Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:55

Petpa schreef:
Een boer kan een ander beroep kiezen...

Dat geldt niet voor sommige wajongers!

Wauw, wat een kulargument.
Geef ik er ook even één; als wayonger moet je je niet zo aanstellen en gewoon werken. Iedereen heeft wat tegenwoordig.

En trouwens, wat heeft een ander beroep kiezen met deze hele discussie te maken? Of wil je gewoon nogmaals aangeven dat wayongers echt zielig zijn?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:57

Amy schreef:
Petpa schreef:

Geef ik er ook even één; als wayonger moet je je niet zo aanstellen en gewoon werken. Iedereen heeft wat tegenwoordig.

Jij kan ervoor kiezen om morgen geen koeien meer te melken, maar een beroep met meer inkomen uit te oefenen.

En idd, iedereen heeft wat tegenwoordig. Zo hebben sommige mensen een boerenberoep waardoor ze niets anders zien dan koeienuiers en alle wajongers aanstellers noemen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:59

Verkeerde been petpa

Echwel

Ik heb wel eens het idee dat een soort van dienstplicht en dat hoeft niet persee in het leger.
Toch heel veel jongeren leert hoe het arbeidsproces is en hierin kan ook beter bekeken worden waar de zwakke punten zitten

bruintje123

Als alle boeren en tuinders zouden stoppen krijgen we toch honger. Vergeet dat niet.
Overiens veel zelfstandige hebben geen vangnet.
Heel veel mensen die ooit wat op heeft gebouwd niet.
Eigenlijk zit je in nederland het veiligste als je huurt en niet spaart. Dan kun je voor alles in aanmerking komen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:00

purny schreef:
Maar welke werkgever wil er een wajonger? Ze zijn veel te bang dat de wajonger meer ziek is dan de gezonde werknemer.

Met alle subsidies etc is het best lonend om een wajonger of reintegreerder aan te nemen.
Ik heb er diverse mogen inwerken om vervolgens ontslagen te worden.
Toen kwam ik in hetzelfde schuitje terecht als Amy, wel lasten en geen inkomen omdat je net overal buiten valt en niemand wat voor je kan doen.
Ik heb elk kastje aan de muur wel gezien en een hoop kluitjes naar het riet gebracht.

Ben een half jaar later wel weer opgebeld door mijn werkgever of ik terug wilde komen, een aantal van mijn vervangers had geen zin meer om te werken want het loonde hen niet.

Grappig genoeg werk ik nu met wajongers en reintergreerders, wat ik zelf ook niet had zien aankomen nadat ik 3 keer ben ontslagen om eerstgenoemde reden :)

En boer kan een ander beroep kiezen, ik hoop dat je zelf inziet dat dit ook een veroordelende opmerking is die kant noch wal raakt?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:02

Echwel schreef:
Ik heb wel eens het idee dat een soort van dienstplicht en dat hoeft niet persee in het leger.
Toch heel veel jongeren leert hoe het arbeidsproces is en hierin kan ook beter bekeken worden waar de zwakke punten zitten

Dat idee is heel goed.

Alleen zie ik het volgende "probleem" alweer verschijnen. De "gezonde" mensen, zoals jij en ik, voldoen aan die dienstplicht. De huidige wajongers worden vrijgesteld van deelname op basis van het lichaam of de geest...
Laatst bijgewerkt door Petpa op 15-02-18 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:02

bruintje123 schreef:
Als alle boeren en tuinders zouden stoppen krijgen we toch honger. Vergeet dat niet.
Overiens veel zelfstandige hebben geen vangnet.
Heel veel mensen die ooit wat op heeft gebouwd niet.
Eigenlijk zit je in nederland het veiligste als je huurt en niet spaart. Dan kun je voor alles in aanmerking komen.

Ook het beroep van zelfstandige is een keuze. Je kan kiezen voor het werken in loondienst of een AOV afsluiten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:03

