Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:07

Blijheid schreef:
Thesserd schreef:
Klopt, met afstemmen en aanpassen doel ik ook op verminderen... :')

Ik heb mijn post hierboven nog aangepast/aangevuld overigens Shadow.

Om hier even vanaf mijn perspectief op te reageren;
Ik durf nu al niet te daten omdat ik ergens toch bang ben dat ik een eventuele vriend ga 'belasten' door mijn ziekte, ik snap heel goed dat je liever een gezonde vriendin kiest, dan iemand die ziek is en thuis zit.
Als ook mijn uitkering nog weg zou vallen als ik eventueel met iemand zou samenwonen zou die belasting op een partner ook nog eens financieel worden (dat is nu ook al trouwens, maar dan nog meer). Naast dat ik ook heel graag financieel zelfstandig wil zijn (wat me nu dus al niet lukt, zie mijn eerdere bericht in dit topic) zou ik het echt heel erg naar vinden om écht niks te kunnen bijdragen, financieel, als ik zou gaan samenwonen.
Dit is zo herkenbaar en ik heb hier ook regelmatig gesprekken over met mijn vriend.
Gelukkig neemt hij elke keer weer mijn twijfel weg, maar dit is echt niet leuk om je te beseffen. :o

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:08

Jongens...moet dat nou elke keer " MIJN belastinggeld" ....brrrrr, jeuk krijg ik er van.
MIJN, IKKE, IKKE, IKKE
ik vind het zo vreselijk storend. Wat er allemaal niet gebeurt van het belastinggeld! Wegen, ziekenhuizen, zorgvoorzieningen, onderwijs, cultuur enz enz enz.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:09

XxxCynxxx
Bijzonder dat je uitgerekend mij quote over prioriteiten aangezien ik dat paard onderhield van mijn minimum inkomen BAAN!!!!! Het kan zolang je daar andere zaken voor laat.
:Z

Kinderen zijn ook een keuze. Ofwel een andere prioriteit. Kinderen zijn ook een vorm van luxe (ja ik heb en kind).

Als iemand nou eens een concreet bedrag kan noemen die wel geschikt is als bijstand? Wat mag je precies verbieden?
Want ik zie alleen maar dat het allemaal oneerlijk is, maar niemand is concreet.

Hoeveel is toegestaan aan maximale huur bijvoorbeeld?
Een huisdier kost geld, mag een goudvis wel? Of een hond, of twee?
Mag je wel calve pindakaas eten, of toch maar van de aldi?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-05-15 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:09

Shadow0 schreef:
Zou het erg zijn als dat een tegemoetkoming is in je ziekte? Is dat niet een hele mooie manier om iemand onafhankelijkheid te geven, en te tonen dat je gewaardeerd wordt omdat je mens bent?

(En eh - ik zou dat dus zeker niet alleen voor zieke mensen willen zien, het basisinkomen lijkt mij een geweldig idee zodat iedereen die onafhankelijkheid en zekerheid heeft.)

Maar ik snap niet waarom je een stel waarvan een partner ziek is zo zou willen benadelen, want dat levert alleen maar makkelijker stress, ongezonde en ongelijkwaardige relaties op etc.

En het kost naar alle waarschijnlijkheid alleen maar meer aan extra regels, controles en bureaucratie dan het oplevert (bijna alle controles zijn nu al heel erg duur. Dat gedoe met werklozen kost bv veel meer geld dan het oplevert. Het is dus eigenlijk vooral bezigheidstherapie voor uwv-medewerkers.)
Ik zie dus echt niet in waarom je dat zou willen.

Sorry, dat eerst vind ik echt grote onzin. Klinkt mooi, maar als we dat met alle uitkeringen etc zo gaan doen in Nederland, betalen we straks met z'n allen 80% inkomstenbelasting. No thanks :')

Wanneer een stel gemakkelijk rond kan komen van 1 inkomen, dan levert dat toch helemaal geen stress etc. op En dat controles alleen maar geld kosten, sja... dat klopt. Maar het is helaas nodig, gezien het aantal mensen wat vreselijk misbruik maakt van onze mooie zorgstaat. Zie o.a. mijn voorbeeld aan het begin van deze pagina.

