Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:36

Ik probeer nog maar 3 tot 4 keer per week vlees te eten. Het vlees wat ik dan eet is biologisch.
Maar vleesvervangers, ik kan er niet aan wennen :P Heb al best veel geprobeerd maar niets vind ik echt smakelijk. Dus de vlees-vrije dagen eet ik meestal vis of iets van een kaasschnitzel.

Ik ben wel van mening dat de prijzen van het bio vlees omlaag moet en het aanbod omhoog. Het verschilt per supermarkt maar soms dan liggen er 2 soorten bio vlees. (Bijvoorbeeld bio hamburgers en bio saucijsjes) Tja, ik snap dat mensen dan elders kiezen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:44

Ik vraag me altijd af waarom vis geen vlees is. :')
“Ik eet geen vlees maar ik eet wel vis.”
Want vissen zijn geen dieren en hebben geen gevoel. Wat is er minder erg aan vissen die met duizenden tegelijk worden gevangen, op het droge worden gelaten en zo sterven of zelfs levend worden gevild? :') en niet dat die zo’n geweldig leven hebben gehad in onze vervuilde zeeën.

Dat klopt Shaggy, maar ik heb zelf in een supermarkt gewerkt en ik weet dat de derving van deze producten enorm is. Er was toen die tijd niet veel vraag naar, een supermarkt gaat niet zijn schappen vol proppen met producten die amper worden verkocht om het vervolgens weg te kunnen gooien. Dat is ook duur.

Ik vind wel dat de prijzen omlaag moeten van groente, fruit etc, maar ja.... dat is nog een lang proces. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:46

Bij vrijloopkraamhokken is het sterfte percetage door doodliggen 5x zo hoog als in de reguliere kraamkooien.

En woorden uit z'n verband rukken heb ik geen zin in. Dan kun je overal over gaan miepen. Ik probeer netjes te discussiëren maar vind het jammer dat jullie meteen persoonlijk worden.

Biologische varkenshouderij is geen markt voor op moment. Aanbod is te groot, vraag te laag en de prijzen zijn ingestort.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:57

Giolli schreef:
Ik vraag me altijd af waarom vis geen vlees is. :')
“Ik eet geen vlees maar ik eet wel vis.”
Want vissen zijn geen dieren en hebben geen gevoel. Wat is er minder erg aan vissen die met duizenden tegelijk worden gevangen, op het droge worden gelaten en zo sterven of zelfs levend worden gevild? :') en niet dat die zo’n geweldig leven hebben gehad in onze vervuilde zeeën.

Dat klopt Shaggy, maar ik heb zelf in een supermarkt gewerkt en ik weet dat de derving van deze producten enorm is. Er was toen die tijd niet veel vraag naar, een supermarkt gaat niet zijn schappen vol proppen met producten die amper worden verkocht om het vervolgens weg te kunnen gooien. Dat is ook duur.

Ik vind wel dat de prijzen omlaag moeten van groente, fruit etc, maar ja.... dat is nog een lang proces. :D


Nee ik doe het meer vanuit ecologische redenen, voor 1 kilo rundergehakt komt er bijna 20 kilo co2 vrij. Bij vis is dit veel minder. Bovendien is voor visserij niet zoveel ruimte, water en voeding nodig.
Vissen zijn weeldegelijk dieren.

Ik heb ook in de super gewerkt en daar verkochten ze volgens mij niet een biologisch vlees. Ik vind het jammer, maar de vraag stijgt wel als je iets aan het prijsbeleid van dat vlees doet denk ik zo.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:58

Myrthe3 schreef:
Biologische varkenshouderij is geen markt voor op moment. Aanbod is te groot, vraag te laag en de prijzen zijn ingestort.


Dit.
Men denkt wel dat er steeds meer vraag is naar biologisch, maar in praktijk is dat niet zo.
In de melkveehouderij zijn er gewoon wachtlijsten voor de omschakeling en verdwijnt er genoeg biologische melk in het gangbare pak.

