steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:44

sneeuwpop schreef:
IMANDRA schreef:
Source: Ben opgeleid als wetenschappelijk onderzoeker.

Wetenschappelijke onderzoeker op welk gebied?

Het is goed mogelijk dat er een relatie is met verhoging van CO2 en de opwarming.

(Maar dat we die uitstoot zodanig kunnen verlagen als Nederland zijn koeien weg doet is natuurlijk kul.

Daarom vind ik het een hoax. Door extra belasting, wordt het klimaat echt niet beter. Zeker met het klimaatverdrag dat de vliegtuigen en schepen buiten beschouwing laat, is het vooral geld graaien. )

Echter vanuit het heelal zijn er ook relaties gevonden met ons klimaat

Deze heb ik even gecopieeerd omdat deze het zo prettig in Jip en Janneke taal heeft uitgelegd wat ik eerder heb gelezen maar nu niet meer terug kan vinden.
Citaat:
Rutger van den Broek 10 okt 2018 om 12:46- Antwoorden
Ach, waar te beginnen? Zolang de mens niets snapt van de werking van het heelal, moeten ze niet gissen en onzin verkondigen. De volgende uitleg is voor de meesten te ongelovig om waar te zijn en toch zit het zo. Ieder galaxy heeft als kern een of meerdere zwarte gaten. Een zwart gat is niets meer dan een materie recycling systeem. Er gaat materie in en de component waar materie uit bestaat wordt uitgestraald. Die energie voed omliggende zonnestelsels. Die maken daar weer materie van. De meeste zonnestelsels zijn rond het zwarte gat te vinden en nemen in aantal af naarmate verder van het zwarte gat. Een zon is zo groot dat zijn warmte minder goed weg kan vanwege zijn inhoud. Reactie intern ~r^3 en uitstraling r^2. Daarom is de zon zo heet, maar ieder hemellichaam produceert warmte en vormt materie. Onze maan heeft al een kerntemperatuur van ca. 1400 graden. De aarde ca. 5500 graden. Toen de Nasa Pluto verkende zei iemand onmiddellijk hoe komt dat ding zo warm? Bij alle planeten in ons zonnestelsel correspondeert de grootte met de kerntemperatuur. Ons Melkwegstelsel deint op en neer, door de zwaartekrachten die op elkaar invloed hebben. Door die deining (is heel complex) komen we van tijd tot tijd in de schaduw van andere stelsel tussen ons en het zwarte gat. Dan zien we de zon activiteit afnemen (minder flairs). Ook op aarde zien we significante veranderingen, zoals afname magnetisch veld en inkrimpen thermosfeer met gevolgen voor de jet-stream en het weer. Dit is het begin van een ijstijd.
Echter omdat we nu een CO2 scheet hebben gelaten denken we dat wij dit veroorzaken. De jet-stream is gaan meanderen door het dunner worden van onze atmosfeer. Veel warme lucht wordt naar de polen gevoerd en veel koude lucht naar de evenaar. Er ontstaan meer stationaire druksystemen die voor extreme weersituaties zorgen. Die ruis vinden we ook terug aan het begin van ijstijden in het verleden. Deze ruis kan makkelijk een eeuw duren en komt weer terug als we er uit geraken. De Nasa klaagt steen en been, omdat het ruimtepuin niet terugvalt op de aarde door de verdunning van de atmosfeer. Door de materieproductie van onze aarde groeit deze ook. Te zien aan het uit elkaar driften van de continenten. De zwaartekracht is zodanig toegenomen dat monsterlijk grote wezen nu niet meer kunnen bestaan. Een vogel van 80 kilo zou nu niet meer kunnen vliegen. Ook de maan groeit. De groei mares zijn met het blote oog te zien. Daar zijn veel minder meteoriet inslagen te zien dan ernaast. Op mars zien we ook dat soort groei mares. Er is veel meer te vertellen over de werking van het heelal en hoe ik dit soort dingen gemeten en geconcludeerd heb. Er is door de mensheid nog veel te leren.