@Blijheid
Goed punt. Echter 'wegvallen' lijkt me wat rigoureus! Minderen zou prima moeten kunnen lijkt me? Afhankelijk van de hoogte vasn het inkomen van de partner dus.

Interessant overigens dat dit in Belgie dus wel zo is.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 17-05-15 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:10

dems75 schreef:
Jongens...moet dat nou elke keer " MIJN belastinggeld" ....brrrrr, jeuk krijg ik er van.
MIJN, IKKE, IKKE, IKKE
ik vind het zo vreselijk storend. Wat er allemaal niet gebeurt van het belastinggeld! Wegen, ziekenhuizen, zorgvoorzieningen, onderwijs, cultuur enz enz enz.....

Wat ik persoonlijk het grote verschil vindt in jouw voorbeelden is dat ik persoonlijk geen voordeel haal uit andermans uitkering. Ik betaal ook voor wegen, ziekenhuizen, zorgvoorzieningen, onderwijs en cultuur ja, maar daar maak ik zelf ook allemaal gebruik van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:13

Thesserd schreef:
Sorry, dat eerst vind ik echt grote onzin. Klinkt mooi, maar als we dat met alle uitkeringen etc zo gaan doen in Nederland, betalen we straks met z'n allen 80% inkomstenbelasting. No thanks :')

Dat is niet zo :) Lees de artikelen die Shadow op de vorige pagina plaatste in link maar eens :)
Er zijn al diverse steden (Groningen, Nijmegen) die gaan experimenteren met een basisinkomen, omdat het goedkoper is dan alle verschillende regels voor alle verschillende uitkeringen die er nu zijn :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:13

chanel1985 schreef:
Het argument dat ze er veel voor opofferen, is in mijn ogen ook niet echt een goei, want mensen die keihard en veel werken, om dan het minimum te verdienen, maar bv juist een euro teveel verdienen, die offeren ook veel op, maar nog kunnen ze hun hobby niet uitoefenen.

Maar is het niet beter om dat op te lossen voor die mensen? Wat schiet je er als iemand met minimuminkomen mee op dat een ander ook niks heeft? Minimuminkomen en arbeidsvoorwaarden omhoog, basisinkomen zodat mensen meer vrijheid krijgen, juist aan de onderkant, lijkt mij veel fijner voor iedereen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:15

Je krijgt trouwens toch ook geen bijstand als je partner (of volwassen kind) een inkomen heeft?
Of heb ik dat mis?

Want dat vind ik wel logisch namelijk.
Ik beredeneer steeds voor iemand in een vrijgezelle situatie.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:15

KoudbloedKim schreef:
Celiien schreef:
Je bedoeld het gedeelte over het feit dat vriend paarden betaald en jij huishouden?
Erg leuk en aardig, maar daar is nog steeds de vraag niet mee beantwoord.

Vind jij het, als je het eens van een afstand bekijkt, correct dat iemand in de Wajong samen met vriend, 4 paarden heeft, flinke camera's heeft, ik neem aan zwart bij (probeert) te verdienen? Gewoon objectief, zonder te kijken naar wat diegene allemaal heeft gehad of wat dan ook?
Op zulke aannames ga ik niet in, Celiien... :n Je mag je vraag nog een keer op een normale manier stellen en dan wil ik hem best beantwoorden, maar niet op deze manier.

Wat is hier niet normaal aan dan, als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:16

[naam] schreef:
Celiien schreef:
Je bedoeld het gedeelte over het feit dat vriend paarden betaald en jij huishouden?
Erg leuk en aardig, maar daar is nog steeds de vraag niet mee beantwoord.

Vind jij het, als je het eens van een afstand bekijkt, correct dat iemand in de [***] samen met vriend, 4 paarden heeft, flinke camera's heeft, ik neem aan zwart bij (probeert) te verdienen? Gewoon objectief, zonder te kijken naar wat diegene allemaal heeft gehad of wat dan ook?
Op zulke aannames ga ik niet in, Celiien... :n Je mag je vraag nog een keer op een normale manier stellen en dan wil ik hem best beantwoorden, maar niet op deze manier.

