Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:53

Lusitana schreef:
Als je naar theme parks in het buitenland gaat zie je dat Nederlands wordt gezien als molentjes, tulpen, kaas en klompen en mensen worden afgebeeld in klederdracht (die meestal ook niet echt klopt). Of met een joint. Maar ik ben nog nooit een Nederlander tegengekomen die aanstoot nam aan dat stereotype.

Voral ook omdat het lang zo erg niet is als je stereotyp op een hoop geveegd wordt vanuit een gunstige positie. Nederlanders trekken nergens ter wereld aan het kortste eind. Geen Nederlander hoeft bang te zijn dat met die klompjes en de kaasjes ook een flink verhoogde kans op politieaanhoudingen komt. Racisme is een complex onderwerp, net als seksisme bijvoorbeeld, omdat het niet alleen maar stereotypen zijn, maar ook komen met machtsongelijkheid. En omdat het niet alleen om (bewuste) machtsongelijkheid komt maar ook met veel onbewustere stereotypering. Dat samengaan van die dingen maakt het tot iets veelomvattends - iets wat alleen een overdreven focus op tulpen en molentjes en klompen en kazen niet doet.

FiveSports

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:59

Zouden we hetzelfde reageren als we overal worden afgebeeld als rovers, slaven handelaren etc. etc.?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:05

Mixje90 schreef:
Zouden we hetzelfde reageren als we overal worden afgebeeld als rovers, slaven handelaren etc. etc.?

Ik zeg: kijk eens een avondje naar Fox News in Amerika. :') Als je die moet geloven, lopen onze ouderen rond met armbandjes "please don't kill me", rijzen onze criminaliteitscijfers de pan uit en is dit land compleet losgeslagen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:06

Is dat niet zo dan :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:09

Mixje90 schreef:

Aangezien we dat niet meer zijn (maar wel zijn geweest) zou ik daar geen probleem mee hebben

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:13

Point taken, Bruintje. :o

Maar je hoort Scandinaviërs er volgens mij niet over wanneer er een Viking wordt afgebeeld, terwijl veel mensen dit met elkaar zullen associëren. Omdat we het verschil weten tussen een gemiddelde Noor/Zweed/Deen en een Viking. Net zo goed weten we het verschil tussen een gemiddeld donker persoon en een kannibaal.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:27

mylittlejoy schreef:
Ik zeg: kijk eens een avondje naar Fox News in Amerika. :') Als je die moet geloven, lopen onze ouderen rond met armbandjes "please don't kill me", rijzen onze criminaliteitscijfers de pan uit en is dit land compleet losgeslagen.

Fox News..... _O- _O- _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:41

Ik vind Fox News eigenlijk helemaal niet grappig? Hun manipulatieve selectie van nieuws doet werkelijk schade aan veel mensenlevens.
Het raakt ons niet per se in ons Nederlander-zijn, maar het creeert wel een sfeer van angst, agressie, geweld en ondermijnt pogingen om toe te werken naar systemen die iets beter werken. Ik vind dat vooral heel treurig eigenlijk.

Mylittlejoy: je vergelijking met vikingen gaat mank omdat ook Scandinaviers eigenlijk nergens stelselmatig aan het kortste eind trekken. Dat een vergelijking met vikingen minder een probleem is, komt vooral omdat Denen, Zweden, Noren en vooral blonde lange sterke mannen uit die landen, gewoon nergens stelselmatig op achterstand staan.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:46

Shadow0 schreef:
Ik vind Fox News eigenlijk helemaal niet grappig? Hun manipulatieve selectie van nieuws doet werkelijk schade aan veel mensenlevens.
Het raakt ons niet per se in ons Nederlander-zijn, maar het creeert wel een sfeer van angst, agressie, geweld en ondermijnt pogingen om toe te werken naar systemen die iets beter werken. Ik vind dat vooral heel treurig eigenlijk.

Mylittlejoy: je vergelijking met vikingen gaat mank omdat ook Scandinaviers eigenlijk nergens stelselmatig aan het kortste eind trekken. Dat een vergelijking met vikingen minder een probleem is, komt vooral omdat Denen, Zweden, Noren en vooral blonde lange sterke mannen uit die landen, gewoon nergens stelselmatig op achterstand staan.

