Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:04

_Penotti schreef:
Hoe zo kun je dat niet?
Het is toch bekend dat jonge vrouwen het meest nageroepen worden door mensen die van(verre) oorsprong niet Nederlands zijn.
Dat zijn toch de mensen op de dam?
Nee daar bedoel ik niet specifiek precies die 5000 mensen mee. Maar wel hun achtergrond.

Wat een onzin. Omdat een meisje dat stelt, is dat ineens zo?
Denk dat er genoeg Nederlanders zijn die vrouwen naroepen. Denk echt dat dat niets te maken heeft met afkomst of huidkleur. Ligt er waarschijnlijk maar net aan waar jij je begeeft in het land.

_Penotti

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:07

Kom... het is al zo vaak in het nieuws geweest, ook al zo vaak door Nederlandse meisjes aangegeven dat het om mensen met een kleurtje gaat.
Ik denk ook dat we zo eerlijk moeten zijn dit niet te ontkennen als we juist willen dat de witte Nederlander meer begrip gaat tonen voor de discriminatie die er wel is tegenover de gekleurde Nederlander.
Dan moeten we niet deze dingen onder het tapijt vegen, maar ook juist uitroeien. Samen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:07

_Penotti schreef:
Hoe zo kun je dat niet?
Het is toch bekend dat jonge vrouwen het meest nageroepen worden door mensen die van(verre) oorsprong niet Nederlands zijn.
Nee daar bedoel ik niet specifiek precies die 5000 mensen mee. Maar wel hun achtergrond.

Dat is omdat je dan aan het polariseren bent. Dat is niet netjes.
Ik vind het ook niet fijn om als blanke door de mensen op de Dam in een bepaalde hoek gedrukt te worden van racist. Oo al doen ze dat wel met al hun woorden over: witte mensen dit, witte mensen dat en witte mensen zus. Het is niet fatsoenlijk om mensen op basis van een bepaalde eigenschap een label op te hangen. Dus moet je oppassen om dat zelf ook niet te doen. Dat is namelijk waar racisme mee begint, met labels plakken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:08

Ik ben juist niet aan het polariseren, ik wil juist dat we er samen uit gaan komen. Maar dan moeten we het ook samen doen. En het niet vanuit 1 kant willen. Juist dan gaat het niet werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:09

_Penotti schreef:
Hoe zo kun je dat niet?

En dat is precies racisme.
Iemand met een andere huidskleur uit weet ik veel wat voor land heeft iets boos gezegd en daarom vertrouw ik miljarden mensen in de wereld niet die ook een andere huidskleur hebben.

Als een blanke je buurman neerschiet, ben je dan voortaan bang voor alle mensen met een westers uiterlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:10

_Penotti schreef:
Kom... het is al zo vaak in het nieuws geweest, ook al zo vaak door Nederlandse meisjes aangegeven dat het om mensen met een kleurtje gaat.
Ik denk ook dat we zo eerlijk moeten zijn dit niet te ontkennen als we juist willen dat de witte Nederlander meer begrip gaat tonen voor de discriminatie die er wel is tegenover de gekleurde Nederlander.
Dan moeten we niet deze dingen onder het tapijt vegen, maar ook juist uitroeien. Samen.

Als je dit soort dingen stelt, ben je toch geen haar beter dan degenen waarover deze hele discussie is ontstaan? Kom nou.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:10

Misschien net met mensen met een westers uiterlijk, maar misschien wel voor ajax aanhangers als hij dat zeer overtuigd was.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:11

Racisme is niet meetbaar Petnotti.

Het één is niet erger dan het andere.

Ik kan me trouwens niet helemaal aan de indruk ontwekken dat de bokker in dit topic die op de Dam aanwezig was, hier hetzelfde over denkt.

Volgens mij is het geen tikken op de vingers, maar meer een 'ik merk het niet dus het zal er wel niet zijn' instelling. Terwijl als je gaat luisteren naar niet schreeuwers (Akwasi, Jorgen Raymann en nog vele anderen), je echt een lelijk stuk van onze samenleving ziet. Daar mogen we toch wat van vinden? Juist om de samenleving mooier te gaan maken?

