Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:23

Kaus schreef:
Ik ben absoluut voor abortus. Maar ik ben er ook voor dat de man zijn rechten en plichten over het kind kan afstaan als hij het kind niet wil, en de vrouw wel.

Toch zit daar wel een nuance achter.

Het is ook nu al zo dat de verantwoordelijkheid voor anticonceptie vooral bij de vrouw komt te liggen. En wil ze goede bescherming hebben dan moet zij toch kiezen voor iets dat vrij invasief is: hormonen of spiraaltje. Doet ze dat niet, dan is het toch vooral haar leven dat ondersteboven komt te staan.

Voor een condoom heb je de samenwerking met de man nodig. Maar voor de man is er eigenlijk niet echt een reden om dat te doen, en als hij gewoon kan zeggen, 'mwah, geen zin in een kind, hou maar, ik doe er niet aan mee' is er helemaal geen reden meer om daar voorzichtig mee te zijn. Nu is er tenminste nog dat als het tot een zwangerschap zou komen, er ook voor de man een gevolg kan zijn, en dat het dus ook in zijn belang is om daar voorzichtig mee om te gaan.

De oplossing van nu is niet ideaal, dat klopt. Maar ik denk dat als je het nog makkelijker maakt voor verwekkers om alle verantwoordelijkheid te ontlopen, de situatie nog minder ideaal wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:25

Shadow0 schreef:
Kaus schreef:
Ik ben absoluut voor abortus. Maar ik ben er ook voor dat de man zijn rechten en plichten over het kind kan afstaan als hij het kind niet wil, en de vrouw wel.

Toch zit daar wel een nuance achter.

Het is ook nu al zo dat de verantwoordelijkheid voor anticonceptie vooral bij de vrouw komt te liggen. En wil ze goede bescherming hebben dan moet zij toch kiezen voor iets dat vrij invasief is: hormonen of spiraaltje. Doet ze dat niet, dan is het toch vooral haar leven dat ondersteboven komt te staan.

Voor een condoom heb je de samenwerking met de man nodig. Maar voor de man is er eigenlijk niet echt een reden om dat te doen, en als hij gewoon kan zeggen, 'mwah, geen zin in een kind, hou maar, ik doe er niet aan mee' is er helemaal geen reden meer om daar voorzichtig mee te zijn. Nu is er tenminste nog dat als het tot een zwangerschap zou komen, er ook voor de man een gevolg kan zijn, en dat het dus ook in zijn belang is om daar voorzichtig mee om te gaan.

De oplossing van nu is niet ideaal, dat klopt. Maar ik denk dat als je het nog makkelijker maakt voor verwekkers om alle verantwoordelijkheid te ontlopen, de situatie nog minder ideaal wordt.

Waarom zou je als vrouw met zo'n man willen vrijen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:27

Misschien is er al antwoord op gegeven hoor, maar wat nou in het geval dat ze beiden van tevoren geen kind wilden... en bij een 'ongelukje' blijkt de vrouw toch zwanger en die wil het kind houden. Dan moet die man toch betalen... Dat is linksom of rechtsom toch niet eerlijk? Dan kan ie er inderdaad bij een ONS ook ingeluisd worden..
Of heb ik het niet goed begrepen?

Nu gaan we er vanuit dat de man achteraf zegt "van mij hoeft t niet" en zn verantwoordelijkheid ontloopt. Maar wat als ie dat vooral al aangegeven heeft?

En het is natuurlijk ook best vreemd dat een vrouw gewoon een stuk dna van een man kan 'stelen' en daar helemaal haar eigen ding mee kan doen...

@Ayasha, met wat voor man?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:29

Moderatoropmerking:
Fijn om te zien dat de discussie nu prettig verloopt! Inhoudelijk, met ruimte voor meningsverschillen maar respectvol naar elkaar. Complimenten daarvoor. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:55

Cer schreef:
Misschien is er al antwoord op gegeven hoor, maar wat nou in het geval dat ze beiden van tevoren geen kind wilden... en bij een 'ongelukje' blijkt de vrouw toch zwanger en die wil het kind houden. Dan moet die man toch betalen... Dat is linksom of rechtsom toch niet eerlijk? Dan kan ie er inderdaad bij een ONS ook ingeluisd worden..

