Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:17

Verschillende Vrienden van me woonden nog in Duitsland ten tijde van de muur en de stasi
Ik ben erg gesteld op een bepaalde mate van privacy , na hun verhalen en ervaringen des te meer
Want heel veel wijzer dan toen is de mensheid echt nog niet :n

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:18

Ik vind het ook juist wel goed. Van mij mogen ze ook luisteren hoor haha, zo interessant is mijn leven niet.
Maar het maakt me verder niet zo heel veel uit, dus zal er niet gericht een partij op uitkiezen.

Ik ben benieuwd naar het debat van zondag. Als het goed is komen daar meer lijsttrekkers dan het rode hoed debat toch? Aan dat debat heb ik niet veel gehad. Ik vond het erg rommelig en lastig te volgen, lag dat aan mij?

Maar wat moeilijk vind ik het zeg! Geen een partij die voor een groot gedeelte mijn mening deelt. Ik zou bijna mijn eigen partij oprichten haha

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:37

ik denk dat ik voor de sp ga

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 23:28

Waar iedereen dit keer lijkt te twijfelen weet ik het voor het eerst helemaal zeker. Het wordt D66. Vrijwel met alle standpunten eens. Toch nog even voor de lol de stemwijzer gedaan, totaal geen verrassende uitslag: D66, pvda en pvdd. :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 00:36

saskiakefie schreef:
Waar iedereen dit keer lijkt te twijfelen weet ik het voor het eerst helemaal zeker. Het wordt D66. Vrijwel met alle standpunten eens. Toch nog even voor de lol de stemwijzer gedaan, totaal geen verrassende uitslag: D66, pvda en pvdd. :P

Ik ga ook D66 stemmen, vooral i.v.m. hun standpunt m.b.t. euthanasie.
Daarbij de belofte geen samenwerking met de PVV.

Ik heb nog 2 stemmen (van man en dochter) dus ik kijk nog even of alle 3 de stemmen naar D66 gaan of nog 1 stem naar een andere partij.
Alle religieuze partijen en PVV, FvD, 55+ vallen sowieso af voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 01:47

Ik stem 3x GroenLinks (ook namens mijn ouders) maar hoewel ik lang niet altijd gecharmeerd ben van het liberalisme vind ik het standpunt van Pechtold met betrekking op euthanasie echt zeer prettig. Ook als er geen minimum leeftijd aan verbonden zit. Ik hoop dan ook met heel mijn hart dat dat standpunt overgenomen wordt door bijvoorbeeld GL, wat te horen aan Klaver vanavond best nog eens zou kunnen gebeuren.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 02:07

Hun standpunt wat betreft euthanasie staat mij ook zeker aan dus hoop dat dat door ander partijen wordt overgenomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 02:11

Overigens: de SGP ("het moet in de handen van God liggen") pleit in haar partijprogramma voor het herinvoeren van de doodstraf. Het lijkt mij dat dat dan ook niet in de handen van God ligt?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 08:31

Ik ben absoluut geen Wilders fan, maar...Wat blijft er over van onze democratie als partijen elkaar mogen en kunnen uitsluiten? Het is toch verdorie geen kleuterschool?
Ze hebben allemaal de mond vol over participatie, en dat iedereen mee moet kunnen doen.
Maar zelf het goede voorbeeld geven?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:31

woofie schreef:
Ik ben absoluut geen Wilders fan, maar...Wat blijft er over van onze democratie als partijen elkaar mogen en kunnen uitsluiten?

Hoe precies bedoel je...?

Voor de goede orde: wij kiezen geen regering.
Wij kiezen de 2e Kamer (en provinciale staten etc etc) - en de 2e Kamer is de baas in dit land.
(Helaas willen sommige politici dit nog wel eens vergeten.)

De regering hoort een veredeld klussenbedrijf te zijn dat namens de 2e Kamer/ de combi 2e en 1e Kamer regeert = uitvoert.

Er is geen regel, verplichting of wet "dat de grootste partij moet regeren".
Zou die regel wel bestaan, zou ik twijfelen aan het democratisch gehalte er van.

Een regering 'steunt' op een meerderheid van de 150 zetels in de 2e Kamer en de 75 van de 1e Kamer - that's all.
Citaat:
Het is toch verdorie geen kleuterschool?

Nee, inderdaad.
"Ik ben de grootste!!" - nou, gefeliciteerd, zo lang een partij niet de absolute meerderheid heeft, betekent het niets mbt regeringsdeelname.
Citaat:
Ze hebben allemaal de mond vol over participatie, en dat iedereen mee moet kunnen doen.

De Kamerleden werken keihard, dus ja: ze "participeren in de maatschappij."

En noch qua inhoud is Wilders geschikt voor een democratie- en noch qua gedrag en betrouwbaarheid een geschikte regeringskandidaat.

