George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 20:54

moonfish13 schreef:
Iemand deze al gezien?
Floyd had een behoorlijk strafblad blijkbaar.
O.a. gewapende overvallen.

https://www.frontnieuws.com/nachtmerrie ... 7m0WjCLLkE

Was al bekend maar hij was juist bezig zijn leven te beteren. Wat heeft dit trouwens ermee te maken? Dat praat zo’n moord anders nog steeds niet goed.

Magrathea

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:10

Als ie vrij rondliep had ie zijn straf uitgezeten... Betekent niet dat ie dan maar dood moet :roll:

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:16

Het praat het niet goed, maar zo’n heilig boontje als dat ik het idee had dat het was is het dus ook niet blijkbaar.
Ik vroeg me vooral af of mensen dit wisten, ik vind de vergrijpen best pittig.
En natuurlijk verdient iedereen kansen maar hij is niet echt eenmalig de fout in gegaan..
Om dan nu die man op te hemelen vind ik ook een beetje dubbel aanvoelen op een of andere manier.
Maar dat praat die moord niet goed, maar ik schrik wel behoorlijk van het geweld.
Ik ben afgelopen week druk geweest met andere omstandigheden hier, dus verbaas me erover.
Ik zag trouwens net op facebook een superstuk van een amerikaanse komiek.
Hij zegt het is niet zwart tegen wit, maar goed tegen kwaad.
En als voorbeeld noemde hij de moord op een zwarte politieagent waar nooit iemand wat van heeft gezegd.
Maar nu het George Floyd is staat de wereld op zijn kop.
Hij zegt all lives matter, en het is goed versus slecht, of je nu zwart, wit, paars of groen bent, all lives matter.
Het is geen ‘pick and choose’ op wat je uitkomt vindt hij, die zwarte agent verdiende dit ook niet.
Een zwarte die een zwarte omlegt, is net zo erg.
Moord=moord welke kleur je ook hebt.
Hij zegt dat er veel zwarte mensen zwarte mensen vermoorden en dat je daar niemand over hoort, en dat hij dat hypocriet vindt.
En daar zit wel wat in, niet zwart vs wit, maar goed vs kwaad..

Ga je lekker margrathea?
Azijn in de aanbieding? Echt die tenen vind ik in meerdere topics te lang.
Ik vraag enkel of jullie dit wisten ik verbond er geen conclusie aan toch?
Echt door mensen als jij denk ik krijg de piep met je demonstraties, ga er lekker bij staan en hopelijk blijf je gezond.
Lekker extremistisch blijven reageren, kweek je begrip mee, not.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:57

moonfish13 schreef:
Iemand deze al gezien?
Floyd had een behoorlijk strafblad blijkbaar.
O.a. gewapende overvallen.

https://www.frontnieuws.com/nachtmerrie ... 7m0WjCLLkE

Snap niet wat dit ertoe doet. Hij had zn straf uitgezeten, dan ben je vrij. Heeft ook geen fluit te maken met wat er gebeurd is en de manier waarop hij herdacht zou moeten worden. :+

Mijn haren gaan hiervan omhoog, door een eigen ervaring. Mijn opa was vroeger geen leuke vader. Hij was een geweldige opa. Of ik in mijn speech op zijn crematie ook even wilde vernoemen dat hij als vader een klootzak was. Ehm, nou nee. De beste man is dood, wat schiet je ermee op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:04

Ach. Ik word gewoon een beetje moe van die zogenaamde nuances die het hele topic door te lezen zijn.
Hij verdiende het niet om te sterven. Interesseert me echt geen hol wat ie op zijn kerfstok had.
Er zijn trouwens wel vaker protesten geweest voor sterfgevallen door politiegeweld, gewoon nooit zo heftig als nu. Dit heeft nu net momentum gekregen, niet omdat Floyd meer waard was ofzo, het had net zo goed die zwarte agent kunnen zijn.