Mooie link trouwens van de NOS met dat onderzoek in Nederland.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:13

Joman schreef:
_Penotti schreef:

Als je dit soort dingen stelt, ben je toch geen haar beter dan degenen waarover deze hele discussie is ontstaan? Kom nou.

Maar kom, het is niet dat ik alleen dat stel, het komt vaak voor.
Meiden die nageroepen worden als kech of dergelijke.
Het is niet dat het zelden voorkomt.

en nee daarmee zeg ik niet dat ze dat allemaal doen. Absoluut niet.
Net zo min als alle witte mensen zwarte mensen nadeel aan doen.

Ik zeg wel, nu we het over ongelijkheid hebben, pak alles aan. Maak alles bespreekbaar. Samen.
Dan denk ik dat je over en weer veel meer begrip krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:15

_Penotti schreef:
Joman schreef:

Maar kom, het is niet dat ik alleen dat stel, het komt vaak voor.
Meiden die nageroepen worden als kech of dergelijke.
Het is niet dat het zelden voorkomt.

en nee daarmee zeg ik niet dat ze dat allemaal doen. Absoluut niet.
Net zo min als alle witte mensen zwarte mensen nadeel aan doen.

Ik zeg wel, nu we het over ongelijkheid hebben, pak alles aan. Maak alles bespreekbaar. Samen.
Dan denk ik dat je over en weer veel meer begrip krijgt.

Waarom generaliseer je zo?
Echt niet netjes. Nu heb je het weer over naroepen als kech. Net of de blanke Nederlander (of hoe je dit in hemelsnaam tegenwoordig moet benoemen) niemand na-of toeroept als prutsmuts.
Je stelling slaat gewoon nergens op en is niet netjes. Hoort niet thuis in een topic zoals deze.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-20 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:18

Joman schreef:
Echt niet netjes. Nu heb je het weer over naroepen als kech. Net of naroepen door de blanke Nederlander (of hoe je dit in hemelsnaam tegenwoordig moet benoemen) niemand na-of toeroepen als prutsmuts.
Je stelling slaat gewoon nergens op en is niet netjes. Hoort niet thuis in een topic zoals deze.

heb je het artikel gelezen?
Dat is waarom ik het hier over heb.

het hoort misschien daarom des te meer wel thuis in een topic als deze.
Het gaat beide kanten op en wil je respect voor elkaar moet het ook 2 kanten op.
Dus ik bedoel het juist heel goed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:19

Het is volgens mij meer een bepaalde sociale cultuur die naroept. En wellicht zijn mensen met een kleurtje daarin wat sterker vertegenwoordigd, maar dat ligt niet aan het kleurtje. Vaak kun je het niet eens zien, want veelal gaat hun hoofd schuil achter enorme capuchons :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:20

_Penotti schreef:
Joman schreef:
Echt niet netjes. Nu heb je het weer over naroepen als kech. Net of naroepen door de blanke Nederlander (of hoe je dit in hemelsnaam tegenwoordig moet benoemen) niemand na-of toeroepen als prutsmuts.

heb je het artikel gelezen?
Dat is waarom ik het hier over heb.

het hoort misschien daarom des te meer wel thuis in een topic als deze.
Het gaat beide kanten op en wil je respect voor elkaar moet het ook 2 kanten op.
Dus ik bedoel het juist heel goed.

Jazeker. Ik denk dat ik je net zoveel artikelen kan aanleveren waar het gaat over blanke mannen (van NL afkomst) die net zo goed dit soort dingen roepen. Dat jij dit artikel eruit pikt, is totale willekeur en onderstreept juist waarom deze discussie bestaat. Sterker nog, door je artikel te benoemen draag je bij aan racisme wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:21

Sheran schreef:
Het is volgens mij meer een bepaalde sociale cultuur die naroept. En wellicht zijn mensen met een kleurtje daarin wat sterker vertegenwoordigd, maar dat ligt niet aan het kleurtje. Vaak kun je het niet eens zien, want veelal gaat hun hoofd schuil achter enorme capuchons :')

Ach kom. Even generaliserend, maar hoeveel bouwvakkers doen dat niet? Niks grote capuchons of kleurtje. Gewoon werklui, ondanks bepaalde afkomst of kleurtje of wat dan ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:22

Penotti, je heb je gewoon niet zo handig uitgedrukt als je eigenlijk wilde zeggen dat je voor algemene intergratie bent. Ja maar, „hij begon“ of „hij deed het ook“ discussies zijn voor de kleuterschool.

