Baudets Marokkanentweet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:21

Asciugamano schreef:
mysa schreef:
Nou ja, gebrek aan eigenwaarde, dat geldt denk ik vooral voor de jonge generaties. Tot niet eens zo lang geleden had eigenwaarde er niets mee te maken. Toen bleef in veel gezinnen de vrouw thuis. Punt.

Klopt. Maar ik ga er vanuit dat dat tegenwoordig toch een afspraak tussen twee mensen is en geen vanzelfsprekendheid?
En dat is iets anders dan zeggen dat je graag afhankelijk van iemand of anderen bent...

Hier is het idd een afspraak tussen mij en mijn man, beide partijen moeten er achter staan en het moet financieel natuurlijk wel kunnen.
Mijn man heeft een beroep waarbij hij veel van huis is en ik vond het niet erg bij de kinderen thuis te blijven. Dus na goed overleg heb ik mijn baan opgezegd. Maar je moet het beiden wel willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 03:11

Janneke2 schreef:
Wat precies is geen realiteit?

Dat vrouwen minder verdienen dan mannen voor hetzelfde werk en dat dat komt door sexisme.

Die uitspraak is door Obama in 2012 de wereld in geslingerd (77 cents on the dollar) en sindsdien al zo vaak ontkracht dat als iemand er nu nog mee komt die persoon niet in feiten geïnteresseerd is.

Brainless schreef:
Mijn man kon ook niet (tijdelijk) minder gaan werken, alleen als hij terug ging in functie.

Dat is op zich ook niet zo heel raar: sommige functies vereisen dat je full-time aanwezig bent of geregeld overwerkt. Vooral management functies, waar relatief meer mannen in geïnteresseerd zijn, hebben dat soort eisen. Het is wel zuur natuurlijk: opgeven waar je hard voor gewerkt hebt alleen maar omdat je wat balans in je leven wilt.

Asciugamano

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:17

Volgens jou is het niet waar dat vrouwen minder verdienen?
Of bedoel je dat dat niet komt door seksisme?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:32

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/47 ... lijk-werk-

Vrouwen verdienen nog steeds, in het algemeen, minder dan mannen.
Er wordt gekeken naar uurloon, dus deeltijdpercentage (parttime werken) wordt niet meegerekend.

@Enzino,
Wat de uitspraak van Obama met de situatie hier in Nederland te maken heeft, begrijp ik niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 03:04

Asciugamano schreef:
Volgens jou is het niet waar dat vrouwen minder verdienen?
Of bedoel je dat dat niet komt door seksisme?

Vrouwen verdienen minder, maar dat is voor verschillend werk.

Mbt seksisme, zie de link van Electra:
Of de verschillen die resteren na deze correctie te maken hebben met seksediscriminatie of andere oorzaken kan met dit onderzoek niet worden vastgesteld.
(Dat is in andere onderzoeken in de USA wel verder onderzocht en nagenoeg de volledige "wage gap" kan verklaard worden).

@Electra: de tweet van Obama is van belang omdat hij daarmee de wage-gap discussie aanzwengelde en om de een of andere reden nemen we in Nederland alle problemen uit Amerika over (zo zijn er Nederlanders die roepen dat je het woord "neger" niet meer mag gebruiken omdat de engelse vertaling van dat woord een diepere culturele betekenis heeft in Amerika ivm het slavernijverleden - hier in Nederland is er echter geen diepere betekenis maar waarom een kans laten liggen meer problemen op te zoeken? ).

Maaaarrrrrr deze discussie is al vaker voorbij gekomen in topic over man/vrouw en feminisme, het lijkt me niet echt geschikt voor hier nu het over Baudet en Marokkanen gaat.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 08:32

Vrouwen verdienen in exact dezelfde functie minder dan hun mannelijke collega's. Heb het onderzoek zo niet paraat maar is wel te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:19

mysa schreef:
Vrouwen verdienen in exact dezelfde functie minder dan hun mannelijke collega's. Heb het onderzoek zo niet paraat maar is wel te vinden.