En wat ik ook niet zo goed snap is wat het uitmaakt hoe de toon van pro-BLM is om het maar even zo te noemen. Het gaat niet om mij. Je hoeft dus mij niet een hak te zetten door dan ineens tegen te protesten te zijn. Als je een voorstander bent van gelijke behandeling van alle mensen, dan maakt het toch niet uit als de toon van bepaalde mensen aan welke zijde dan ook je niet aanstaat? Nogmaals, het gaat niet om mij. Je mag m'n berichten rustig negeren hoor, ik zal er niet wakker van liggen ;) ik erger me zoals gezegd vooral enorm aan het grote aantal posts hier en in het andere topic die zogenaamd nuance aanbrengen. En in veel gevallen (niet per se deze) racisme gewoon bagatelliseren.

Van mij hoeven mensen niet de straat op of dingen te delen op social media, maar als men al niet eens het super basale feit wil erkennen dat racisme nog steeds aan de orde van de dag is voor vele Nederlanders, dan word ik daar pissig van ja :n

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:14

Quebelle schreef:
Baileysdream schreef:
Dan ben ik wel eens benieuwd wat jullie van de opmerkingen van akwasi op de dam vonden?
https://m.youtube.com/watch?v=pj5a845k6Ls

Ik heb niet direct opmerkingen over die speech - jij wel?

Nou sowieso als eerst, ik volg het niet 24/7.
wat ik gewoon appart vind dat hij al begint met een witte vrouw als schoonmaakster. verder denk ik waarom moet dit zo groot in nederland ondanks de coronamaatregelen die ze aan de laars lappen ( dikke middelvinger naar de ondernemers die zwaar eronder te lijden hebben) terwijl dit allemaal in amerika afspeelt.
dan komt mijn ongezoutte mening sorry als je het er niet mee eens bent, hoezo moet zwarte piet er weer in betrokken worden.
en het is maar net hoe sterk je het zelf op racisme maakt.
het zal vast dat er meer donkere mensen aangepakt worden dan witte, vooral in amerika. (achterstandswijken ect) en dan zullen er ook echt wel corrupte agenten zijn die express dit doen.
maar kijk ook even naar jezelf maak je het ernaar.
Ik als halfbloed heb de demonstraties met oog op racisme nooit gesnapt, eerlijk gezegd mijn opa en oma ook niet.
Ik ben van mening ook al heb je een kleur oid we zijn allemaal mensen.
Direct dingen achter je huidskleur zoeken of gooien, zoals bv zwarte piet vind ik een not done.
demonstreren is prima, maar zoals akwasi heeft al gemeld dat elke piet in november schopt ie op zn kop.
hoe bedoel je geweld uitlokken.
Verder wat er in amerika gebeurd ect lees ik me niet over in, dus daar kan ik verder niet over meediscusieren.
Racisme hou je altijd wel, maar als mensen nu eens iets minder direct denken dat het om huidskleur gaat dus zoals george floyd is vermoord omdat hij zwart is (wat was de reden dat de agent hem zo beethield? en wat als het een blank persoon was?) dan hoefde deze ellende nu niet.
maar natuurlijk ;Een moord mag nooit, geen zwart persoon geen wit persoon, niet door een burger niet door een agent.

groepen plaatsen zichzelf ook in hokjes, kleur/afkomst/ge aardheid.
terwijl we allemaal op het eind gewoon mensen zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:15

moonfish13 schreef:
Het praat het niet goed, maar zo’n heilig boontje als dat ik het idee had dat het was is het dus ook niet blijkbaar.
Ik vroeg me vooral af of mensen dit wisten, ik vind de vergrijpen best pittig.
En natuurlijk verdient iedereen kansen maar hij is niet echt eenmalig de fout in gegaan..
Om dan nu die man op te hemelen vind ik ook een beetje dubbel aanvoelen op een of andere manier.
Maar dat praat die moord niet goed, maar ik schrik wel behoorlijk van het geweld.
Ik ben afgelopen week druk geweest met andere omstandigheden hier, dus verbaas me erover.
Ik zag trouwens net op facebook een superstuk van een amerikaanse komiek.
Hij zegt het is niet zwart tegen wit, maar goed tegen kwaad.
En als voorbeeld noemde hij de moord op een zwarte politieagent waar nooit iemand wat van heeft gezegd.
Maar nu het George Floyd is staat de wereld op zijn kop.
Hij zegt all lives matter, en het is goed versus slecht, of je nu zwart, wit, paars of groen bent, all lives matter.
Het is geen ‘pick and choose’ op wat je uitkomt vindt hij, die zwarte agent verdiende dit ook niet.
Een zwarte die een zwarte omlegt, is net zo erg.
Moord=moord welke kleur je ook hebt.
Hij zegt dat er veel zwarte mensen zwarte mensen vermoorden en dat je daar niemand over hoort, en dat hij dat hypocriet vindt.
En daar zit wel wat in, niet zwart vs wit, maar goed vs kwaad..

