Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoppit

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:52

Ik vind een doktersbriefje eigenlijk wel een stuk duidelijker...
Heb nu mijn hand gebroken en werd na m'n gips gewoon zonder info naar huis gestuurd. Wat ik wel en niet mocht heb ik zelf uitgevraagd. Ook het wel of niet werken vind ik best een lastige. Blijkbaar heb ik iets meer werklust dan gemiddeld... Ik voel met niet ziek, kan alleen het best fysieke werk met dieren nu niet.
Nu met manager dan maar afgesproken dat ik het wat meer op bureauwerk hou en kleine klusjes en kijken hoe het gaat.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 15:07

Kanzi schreef:
Ook een verschil met Nederland; in België moet je een attest van de dokter inleveren op school als je met je kind naar bv het ziekenhuis gaat.
Mijn zoontje had zijn pols gebroken en kreeg een attest mee dat hij een dag thuis mocht blijven, en een attest dat hij een bepaalde tijd niet mee mocht gymen.

Ook nog iets; als je gaat verhuizen krijg je bezoek van de politie die komt constateren dat je echt op je nieuwe adres woont. Dan krijg je een kaartje met handtekening van hem, en kan je je melden op het gemeentehuis om je in te laten schrijven.

Is het in Nederland niet zo dan? Wij krijgen 4 briefjes (middelbaar) in onze agenda waarmee we elk 3 dagen afwezig kunnen zijn. Voor langere ziekte of als je briefjes op zijn moet je naar de dokter om een attest. Heb je te veel onwettige afwezigheden = geen getuigschrift en je jaar overdoen. Dit kunnen ze vanaf 10 halve dagen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:09

Nee, hier meldt je je op school of werk gewoon ziek.
Vinden ze op het werk te lang duren (of geloven ze het niet) moet je naar een arboarts en die beoordeeld of je terecht thuis zit.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:12

Op de scholen waarop ik heb gezeten/zit niet, we moesten gewoon een verlofbrief halen bij de administratie en daar de reden van afwezigheid opschrijven, bij ziekte direct inleveren als je weer beter was, bij andere dingen zoals tandarts een week van te voren ofzo (het kon wel zo zijn dat bij veel ziekteverzuim je een brief thuisgestuurd kreeg voor een bezoek aan de schoolarts/ggdarts)
Nu moet ik gewoon een mail sturen naar de administratie voor verlof of bij ziekte

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:19

Het nadeel van verplichte dokstersbriefjes is dan weer dat in periodes zoals deze het de wachtzalen bij de dokter overvol maakt. Ik heb ook al vaker gehad dat ik ziek ben en dat ik eigenlijk helemaal geen dokter nodig had omdat ik zelf perfect de medicatie kon gaan halen. Maar briefje nodig om jezelf te verantwoorden voor afwezigheid. Dus zit je de wachtzaal en de tijd van de dokter op te vullen voor een papiertje te krijgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:20

Het lijkt me verschrikkelijk als je flink beroerd bent waarvan je weet dat het binnen een paar dagen wel weer over is, bij de dokter moet gaan zitten ipv lekker in bed te kunnen liggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:36

Goh, wat gek, dat hadden wij echt totaal niet. Als je ziek was belde je ouders met de receptie van school om je af te melden (middelbare dus, basisschool ook zoiets) en dat was dat. Die verantwoording ligt gewoon bij de ouders (en men gaat er dus vanuit dat die wel een dokter inschakelen als het nodig is). Ik bedoel, ik ben behoorlijk vaak een dagje ziekig/niet lekker geweest, had ik daar elke keer een briefje voor moeten halen... Pfoe, dat is ook niet productief :o
Mochten je ouders je toch naar school sturen terwijl je eigenlijk te ziek was (of je zelf wilde om bijv een toets te maken) dan kon je als het niet meer ging je melden bij de receptie, die belden dan je ouders en zeggen dat je naar huis wil. Die gaven dan al of niet toestemming. Kon ook als die op hun werk zijn. Vervolgens moeten je ouders het ook weer bevestigen als je thuis was gearriveerd. Wederom verantwoordelijkheid van de ouders om te zien dat het kind ook echt thuis is en niet in de stad aan het winkelen is oid. Ook mogen je ouders toestemming geven dat je niet hoeft te gymmen vanwege lichamelijke omstandigheden. Ik denk wel dat als ze merken dat iemand de kantjes er vanaf loopt en misbruik ervan maakt ze wel eens door gaan vragen, maar dat heb ik zelf niet meegemaakt.

Vind het wel echt als een gedoe klinken, met die briefjes! 9/10 keer is het toch binnen een dag weer over.

Wij mochten in de bovenbouw (4-5-6) het terrein af. Geen toestemming voor nodig. Ik had soms les van 8:30 tot 10:10 en daarna pas weer om 15:40, op een gegeven moment heb je al je huiswerk wel af :+ Ben nog een keer wezen winkelen met een vriendin op zo'n dag haha

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:59

Wij moesten idd ook geen briefje van de dokter als het maar 1 dag was, wel ouders die moesten bellen.
In de laatste jaren hebben ze wel ingevoerd dat je wel een doktersbriefje moest als je de dag voor of na de vakantie ziek was, om misbruik tegen te gaan.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:05

Indeerdaad. Had vorige keer buikloop. Ben naar de dokter moeten gaan voor een briefje voor 1 dag !