Okay.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:12

Nou dan maar even wat discussie voer erin van een ervarings deskundige, zelf Marrokaans van afkomst:

https://opiniez.com/2019/03/16/met-scha ... hatarrass/

En het loont de moeite haar visie over Baudet ook es te lezen :)*
Of het stukje over de zwembad pesterijen en hoe ze daar in Marokko mee omgaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:19

Of een partner thuis blijft voor de kinderen maakt totaal niets uit maar één politici moet zijn grote snufferd daar over dichthouden. Punt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:22

Peetstap schreef:
Nou dan maar even wat discussie voer erin van een ervarings deskundige, zelf Marrokaans van afkomst:

Wat een vreselijke website := kan dit verhaal echt niet serieus nemen, sorry.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 10:40

Peetstap schreef:

Tja, best interessant hoor.
Wat ze beschrijft zal vast opgaan voor een bepaalde groep Marokkaanse Nederlanders.
Maar ik vind haar visie wel erg eenzijdig, alsof Nederlandse Marokkanen allemaal negatief zijn jegens Nederland, zich wentelen in de slachtofferrol, geen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven en elkaar stelselmatig de hand boven het hoofd houden. Geen enkele ruimte voor wat nuance.
Dat ze aan het begin van het artikel even snel de bekende Nederlands-Marokkaanse rolmodellen noemt, komt daardoor vooral over als een doorzichtige manier om toch iets van nuance te suggereren.

Het feit het hier gaat om een publicatie op een site die er vooral op gericht is flink af te geven op alles wat links en progressief is, maakt het er wat mij betreft niet per sé geloofwaardiger op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:12

Peetstap schreef:

Mooie website.

Soortgelijke meningen kom ik trouwens wel vaker tegen onder succesvolle Nederlanders met allochtone (groot-) ouders. Die hebben ook wel door dat hun eigen aanzien en reputatie er aan gaat door een groep jongeren die zich niet kunnen gedragen. En daar heeft niemand baat bij: de nederlanders niet, de allochtonen niet en de raddraaiers zelf ook niet.

Het zou menig trouwens verbazen hoeveel nederlanders van buitenlandse komaf rechts stemmen (wat sommige als extreem-rechts zouden kwalificeren omdat die term aan inflatie onderhevig is). Onder andere Shashi Roopram (van up! network) heeft hier onderzoek naar gedaan.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 13:46

enzino schreef:
Het zou menig trouwens verbazen hoeveel nederlanders van buitenlandse komaf rechts stemmen (wat sommige als extreem-rechts zouden kwalificeren omdat die term aan inflatie onderhevig is). Onder andere Shashi Roopram (van up! network) heeft hier onderzoek naar gedaan.
Ik geloof best dat een aantal van hen rechts stemt, maar om daar conclusies aan te verbinden zouden wat concrete cijfers en percentages uiteraard wel wenselijk zijn.
Ik vermoed dat het gaat om een kleine groep maatschappelijk geslaagden die het feit dat zij zelf een goede carrière hebben kunnen opbouwen en deel uitmaken van het establishment als motief gebruiken om af te geven op de groep die dat om wat voor reden niet (of nog niet) is gelukt. Daarmee wordt gesuggereerd dat om het even iedere andere Nederlander van buitenlandse afkomst hetzelfde zou kunnen bereiken, als ze maar hard genoeg zouden werken en zich genoeg aan zouden passen. En dat is om eem hele waaier van redenen (verschil in opleiding, individuele talenten, sociaal netwerk, omgeving etc.) veel te kort door de bocht.
Dat wil niet zeggen dat de groep Nederlanders van buitenlandse (m.n. Marokkaanse) afkomst die het maatschappelijk minder goed doet, of het helemaal niet redt - of die nu in een uitkering zitten, overlast op straat veroorzaken of vervallen tot criminaliteit - daar zelf helemaal niets aan kan doen - uiteraard niet. Dat die groep regelmatig voor problemen zorgt mag best genoemd worden, en dat gebeurt ook - en echt niet alleen door PVV en FvD.