Ga je lekker margrathea?
Azijn in de aanbieding? Echt die tenen vind ik in meerdere topics te lang.
Ik vraag enkel of jullie dit wisten ik verbond er geen conclusie aan toch?
Echt door mensen als jij denk ik krijg de piep met je demonstraties, ga er lekker bij staan en hopelijk blijf je gezond.
Lekker extremistisch blijven reageren, kweek je begrip mee, not.

Over pick and choose gesproken, dat doe jij toch ook door juist dat ene stukje informatie zo nadrukkelijk hier te vermelden? Dat doe je niet voor niets, en de opmerking daaroverheen dat Boyd dus blijkbaar geen heilig boontje was, versterkt de indruk dat je de ernst van wat hem is aangedaan op de een of andere manier wilt relativeren. Daar hebben bepaalde mensen, naar mijn idee volkomen terecht, moeite mee en daarom wijzen ze jou daarop. Dat mag je extremistisch vinden, maar dat zegt m.i. meer over jou - of in ieder geval over je wijze van discussiëren, dan over hen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:21

Zijn verleden mag op geen enkele manier gezien worden als een soort van verzachtende omstandigheid voor de dader(s). Dit was buitensporig politiegeweld en daar zou geen discussie over mogen zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:24

Tieneke schreef:
Zijn verleden mag op geen enkele manier gezien worden als een soort van verzachtende omstandigheid voor de dader(s). Dit was buitensporig politiegeweld en daar zou geen discussie over mogen zijn.

Daarbij, droeg hij zijn strafblad op zijn voorhoofd ofzo, dat de agent kon zien dat ie vaker opgepakt was? :o? Het doet echt niets, niets af aan de situatie.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:17

Net de docu 13th gezien en kan hem echt aan iedereen aanraden. Vooral aan de mensen die "niet in de slachtofferrol blijven hangen" genoemd hebben. Het geeft een goed beeld van de diepgewortelde racisme die dan wel niet onbewust nog steeds aanwezig is, en hoe de Amerikaanse politiek daarin zo'n grote vinger in de pap heeft.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:55

Tieneke schreef:

Dit dus, er is maar één reden om zijn verleden erbij te halen en dat is om het politiegeweld te bagatelliseren. Het gaat hier over politiegeweld, onnodig en dodelijk geweld van mensen die er zijn om ons te beschermen.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:58

__Sannne schreef:
Net de docu 13th gezien en kan hem echt aan iedereen aanraden. Vooral aan de mensen die "niet in de slachtofferrol blijven hangen" genoemd hebben. Het geeft een goed beeld van de diepgewortelde racisme die dan wel niet onbewust nog steeds aanwezig is, en hoe de Amerikaanse politiek daarin zo'n grote vinger in de pap heeft.

Heb ik ook gekeken, maakte me erg verdrietig. Zeker een aanrader om te kijken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:43

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:00

_Penotti schreef:
https://www.cbsnews.com/news/tony-timpa ... -who-died/

Waarom is hier eigenlijk niet dezelfde ophef over gemaakt?

Tony Timpa.
13 minuten tegen de grond gehouden en overleden.
Hij was ook al geboeid en gaf geen verzet tegen de politie.