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:59

Giolli schreef:
“Ik eet geen vlees maar ik eet wel vis.”
Want vissen zijn geen dieren en hebben geen gevoel. Wat is er minder erg aan vissen die met duizenden tegelijk worden gevangen, op het droge worden gelaten en zo sterven of zelfs levend worden gevild? :') en niet dat die zo’n geweldig leven hebben gehad in onze vervuilde zeeën.

Ik denk om dezelfde reden als waarom we in Nederland geen hond/kat/cavia eten, maar wel boerderijdieren. De een is aaibaarder dan de ander. Vissen zijn helemaal niet aaibaar en daarbij minder intelligent. Dat zal voor sommige mensen net een stapje makkelijker zijn om te doden/eten.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-05-19 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:00

Shaggy09 schreef:
Ik probeer nog maar 3 tot 4 keer per week vlees te eten. Het vlees wat ik dan eet is biologisch.
Maar vleesvervangers, ik kan er niet aan wennen :P Heb al best veel geprobeerd maar niets vind ik echt smakelijk. Dus de vlees-vrije dagen eet ik meestal vis of iets van een kaasschnitzel.

Ik ben wel van mening dat de prijzen van het bio vlees omlaag moet en het aanbod omhoog. Het verschilt per supermarkt maar soms dan liggen er 2 soorten bio vlees. (Bijvoorbeeld bio hamburgers en bio saucijsjes) Tja, ik snap dat mensen dan elders kiezen.

Vis is nog slechter om te eten dan vlees. Alle vissen die wij eetbaar achten zijn zo ongeveer met uitsterven bedreigd in het wild. Oh maar dan kweken ze wel in aparte ruimten, maar helaas zijn het roofvissen. Och dan vissen we voor 1 kilo zalm wel even 20 kilo van die oneetbare kleinere vissen uit de oceaan. -O-
Oftewel fishing down the foodweb is al begonnen. Maar dat is minder erg dan varkens in een klein hokje, want lege oceanen zonder enige fauna zijn mooier. Het zou hetzelfde zijn als we nu allemaal besluiten om maar zebra's te gaan eten, omdat dat beter is dan de vleesveeteelt. En ach dat de leeuwen dan niks te eten hebben en het ecosysteem volledig instort is dan jammer.

En vissen niet intelligent, nou, ik ben er tijdens dit master project achter gekomen dat ze wel degelijk dingen kunnen leren. :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:05

Nooit van gehoord, heb je een bron?
Ik heb altijd begrepen dat rood vlees de hoogste milieudruk heeft, daarna gevogelte en daarna vis (met sommige vissoorten als uitzondering)
Ik zou ook absoluut geen oceaan zonder fauna willen, maar ik denk wel dat de vlees productie grotere invloed op het broeikaseffect heeft.

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:09

Mijn colleges zijn mijn bronnen en ik zit nu op mobiel dus ik kan ze nu even niet opzoeken. Wat voor effect denk je dat het broeikaseffect op de oceanen heeft? Vissen hebben het al zwaar genoeg met opwarmende oceanen en meer CO2 in het water, oftewel acidification, en dan besluiten wij ook nog eens om ze op te eten waardoor ze het nog zwaarder krijgen. Ik eet dus geen vis (op die ene keer per 1-2 maanden dat mijn moeder besluit zalm klaar te maken na), maar stap ook over op gedeeltelijk vegetarisch als ik uit huis ga, want ik ben het ook niet eens met hoe we met de vleesproductiedieren omgaan. En hopelijk ooit kan ik ook zonder vla en kaas, die gaan lastig worden.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 15-05-19 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:10

Citaat:
A study of catch data published in 2006 in the journal Science grimly predicted that if fishing rates continue apace, all the world's fisheries will have collapsed by the year 2048.

Citaat:
In 2003, a scientific report estimated that industrial fishing had reduced the number of large ocean fish to just 10 percent of their pre-industrial population.


https://www.nationalgeographic.com/envi ... erfishing/

Ik vind persoonlijk vis misschien nog wel erger dan vlees.