Waar ik alleen echt moeite mee heb, is dat in het aangehaalde artikel, en wellicht in het algemeen door dat groepje rechts stemmende van oorsprong (met name?) Marokkaanse Nederlanders, gesuggereerd wordt dat het om alle, of het overgrote deel van de Nederlandse (o.a.) Marokkanen gaat behalve zijzelf, en dat de oorzaak daarvan gezocht moet worden in de andere cultuur. Alsof je vanwege het feit dat je dezelfde achtergrond hebt, het recht hebt om daar zonder fatsoenlijke onderbouwing of nuance van alles over te roepen. Het komt op mij een beetje over als naar beneden trappen als je zelf hoger op de ladder staat.

Waarom is overigens volgens jou de term extreemrechts aan inflatie onderhevig, Enzino?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:02

Askja schreef:
Waarom is overigens volgens jou de term extreemrechts aan inflatie onderhevig, Enzino?

Omdat het woord vroeger nog betekenis had maar tegenwoordig gebruiken mensen die zich zelf als links zien het om alles en iedereen die het niet met ze eens is te kwalificeren.

Waar ik alleen echt moeite mee heb, is dat in het aangehaalde artikel, en wellicht in het algemeen door dat groepje rechts stemmende van oorsprong (met name?) Marokkaanse Nederlanders, gesuggereerd wordt dat het om alle, of het overgrote deel van de Nederlandse (o.a.) Marokkanen gaat behalve zijzelf, en dat de oorzaak daarvan gezocht moet worden in de andere cultuur
Dat gevoel deel ik niet, volgens mij richten ze zich specifiek tot de groep mensen die niet integreren en/of de meeste overlast geven. Dat ze de oorzaak in de cultuur vinden is juist de interessante insteek waar zij over kunnen oordelen en wij niet omdat we de cultuur niet kennen (uniek inzicht omdat ze een voet in beide werelden hebben).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 15:41

enzino schreef:
Askja schreef:

Omdat het woord vroeger nog betekenis had maar tegenwoordig gebruiken mensen die zich zelf als links zien het om alles en iedereen die het niet met ze eens is te kwalificeren.

Je zou ook kunnen zeggen dat het precies andersom is: door de polarisatie, en het feit dat in de maatschappij rechtse ideeën en opvattingen gangbaarder zijn dan een aantal jaren terug, zijn een aantal standpunten die ooit (zeg maar in de tijd van de CP en Janmaat) werden beschouwd als extreemrechts nu in het 'reguliere' rechtse denken opgenomen.

Toen ik studeerde (jaren '90, eeuwen terug) waren veel van mijn medestudenten Geschiedenis zo extreem 'politiek correct' dat ze je al een fascist vonden als je een kanttekening durfde te plaatsen bij immigratie en de gevolgen daarvan. En dat was echt niet omdat de RuG destijds een links bolwerk was ofzo.

Dat extreme politiek correcte denken zie je nu nog steeds bij een kleine groep, die zich in dat opzicht ook nadrukkelijk laat gelden. Maar de mainstream neigt meer naar rechts, en dat was destijds niet zo.
Of althans, wat toen als uitgesproken rechts gezien werd, zie je nu terug in de programma's en standpunten van alle partijen ter rechterzijde van GroenLinks en de SP.

Het is dus maar net vanuit welk perspectief je ertegenaan kijkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:04

...en of je de behoefte hebt om te 'jij bakken'.

Is heb zelf niet echt de indruk dat 'rechts' niet polariseert.
(Ik deel Wilders even in bij rechts, ik herinner me uitspraken die neerkwamen op 'de gematigde islam bestaat niet, dus wie geen atheïst wordt is per definitie een moslimterrorist, en wie mij niet gelooft is per definitie naïef'.)
(Op die manier ben ik dan maar naïef in zijn ogen - zelf weiger ik die tweedeling.)

En diezelfde zogenaamde naïviteit kwam ook weer in de tweet van Baudet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:29

Askja schreef:
Het is dus maar net vanuit welk perspectief je ertegenaan kijkt.

Eens :)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:52

Peetstap schreef:

Mooi stuk

Ook inspirerend om te horen is hoe Armita Taheri heeft gesproken.
Wat een vrouw, respect