Sterker nog: Scandinaviërs zijn trots op hun Viking-verleden. Op internet zijn zat 'memes' en filmpjes te zien van Scandinavische blonde bebaarde mannen die stoer een Viking nadoen, om nog maar te zwijgen van de vele reclames/films/musea in Scandinavische landen over Vikingen en het Viking-tijdperk. Inclusief comics en karikaturen.

Datzelfde gaat niet op voor "dik-gelipte kannibaal" karikaturen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:50

Maar dat is toch wat je er zelf van gemaakt hebt als mens door de jaren heen.
De Scandinaviërs hadden ook kunnen gaan kniesoren over hoe verschrikkelijk ze dingen in het verleden gedaan hebben, waar alle huidige inwoners niets aan kunnen doen of veranderen.
En houden het gewoon positief.

Dan kun je gaan lopen janken dat er ergens een Afrikaanse stam karikatuur, niet eens lijkend op iemand van nu, je discrimineert.
Dat ligt dan toch aan je eigen gevoel en wat je daar mee doet.
En zou houdt men het juist in strand.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:56

bruintje123 schreef:
De Scandinaviërs hadden ook kunnen gaan kniesoren over hoe verschrikkelijk ze dingen in het verleden gedaan hebben, waar alle huidige inwoners niets aan kunnen doen of veranderen.

Dan kun je gaan lopen janken dat er ergens een Afrikaanse stam karikatuur, niet eens lijkend op iemand van nu, je discrimineert.
Dat ligt dan toch aan je eigen gevoel en wat je daar mee doet.

Maar die twee karikaturen zijn toch nauwelijks te vergelijken? Eéntje die gemaakt is om het krachtige, machtige, stoere tijdperk te vieren van een succesvol volk en ééntje gemaakt om een onderdrukte groep te kleineren en uit te lachen, met jarenlange discriminatie, achtergesteldheid, en slavernij erbij? Hoe kan iemand die afgebeeld is op karikatuur II nu hetzelfde reageren als iemand die afgebeeld is als iemand op karikatuur I ?

Vooral omdat de situatie waarin de denigrerende karikatuur gemaakt is (onderdrukking, haat, achtergesteldheid) nog steeds niet voorbij is - discriminatie en zelfs organisaties als de Klu Klux Klan zijn nog steeds actief. In de huidige situatie is lachen om karikatuur II dus niet iets wat moreel en sociaal oké is omdat de omliggende situatie neutraal en OK geworden is ("kijk hoe raar, vroeger waren er mensen die donkere mensen minderwaardig en dom vonden!") maar nog steeds steun aan een symbool en organisaties die hun boodschap van haat héél serieus nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:58

bruintje123 schreef:

Een beetje zo positief als Anders Breivik?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:02

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:08

Ik denk dat een goede manier om dat beter te begrijpen is te kijken naar waar je je liever mee zou identificeren: een karikatuur van een woeste en 'stoere'/veroverende Viking, een karikatuur van een nuchtere Hollander met kaasjes/klompjes op de fiets, of die van een donkergekleurde Afrikaanse kannibalistische mede-mens met dikke lippen/naïeve uitdrukking ?

Ik denk dat de meeste mensen zouden kunnen lachen om de eerste twee karikaturen, met mix van herkenning. "Ja, zo zou je NL/Denemarken kunnen zien ja, daar kan ik mezelf een klein beetje in zien!". De derde karikatuur echter niet: "zo zie ik mezelf/mijn land/mijn cultuur helemaal niet, en het doet me denken aan koloniale overheersing wat juist géén leuke periode was voor mijn volk".

En dát is het grote verschil tussen verschillende karikaturen in de Efteling: velen zijn slechts een symbool met een neutrale/grappige boodschap waar mensen zich in herkennen; de boodschap die het karikatuur "Afrika" uitdraagt is echter een denigrerend beeld van een heel continent stammend uit koloniale tijd. Zowel de intentie achter het symbool dat ooit gemaakt is ("Laten we die domme n**ers eens uitlachen en dom laten lijken!") als de huidige vormgeving maakt dat mensen zich er niet graag mee identificeren, en identificatie lijkt me een deel van een (geslaagde) komische voorstellingen van nationaliteiten en culturen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:16

Ygritte, ik zou vermoed ik met geen van de 3 enig probleem hebben. Ik vind het ook niet positief dat men denkt dat wij kaasetende, klompendragende, zich uitsluitend met de fiets verplaatsende tulpenmensen zijn (komt op mij namelijk nogal 'simpel' over) die te pas en te onpas een joint opsteken maar we weten zelf toch allemaal dat dat ook niet de realiteit is?