Celiien schreef:
Wat is hier niet normaal aan dan, als ik vragen mag?
Je aannames...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:17

Shadow0 schreef:
chanel1985 schreef:
Het argument dat ze er veel voor opofferen, is in mijn ogen ook niet echt een goei, want mensen die keihard en veel werken, om dan het minimum te verdienen, maar bv juist een euro teveel verdienen, die offeren ook veel op, maar nog kunnen ze hun hobby niet uitoefenen.

Maar is het niet beter om dat op te lossen voor die mensen? Wat schiet je er als iemand met minimuminkomen mee op dat een ander ook niks heeft? Minimuminkomen en arbeidsvoorwaarden omhoog, basisinkomen zodat mensen meer vrijheid krijgen, juist aan de onderkant, lijkt mij veel fijner voor iedereen :j

Ja, maar dat is een utopie om te denken dat dat ooit gaat gebeuren.

Opschieten die je daar niets mee, maar je mag het toch oneerlijk vinden ?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:18

Blijheid schreef:
Thesserd schreef:

Dat is niet zo :) Lees de artikelen die Shadow op de vorige pagina plaatste in link maar eens :)
Er zijn al diverse steden (Groningen, Nijmegen) die gaan experimenteren met een basisinkomen, omdat het goedkoper is dan alle verschillende regels voor alle verschillende uitkeringen die er nu zijn :j

Is dat het zelfde als wat ze in Zwitserland gingen doen?

Dat is wel interessant.

Echter gun ik dat bepaalde personen echt totaal niet. Slecht van mij misschien, maar... nouja. Laat ik er verder niet op in gaan :')

@Sizzle daar zeg je me wat. Wat te doen met mensen die ongewenst single blijven? Stel je bent single en je hebt een baan waarmee je netto 1400 euro verdient. Niet super veel, maarja, helaas... Niet iedereen heeft een super baan :+ Probeer dan maar eens een huisje te kopen. Huren dan? Kan ook, maar dan ben je een vermogen aan maandelijkse lasten kwijt (veel meer dan een hypotheek van een klein huisje, bijv. een bovenwoning), wat je vervolgens elke maand weg gooit. Je bouwt niks op en sparen kan je dan wel vergeten.

@Shadow Minimumloon en arbeidsvoorwaarden omhoog klinkt allemaal fijn, totdat je MKB ondernemer bent. Ik vind dat daar voorzichtig mee om gegaan moet worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:22

Thesserd schreef:
Sorry, dat eerst vind ik echt grote onzin. Klinkt mooi, maar als we dat met alle uitkeringen etc zo gaan doen in Nederland, betalen we straks met z'n allen 80% inkomstenbelasting. No thanks :').

Waarom zou dat erg zijn? Je hebt gewoon een gegarandeerde basis. Waarom denken we dat werk zo belangrijk is, als zoveel mensen er zo ongelukkig van worden (juist in dit topic lees je heel veel mensen die het behoorlijk moeilijk hebben met dat ze hard moeten werken, hun lijf onder flinke druk moeten zetten etc.)
Prima toch, als mensen daarin veel meer vrijheid hebben om te kiezen?

En dat er dan werk verdwijnt is prima, heel veel werk draagt namelijk niets bij aan productie, of aan het werkelijk beter maken van de samenleving. Kun je het net zo goed laten, daar worden we alleen maar gelukkiger van.

MKB'ers zouden moeten bedenken dat ze vooral heel erg benadeeld worden door multinationals en bv een politieke partij als de VVD die meestal handelt in het voordeel van de multinationals en ten koste van het MKB.

En als de MKB'ers zelf ook een veilige basis hebben (die ze nu ten onrechte niet hebben, zelfs de bijstand is ingewikkeld geloof ik) zou de druk daarop ook minder worden.