Omdat het nu specifiek gaat over racisme en geweld tegen gekleurde mensen. Wat is daar zo moeilijk aan om te snappen?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:00

_Penotti schreef:

Tony Timpa.

Omdat hij niet is gedood vanwege zijn huidskleur.
Althans, dat is de redenatie voor de huidige ophef die ik hier vaak lees.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:04

Princes
Wat is er moeilijk te snappen dat er ook andere mensen gedood zijn door politiegeweld maar dat niet uitvergroot word.

Wat is er niet te snappen aan dat het gelijk is, juist daar waar de protesten toch over gaan, gelijkheid.
Of is het toch wel echt black lives matter, andere niet. Want daar maken we geen ophef over, was aar een blanke.

het is maar hoe je het bekijkt.
Ik vind beide even fout.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:04

Niobe schreef:
_Penotti schreef:

Tony Timpa.

Omdat hij niet is gedood vanwege zijn huidskleur.
Althans, dat is de redenatie voor de huidige ophef die ik hier vaak lees.

Graag bewijs dan dat George Floyd om zijn huidskleur is vermoord. Dat moet ook nog maar bewezen worden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:05

Loretta schreef:
Graag bewijs dan dat George Floyd om zijn huidskleur is vermoord. Dat moet ook nog maar bewezen worden.

Ik noem alleen maar wat hier gezegd wordt, ik weet het ook niet. Het is niet alsof de agenten hebben geroepen van "jongens, laten we deze zwarte man eens even lekker terroriseren omdat hij niet wit is.", dus in die zin snap ik je vraag.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:09

_Penotti schreef:
Princes
Wat is er moeilijk te snappen dat er ook andere mensen gedood zijn door politiegeweld maar dat niet uitvergroot word.

Wat is er niet te snappen aan dat het gelijk is, juist daar waar de protesten toch over gaan, gelijkheid.
Of is het toch wel echt black lives matter, andere niet. Want daar maken we geen ophef over, was aar een blanke.

het is maar hoe je het bekijkt.
Ik vind beide even fout.

Is maar net waar je kijkt. Ik zie gewoon ophef als er een wit persoon door politie wordt gedood.

Feit is dat de protesten gaan over racisme en geweld tegen gekleurde mensen. Als er een protest is tegen geweld tegen vrouwen, horen mannen problemen daar ook niet thuis. Start je eigen protest zou ik zeggen ;)

Edit: het Tony Timpa verhaal is uit 2016, daar waren geen omstanders die alles filmden en online hebben gezet. Bodycam beelden pas erg laat online gezet. Grote kans dat het bewust klein gehouden is dus. Lees zelfs dat de agenten nog steeds aan het werk zijn. Prachtig hoe het werkt in Amerika *kuch*
Laatst bijgewerkt door Princess_ op 08-06-20 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:14

Wat je in de door jou geplaatste video ziet _Penotti, is ook niet in orde, buitensporig geweld tegen een psychisch verwarde man. Het geeft opnieuw een illustratie van het feit dat er bij (een deel van?) de Amerikaanse politie een geweldscultuur heerst. Helaas zijn zwarte mannen wel bovengemiddeld vaak het slachtoffer van dat geweld, en vaak ook nog in situaties waarin ze naderhand onschuldig bleken te zijn. Dat laatste is een pijnlijk bewijs van institutioneel racisme, en daar gaan al die demonstraties nou juist over.

Loretta, je simplificeert de zaak door te vragen om bewijs dat Floyd 'om zijn huidskleur' is vermoord. Dat bewijs is in letterlijke zin natuurlijk niet te geven. Het gaat erom dat er vooroordelen meespelen in de wijze waarop de politie in de VS zwarte mannen bejegent. Die vooroordelen hebben een, deels onbewuste, invloed op het handelen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:15

Loretta schreef:

En juist jou wil ik, naar aanleiding van dit soort opmerkingen, aanraden om de documentaire 13th te gaan kijken. De politie zal waarschijnlijk echt niet op dat moment besloten hebben dat hij dood moet omdat hij zwart is, maar dit racisme is een diepgeworteld probleem in Amerika.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:20

Princess
Oh ja zie je gelijke ophef?
Waarom stonden jullie niet op de dam toen dan?
Alleen maar voor racisme, waar is de gelijkheid dan als een blanke het ook overkomt?
Of is het echt alleen maar black lives matter?