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:09

Gigixponys schreef:
Wij moesten idd ook geen briefje van de dokter als het maar 1 dag was, wel ouders die moesten bellen.
In de laatste jaren hebben ze wel ingevoerd dat je wel een doktersbriefje moest als je de dag voor of na de vakantie ziek was, om misbruik tegen te gaan.

O ja dat snap ik wel. Hier zijn de bezig om de leerplichtambtenaren er achter te sturen... Snap het ook wel. Leuk voor je dat je die dagen op school nutteloos vindt en dat de vliegtickets anders te duur zijn, maar dat is nu eenmaal een consequentie van kinderen hebben :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:09

Volgens mij zijn die consultaties voor doktersbriefjes hier meer dan de helft van de inkomsten van huisartsen :+
Zonder die verplichting gingen er veel failliet denk ik :))
Mijn huisarts stelt op maandag en woensdag standaard de vraag '' moet je ook een briefje voor werk ? ''.
Gelijk voor wat je komt :')

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:29

Ik heb enkel een doktersbriefje nodig gehad omdat ik niet mee kon gymmen voor een langere tijd, voor de rest nooit briefjes of iets van de dokter nodig gehad. Lijkt me ook zeer irritant om voor elk dingetje een doktersbriefje te moeten halen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:05

Pandora2 schreef:
Volgens mij zijn die consultaties voor doktersbriefjes hier meer dan de helft van de inkomsten van huisartsen :+
Mijn huisarts stelt op maandag en woensdag standaard de vraag '' moet je ook een briefje voor werk ? ''.

Ja hier zit ik ook wel eens van "ik heb dit aan de hand, ik weet dat ik het gewoon moet uitzieken, ik heb nog genoeg pijnstillers in de kast hoor, maar ja doktersbriefje nodig hé" :+ . Ze zouden zo aparte uren moeten voorzien voor enkel mensen die een briefje nodig hebben en de rest van de dag mensen die écht advies en behandeling van hun dokter nodig hebben :)) .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:07

Kwanyin schreef:
Pandora2 schreef:

Ja hier zit ik ook wel eens van "ik heb dit aan de hand, ik weet dat ik het gewoon moet uitzieken, ik heb nog genoeg pijnstillers in de kast hoor, maar ja doktersbriefje nodig hé" :+ . Ze zouden zo aparte uren moeten voorzien voor enkel mensen die een briefje nodig hebben en de rest van de dag mensen die écht advies en behandeling van hun dokter nodig hebben :)) .

Toevallig heeft onze dokter zoiets. Maar dan zonder briefjes. Tussen 11 en 12 kan je binnen komen lopen voor kleine dingen zonder afspraak :D Dat zou in een systeem met briefjes ook handig zijn.
(Overigens wordt dat uur dan alsnog ingenomen door mensen die geen zin hebben om een afspraak te maken of door buitenlandse studenten die voor elk kuchje naar de HA komen maar goed)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:13

Kwanyin schreef:
Deze schiet mij ook te binnen (weet niet of hij al is langsgekomen maar denk het niet).

In Nederland hebben ze volgens mij "roepnamen?"
Dus op je ID staan dan drie of vier namen...maar de naam hoe je je voorstelt en hoe iedereen je noemt is totààl anders?

Dus niet bijvoorbeeld zoals hier wel voorkomt, dat je bv officieel Marie-Therèse heet en iedereen noemt je Trees, maar dat je bv "Marie" op je paspoort heet maar iedereen zegt "Laura".

Of toch zoiets?

Een vriendin van me heeftdat ook. Ze is nu 19, dus niet van een oude generatie. Ze heeft op haar id drie voornamen staan, maar haar roepnaam zoals ze in het dagelijks leven wordt genoemd en zoals ze zich voorstelt, is een totaal andere naam. Niet afgeleid van een van die drie namen op haar id :)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:58

soloro schreef:
Ik heb enkel een doktersbriefje nodig gehad omdat ik niet mee kon gymmen voor een langere tijd, voor de rest nooit briefjes of iets van de dokter nodig gehad. Lijkt me ook zeer irritant om voor elk dingetje een doktersbriefje te moeten halen.

Aahja dat was bij mij idd ook!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:09

Bij ons mochten we 3 maal afwezig zijn zonder doctorsbriefje, daarna had je er een nodig :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:40

Hier was het vijf keer drie dagen. Met gevolg dat die briefjes ook 'ten volle' gebruikt werden in de zin dat ik haast niemand kende die maar 1 dag 'gebruikte' als ie er drie had. _O- ik noemde ze zelfs altijd mijn 'verlofdagen' :o

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:54

Ik heb misschien 2 maal in heel mijn schoolcarriere een doctorsbriefje ingediend, omdat ik dan effectief zo ziek was dat ik naar de doctor ben geweest. Maar ik ben véél meer ziekgeweest :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:08

Nog een verschil tussen Belgie en NL, wij hebben betere muziek! :')

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:18

Dan kijk jij zeker nooit Ment tv ( tv zender met vlaamse muziek), daar komt een hoop ellende voorbij :-)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:23

Nee, nooit :+ Maar ik bedoelde muziek, en daar vallen schlagers niet onder _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:26

Quebelle schreef:
Nog een verschil tussen Belgie en NL, wij hebben betere muziek! :')

Nou ja zeg, hoeveel internationale metalbands produceert België? :oo

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:41

Hey hallo K3 komt wel van bij ons e!!! :D

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:43

poes schreef:
Hey hallo K3 komt wel van bij ons e!!! :D

Het idee wel, maar nu nog maar een deel :')