Sintara

Berichten: 7489
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:11


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:37

Mooi verteld, Jorex. :)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:40

Ik eet helemaal niks dierlijks, mis het niet en ben slanker en gezonder. Voor mensen die wel dierlijke producten willen eten zie ik 1 oplossing:

- kleinschaliger gaan boeren voor Nederlandse markt, dit dus ook biologisch gaan doen en combinatie-boerderijen (360 systemen) creëren waarin akkerbouw en veeteelt elkaar ondersteunen.
- vanuit de overheid downscaling stimuleren, export levert niet voldoende op om de milieuschade en het dierenleed te verantwoorden.
- supermarkten en consumenten meer laten betalen voor de producten. Veel gaat nu over de toonbank ONDER kostprijs, en wie denk je dat aan het kortste eind trekt?
- alle vee-baronnen eruit.... Dus de mc Donalds types die megastallen runnen en deze laten bemannen door buitenlandse werknemers. Al het product is voor export, en alle lonen zijn voor buitenlandse werknemers. Dierenwelzijn is GEEN punt op de agenda, noch het klimaat... hoe kun je daar VOOR zijn?
- echte boeren op deze manier weer een kans geven een kleinschaliger bedrijf weer rendabel te krijgen. Doordat ze zo uitgeknepen worden moeten ze steeds groter worden... dat moet en kan anders.

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:45

hoe gaan jouw oplossingen gefinancierd worden Ninx, daar ben ik wel benieuwd naar. Wij willen hier best een koppel scharrelvarkens laten lopen hoor. Als iemand dit wil financieren dan hoor ik het wel.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:49

Kinke schreef:
hoe gaan jouw oplossingen gefinancierd worden Ninx, daar ben ik wel benieuwd naar. Wij willen hier best een koppel scharrelvarkens laten lopen hoor. Als iemand dit wil financieren dan hoor ik het wel.


Door de consument de werkelijke kostprijs te laten betalen. Dikke kans dat ze dan maar 3x per week vlees kunnen eten.
Maar dat is dan ook direct een stuk beter voor de volksgezondheid. Ik betaal ook mee aan alle gezondheidsproblemen die voortkomen uit buitensporig veel eten van ongezond geproduceerde producten.
Dus dan heb ik best een beetje recht van spreken. Evenals de grond waarop alles plaatsvindt.... die is ook van ons allemaal, daar mogen we dus best een stukje inspraak krijgen.

Als je wilt weten hoe je scharrelvarkens rendabel krijgt moet je eens gaan kijken op bedrijven die dat succesvol doen.

Internationaal zijn daar ook meer dan voldoende voorbeelden van.

Sunnda

Berichten: 7842
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:51

Dat zou wat mij betreft wel verboden mogen worden (kan niet, maar toch :+ ) die filmpjes die rondgaan om site's als youtube en facebook van mensen die wedstrijdjes extreem veel hamburgers eten, extreem veel carpaccio, megamega schnitzels e.d.

Echt walgelijk dat voor zulke vetkleppen dieren sterven. :7

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:52

Ninx maar zo betalen we allemaal aan dingen toch. En dan heb je ook recht van spreken vind je?

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:52

Als die scharrelvarkens zo rendabel zijn dan ging iedereen er wel op over Ninx.
Maar hoe gaat die consument de werkelijke kostprijs betalen dan?

Winged

Berichten: 33092
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:53

Sunnda schreef:
Dat zou wat mij betreft wel verboden mogen worden (kan niet, maar toch :+ ) die filmpjes die rondgaan om site's als youtube en facebook van mensen die wedstrijdjes extreem veel hamburgers eten, extreem veel carpaccio, megamega schnitzels e.d.

Echt walgelijk dat voor zulke vetkleppen dieren sterven. :7

Hier ben ik het wel mee eens.

Een stuk vlees moet kwalitatief goed zijn en voldoende voor een maaltijd. Maar een vreetfestijn... Neh. Maar is dat niet met alle voeding zo? Voldoende, maar niet overmatig?

(en ja, ik lust ook wel een frikandelletje of hamburger hoor)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:57

Blue_Eyes schreef:
Chubby schreef:
Overigens voel ik die verantwoordelijkheid ook naar de landbouw. Dus ook groenten, fruit, zuivel, rijst, pasta eten we van eigen landje of van de lokale bioboer.