Nu gaan we er vanuit dat de man achteraf zegt "van mij hoeft t niet" en zn verantwoordelijkheid ontloopt. Maar wat als ie dat vooral al aangegeven heeft?

En het is natuurlijk ook best vreemd dat een vrouw gewoon een stuk dna van een man kan 'stelen' en daar helemaal haar eigen ding mee kan doen...

Met een kerel die te mottig is om een condoom te dragen als je beide geen kinderen wil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:59

Ayasha schreef:
Met een kerel die te mottig is om een condoom te dragen als je beide geen kinderen wil.

Oh zo, nee dat snap ik dan ook niet idd..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:09

Om te beginnen wil ik mijn respect uitspreken naar de vrouwen die hier hun hele persoonlijke en ingrijpende ervaringen durven vertellen. Dat moet niet makkelijk zijn, en ik heb bewondering voor jullie kracht. Ik ken jullie niet, maar wil jullie toch een virtuele knuffel geven.

Ik vind het ook interessant om te lezen hoe Aillil het onderwerp vanuit de mannelijke kant benadert.

Cer schreef:

Ja, dat risico is er natuurlijk altijd. Dat je als man in een valkuil wordt gelukt door een vrouw die stiekem andere bedoelingen heeft. Het gebeurt, maar laat duidelijk zijn dat ik voor deze vrouwen ook geen goed woord over heb. Maar er is natuurlijk ook nog het verhaal van de hormonen. Een vrouw die voor de conceptie absoluut geen kinderen wil, kan daar door de hormonale veranderingen ineens wel anders over denken.

En is het dan eerlijk om die vrouw dan volledig financieel (en qua tijd) voor het kind op te laten draaien? Of kan dit leiden tot een vorm van verkapte gedwongen abortus? En vinden we dat dan wenselijk? (Ik niet)

Als je als man absoluut, met 100% zekerheid, het risico op die (financiële) verplichting niet wil lopen, moet je celibatair gaan leven.

Cer

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:12

Maar ja, omdat het het lichaam van de vrouw is kan het andersom wel.
Dus als de man bij een 'ongelukje' ineens heeeeel graag zijn eigen kind wil houden, en de vrouw wil het niet, heeft hij ook het nakijken..

Ik zou zo ook niet weten hoe je dat op moet lossen hoor... ik weet alleen dat ik blij ben dat ik zelf kan beslissen :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:14

jamaar roodvos; zo kan je toch vrijwel alles goed praten. Zo kan je ook goed praten dat een opgewonden man een vrouw "pushed" om toch te vrijen want ja, hormonen he....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:32

Roodvos schreef:
Om te beginnen wil ik mijn respect uitspreken naar de vrouwen die hier hun hele persoonlijke en ingrijpende ervaringen durven vertellen. Dat moet niet makkelijk zijn, en ik heb bewondering voor jullie kracht. Ik ken jullie niet, maar wil jullie toch een virtuele knuffel geven.

Ik vind het ook interessant om te lezen hoe Aillil het onderwerp vanuit de mannelijke kant benadert.

Cer schreef:

Ja, dat risico is er natuurlijk altijd. Dat je als man in een valkuil wordt gelukt door een vrouw die stiekem andere bedoelingen heeft. Het gebeurt, maar laat duidelijk zijn dat ik voor deze vrouwen ook geen goed woord over heb. Maar er is natuurlijk ook nog het verhaal van de hormonen. Een vrouw die voor de conceptie absoluut geen kinderen wil, kan daar door de hormonale veranderingen ineens wel anders over denken.

En is het dan eerlijk om die vrouw dan volledig financieel (en qua tijd) voor het kind op te laten draaien? Of kan dit leiden tot een vorm van verkapte gedwongen abortus? En vinden we dat dan wenselijk? (Ik niet)

Als je als man absoluut, met 100% zekerheid, het risico op die (financiële) verplichting niet wil lopen, moet je celibatair gaan leven.
Ten eerste; dank je wel :)

Ten tweede; ja koek koek. Dan kan ik ook roepen dat als jullie vrouwen geen abortus willen jullie maar in het klooster moeten gaan wonen :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:34

Cer schreef:
Dat is linksom of rechtsom toch niet eerlijk? Dan kan ie er inderdaad bij een ONS ook ingeluisd worden..