De vikingen waren overigens wel wreed dus of je daar dan trots op zou moeten zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:16

Qimm, stel dat iemand een foto van jou zou vinden, die zou laten natekenen door een karikatuurtekenaar, daar een Efteling-attractie van maken, zou je dat werkelijk zo respectvol vinden? Ik kan het me namelijk niet echt voorstellen...

Maar goed, ook hier wil ik wijzen op het verschil in uitgangspunt: de wens is blijkbaar om te zoeken naar allerlei redenen en uitvluchten waarom we het, zelfs met de slavernij in ons recente verleden, zelfs met het aantoonbare racisme van vandaag de dag helemaal prima vinden om zo'n beeld in stand te houden zonder ons ook maar iets te verplaatsen in waarom dat niet wenselijk zou kunnen zijn. Maar dat is geen open en eerlijk nadenken over de situatie, dat is het toeredeneren naar het gewenste resultaat: 'wij' doen niks fout en hoeven niks te veranderen en iedereen die daar anders over denkt is een aansteller.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:19

Shadow, oh maar ik wil me best verplaatsen in wat een ander daarbij kan voelen hoor maar blijkbaar is het maar een zeer kleine groep mensen die er last van heeft (in dit specifieke geval) en neemt de rest er geen aanstoot aan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:22

Shadow0 schreef:
Qimm, stel dat iemand een foto van jou zou vinden, die zou laten natekenen door een karikatuurtekenaar, daar een Efteling-attractie van maken, zou je dat werkelijk zo respectvol vinden? Ik kan het me namelijk niet echt voorstellen...

Geen probleem, mensen lachen om mijn karikatuur, niet om mij als persoon. Dus, dikke prima. Als 'dom blondje' raak je al snel gewend aan dat mensen moeten lachen om een vervormd beeld van mij ;)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:41

Ygritte schreef:
En dát is het grote verschil tussen verschillende karikaturen in de Efteling: velen zijn slechts een symbool met een neutrale/grappige boodschap waar mensen zich in herkennen; de boodschap die het karikatuur "Afrika" uitdraagt is echter een denigrerend beeld van een heel continent stammend uit koloniale tijd. Zowel de intentie achter het symbool dat ooit gemaakt is ("Laten we die domme n**ers eens uitlachen en dom laten lijken!") als de huidige vormgeving maakt dat mensen zich er niet graag mee identificeren, en identificatie lijkt me een deel van een (geslaagde) komische voorstellingen van nationaliteiten en culturen.

Voor de derde keer, het is geen Afrika en heeft er zelfs niets mee te maken. Kannibalen komen uit Zuid-Amerika en Indonesië, niet Afrika.

Afbeelding

Bovenstaand beeld is een foto van een aantal Asmat-mannen, een stam uit Papoea die veel geassocieerd wordt met kannibalisme (tegenwoordig zijn ze dat overigens niet meer). Zo'n hele rare verbastering of karikatuur is die pop in de Efteling daar niet van.

En overigens Vikingen positief? Het is maar hoe je het ziet. Volgens mij wordt het toch wel gezien als primitief, wreed, niet bepaald het toppunt van beschaving of intelligentie. Meer domme brute krachten die plunderen en moorden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:41

mylittlejoy schreef:

Dat was een uitspraak van presidentskandidaat Rick Santorum ;)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:43

Nogmaals:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De poppen in de efteling zijn karikaturen van zwarte mensen (dikke lippen, grote neus, grote en kinderlijke tanden en naïve/domme uitdrukking) zoals die gebruikt werd in jaren '40 cartoons om zwarte mensen als dom, bruut, en gevaarlijk af te schilderen. Ook al is het niet zo "bedoeld" door mensen die er nu om lachen of die het leuk vinden, feit is dat dit bedacht is om zwarte mensen uit te lachen en dom/minderwaardig te doen lijken.

Mensen die blijven zeggen "ik zou mij niet geraakt voelen als er van een haatdragende karikatuur van mij of mijn cultuur/volk/huidskleur een attractie gemaakt wordt" - ik quote mezelf nog eens om de plaatjes te laten zien waarop de Efteling-karikatuur gebaseerd is. Schrikken jullie hier niet van? Vinden jullie het niet onprettig om iets wat zulk gedachtegoed uitdraagt in een kinder-pretpark te hebben staan, ondanks dat je "er niks mee bedoelt" - want die boodschap en geschiedenis gaat heus niet zomaar weg als je er "niks mee bedoelt".