Sneeuwpop, waar haal je deze nonsens vandaan? Je schermt met "wetenschappelijke " argumenten, en dan kom je met dit citaat, dat vol blatant foute informatie staat.
Edit, laat maar, ik heb de idiote web site gevonden. Je zegt dat je wetenschappelijk geschoold bent, en je gelooft deze mensen? Wow.

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:53

Maar hoe zit het dan?

Want ik lees wel vaker dat het nu ineens "allemaal" verandert.. maar ik vind dat gek, want zelfs ik weet dat er 'vroegah' een ijstijd geweest is (althans, ik was er niet bij natuurlijk dus ik weet het nooit helemaal zeker), en die er nu niet is, en hopelijk niet heul snel komt..

Ook met een warmte- sneeuw- regen of droogte record.. Dan is het altijd "het is nu zo heet, zo heet was het voor het laatst op 23 mei 1785".. dan denk ik (en wellicht meer oenen met mij) "..maar dan was het toch eerder al eens zo heet :? "

Mijn blonde hoofd zegt dat het klimaat aan verandering onderhevig is, en daar heb ik niets voor gestudeerd..

Dus hoe werkt het dan?
Wat is dan waarheid? (oprechte vraag)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:58

Cer schreef:
Maar hoe zit het dan?

Want ik lees wel vaker dat het nu ineens "allemaal" verandert.. maar ik vind dat gek, want zelfs ik weet dat er 'vroegah' een ijstijd geweest is (althans, ik was er niet bij natuurlijk dus ik weet het nooit helemaal zeker), en die er nu niet is, en hopelijk niet heul snel komt..

Ook met een warmte- sneeuw- regen of droogte record.. Dan is het altijd "het is nu zo heet, zo heet was het voor het laatst op 23 mei 1785".. dan denk ik (en wellicht meer oenen met mij) "..maar dan was het toch eerder al eens zo heet :? "

Mijn blonde hoofd zegt dat het klimaat aan verandering onderhevig is, en daar heb ik niets voor gestudeerd..

Dus hoe werkt het dan?

Yes een mede blondje, ik heb namelijk precies het zelfde. :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:05

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:07

Cer schreef:
Maar hoe zit het dan?

Dus hoe werkt het dan?

Je moet klimaat zien als een soort golf. Het is normaal dat de aarde opwarmt en afkoelt, tot zoverre hebben critici gelijk. Maar, doordat de mens zo vervuilend is gaat de opwarming steeds sneller en hebben dieren & planten geen tijd om zich aan te passen / te evolueren, waardoor er velen malen meer soorten verloren gaan dan wanneer de mens er niet zo was geweest. Dit is ernstig omdat een groot deel van onze voedselvoorziening ook gewoon afhankelijk is van andere diersoorten. Overigens is die golf wel langer dan een dertigtal jaar: wat in 1785 uitzonderlijk was wordt nu steeds normaler, dat is het erge.

Het is wat klimaatverandering betreft al 5 voor 12 geweest en we moeten als de donder veranderen willen we niet veel onherstelbare schade aanbrengen. Helaas is de mens niet heel goed in zijn gewoonten veranderen (terwijl we slim genoeg zijn om ons te kunnen innoveren).

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:08

Cer schreef:
Maar hoe zit het dan?

Dus hoe werkt het dan?

Waar rekening meegehouden moet worden is dat we pas zijn begonnen met meten zo'n 150 jaar geleden. Hoe het precies met de ijstijd zat en wat het klimaat toen deed kan niemand precies zeggen. Wel zijn er berkeningen gemaakt en door vondsten uit die tijd word er een gok gedaan wat er is gebeurd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:11

@FriesWytse: ja maar ja dan is er altijd weer iemand die zegt dat wat hij zegt niet waar is.... -O- dus wat is het dan? (zie het 5 voor 12 verhaal hieronder, staat lijnrecht tegenover wat deze professor zegt)