Ik ben het wel eens met het ‚samen‘.
In Europa moeten we naar mijn gevoel veel meer spreken over inclusion ipv rasisme. We zijn veel te divers om zwart-wit discussies te voeren. Het gaat in Europa echt veel minder om kleur maar meer om vermoedelijke afkomst. Een hele donkere italiaan met italiaanse naam zal beduidend minder problemen hebben dan een bijna blanke met turkse roots met een turkse naam.

Sheran

Joman schreef:
Sheran schreef:

Ach kom. Even generaliserend, maar hoeveel bouwvakkers doen dat niet? Niks grote capuchons of kleurtje. Gewoon werklui, ondanks bepaalde afkomst of kleurtje of wat dan ook.

Bouwvakkers zitten toch ook in een sociale cultuur? Maar persoonlijk word ik veel minder vaak lastiggevallen door bouwvakkers dan door de capuchongroepering, om het maar even zo te noemen. Bouwvakkers roepen/fluiten, de capuchons fietsen en lopen je achterna.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 05-06-20 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Joman, oke dan ben ik maar een racist.
Daar draait het toch altijd weer op neer.
Wij blanke doen het altijd fout, keer je het eens om bestaat het niet.
Maar dan wel verdraagzaamheid willen... tja.
Ik wil graag verdraagzaamheid voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:23

_Penotti schreef:
Joman, oke dan ben ik maar een racist.
Daar draait het toch altijd weer op neer.
Wij blanke doen het altijd fout, keer je het eens om bestaat het niet.
Maar dan wel verdraagzaamheid willen... tja.
Ik wil graag verdraagzaamheid voor iedereen.

Hoezo wij blanken doen het altijd fout? Wat is dat nu weer voor rare stelling. :7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:26

Dit wordt nu een heel lastig stukje van het verhaal... ik denk zelf niet dat het handig is om dat in dit topic te bespreken...
maar als witte blonde vrouw heb ik wel zo mijn ervaringen... en dat zijn mijn ervaringen :j Niemand kan stellen dat die anders zijn dan dat ze zijn.. Maar ik mag daar verder gevoelsmatig niet heel veel over zeggen..
Ik kan wel snappen waar het vandaan komt, het gevoel wat sommigen hebben.. het is een beetje als iemand zwarte piet genoemd wordt is het een mega probleem, ook nog eens in combinatie met het verleden.. maar als een wit meisje een witte prutsmuts genoemd wordt (of de mooie benaming die de prostestante gaf aan de moeder van een vlogger "je K**kermoeder" ) dan is dat zo.. dan is dat simpelweg iemand die iemand anders beledigd en een heel ander probleem. Ik snap wel dat dat lastige materie is, dat verschil. Ik vond dat ook lastig.. (nu interesseert t me geen reet meer, roep wat je wil, je bevestigt er alleen maar vooroordelen mee..)

@Joman: nog nooit een bouwvakker gehoord, maar wel anderen (op de boulevard van scheveningen bijvoorbeeld.. Pssst Pssst.. sssttt).. dus ja, daar is mijn ervaring op gebaseerd zeg maar...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:27

Sakura789 schreef:
Wellicht omdat het een grondrecht is? Er had alleen beter nagedacht moeten worden om het makkelijk en snel te kunnen de-escaleren. Het is allemaal te snel en te chaotisch afgelopen.

Ik las hiervoor ook iets over dodenherdenking, maar dat is toch iets heel anders dan een demonstratie.

Blijkbaar is dit nodig om een boodschap af te geven, m.i. meer een zwaktebod van de samenleving dat dit nodig is.

