderdeel van de samenleving. Nee dat is gewoon een keiharde bezuiniging op mensen die het buiten een beschermde omgeving niet redden.

D66 is er een voorstander van dat flexwerkers en mensen met een vast contract qua voorwaarden gelijkgetrokken worden. En hoe doe je dat volgens D66 door de ontslagbescherming van de mensen met een vast contract zover omlaag te brengen dat het gelijk wordt aan een flexwerker.

Zo kan je nog op tal van terreinen doorgaan. D66 is een partij van de hoger opgeleiden voor de hoger opgeleiden. Die vinden dat mensen zich prima kunnen redden zonder allerlei vangnetten, want dat kunnen zij toch ook. En dit zijn geen dingen die ze zeggen omdat ze nu eenmaal in een coalitie zitten en soms water bij de wijn moeten doen. Dit zijn hun uitgangspunten, de overtuiging waarop ze hun politieke keuzes baseren.

Daarnaast zijn ze als extreem liberale partij ook cultureel progressief. Maar als dat de reden is om op D66 te stemmen, dan kan je die progressiviteit kan je ook bij andere partijen vinden, zonder de gure liberale economische keuzes van D66. En dat vind ik het griezelige aan D66, mensen stemmen erop vanwege hun culturele progressiviteit, maar zijn op de één of andere manier blind voor de economische keuzes die daarbij komen.