Nee, dat klopt. Er is geen perfecte oplossing, ze hebben allemaal nadelen. Maar omdat nu al het grootste deel van de gevolgen neerkomt op de vrouw (totaan de geboorte dus), die heeft de ongerustheid, die heeft de lichamelijke veranderingen, die heeft de stress en emotionele keuzes, die weet dat haar tijdelijke contract vermoedelijk niet verlengd gaat worden.

Dan kies ik toch graag voor een situatie waarbij op een imperfecte manier er toch voor beide (man en vrouw) reden is om zelf te letten op anticonceptie, en dat dat niet alleen maar de vrouw is die daar over moet denken.

Niet perfect, maar minder onbalans dan in het alternatief naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:37

Ze zouden eens anticonceptie voor mannen moeten gaan ontwikkelen die niet zo ingrijpend is als een knipje, dan zouden we van een hele hoop problemen af zijn.

Het is niet eerlijk dat alle verantwoordelijkheid voor anticonceptie bij de vrouw ligt, maar aan de andere kant is het ook niet eerlijk tegenover mannen dat zij op deze manier geen 'baas over eigen zaad' kunnen zijn. Ik kan niet wachten tot die verantwoordelijkheid eerlijk gedeeld kan worden in ieder geval.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:42

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
Dat is linksom of rechtsom toch niet eerlijk? Dan kan ie er inderdaad bij een ONS ook ingeluisd worden..

Nee, dat klopt. Er is geen perfecte oplossing, ze hebben allemaal nadelen. Maar omdat nu al het grootste deel van de gevolgen neerkomt op de vrouw (totaan de geboorte dus), die heeft de ongerustheid, die heeft de lichamelijke veranderingen, die heeft de stress en emotionele keuzes, die weet dat haar tijdelijke contract vermoedelijk niet verlengd gaat worden.

Dan kies ik toch graag voor een situatie waarbij op een imperfecte manier er toch voor beide (man en vrouw) reden is om zelf te letten op anticonceptie, en dat dat niet alleen maar de vrouw is die daar over moet denken.

Niet perfect, maar minder onbalans dan in het alternatief naar mijn mening.
Hier maak je me wat boos. Het staat in het niets t.o.v. de vrouw, maar waarom denk je dat de man géén ongerustheid door zal maken? Of geen emotionele keuzes moet maken? Het tijdelijke contract is inderdaad een punt, al zie je dit steeds minder en zijn de mogelijkheden daartoe, gelukkig, steeds kleiner.

Ik waardeer je berichten echt. Alleen mis ik wel wat inlevingsvermogen en termen als 'verwekkers' komt, in mijn optiek, ook vreemd over.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:44

Emmaa_ schreef:
Ze zouden eens anticonceptie voor mannen moeten gaan ontwikkelen die niet zo ingrijpend is als een knipje, dan zouden we van een hele hoop problemen af zijn.

Het is niet eerlijk dat alle verantwoordelijkheid voor anticonceptie bij de vrouw ligt, maar aan de andere kant is het ook niet eerlijk tegenover mannen dat zij op deze manier geen 'baas over eigen zaad' kunnen zijn. Ik kan niet wachten tot die verantwoordelijkheid eerlijk gedeeld kan worden in ieder geval.
Hoezo alle verantwoordelijkheid De kans op een zwangerschap tijdens gebruik v.h. condoom is nog altijd minimaal. Dan bestaat er ook nog iets als een morning after pil. Dan kún je theoretisch gezien anticonceptie als vrouw voor een groot deel vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:45

Ailill schreef:
Emmaa_ schreef:

Hoezo alle verantwoordelijkheid De kans op een zwangerschap tijdens gebruik v.h. condoom is nog altijd minimaal. Dan bestaat er ook nog iets als een morning after pil. Dan kún je theoretisch gezien anticonceptie als vrouw voor een groot deel vermijden.