OffTopic: lijkt me persoonlijk heel irritant dat als zoveel mensen het oneens zijn over hoe het precies werkt, dat je dan als beroepsgroep hierop aangesproken wordt. Ik snap wel dat je dat een keer zat bent.. En nee je mag niet wijzen naar Schiphol of andere vervuilers (geen idee waarom niet eigenlijk maar oke, zal iets met een soort beleefdheidsvorm te maken hebben) maar als je de Piet toegeschoven krijgt op basis van gegevens waarvan niemand lijkt te weten hoe het werkt, kan ik me voorstellen dat je er een keer klaar mee bent. En dan hebben ze dat hele protest supernetjes aangepakt.. :j

(ik kan me nog goed de meerdere demonstraties in Den Haag herinneren waarbij het halve centrum afgebroken werd over issues die niet eens in Nederland speelden, maar omdat er toen niet zoveel social media was, was dat alleen een probleem van de mensen die daar werkten en woonden en ging niet het hele land zich ermee bemoeien..)
Laatst bijgewerkt door Cer op 03-10-19 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:14

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:17

IMANDRA schreef:
Je moet klimaat zien als een soort golf. Het is normaal dat de aarde opwarmt en afkoelt, tot zoverre hebben critici gelijk. Maar, doordat de mens zo vervuilend is gaat de opwarming steeds sneller
Maar eigenlijk weten ze dat nu nog niet.. want of dat zo is, weet je pas over 150 jaar... ongeveer.. Vooruit berekenen mbt klimaat en dingen is erg lastig, heb ik ondertussen begrepen..

Citaat:
en hebben dieren & planten geen tijd om zich aan te passen / te evolueren, waardoor er velen malen meer soorten verloren gaan dan wanneer de mens er niet zo was geweest.
Ik weet niet of de dino's dat helemaal met je eens zouden zijn..

Citaat:
Dit is ernstig omdat een groot deel van onze voedselvoorziening ook gewoon afhankelijk is van andere diersoorten.
Dit snap ik niet helemaal, kun je dat wat meer toelichten?

Citaat:
Overigens is die golf wel langer dan een dertigtal jaar: wat in 1785 uitzonderlijk was wordt nu steeds normaler, dat is het erge.
Daar zou ik wel eens cijfers van willen zien want als er een hitterecord is sinds, pak m beet, 150 jaar, dan is er blijkbaar in die tussentijd niet heel veel verandert?

Citaat:
Het is wat klimaatverandering betreft al 5 voor 12 geweest en we moeten als de donder veranderen willen we niet veel onherstelbare schade aanbrengen. Helaas is de mens niet heel goed in zijn gewoonten veranderen (terwijl we slim genoeg zijn om ons te kunnen innoveren).

Ik denk dat dat er maar helemaal aan ligt aan wat er verandert moet worden.. Ik denk dat 'de mens' an sich best wil veranderen, maar dat de mensen die het daadwerkelijk kunnen (die met vermogen bijvoorbeeld) het niet gaan doen.

Ik vind het een beetje miertjes trappen, althans, zo komt het over.. globaal lijkt het issue niet groot genoeg voor wereldmachten om zich er eens goed tegenaan te bemoeien.. Dus wat dat betreft snap ik de frustratie van de boeren wel..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:18

Er zijn legio methoden om schattingen te maken van het temperatuurverloop voor de metingen: CO2 bubbels in ijs bijvoorbeeld, geologisch onderzoek naar de verschillende lagen in de grond, historisch onderzoek naar dagboeken/geschriften ("het is 1784 en deze winter is er voedselschaarste omdat het zo warm was dat de oogsten zijn mislukt"). Al dit soort input zet men in computermodellen die vervolgens een verloop laten zien. Overigens waren er voor de officiele metingen wel degelijk onofficiele metingen, meteorologie kwam destijds niet ineens uit de lucht vallen :=

Ik vind dit zelf allemaal geen hogere wiskunde maar zoals hier soms gebeurt stellen dat we niks kunnen weten van voor de officiele KNMI metingen is nogal kort door de bocht. :o

Edit: deze grafiek geeft het goed weer https://xkcd.com/1732/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:21

Magrathea schreef:
Ik vind dit zelf allemaal geen hogere wiskunde maar zoals hier soms gebeurt stellen dat we niks kunnen weten van voor de officiele KNMI metingen is nogal kort door de bocht. :o

Ja ik haal die informatie dan weer van internet, wat professoren of andere 'deskundigen' beweren.. Dus ik blijf zeg maar niet weten wat waarheid is...