Rijst en pasta van je eigen landje ja? :D


"...of van de lokale bioboer", die hebben wel rijst en pasta in hun assortiment.

Hier vlak achter liggen prachtige groene rijstvelden #joke Nee, rijst wordt van elders gehaald. Pasta kun je overigens in theorie wel zelf de grondstoffen voor verbouwen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:05

Kinke schreef:
Als die scharrelvarkens zo rendabel zijn dan ging iedereen er wel op over Ninx.
Maar hoe gaat die consument de werkelijke kostprijs betalen dan?


Dat is nu niet rendabel omdat we op enorme schaal produceren voor export. Zo goedkoop mogelijk produceren voor een zo hoog mogelijk rendement.
Met die gigantische 'voetafdruk' komen er steeds meer regels waar ook kleinere/ verstandiger boeren onder lijden.
Met schaalverkleining kunnen overheden 'versoepelen' en moeten supermarkten maar ook consumenten gedwongen worden de prijs te betalen die boeren (en dus hun dieren) toekomt.

Hoe de consument die prijs betaalt? Ehm, pinnen of contant?

In het huidig kapitalistisch systeem met korte termijn-visie klinkt het wellicht wat utopisch. Maar iedere ECHTE boer met het hart op de juiste plaats wil toch ook geen fabriek zijn?
Het volk maakt de verandering, niet de overheid.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:06

quera schreef:
Ninx maar zo betalen we allemaal aan dingen toch. En dan heb je ook recht van spreken vind je?


Natuurlijk, je maakt samen de samenleving. Wat is er krachtiger dan aantallen?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:12

Veel mensen hebben gewoon geen idee hoe het boerenleven daadwerkelijk is... De meeste boeren hebben echt een hart voor hun dieren, zij willen ze ook een zo goed mogelijk leven geven, ze doen wat ze kunnen, maar zo lang de consument niet meer wil betalen, kan de boer niet meer doen.

Dat zeugen worden vastgezet tussen hekken als ze hun biggen hebben is zielig, maar het is ook zielig als een zeug haar biggen doodligt als ze in een groter hok staat (dat gebeurt váák). Natuurlijk zien we allemaal het liefst dat de dieren zeeën van ruimte hebben en allemaal lekker rondscharrelen, maar met deze vraag naar vlees is dat niet mogelijk, zeker niet in een klein land als Nederland. Bovendien is het met het oogpunt op voedselveiligheid veel moeilijker om veilig voedsel te leveren als alle varkentjes buiten scharrelen. Ik zie ze zelf ook het liefst buiten rondwroeten, maar ik snap ook dat er een andere kant aan dat verhaal zit.

Over dat vastzetten tussen hekken: ook bij ooien gebeurt dit, wanneer we willen proberen om ze moederloze lammetjes te laten adopteren. Is dit zielig voor de ooi? Ja. Maar uiteindelijk krijg je het op die manier vaak voor elkaar dat ze wennen aan de adoptielammetjes en deze ook accepteren. Het is dus beter voor de lammetjes, die lopen uiteindelijk gezellig mee met een ooi op de wei en hoeven niet met de hand gevoed te worden, maar het vaststaan is zeker niet fijn voor de ooi. Wat zouden alle moraalridders in deze situatie willen doen dan? Het boerenleven is nu eenmaal niet alleen maar leuk en gezellig, er horen lastige keuzes bij.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:25

StableDoor schreef:
Veel mensen hebben gewoon geen idee hoe het boerenleven daadwerkelijk is... De meeste boeren hebben echt een hart voor hun dieren, zij willen ze ook een zo goed mogelijk leven geven, ze doen wat ze kunnen, maar zo lang de consument niet meer wil betalen, kan de boer niet meer doen.

Maar met deze vraag naar vlees is dat niet mogelijk, zeker niet in een klein land als Nederland. Bovendien is het met het oogpunt op voedselveiligheid veel moeilijker om veilig voedsel te leveren als alle varkentjes buiten scharrelen. Ik zie ze zelf ook het liefst buiten rondwroeten, maar ik snap ook dat er een andere kant aan dat verhaal zit.