De morning after pil is een stuk ingrijpender dan een pilletje nemen en klaar ben je. Daarbuiten heeft het lang niet zo'n grote slagingskans als veel mensen denken.

Ik heb het in dit geval inderdaad over condooms buiten beschouwing gelaten, dus bijvoorbeeld als je in een langere relatie zit. Ik ben bijvoorbeeld erg gevoelig voor latex en zou dus geen seks kunnen hebben met reguliere condooms.

In dit geval heb ik het vooral over de pil, hormoonstaafje of spiraaltje.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:49

Ik merk dat ik zelf de zaken ook wat praktisch bekijk. Als je het zo bekijkt heb je inderdaad een punt. Dat van die pil wist ik niet, geen ervaring mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:51

Ik merk in mijn omgeving dat heel veel vrouwen een condoom niet voldoende vinden. Heb al meer dan genoeg meegemaakt dat ze scheurden (en dat meneer dat vervolgens pas de volgende ochtend vertelde) of af gingen. Uiteindelijk, als je als vrouw echt zekerheid wil hebben, moet je overschakelen op meer ingrijpende anticonceptie en dan is de keuze toch echt hormonen nemen of een koperspiraal laten plaatsen. Dat biedt wat meer zekerheid, maar het is wel volledig je eigen verantwoordelijkheid als vrouw.. En ook nog eens een verantwoordelijkheid die je vanaf je 21ste zelf moet betalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:57

enzino schreef:
Willl65 schreef:
Geef die man rechten en hij zal er nooit achterkomen dat er ooit een zwangerschap is geweest. Even serieus wat een onzin discussie is dit zeg

Inderdaad onzin want mannen hebben geen gevoelens en zijn slecht zaaddonor?

Lekker respectvol ben jij naar 50% van de wereldbevolking.

@Enzino,de oplossing is om alleen sex te hebben met je eigen vrouw die er dezelfde morele normen op na houdt als jijzelf.Ik snap toch al niet dat mensen al deze narigheid over hebben voor het kortdurend pleziertje van vrije sex met iemand die geen binding of verantwoordelijkheid wil.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:59

anjali schreef:
enzino schreef:

Inderdaad onzin want mannen hebben geen gevoelens en zijn slecht zaaddonor?

Lekker respectvol ben jij naar 50% van de wereldbevolking.

@Enzino,de oplossing is om alleen sex te hebben met je eigen vrouw die er dezelfde morele normen op na houdt als jijzelf.Ik snap toch al niet dat mensen al deze narigheid over hebben voor het kortdurend pleziertje van vrije sex met iemand die geen binding of verantwoordelijkheid wil.

Dan ga je er van uit dat vrouwen geen meerdere gezichten kunnen hebben?
Het zijn heus niet alleen de mannen die smerige spelletjes kunnen spelen hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:04

Emmaa_ schreef:

Die werd ontwikkeld, maar het geeft bij mannen ongeveer vergelijkbare bijwerkingen als bij vrouwen, omdat het met hormonen gaat klooien. En dat vond men niet acceptabel.

( http://www.npr.org/sections/health-shot ... de-effects geeft een onderbouwing.
De effecten waren overigens wel degelijk problematisch: http://edition.cnn.com/2016/10/30/healt ... h-control/ )

Maar het betekent dat we voorlopig nog geen gelijk speelveld hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:13

Ailill schreef:
Ik waardeer je berichten echt. Alleen mis ik wel wat inlevingsvermogen en termen als 'verwekkers' komt, in mijn optiek, ook vreemd over.

De term 'verwekker' was heel bewust gekozen omdat het dan gaat om mannen die geen verantwoordelijkheid willen dragen. Dan lijkt 'verwekker' me de beste omschrijving.

Het gaat dan niet om mannen die wel emotioneel betrokken zijn / willen zijn.