Wat ik wel weet is dat het weer van volgende week voorspellen nógal ingewikkeld is :') blijkbaar..

maar goed, vooralsnog vind ik het heel lastige problematiek :j
En ik vond de actie van de boeren mooi om te zien. Of het wel of niet terecht was en wie er gelijk heeft, durf ik niet te zeggen, maar de eensgezindheid en het verloop van de actie (en de dansjes op de snelweg en het staaltje parkeerwerk op het malieveld) vond ik mooi om te zien :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:24

Cer schreef:
ja maar ja dan is er altijd weer iemand die zegt dat wat hij zegt niet waar is.... -O- dus wat is het dan?

OffTopic: lijkt me persoonlijk heel irritant dat als zoveel mensen het oneens zijn over hoe het precies werkt, dat je dan als beroepsgroep hierop aangesproken wordt. Ik snap wel dat je dat een keer zat bent.. En nee je mag niet wijzen naar Schiphol of andere vervuilers (geen idee waarom niet eigenlijk maar oke, zal iets met een soort beleefdheidsvorm te maken hebben) maar als je de Piet toegeschoven krijgt op basis van gegevens waarvan niemand lijkt te weten hoe het werkt, kan ik me voorstellen dat je er een keer klaar mee bent. En dan hebben ze dat hele protest supernetjes aangepakt.. :j

Soms mag je best eens zeggen waar het op staat. En dan hoef je even geen rekening te houden met een eventuele beleefdheidsvorm. Vooral als jouw broodwinning bedreigd word dan mag het weleens duidelijk gemaakt worden. De overheid is zeer hypocriet bezig als het om milieu gaat Dat moet zelf een keer gezegd worden.

En dit is niet iets waar alleen de boeren last van hebben. Dat is ook de reden dat het boerenprotest door bijna heel het volk gedragen werd. We laten ons met zijn allen gigantisch door een heel klein groepje mensen bepiepelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:33

Cer schreef:
Magrathea schreef:

Ja ik haal die informatie dan weer van internet, wat professoren of andere 'deskundigen' beweren.. Dus ik blijf zeg maar niet weten wat waarheid is...

Wat ik wel weet is dat het weer van volgende week voorspellen nógal ingewikkeld is :') blijkbaar..

maar goed, vooralsnog vind ik het heel lastige problematiek :j
En ik vond de actie van de boeren mooi om te zien. Of het wel of niet terecht was en wie er gelijk heeft, durf ik niet te zeggen, maar de eensgezindheid en het verloop van de actie (en de dansjes op de snelweg en het staaltje parkeerwerk op het malieveld) vond ik mooi om te zien :j

Weer en klimaat zijn twee absoluut verschillende dingen, een veel gemaakte fout :j

Weer gaat van dag tot dag. Klimaat gaat over zeer lange periodes van tijd. Daarom is het zo idioot dat lieden als Trump roepen dat global warming niet een ding is omdat het koud is waar hij staat :o?
Klimaat gaat over de kans dat een bepaald weerspatroon gaat voorkomen in een bepaald gebied. De kans op een maand lang geen regen is in Nederland klein, dat betekent niet dat het niet KAN voorkomen. Het eerste gaat over klimaat, het tweede over weer ;)
En wat klimaatwetenschap ons dus vertelt is dat de kans op extreme droogte (maar ook op extreme regenval) veel groter is dan, zeg, 100 jaar geleden. Dat zijn veranderingen die niet passen in wat je kunt verwachten op basis van wat we weten van klimaatverloop, de verandering gaat extreem snel.