Ik wil nu nergens voor demonstreren, ik hou me aan regels.
Maar merk wel de steeds groter wordende aversie nu tegen blm.
Wat een soap.

@Askja
Ja ik weet dat het in Amerika echt wel speelt.
Maar laat de demonstraties daar. Daar waar dat politiegeweld anders is als hier.

En wil je dat dit hier niet komt, ga dan op de dam staan voor het regelen van betere zorg. (na corona)
Want ook hier komt de politie steeds meer in aanraking met verwarde mensen omdat de hulp voor deze mensen er niet meer is door bezuinigingen.
En Iemand in psychose overmeesteren is heel moeilijk. (gaf ik eerder al aan, ben er vaker bij geweest)
En helaas moet de ongetrainde politie dat nu te vaak doen.
Dus wil je hier dat soort incidenten niet teveel gaan krijgen, demonteer tegen de afbraak die de VVD heeft gedaan.

daar hoor ik echt veel en veel te weinig over van de partijen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:28

_Penotti schreef:
Princess
Oh ja zie je gelijke ophef?
Waarom stonden jullie niet op de dam toen dan?
Alleen maar voor racisme, waar is de gelijkheid dan als een blanke het ook overkomt?
Of is het echt alleen maar black lives matter?

Ik wil nu nergens voor demonstreren, ik hou me aan regels.
Maar merk wel de steeds groter wordende aversie nu tegen blm.
Wat een soap.

@Askja
Ja ik weet dat het in Amerika echt wel speelt.
Maar laat de demonstraties daar. Daar waar dat politiegeweld anders is als hier.

En wil je dat dit hier niet komt, ga dan op de dam staan voor het regelen van betere zorg. (na corona)
Want ook hier komt de politie steeds meer in aanraking met verwarde mensen omdat de hulp voor deze mensen er niet meer is door bezuinigingen.
En Iemand in psychose overmeesteren is heel moeilijk. (gaf ik eerder al aan, ben er vaker bij geweest)
En helaas moet de ongetrainde politie dat nu te vaak doen.
Dus wil je hier dat soort incidenten niet teveel gaan krijgen, demonteer tegen de afbraak die de VVD heeft gedaan.

daar hoor ik echt veel en veel te weinig over van de partijen.

Ten eerste sta ik persoonlijk nergens voor op de dam :) Waarom er niet voor die man is geprotesteerd moet je niet bij mij zijn, maar misschien bij een groep die zich bezig houdt met politie geweld tegen verwarde personen ;)
Dat BLM er niet voor protesteert is hun goed recht, het gaat hen om geweld en racisme tegen GEKLEURDE mensen. Echt, heb je nu een bord voor je hoofd of wil je het gewoon niet snappen? Een wit persoon zal niet vanwege zijn huidskleur gedood worden door de politie.

Het laatste stuk van je verhaal, waarom zou BLM daarvoor moeten strijden? Als jij wilt dat daar beter zicht op komt en betere training ga je toch zélf iets opzetten om daarvoor te vechten of de mensen bewust te maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:32

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:36

Ik zeg niet dat blm voor dat laatste moet strijden, stond niet voor niets in een andere alinea met andere naam.
Maar wil je dat dit geen Amerika word wel zo verstandig daar eens je bek over open te trekken. Zoals je ook doet voor blm.

Ja ik weet dat blm voor gekleurde mensen is, ja dat begrijp ik echt wel
Maar begrijp jij dan echt niet dat politiegeweld voor gekleurde mensen hier niet bestaat. Gewoon niet!
Racisme, ja zeker, maar ook vaak niet terwijl de discriminatiekaart wel getrokken word.
Maar daar hoef je niet nu alle regels voor aan de laars te lappen omdat er nu net iemand in Amerika door de politie vermoord word.