De eerste keer dat ik deze afbeeldingen zag schrok ik daar erg van en voelde ik me zelfs een beetje misselijk worden van mensen die het 'onschuldige leuke poppen' noemden.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:52

Shadow0 schreef:
Drifter schreef:
Als ik een opmerking maak die onschuldig is bedoeld, en jij neemt daar aanstoot aan, veranderd dat helemaal niets aan mijn intentie. Natuurlijk zou ik dan vertellen dat dat mijn bedoeling niet was, dat is voor mij absoluut redelijk, en in verreweg de meeste gevallen zal ik daar in het vervolg rekening mee houden.

Maar dat laatste is nou juist niet aan de orde: in de discussie over racisme was de reactie niet 'dat was mijn bedoeling niet' maar ze zeggen 'jij hebt het verkeerd dat je het zo opvat.' En de reactie was niet 'we zullen daar rekening mee houden' maar 'we gaan ons echt niet aanpassen want dat is overdreven.'

Dat was wel aan de orde, de efteling is ook gekomen met een uitnodiging tot gesprek, en heeft aangegeven dat het niet hun intentie was om racistish over te komen.
Waarop de groep zegt "We gaan niet in gesprek, want of het jullie intentie nou is of niet, wij voelen het zo dus moet het weg."
De Efteling heeft dus niet gezegd: "jammer maar helaas."

Shadow0 schreef:
En dat maakt volgens mij alle verschil. Zelfs als zwarte piet bv niet racistisch bedoeld was door de meeste mensen die het jarenlang deel hebben laten zijn van hun feest, is de keuze om het in stand te houden met een heleboel opzettelijk kwetsende reacties dat namelijk wel. De goede intenties zijn niet meer vol te houden als je ze niet gebruikt om iets te veranderen.

Ook in de zwarte pieten discussie zijn er pogingen gedaan om water bij de wijn te doen, sommige zwarte, sommige witte, en sommige pieten met roetvegen, sommigen gekleurden, je kon het zo gek niet maken.
Het probleem is dan dat de kant die het racistisch vindt dat nog steeds niet genoeg vind. Goede intenties werken beide kanten op, en je kunt dus niet maar naar een kant blijven wijzen en zeggen dat alleen die kant gehoord moet worden.

Shadow0 schreef:
Drifter schreef:

het probleem is dat er nu retro-actief in meerdere gevallen mensen, tradities of objecten een andere intentie toebedeeld krijgen.

Maar da's dus deels de manier waarop verdedigers het tot iets persoonlijks maken
- en daarmee de discussie blokkeren.

Excuse me? De verdedigers maken het tot iets persoonlijks, en daarom is er geen discussie mogelijk? Dus de ene kant heeft recht op het zich persoonlijk toeeigenen van gevoel en emotie over iets, maar als de andere kant dat doet is het een probleem?
Shadow0 schreef:
Dat geldt ook voor dat kunstbeeld: de vraag is niet per se of de kunstenaar wel of niet kwade bedoelingen had, want nee, ik denk niet dat ze die had. Maar de vraag is of dat soort beelden niet meer nadeel dan voordeel hebben - hoe onbedoeld ook. Je kunt ook onbedoeld dingen doen die desondanks niet wenselijk zijn, en zoals ik al heb proberen uit te leggen zouden we het gewoner moeten vinden om daar open voor te staan ipv defensief te reageren. Probeer de ander te horen ipv uit te leggen waarom ze het helemaal verkeerd zien.

De Kunstenaar in dit geval was meer dan redelijk in haar kant van het verhaal.. nogmaals. Maar dat was niet genoeg.
De vraag is dus niet alleen of de nasleep los staat van de intentie, de vraag is ook in hoever je de nasleep of de gevoelens van een groep een grotere waarde geeft dan de intentie.

Als ik iemand per ongeluk beledig, het wordt me verteld, en ik zeg "Het spijt me, dat was niet mijn bedoeling, ik bedoelde het op deze manier." Dan is dat dus een gesprek. Als de andere kant zegt "Maakt me geen bal uit of jij zegt dat het niet jouw bedoeling was, je bent zowieso een racist!" Kan het weleens zijn dat ik tegengas geef, zo ook in het geval van "jouw intentie was racistisch punt uit."
Het is de toon die de muziek maakt, van beide kanten.