Loretta schreef:
En dit is niet iets waar alleen de boeren last van hebben. Dat is ook de reden dat het boerenprotest door bijna heel het volk gedragen werd. We laten ons met zijn allen gigantisch door een heel klein groepje mensen bepiepelen.

Ik wil hier toch even op reageren want ik hoop dat je beseft dat er een reden is dat een klein groepje mensen daar zit? Die zijn verkozen, ook door jou. We hebben afgesproken dat het nuttig is als een groep representatieve mensen samen gaat zitten om het landelijk beleid te bepalen omdat het nu eenmaal niet te doen is om naar iedereen individueel te luisteren.

Daarover gesproken ben ik benieuwd hoeveel van jullie CDA stemmen. Iemand wees me gisteren op wat interessante cijfers: de afgelopen 50 jaar hebben zij (of hun voorloper) aan 16 van de 19 kabinetten deelgenomen, en leverde 15 keer de minister van landbouw in die periode.
Ik zie echt niet in hoe iemand erbij komt dat het CDA dé belangenbehartiger van de boeren is terwijl de huidige situatie onder hun verantwoordelijkheid is ontstaan :\ of is er iets anders aan de hand?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:40

Ik snap niet zo goed waarom er een soort wedstrijd gaande lijkt met ' de boeren' aan de ene kant en 'linkse klimaatgekkies' aan de andere kant. Volgens mij valt het allemaal reuze mee, maar social media draagt er allemaal niet echt aan bij.
Zoals ik het zie willen ' de boeren' en 'de linkse klimaat gekkies' namelijk precies hetzelfde, namelijk hun werk eerlijk doen, daarmee eerlijke producten op de markt brengen en niet gedwongen worden tot stoppen of giga uitbreiden waarbij natuur en welzijn in gevaar komt.
De mensen die deze wedstrijd eigenlijk tot een wedstrijd maken terwijl het eigenlijk een teamopdracht zou moeten zijn zijn.... de consumenten. Ik ben benieuwd hoeveel van die roeptoeters op facebook daadwerkelijk eerlijk vlees van lokale boeren kopen, of dat ze voor een stukje massaal geproduceerde kip uit het oostblok gaan.
Als we allemaal meer geld zouden willen betalen voor vlees en meer moeite zouden willen doen om het lokaal te halen dan kan de kleinere boer prima blijven boeren. Geen noodzaak voor mega stallen, geen schuldgevoel omdat je vlees weleens uit een horrorslagerij kan komen ennnnnn meer natuur. Want boeren zorgen ook voor de natuur. Veel boeren hebben bijvoorbeeld aan de rand van de akkers een strookje voor insecten, planten en ander gespuis. Nederland heeft prachtig cultuurlandschap en daar dragen de boeren gewoon aan mee.

Het echte probleem is niet de overheid, zijn niet de boeren of de linkse klimaathippies, maar dat zijn de consumenten.

Ohja, en (als zowel iemand die pro boer en pro klimaatgekkie is) klimaatverandering is normaal maar gaat nu versneld. Is niet erg, maar bepaalde dier en plantensoorten zullen daardoor uitsterven. Is gewoon normaal. We moeten alleen niet vergeten dat wij zelf ook maar een diersoort zijn en net zo goed een hoop hinder gaan ondervinden waarbij een hoop mensen zullen overlijden.

Googlen voor bewijzen hebben we helemaal niet nodig, kijk maar gewoon om je heen en dan zie je dat het gaande is.

Ik vond het trouwens een mooie actie, even wat meer aandacht voor de boeren, maar ik word echt misselijk van allerlei hoax achtige onzin op facebook die wordt rondgestrooid door mensen waarvan ik weet dat het ze eigenlijk niks kan boeien, maar die gewoon hun onvrede over het kabinet willen uiten. Social media maakt mensen echt een beetje dom.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:46

Magrathea schreef:
Weer en klimaat zijn twee absoluut verschillende dingen, een veel gemaakte fout
:j
oh mijn verwarring komt doordat het KNMI beiden doet waarschijnlijk :j