(En persoonlijk vind ik hem ook geen geschikte kandidaat voor een Kamerzetel. Al jaren onder de Haagse kaasstolp waar hij driftig op scheldt en systematisch zijn kiezers beliegen. Alleen in een serie ongrondwettelijke zaken blijkt hij betrouwbaar.
Maar iemand krijgt de zetel als hij de kiesdrempel passeeert/ de kiesdeler haalt.)
...blijft over de trieste constatering dat Henk en Ingrid kennelijk bedonderd kunnen worden waar we allemaal bij staan.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-03-17 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:41

Emmaa_ schreef:
Overigens: de SGP ("het moet in de handen van God liggen") pleit in haar partijprogramma voor het herinvoeren van de doodstraf. Het lijkt mij dat dat dan ook niet in de handen van God ligt?

Ja dat vraag ik me ook altijd af.

Abortus en euthanasie mag niet maar gaat het om het straffen dan mag het wel?
Een straf waarvan duidelijk is dat het niet preventief werkt en ook nog eens soms onschuldige gedood worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:55

Mbt de SGP: mwn pleit voor een theocratie, maar hun vorm van theocratie wordt bepaald door de bijbel.
Daarin komt de doodstraf voor.

Voor alle duidelijkheid: duizend andere dingen in de bijbel laten ze "rechts" liggen. Slavernij bijvoorbeeld. Het verbod op rente. Het jubeljaar.
....ik noem er maar even 3 die mij spontaan te binnen schieten.
Ik ben tegen slavernij, ik beleg mijn 'spaargeld' (omdat rente de rijken rijker maakt en de armen armer) - en het jubeljaar: ingewikkeld genoeg, maar elke 50 jaar alle schulden kwijtschelden "je kunt stommere dingen doen"...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:36

woofie schreef:
Ik ben absoluut geen Wilders fan, maar...Wat blijft er over van onze democratie als partijen elkaar mogen en kunnen uitsluiten? Het is toch verdorie geen kleuterschool?

Wilders heeft in het verleden beweZen geen betrouwbare coalitie partner te zijn
En daarnaast moet een coalitie werkbaar zijn, standpunten met elkaar te verenigen
Geven en nemen van punten
Ik snap van een aantal partijen het standpunt van niet willen samenwerken met, helemaal .
Maar vermoed ook van een aantal partijen dat als het betekend dat ze in de coalitie kunnen door wel samen te werken met.
Ze ook zo terugkomen op het standpunt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:50

En dan heb je natuurlijk de kinderwagenbonus. Waar ik het ook absoluut niet mee eens ben

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:07

SGP is voor mij een een clubje wereldvreemde snuiters die niets in een coalitie te zoeken hebben
Dat is ook versterkt door contact met de lokale politiek omtrent evenementen
De sgp en de cu hebben me er wat figuren er tussen zitten hoor :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:08

Hoe zit dat trouwens? Kerk en staat zijn toch gescheiden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:22

woofie schreef:

De PVV sluit (groepen) mensen uit, was onbetrouwbaar tijdens de vorige samenwerking, zaait haat en onverdraagzaamheid (naar mijn mening), de partij heeft maar 1 lid (democratie? ), enz.
Ik wil geen regering met PVV, daarom stem ik op een partij die de PVV uitsluit. ;)
Maar mijn belangrijkste reden is de euthanasiewet; ik heb 2 x van dichtbij meegemaakt dat men euthanasie wilde, maar dit om verschillende redenen niet mogelijk was. Dat is erg onmenselijk om mee te maken. Vandaar dat dit voor mij een heel belangrijk onderwerp is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:15

phormicola schreef:
Hoe zit dat trouwens? Kerk en staat zijn toch gescheiden?

Nu wel. Maar als de SGP de keuze zou hebben zouden ze het volgens mij graag weer samenvoegen (en de vrouw weer achter het aanrecht, de homo's weer in de kast, en de andere religies verboden of in elk geval flink onderdrukt.)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 12:47

Janneke2 schreef:
woofie schreef:
Ik ben absoluut geen Wilders fan, maar...Wat blijft er over van onze democratie als partijen elkaar mogen en kunnen uitsluiten?

Hoe precies bedoel je...?

Voor de goede orde: wij kiezen geen regering.
Wij kiezen de 2e Kamer (en provinciale staten etc etc) - en de 2e Kamer is de baas in dit land.
(Helaas willen sommige politici dit nog wel eens vergeten.)

De regering hoort een veredeld klussenbedrijf te zijn dat namens de 2e Kamer/ de combi 2e en 1e Kamer regeert = uitvoert.

Er is geen regel, verplichting of wet "dat de grootste partij moet regeren".
Zou die regel wel bestaan, zou ik twijfelen aan het democratisch gehalte er van.