Wat betreft de rest, het is misschien meer de onvermijdbaarheid voor vrouwen waar het om gaat. Een man kan wel emotioneel betrokken zijn bij dergelijke zaken, maar hij heeft niet automatisch en onvermijdelijk die positie. (Een vrouw kan emotioneel onaangedaan zijn, maar heeft desondanks te dealen met de overige gevolgen. Als een man zich afsluit, verandert er voor hem in feite niets. Als een vrouw zich afsluit, blijft ze zwanger met alle gevolgen van dien. Dat is een grote onbalans. Dat heeft niets te maken met het idee dat mannen zich niet emotioneel betrokken kunnen voelen over dat soort zaken, maar dat het voor hen nooit dezelfde onvermijdelijkheid heeft.)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:14

Ik ben voor abortus, dat zeker! er lopen al zoveel mensen op de wereld. Maar: Ik heb bijvoorbeeld een kennis, zo hippie als wat, en die gebruikt dus geen anticonceptie. ze is compleet tegen syntetische medicatie en ze laat dus eens in de zoveel tijd, (als het weer raak is) gewoon een abortus uitvoeren. Hallo! dat moet toch niet kunnen!

laat dan lekker je baarmoeder verwijderen.. -O-

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:45

Ik vind het lastig. Ik werk in de verloskunde en heb geregeld een zwangerschapsafbreking mee gemaakt. Vroeger dacht ik: 12 weken zwangerschap, dat is maar een klopje cellen.... tot dat je de eerste 12 weken in je handen heb en er achter komt dat het een compleet mensje is om te zien. Alles aan de buitenkant erop en eraan. Inwendig is een kind echter levensvatbaar vanaf 24 weken. Echter....ik heb zwangerschapsafbrekingen mee gemaakt bij circa 20 weken (nav onderzoeken, chromosoomafwijkingen enz) Dat ging echt niet makkelijk voor de ouders. Echt niet van doe maar weg. Deze ouders maken een keuze voor het kind. Ze denken alleen maar aan het kind wat zo gewenst is maar geen kwaliteit van leven zal hebben. Dat gun je helemaal niemand. Het is een verschrikkelijke keuze waar je aan moet staan.
Om heel eerlijk te zijn heb ik ook situatie's mee gemaakt dat abortus misschien een betere oplossing was geweest maar dat je uiteindelijk krijg te maken met een moeder die niet van haar kind kan houden of kan bieden wat het nodig heeft maar tegen alles in het kind wel wil opvoeden. Wachten tot het mis gaat.

Abortus moord? Dan werk ik daaraan mee. En als ik daarmee een kind heb geholpen dan zij het zo.

Abortus als anticonceptie....niet mijn eerste keuze. Vrouwen moeten hulp krijgen er voor te zorgen dat ze niet zwanger raken en als dit wel gebeurt moet de eerste optie zijn kijken of deze vrouw wel de mogelijkheid heeft moeder te kunnen worden ipv abortus.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:09

Tja hormoonvrije anticonceptie voor mannen bestaat al, een regenjas. Maar daar wordt 9 van de 10 keer behoorlijk neurotisch op gereageerd. Want bleeh minder gevoel, waah zit niet lekker etc etc. En dan ligt de bal weer bij de vrouw: of troep slikken of dan maar niet met betreffende man het bed in.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:55

Ailill schreef:
Ik merk dat ik zelf de zaken ook wat praktisch bekijk. Als je het zo bekijkt heb je inderdaad een punt. Dat van die pil wist ik niet, geen ervaring mee ;)

Geeft niet, maar het is wel iets wat mannen vaak onderschatten; de effecten die vrouwelijke anticonceptiemiddelen kunnen hebben ("Oh slik gewoon de pil of neem een spiraal joh, doen alle vrouwen toch?"). Nu is een MAP geen anticonceptie, maar wel een heftige pil. Verder slik je met 'de pil' erg veel hormonen waar ook lang niet iedereen tegen kan of goed op reageert. Zelfde met een spiraaltje, waarbij het voor sommige vrouwen ook gewoon onprettig blijft voelen, zo'n kunstmatig ding in je lichaam.

Ik snap heel goed dat de meeste anticonceptie voor de vrouw is; ik vind het zelf een prettig idee om extra beschermd te zijn dan alleen een condoom, en dat ik daardoor zelf meer de controle heb over een eventuele zwangerschap. Maar ik vind het ook weleens onprettig, de bijwerkingen bijvoorbeeld, maar ook dat sommige mannen anticonceptie echt nog een typisch vrouwending vinden.