Citaat:
Weer gaat van dag tot dag. Klimaat gaat over zeer lange periodes van tijd. Daarom is het zo idioot dat lieden als Trump roepen dat global warming niet een ding is omdat het koud is waar hij staat :o?
Klimaat gaat over de kans dat een bepaald weerspatroon gaat voorkomen in een bepaald gebied. De kans op een maand lang geen regen is in Nederland klein, dat betekent niet dat het niet KAN voorkomen. Het eerste gaat over klimaat, het tweede over weer ;)
En wat klimaatwetenschap ons dus vertelt is dat de kans op extreme droogte (maar ook op extreme regenval) veel groter is dan, zeg, 100 jaar geleden. Dat zijn veranderingen die niet passen in wat je kunt verwachten op basis van wat we weten van klimaatverloop, de verandering gaat extreem snel.
Ik kan daar zelf echt niks over zeggen, het is te lastige problematiek waar ik persoonlijk teveel vragen bij heb.

Citaat:
Ik wil hier toch even op reageren want ik hoop dat je beseft dat er een reden is dat een klein groepje mensen daar zit? Die zijn verkozen, ook door jou. We hebben afgesproken dat het nuttig is als een groep representatieve mensen samen gaat zitten om het landelijk beleid te bepalen omdat het nu eenmaal niet te doen is om naar iedereen individueel te luisteren.

Vind ik ook lastig, ik heb me meerdere malen verdiept in de programma's en uiteindelijk was wat van tevoren aangegeven werd en wat uiteindelijk gebeurde, nogal van elkaar verschilde..

Plus ik denk dat het lastig is omdat mensen die niets met boeren hebben (en bijv midden in de stad wonen) anders stemmen dan ..boeren... ? En dan is het een beetje 'de meeste stemmen gelden' denk ik. En ik denk dat er meer mensen in de stad wonen dan op het platte land?

maar zoals ik al aangaf, en het klinkt suf maar ik meen het serieus, ik heb er echt geen verstand van en ik snap dat ik het allemaal vrij dommig benader :j

NB: wat Ilse zegt vond ik ook... Social Media helpt niet. Het voorbeeld wat ik aangaf met de BN-er die echt nare dingen tweette over de boeren.. hoezo onruststoker zeg..

Daarbij: hoe erg is het dat er mensen gaan overlijden? We zijn toch al met teveel... Is dat ook niet een soort natuurlijk proces? Dat de mens alles zo verpest dat alleen de sterksten overleven?
Om me heen kijken voor bewijzen vind ik erg lastig, want mijn levensjaren zijn te kort om bijv gemiddelden over langere perioden waar te nemen..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:47

Cer schreef:
Maar eigenlijk weten ze dat nu nog niet.. want of dat zo is, weet je pas over 150 jaar... ongeveer.. Vooruit berekenen mbt klimaat en dingen is erg lastig, heb ik ondertussen begrepen..

Zoals Magaretha al zei, kan men een goede schatting doen op basis van o.a. grondsamples etc.

Cer schreef:
Ik weet niet of de dino's dat helemaal met je eens zouden zijn..

Een meteorietinslag gevolgd door extreme vulkaanuitbarstingen is niet bepaald een vorm van langzame klimaatverandering ;).

Cer schreef:
Dit snap ik niet helemaal, kun je dat wat meer toelichten?

Bijen hebben het o.a. heel moeilijk en veel van onze gewassen zijn afhankelijk van bestuiving door dit soort insecten.

Cer schreef:
Daar zou ik wel eens cijfers van willen zien want als er een hitterecord is sinds, pak m beet, 150 jaar, dan is er blijkbaar in die tussentijd niet heel veel verandert?

Het verschil zit 'm in dat het toen dat ene jaar waarschijnlijk een keer heet is geweest en dus het hitterecord van pakweg 30 jaar eerder heeft verbroken, terwijl nu hitterecord na hitterecord bijna jaarlijks wordt verbroken.

Cer schreef:
Ik denk dat dat er maar helemaal aan ligt aan wat er verandert moet worden.. Ik denk dat 'de mens' an sich best wil veranderen, maar dat de mensen die het daadwerkelijk kunnen (die met vermogen bijvoorbeeld) het niet gaan doen.