Veel mensen denken nog steeds dat ze ziek zijn maar zijn dat al niet meer...ziek zijn is subjectief he. En net 1 been of 1 arm Jan hé ook nog werken...maar juist die mensen die moeite doen nu juist zo zwaar vinden en vinden dat ze niet kunnen werken omdat ze anders te veel prikkels binnen krijgen...dat is wat ik dan te horen krijg als ik vraag wat mankeer je dan...juist iedereen die alles zielig vinden denken dat we deze steeds groter groeiende groep moeten steunen...wacht maar als jij straks rond de 50 gaat zijn hoe de kaarten dan zijn geschud. .als de overheid gaat praten over de afhankelijkheid van de burger naar de staat omdat de zorgstaat van bed tot graf is geregeld gaat iedereen stuiteren...hé watte??? Moeten we ons eigen broek ophouden?? Hé moet ik inleveren omdat er weer geld te kort is?!? Hé watte ??? Moeten ook wij nu ineens een dagje gaan werken en verliezen we dan een paar tientjes subsidie?! Hé watte?? Laat die werkende buurman dat ff lekker doen... daar is Nederland juist door in de problemen gekomen....de werkenden hetzelfde te laten overhouden netto als de niet werkenden....en dat geeft nu juist deze verhuftering omdat er ook een groep is die zo zwaar werk hebben dit niet volhouden tot 70 jaar en niet kan sparen vanwege de hoge belasting druk....en die groep valt er voortijdig tussen uit en dat is een groep die nu klaagt en de mond wordt gesnoerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:03

[naam] schreef:
Petpa schreef:

Jij kan ervoor kiezen om morgen geen koeien meer te melken, maar een beroep met meer inkomen uit te oefenen.

En idd, iedereen heeft wat tegenwoordig. Zo hebben sommige mensen een boerenberoep waardoor ze niets anders zien dan koeienuiers en alle wajongers aanstellers noemen.[/quote]

In ieder geval duidelijk dat jij niet veel verder komt dan je flatje in de stad met je rare argumenten.
Als je het over mij hebt (ik voel me namelijk niet aangesproken, ik zie meer dan alleen koeienuiers?)
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat wayongers aanstellers zijn.

En om het af te maken, ja tuurlijk, met een chronisch overbelaste schouder en rug heb je zo ander werk. Zeker!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:04

Dat hoeft niet als je kijjt naar belastingvermogen kun jr mensen ook inzetten om bv straten schoon te maken met zo een grijper
Mensen laten koffiedrinken idd met ouderen noem maar op

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:05

Omdat ze juist ja :+ met reden in wao of wajong zitten. Je krijgt het niet voor jubeltenen of een kromme neus,

Net als vrijwilligerswerk. Is hier wel maar idd je moet altijd op bepaalde uren aanwezig zijn. En ik ben bv niet voor niets afgekeurd omdat 4 uur oer week structureel niet gaat.

Ik ken twee wajongers beiden met autisme en nog een ander euvel maar beiden wil je niet loslaten op de werkvloer. Dat gaat even goed maar daarna ontploffen ze. Helaas ken ik ook iemand die om psychiache gronden is afgekeurd nu op een soort van sociale werkplaats zit en in mijn ogen wordt uitgebuit nu. 5 dagen per week van 9 tot 3 werken maar ze krijgt er geen cent voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:05

purny schreef:
Maar welke werkgever wil er een wajonger? Ze zijn veel te bang dat de wajonger meer ziek is dan de gezonde werknemer.

En welke werkgever wil een werknemer met een CV van drie kantjes omdat deze werknemer geen baan kan houden wegens boven gemiddeld ziekteverzuim?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:07

Echwel schreef:
Dat hoeft niet als je kijjt naar belastingvermogen kun jr mensen ook inzetten om bv straten schoon te maken met zo een grijper
Mensen laten koffiedrinken idd met ouderen noem maar op

Dat laatste is hard nodig, eenzaamheid is een groot probleem in Nederland.

@ladymadonna, ik kan een groter cv aanmaken omdat ik uitzendkracht ben geweest.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:08

karuna schreef:
Omdat ze juist ja :+ met reden in wao of wajong zitten. Je krijgt het niet voor jubeltenen of een kromme neus,

Net als vrijwilligerswerk. Is hier wel maar idd je moet altijd op bepaalde uren aanwezig zijn. En ik ben bv niet voor niets afgekeurd omdat 4 uur oer week structureel niet gaat.

Ik ken twee wajongers beiden met autisme en nog een ander euvel maar beiden wil je niet loslaten op de werkvloer. Dat gaat even goed maar daarna ontploffen ze. Helaas ken ik ook iemand die om psychiache gronden is afgekeurd nu op een soort van sociale werkplaats zit en in mijn ogen wordt uitgebuit nu. 5 dagen per week van 9 tot 3 werken maar ze krijgt er geen cent voor.

Want ze ontvangt geen uitkering?

karuna
Drukke kabouter

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:10

Wao. Waarvan ze meeste weer kan afstaan aan het beschermd wonen.

Gaat erom dat ze serieus zwaar productiewerk doet de baas rijk is en zwemt in het geld want zijn medewerkers hoeft hij niet te betalen, maar ze mogen zich ook niet ziekmelden want dat krjgt een ander het baantje. Onder het mom van dagbesteding werken ze zich uit de naad en worden in mijn ogen uitgebuit voor andermans gewin.