Een regering 'steunt' op een meerderheid van de 150 zetels in de 2e Kamer en de 75 van de 1e Kamer - that's all.
Citaat:
Het is toch verdorie geen kleuterschool?

Nee, inderdaad.
"Ik ben de grootste!!" - nou, gefeliciteerd, zo lang een partij niet de absolute meerderheid heeft, betekent het niets mbt regeringsdeelname.
Citaat:

De Kamerleden werken keihard, dus ja: ze "participeren in de maatschappij."

En noch qua inhoud is Wilders geschikt voor een democratie- en noch qua gedrag en betrouwbaarheid een geschikte regeringskandidaat.

(En persoonlijk vind ik hem ook geen geschikte kandidaat voor een Kamerzetel. Al jaren onder de Haagse kaasstolp waar hij driftig op scheldt en systematisch zijn kiezers beliegen. Alleen in een serie ongrondwettelijke zaken blijkt hij betrouwbaar.
Maar iemand krijgt de zetel als hij de kiesdrempel passeeert/ de kiesdeler haalt.)
...blijft over de trieste constatering dat Henk en Ingrid kennelijk bedonderd kunnen worden waar we allemaal bij staan.

Zoals jij het beschrijft heeft het dus eigenlijk helemaal geen nut om te gaan stemmen!
En als puntje bij paaltje komt worden we helemaal niet geregeerd door de eerste en tweede kamer maar door het leger hoge Ambtenaren die daaronder zitten.
Eigenlijk zouden die ook allemaal vervangen moeten worden bij de aanstelling van een nieuwe regering.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:00

Ik ga dit jaar weer op Rutte stemmen. Ik vind hem professioneel, kundig en betrouwbaar. Wel heb ik even getwijfeld tussen D66 omdat die ook goede punten hadden.
Betreft Wilders... Het is goed dat hij er is en bepaalde zaken durft uit te spreken en op tafel durft te leggen, het is ook helemaal niet erg voor zijn zelfvertrouwen als hij wat zetels zou krijgen, maar zo'n man wil je natuurlijk nóóit aan de 'macht' hebben hè...

Veel plezier met stemmen dit jaar allemaal! :evaw:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:32

woofie schreef:
Zoals jij het beschrijft heeft het dus eigenlijk helemaal geen nut om te gaan stemmen!

Dat snap ik niet helemaal? Kamerleden kunnen allemaal stemmen over wetten, vragen stellen, debatten aanvragen, wetten voorstellen, amendementen voorstellen, moties indienen, en de regering naar huis sturen.
Stemmen heeft wel nut.

Maar er zitten consequenties aan je stem, en er zitten consequenties aan het gedrag dat je als kamerlid tentoon spreidt. Als je de democratische waarden niet belangrijk vindt (door zelf geen democratische partij te zijn), de rechtstaat niet belangrijk te vinden door die met regelmaat in een kwaad daglicht te stellen, je medekamerleden uitscheldt, en een aantal belangrijke grondrechten wilt negeren, dan betekent het dat de samenwerking met mensen die die zaken allemaal wel belangrijk vinden niet voor de hand ligt.

Dat lijkt me logisch. En dat is ook wat ik verwacht van waar ik op stem: dat ze niet volledig hun eigen uitgangspunten en idealen en waarden opgeven alleen maar om samen te werken, ongeacht met wie. Ik heb liever dat ze redelijk vasthouden aan hun eigen principes. Compromissen zijn zeker nodig, op details en waar het haalbaar is. Maar niet op fundamentele uitgangspunten. Er komt een moment dat er geen compromis te sluiten is zonder jezelf te verliezen. Ik verwacht van mijn politici dat ze dat niet zullen doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:46

Je geeft je stem aan de persoon waarvan jij vertrouwd dat hij of zij het gaat waarmaken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:57

Ik ben trouwens net FvD en GeenPeil tegengekomen. Bij de vraag wat de standpunten van GeenPeil waren was het dat die er niet waren. Want je kon met alle punten op bepaalde partijen stemmen. Zo ga je ook lekker de verkiezingen in :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:03

purny schreef:
Ik ben trouwens net FvD en GeenPeil tegengekomen. Bij de vraag wat de standpunten van GeenPeil waren was het dat die er niet waren. Want je kon met alle punten op bepaalde partijen stemmen. Zo ga je ook lekker de verkiezingen in :+

Het hele idee van GeenPeil is dat zij hun leden laten bepalen wat er op de agenda wordt gezet en hoe er gestemd wordt over bepaalde moties. Ze hebben dus inderdaad geen standpunten, die worden door hun achterban bedacht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:34

Dat is idd het hele punt van geen peil
"Het volk beslist"