Ik vind het een beetje miertjes trappen, althans, zo komt het over.. globaal lijkt het issue niet groot genoeg voor wereldmachten om zich er eens goed tegenaan te bemoeien.. Dus wat dat betreft snap ik de frustratie van de boeren wel..

Eens met het eerste.
Globaal is het issue heel groot en heel belangrijk, maar men vindt geld blijkbaar heel belangrijk en stopt zijn kop in het zand voor de klimaatissues. Dat is een van de problemen. Boeren hier enkel en alleen de schuld van geven ben ik het overigens ook niet mee eens hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:54

Oh ja die meteoriet.. dat was het (ik wist dat ik wat vergeten was) .... :')

Bijen uiteraard! ja dat is echt wel een dingetje.. Ik meen dat we hier in de EU best strenge eisen hebben voor die gewasbeschermingsmiddelen toch? (en dat daar bijv ook het muizen en ratten overschot weer door komt, wel een ander middel neem ik aan trouwens)..

Ja geld, dat is denk altijd overal het issue... maar goed, op kleine schaal kun je dan nog steeds doen wat je kunt kunt natuurlijk..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:59

Magrathea schreef:

Daarover gesproken ben ik benieuwd hoeveel van jullie CDA stemmen. Iemand wees me gisteren op wat interessante cijfers: de afgelopen 50 jaar hebben zij (of hun voorloper) aan 16 van de 19 kabinetten deelgenomen, en leverde 15 keer de minister van landbouw in die periode.
Ik zie echt niet in hoe iemand erbij komt dat het CDA dé belangenbehartiger van de boeren is terwijl de huidige situatie onder hun verantwoordelijkheid is ontstaan : of is er iets anders aan de hand?

De PAS maatregel is van tafel geveegd door dat de heer Johan Vollenbroek met zijn stichting MOB naar de rechter is gestapt om dit van tafel te krijgen. Ik denk niet dat menig boer ooit heeft beseft dat dit boven hun bedrijf hing. Het probleem ligt ook niet bij het CDA (ben zelf overigens geen CDA stemmer) Maar veel meer bij de algehele onwil van dit kabinet om de rekenmethode aan te passen. In Duitsland liggen de stikstof normen immers veel hoger. Bovendien heeft de overheid in het verleden grove fouten gemaakt bij de toewijzing van de natura 2000 gebieden.

Het is heel makkelijk om de schuld voledig bij het CDA te leggen. (Ik zeg niet dat het CDA geen blaam treft)
Maar de partijen die hier echt schuld aan hebben zijn. D66, GroenLinks en de PVDD.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:06

Wat is er fout gegaan met de Natura2000 toewijzigingen?

en @Cer, google maar even op Round-up als je het wilt hebben over gewasbescherming, dan trek je echt een beerput open :') :') . Opzich is Europa redelijk in de gewasbescherming na het DDT schandaal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:07

Ilse_123 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom er een soort wedstrijd gaande lijkt met ' de boeren' aan de ene kant en 'linkse klimaatgekkies' aan de andere kant. Volgens mij valt het allemaal reuze mee, maar social media draagt er allemaal niet echt aan bij.
Zoals ik het zie willen ' de boeren' en 'de linkse klimaat gekkies' namelijk precies hetzelfde, namelijk hun werk eerlijk doen, daarmee eerlijke producten op de markt brengen en niet gedwongen worden tot stoppen of giga uitbreiden waarbij natuur en welzijn in gevaar komt.
De mensen die deze wedstrijd eigenlijk tot een wedstrijd maken terwijl het eigenlijk een teamopdracht zou moeten zijn zijn.... de consumenten. Ik ben benieuwd hoeveel van die roeptoeters op facebook daadwerkelijk eerlijk vlees van lokale boeren kopen, of dat ze voor een stukje massaal geproduceerde kip uit het oostblok gaan.
Als we allemaal meer geld zouden willen betalen voor vlees en meer moeite zouden willen doen om het lokaal te halen dan kan de kleinere boer prima blijven boeren. Geen noodzaak voor mega stallen, geen schuldgevoel omdat je vlees weleens uit een horrorslagerij kan komen ennnnnn meer natuur. Want boeren zorgen ook voor de natuur. Veel boeren hebben bijvoorbeeld aan de rand van de akkers een strookje voor insecten, planten en ander gespuis. Nederland heeft prachtig cultuurlandschap en daar dragen de boeren gewoon aan mee.