Shadow0 schreef:
Drifter schreef:
En hier dus ook, er wordt door deze groep meegedeeld aan de Efteling wat hun intentie was met de attracties, en wat hun intenties zijn door deze attracties te laten bestaan.
Dat gaat verder dan "Ik voel het zo, kunnen we daar over praten?"

Ja, dat gaat op dit moment veel verder dan dat ja. Maar het is wel goed om te beseffen dat dat dus niet uit het niets verschenen is, maar is ontstaan in een situatie waarin goed naar elkaar luisteren al een tijd lang geen gewoonte was. En ook nu - het zijn niet alleen de protesters die hun punt onsubtiel maken, het zijn ook de media die met graagte weer een relletje aanhalen, en daarna een gigantisch podium bieden aan allerlei columnisten enzo die vooral uitleggen waarom ze het helemaal niet willen snappen.

Op elk moment kunnen we nog steeds kiezen om een andere manier van communiceren te zoeken - maar elke keer weer kiezen we er als maatschappij voor om liever afwijzend te blijven dan open.

We kiezen er als maatschappij niet voor, ik kies er niet voor, zoals ik en meerdere mensen hier aangegeven hebben willen zowel ik en anderen best water bij de wijn doen. Maar dit is voor de andere kant geen optie in sommige gevallen, in dit soort gevallen. Dan is er dus ook daar een probleem in communiceren, en dat is dus wat ik in mijn post ook aan gaf: intentie!

Was de intentie hier geweest "We gaan in gesprek." Dan was het voor mij anders. De intentie is hier, zoals de follow-ups van de klagende partij ook heel duidelijk stellen, geen gesprek, geen dialoog, het was een mededeling, een veroordeling, die zelfs gevolgd werdt door een straf als het niet nu verandert wordt.
Dan is het ook niet zo raar dat er een tegenovergestelde reactie komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:14

Ygritte schreef:
Nogmaals:

[ [url=m/BL1Kgg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ouYvYx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nqqTFA.jpg]Afbeelding[/url] ]

De poppen in de efteling zijn karikaturen van zwarte mensen (dikke lippen, grote neus, grote en kinderlijke tanden en naïve/domme uitdrukking) zoals die gebruikt werd in jaren '40 cartoons om zwarte mensen als dom, bruut, en gevaarlijk af te schilderen. Ook al is het niet zo "bedoeld" door mensen die er nu om lachen of die het leuk vinden, feit is dat dit bedacht is om zwarte mensen uit te lachen en dom/minderwaardig te doen lijken.

Mensen die blijven zeggen "ik zou mij niet geraakt voelen als er van een haatdragende karikatuur van mij of mijn cultuur/volk/huidskleur een attractie gemaakt wordt" - ik quote mezelf nog eens om de plaatjes te laten zien waarop de Efteling-karikatuur gebaseerd is. Schrikken jullie hier niet van? Vinden jullie het niet onprettig om iets wat zulk gedachtegoed uitdraagt in een kinder-pretpark te hebben staan, ondanks dat je "er niks mee bedoelt" - want die boodschap en geschiedenis gaat heus niet zomaar weg als je er "niks mee bedoelt".

De eerste keer dat ik deze afbeeldingen zag schrok ik daar erg van en voelde ik me zelfs een beetje misselijk worden van mensen die het 'onschuldige leuke poppen' noemden.

Dat jij de poppen uit de Efteling met jouw racistische plaatjes associeert wil nog niet zeggen dat het ook zo is.
Gelukkig denkt het merendeel van de blanke en gekleurde bevolking er anders over dan jij.
Misschien is het wel eens verstandig om goed stil te staan bij jouw perceptie en jezelf af te vragen of die wel zo realistisch en objectief is als je jezelf laat geloven.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:22

gekvanfleur schreef:
Shadow0 schreef:
Ravellie, waarom zou je Sylvana Simons niet gewoon Sylvana Simons noemen? Het gebruik van alleen de laatste letter is een trucje om via associatie een negatief beeld te op te roepen zonder op de inhoud in te gaan, en dat doet de discussie geen recht.

:oo dat bedoel ik nou met enge gedachtes.

Ik had dit zo kunnen typen: Sylvana S. Net zoals ik DA schrijf ipv dierenarts en ja ipv, in plaats van. Waarom? ach, het scheelt iets typwerk en iedereen begrijpt wie ik bedoel. Ik doe het met een half dozijn namen.