Ayasha
Blogger

Sees schreef:
Ayasha, nu scheer je wel iedereen even net zo makkelijk over één kam ;). Ik denk niet dat iemand ooit zo maar uit zichzelf in het wilde weg begint te roepen om een schuldige. Nu wordt er echter een topic geopend en wordt óók (logisch) de andere kant belicht.

Nee, niet letterlijk. :) (al scheelt het in een paar berichten niet veel.) maar tussen de regels door lees je wel degelijk hoe dankbaar de wajongers moeten zijn. :)

LadyMadonna

minikatje schreef:

Dat is dus een hele andere reden....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:11

Toch ben ik van.mening dat zeker bij jongeren het uit je bed moeten komen en verplicht iets hoe simpel ook moeten doen beter is dan maar thuis bankhangen
Zeker met autisme is zo een ritme beter dan geen riyme
Ze hoeven nuet met mensen te werken er is genoeg werk zonder collegas
Ik weet dag er un landen met verplichte dienstplicht en geen jongeren uitkeringen de jeugd wat dat betreft gedisciplineerder is

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:12

karuna schreef:

Gaat erom dat ze serieus zwaar productiewerk doet de baas rijk is en zwemt in het geld want zijn medewerkers hoeft hij niet te betalen, maar ze mogen zich ook niet ziekmelden want dat krjgt een ander het baantje. Onder het mom van dagbesteding werken ze zich uit de naad en worden in mijn ogen uitgebuit voor andermans gewin.

Heel banketstaaf maar mijn salaris gaat ook grotendeels op aan vaste lasten( huis g/w/l).
En als ze problemen heeft bij het werk kan ze dit op de woning aangeven en dan kunnen ze helpen met zoeken naar ander werk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:13

LadyMadonna schreef:
minikatje schreef:

Dat is dus een hele andere reden....

Dan weet je ook wel dat je gewoon je cv aanpast aan relevante werkervaring.
Ik heb zolang als uitzendkracht gewerkt omdat ik ontslagen ben en mijn job naar wajongers ging. (Zie vorige post)
Maar helaas zien huidige werkgevers dat wel als een minpunt, omdat ze vinden dat ik niet waardige werkervaring heb opgedaan. :+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:15

Ayasha schreef:
Sees schreef:
Ayasha, nu scheer je wel iedereen even net zo makkelijk over één kam ;). Ik denk niet dat iemand ooit zo maar uit zichzelf in het wilde weg begint te roepen om een schuldige. Nu wordt er echter een topic geopend en wordt óók (logisch) de andere kant belicht.

Nee, niet letterlijk. :) (al scheelt het in een paar berichten niet veel.) maar tussen de regels door lees je wel degelijk hoe dankbaar de wajongers moeten zijn. :)

Maar ook hoe dankbaar de ‘gezonde’ mensen moeten zijn wordt constant benadrukt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:19

minikatje schreef:
Dan weet je ook wel dat je gewoon je cv aanpast aan relevante werkervaring.
Ik heb zolang als uitzendkracht gewerkt omdat ik ontslagen ben en mijn job naar wajongers ging. (Zie vorige post)
Maar helaas zien huidige werkgevers dat wel als een minpunt, omdat ze vinden dat ik niet waardige werkervaring heb opgedaan. :+

Dus als ze dan vragen waarom er zoveel banen van 6 maanden op staan moet je maar om de waarheid heen gaan draaien? Die waarheid komt toch uit...

Ik kon prima werken, kon alleen geen baan behouden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:19

Omwille van hun gezondheid. :) Dat de werkende mens het niet simpel heeft weet ik heus wel. :) Dus nee, ze hoeven van mij echt niet dankbaar te zijn dat de overheid neemt en neemt en weinig tot niks terug geeft. :) Maar wees boos op degene die neemt... Zoek geen andere zondebok. :)
En wees er bewust van dat de wajonger het over het algemeen ook niet makkelijk heeft. Het leed en de moeilijkheden van beide groepen zijn anders maar daarom niet minder ernstig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:20

karuna schreef:

Maar dat is overal zo m.i. Overal strijken de grote bazen het geld op en mogen de medewerkers keihard werken. Of je nu via een uitzendbureau werkt of omdat je een uitkering krijgt o.i.d.

Ik denk dat er gewoon eens goed gekeken moet worden per beperking. En eventueel mensen die echt niet kunnen werken (vooral jongeren) proberen om aan een ritme te houden. Niet banketstaaf bedoeld maar de hele dag thuis zitten word je niet gezelliger van. Laat zulke mensen meedraaien in de maatschappij.