Het echte probleem is niet de overheid, zijn niet de boeren of de linkse klimaathippies, maar dat zijn de consumenten.

Ohja, en (als zowel iemand die pro boer en pro klimaatgekkie is) klimaatverandering is normaal maar gaat nu versneld. Is niet erg, maar bepaalde dier en plantensoorten zullen daardoor uitsterven. Is gewoon normaal. We moeten alleen niet vergeten dat wij zelf ook maar een diersoort zijn en net zo goed een hoop hinder gaan ondervinden waarbij een hoop mensen zullen overlijden.

Googlen voor bewijzen hebben we helemaal niet nodig, kijk maar gewoon om je heen en dan zie je dat het gaande is.

Ik vond het trouwens een mooie actie, even wat meer aandacht voor de boeren, maar ik word echt misselijk van allerlei hoax achtige onzin op facebook die wordt rondgestrooid door mensen waarvan ik weet dat het ze eigenlijk niks kan boeien, maar die gewoon hun onvrede over het kabinet willen uiten. Social media maakt mensen echt een beetje dom.

_/-\o_

ik ben soms wel benieuwd naar het werk van die 'klimaatgekkies' zoals jij ze noemt?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:16

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:22

Magrathea schreef:
Ik zie echt niet in hoe iemand erbij komt dat het CDA dé belangenbehartiger van de boeren is terwijl de huidige situatie onder hun verantwoordelijkheid is ontstaan : of is er iets anders aan de hand?

CDA-stemmer hier :)

Nu spreek ik voor mijzelf. Mijn vertrouwen in de overheid is klein en ja, ook mijn vertrouwen in het CDA is klein. Maar ik heb nog altijd meer vertrouwen in mensen die enigszins lijken te weten waar ze over praten, dan in mensen die geen idee hebben (een Klaver bijvoorbeeld).

Iemand die in Nederland de veestapel wil halveren omwille van klimaat, milieu en dierenwelzijn, heeft wat mij betreft grote oogkleppen op. Een ander land neemt die productie wel over, maak je maar geen illusies. En dáár hebben we geen controle over emissiereductie en dierenwelzijn. Daarbij geloof ik niet dat er een beter verdienmodel gaat komen voor boeren. Dat gaat het CDA niet doen, net zoals Groenlinks dat ook niet zou gaan doen als zij aan het roer zouden staan. Daarvoor is mijn vertrouwen te klein. Van woorden van Tjeerd de Groot ("ik sta achter de boeren") gaan mijn nekharen recht overeind staan. Je staat niet achter de boeren als je de helft van hen weg wil werken, zodat de echte grote vervuilers hun gang kunnen blijven gaan :r

Edit: Tjeerd de Groot pleitte in 2017 nog voor méér melkproductie. Weet je wel, het melkvee dat zo immens veel methaan uitstoot. Dát is er aan de hand. Zo iemand is niet te vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 03-10-19 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:26

Ilse_123 schreef:
Wat is er fout gegaan met de Natura2000 toewijzigingen?

De enorme verspreiding is er fout gegaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:42

Ik ben/was ook CDA stemmer, maar ga nu wel twijfelen. politiek hangt van mooie praatjes aan elkaar natuurlijk.
Afbeelding

denk voor de volgende verkiezingen (hopelijk snel!) dat ik toch voor de nieuwe boerenpartij zal gaan :) BBB

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:49

Eens juval. Ik hoop met heel m'n hart dat de BBB veel stemmen gaat krijgen, want inderdaad nu is het kiezen uit alleen maar kwaden.