Kaus schreef:Ik ben absoluut voor abortus. Maar ik ben er ook voor dat de man zijn rechten en plichten over het kind kan afstaan als hij het kind niet wil, en de vrouw wel.
Toch zit daar wel een nuance achter.
Het is ook nu al zo dat de verantwoordelijkheid voor anticonceptie vooral bij de vrouw komt te liggen. En wil ze goede bescherming hebben dan moet zij toch kiezen voor iets dat vrij invasief is: hormonen of spiraaltje. Doet ze dat niet, dan is het toch vooral haar leven dat ondersteboven komt te staan.
Voor een condoom heb je de samenwerking met de man nodig. Maar voor de man is er eigenlijk niet echt een reden om dat te doen, en als hij gewoon kan zeggen, 'mwah, geen zin in een kind, hou maar, ik doe er niet aan mee' is er helemaal geen reden meer om daar voorzichtig mee te zijn. Nu is er tenminste nog dat als het tot een zwangerschap zou komen, er ook voor de man een gevolg kan zijn, en dat het dus ook in zijn belang is om daar voorzichtig mee om te gaan.
De oplossing van nu is niet ideaal, dat klopt. Maar ik denk dat als je het nog makkelijker maakt voor verwekkers om alle verantwoordelijkheid te ontlopen, de situatie nog minder ideaal wordt.