Gezondheid is ook een grondrecht.
Sterker nog, het recht op demonstratie zegt letterlijk:

Citaat:
De wet kan regels stellen ter bescherming van de gezondheid

Daar is lak aan geweest en dat mag prima veroordeeld worden, ZONDER dat men direct daaruit concludeert dat je tegen demonstratie of zelfs tegen de boodschap van racisme bent. Komop zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:28

Sheran schreef:
Joman schreef:

Bouwvakkers zitten toch ook in een sociale cultuur? Maar persoonlijk word ik veel minder vaak lastiggevallen door bouwvakkers dan door de capuchongroepering, om het maar even zo te noemen. Bouwvakkers roepen/fluiten, de capuchons fietsen en lopen je achterna.

Jij persoonlijk... Staat natuurlijk totaal buiten onderstaande.

Citaat:
Jonge vrouwen die in de meeste onfatsoenlijke manier nageroepen worden, door, juist die groep op de dam die zo graag gelijkheid wil.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:29

Ik denk dat Penotti bedoelt dat het in een discussie over racisme vaak lijkt alsof je niets mag zeggen, behalve positieve dingen, over mensen met een kleur. Stel: je bent lastiggevallen door een donkere man. Als je zegt: ik ben lastiggevallen door een donkere man (wat zo is) wordt daar moeilijk over gedaan, ook al is het in dit geval een feit. Als je een signalement moet geven is het helemaal niet vreemd om de huidskleur erbij te geven. Ik denk dat dat misschien een beetje steekt? Niet elk onderscheid is meteen racistisch bedoeld of bedoeld om iedereen over één kam te scheren. Maar mensen lijken een beetje te stoppen met luisteren en ik kan me voorstellen dat dat frustrerend is. Je schiet er ook niks mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:30

Sheran schreef:
Ik denk dat Penotti bedoelt dat het in een discussie over racisme vaak lijkt alsof je niets mag zeggen, behalve positieve dingen, over mensen met een kleur. Stel: je bent lastiggevallen door een donkere man. Als je zegt: ik ben lastiggevallen door een donkere man (wat zo is) wordt daar moeilijk over gedaan, ook al is het in dit geval een feit. Als je een signalement moet geven is het helemaal niet vreemd om de huidskleur erbij te geven. Ik denk dat dat misschien een beetje steekt? Niet elk onderscheid is meteen racistisch bedoeld of bedoeld om iedereen over één kam te scheren. Maar mensen lijken een beetje te stoppen met luisteren en ik kan me voorstellen dat dat frustrerend is. Je schiet er ook niks mee op.

Dan had Penotti zich anders moeten uitdrukken.
Wanneer je een signalement geeft, lijkt het me logisch dat je een huidkleur noemt of afkomst, wanneer dat van belang is. Maar Penotti generaliseert met haar bericht en dat is niet netjes. Neigt wat mij betreft echt naar racisme.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:35

Ik heb een voordeur gedeeld met een Antilliaanse drug dealer. Die kerel deed alles wat de wet verboden had en kreeg ook een politie inval... MAAR... ik voelde me reuze veilig daar. Reken maar dat hij niets zou laten gebeuren met zijn blonde buurvrouw. Hij zij ook altijd: dit is geen goede buurt, pas aljeblieft op. Hartstikke aardig wat dat betreft.
Ik ben in die wijk wel een keer bijna aangevallen door een blanke zwerver met een metalen staaf.

Gewoon niet polariseren is handiger, al blijf ik misschien wel op afstand van mensen met metalen staven :P

Ik heb meerdere keren te maken gehad met bijna-aanrandingen en dat waren iedere keer oer-hollanders.

Waar ik wel vaak moedeloos van wordt is haat tussen groepen die beide een andere oorsprong hebben. Zeker als er op de werkvloer aggressie is tussen bijvoorbeeld Albaniers tegen Macedoniers dan denk ik altijd: zit je hier in een veilig land, ga je zelf oorlogje spelen :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:39

Dan drukt penotti zich misschien niet handig uit. Je kunt toch ook wel een intentie van een bericht begrijpen of niet dan?! Jij bent nu juist direct bezig met veroordelen naar mij.
Andere lukt het ook.