Dat weet ik erg goed.

De consument MOET ook meer betalen. Een de supermarkten moeten hiertoe gedwongen worden. Hoe zij stunten met dierlijke producten is van de zotte.

Wanneer je alleen de Nederlandse markt bedient, en de consument een eerlijke prijs laat betalen kun je uitstekend toe met alle grond die we hebben.
Het gaat nu mis omdat we een half miljard dieren opfokken en doodmaken voor export. Dat zijn geen gezonde aantallen meer wanneer je afzet tegen de beschikbare ruimte.

Dus het kan prima, maar dan moeten we dat wel afdwingen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:27

Myrthe3 schreef:
Bij vrijloopkraamhokken is het sterfte percetage door doodliggen 5x zo hoog als in de reguliere kraamkooien.

En woorden uit z'n verband rukken heb ik geen zin in. Dan kun je overal over gaan miepen. Ik probeer netjes te discussiëren maar vind het jammer dat jullie meteen persoonlijk worden.

Biologische varkenshouderij is geen markt voor op moment. Aanbod is te groot, vraag te laag en de prijzen zijn ingestort.


Niet helemaal waar:

Citaat:
Biologische varkenshouderij wordt volwassen’

Geert Hekkert

hoofdredacteur Boerderij

Het was afgelopen 5 jaren hosanna in de biologische varkenshouderij. Dat terwijl het perspectief in de gangbare varkenshouderij helemaal niet geweldig was.

De biologische varkenshouderij werd zo een heel aantrekkelijke vluchtroute. De explosieve groei van biologische varkenshouders vond niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland plaats. In Duitsland, en vooral in Denemarken groeide de productie sneller dan de vraag.

Tegenvallende inkomsten

Door de groeiende stroom aan biologisch varkensvlees is de prijs voor biologische varkens gekelderd. Het is nog niet zo dramatisch laag als 4 jaar geleden. Niettemin verdwijnt voor veel biologische varkenshouders de marge als sneeuw voor de zon. Tegelijk stijgen de kosten van voer, stro en arbeid. En voor kostenstijgingen is de biologische varkenshouderij juist zo kwetsbaar. De kostprijs voor biovarkens is meer dan het dubbele dan bij gangbare productie. Als de inkomsten dan tegenvallen, moet er al snel geld bij.

Ups en downs van de vrije markt

Het is op zich begrijpelijk dat in de vette jaren veel biologische varkenshouders een beetje verwend zijn geraakt, waardoor de noodzaak bij hen ontbrak om op kostprijs en technische resultaten te letten. Zij staan nu weer met beide benen op de grond.

Een van de lessen is dan dat je het dak moet repareren als de zon schijnt.

Want of je nu biologische of gangbare varkens produceert, je ontkomt niet aan de varkenscyclus, de ups en downs van de vrije markt. Een van de lessen is dan dat je het dak moet repareren als de zon schijnt. Financiële buffers aanleggen en tegelijk sleutelen aan de technische resultaten. Beide zijn een kwestie van lange adem, evenals het overleven van de dip in de biologische varkenshouderij.

Groeipijnen

Het is niet de vraag of, maar wanneer de markt voor biologisch varkensvlees uit het dal klimt. Waarbij ook meespeelt dat de biologische markt kampt met groeipijnen. Met name aan de kant van de verwaarding van het biologisch varkensvlees valt nog veel te winnen en kan Nederland zich nog beter profileren met onderscheidende, biologische producten.

Wachtlijst voor omschakelaars

De huidige wachtlijst voor omschakelaars is een logische reflex. Er schuilt echter wel een risico in. Omschakelen kost minstens 2,5 jaar.

Biologisch past heel goed in de toekomstvisie van de Nederlandse landbouw

Het is goed denkbaar dat de markt over 2 jaar de biologische varkenssector weer toelacht. Dan loopt Nederland kans marktaandeel te verliezen aan de Denen en de Duitsers. En dat zou zonde zijn, want biologisch past heel goed in de toekomstvisie van de Nederlandse landbouw.