Maar nee, natuurlijk niet! dit is weer het onbewuste disricimineren! Jij bent alvast voor mij aan het bedenken hoe ik discrimineer. Ik vind het verbazingwekkend. Leef je eigen leven en denk niet dat je andemans gedachtes kent, want je bent geen God dus dat kan je helemaal niet.

Met dit soort berichten begrijp ik ineens helemaal waar zulke vreemde discussies vandaan komen..

Ik heb zonder bijbedoelingen een achternaam afgekort met S
Jammer dat je daardoor ook in een hokje geplaatst wordt.
Tja, als pro mag je alles zeggen in dit land.

Maar dat de boel daar de bliksem wordt geholpen door tal van mensen die hun eigen cultuur hier komen verrijken...nee, dat mag niet gezegd worden.
Want dat zie ik natuurlijk totaal verkeerd :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:33

Ik denk dat mensen er ook rekening mee moeten houden dat het een kinderattractie is.
Voor kinderen is het handig om dingen simpel te houden, met name voor jonge kinderen. Ook om het herkenbaar te houden. Waarom denk je dat cartoons etc. zo vereenvoudigd zijn? Juist, om identificatie of herkenning op te wekken bij kinderen.

Nederlanders staan bekend om hun blanke huid, molens en hun klompen, dus dan ook een simpel poppetje met een blanke huid, molentje en klompen.
Afrika staat (bij kinderen!) bekend om zijn hele andere cultuur: de mensen die nog jagen en verzamelen en ook een hele andere kledingdracht hebben. Ze zien er ook anders uit: andere huidskleur en vaak hébben ze ook dikkere lippen & andere uiterlijke kenmerken vanwege hun afkomst. Is dit zo erg om af te beelden? Het maakt het imo herkenbaarder voor kinderen. En tuurlijk zijn er ook mensen met een meer 'westerse' kledingdracht en cultuur (om het zo maar even te noemen) in Afrika. Maar de stammen daar zijn juist zo bijzonder! Waarom deze dan niet afbeelden?

En natuurlijk zijn er ook andere huidskleuren dan blank in Nederland. Maar bedenk je dat het ook erg verwarrend wordt voor zo'n kind als deze in elk land (in Carnaval Festival) precies dezelfde poppetjes ziet? Dan is het hele idee van de attractie toch weg, namelijk dat er in de wereld ontzettend veel verschillende culturen zijn met elk hun verschillende 'mens'?

Ik wil even heel duidelijk zijn: ik ben absoluut tegen racisme, van wie het ook komt (blank/donker). Een blank persoon die iemand met een hoofddoek niet aanneemt is fout, maar een 'donker' persoon die iemand de huid vol scheld puur en alleen omdat deze blank is (vaak zat meegemaakt) is ook fout.
Imo is iedereen welkom in Nederland, mits zij zich in ieder geval een beetje aanpassen aan onze cultuur en tradities. Je hoeft niet mee te doen, maar heb er dan wel respect voor. Tuurlijk mag jij je hoofddoek blijven dragen. Maar mochten vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen in jouw cultuur, dan zal je die geloofsovertuiging stil moeten houden omdat hier in Nederland gewoon niet zo wordt gedacht en gehandeld. Jij zal respect moeten hebben voor een vrouwelijke ambtenaar, een vrouwelijke politieagent, een vrouwelijke rechter, hoe jij ook erover denkt.
Prima dat wij onze sinterklaastraditie ietsje aan moeten passen (rode lippen & oorbellen weg bijv) maar heb er daarnaast ook respect voor dat wij dit hier in Nederland vieren (dus ga het niet helemaal weg proberen te krijgen door te zeggen dat het racistisch is. Water bij de wijn, zoals meerdere hier in het topic ook aangeven).

Maar andersom werkt het ook zo. Als ik naar een islamitisch land verhuis zal ik me ook aan moeten passen en wellicht een hoofddoek moeten gaan dragen, om zo respect te tonen voor de cultuur van dat land. Ik zal ook respect moeten hebben voor tradities in dat land en zal er dan ook niet over klagen, ook al past het niet in mijn geloofsovertuigingen. Ik heb er immers zelf voor gekozen om naar dat land te gaan, of in ieder geval om weg te gaan uit mijn land van oorsprong.