Mungbean

Dat klopt.
Alleenstaand met laag inkomen is duur.
En toch, als je wilt kun je daarvoor een paard houden. Maar alleen als je verder weinig eissen aan je leven stelt.
Blijkbaar worden sommige mensen hier daar boos van :=
Sparen kun je dan wel vergeten inderdaad.

xxCYNNxx

Sizzle schreef:
XxxCynxxx
Bijzonder dat je uitgerekend mij quote over prioriteiten aangezien ik dat paard onderhield van mijn minimum inkomen BAAN!!!!! Het kan zolang je daar andere zaken voor laat.
:Z

Kinderen zijn ook een keuze. Ofwel een andere prioriteit. Kinderen zijn ook een vorm van luxe (ja ik heb en kind).

Als iemand nou eens een concreet bedrag kan noemen die wel geschikt is als bijstand? Wat mag je precies verbieden?
Want ik zie alleen maar dat het allemaal oneerlijk is, maar niemand is concreet.

Hoeveel is toegestaan aan maximale huur bijvoorbeeld?
Een huisdier kost geld, mag een goudvis wel? Of een hond, of twee?
Mag je wel calve pindakaas eten, of toch maar van de aldi?

Ik quote jou, simpelweg omdat jij in meerdere comments iedere keer maar weer kwam dat als mensen met een baan geen eigen paard kunnen bekostigen, terwijl iemand dat met een uitkering wel kan, dat die werkende dan de verkeerde prioriteiten stelt. Althans; daar komt het dan wel op neer. Of vind je niet dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:23

chanel1985 schreef:
Ik kan heel goed inkomen dat het steekt als jezelf je 3 slagen in het rond werkt, je zelfs geen paardrijles kunt veroorloven, dat mensen met een uitkering, paarden kunnen houden.

Verhuizen naar een goedkopere omgeving is ook niet vanzelfsprekend omdat ze met hun werk rekening moeten houden (anders hebben ze geen werk meer) en een doe het zelf stal is vaak ook geen optie als je verschillende jobs moet hebben om rond te komen.

Vind persoonlijk dat men mensen met een andere mening dan de mensen die een uitkering ontvangen en een paard of paarden hebben, niet met respect behandeld hier in dit topic.

Het is niet omdat men een andere mening toegedaan is, dat dat een verkeerde is. En dan beginnen te roepen dat je zelf in die zelfde situatie zou zitten, vind ik een dooddoener. Omgekeerd kan je dat natuurlijk ook opperen.

been there, done that en neen ik vond het echt niet erg dat er mensen een hobby hielden ondanks hun uitkering.

wb administratie bij het betrekken van je partner zn inkomen bij de berekening vd uitkering; dat valt wel mee.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:24

mysa schreef:
Hoop niet dat dit topic alsnog ontspoort: over een partner met inkomen: zo dacht ik er dus vroeger ook over, en daarom heb ik mijn uitkering stop laten zetten (ook omdat ik hoopte ooit wel gezond te worden). Nu ben ik veel ouder en denk er inmiddels toch wat genuanceerder over. Mijn man, destijds vriend, ging ermee akkoord, maar wat nou als je partner zegt dat hij geen zin heeft om altijd maar alleen verantwoordelijk te zijn voor inkomen?

Heet dat niet zorgen in Voor en tegenspoed

Je hebt verschillende gradaties van recht hebben op een uitkering
En niet iedereen maakt er misbruik van

Maar in mijn omgeving wel zoveel jongeren met Wajong die het vertikken om te werken want de maatschappij moet naar hun luisteren omdat zij zoveel moeten missen

Als een Wajong met iemand huishouden runt in vorm van partnerschap mag de uitkering stop gezet worden

Als ik in de WW kom krijg ik door partner ook geen bijstand

Hoe je went of keert als KBK zo luxe heeft ongeacht hoe ze leeft is dat toch knap
Als ze kracht heeft om betaalde fotosessies te doen heb je ook kracht om integreren in werkende maatschappij

Zo denk ik er over
Ziek is ziek maar zijn grenzen
Laatst bijgewerkt door tita op 17-05-15 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:25

Dat je betaalde fotoshoots doet? Ik weet dat je toendertijd een topic erover had geopend etc.. Dat zeg ik tich ook, neem ik aan? Maar dat buiten beschouwing, plaatje blijft imo hetzelfde :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:26

tita schreef:

Als je ww krijgt, krijg je geen bijstand, en de ww krijg je wel gewoon ongeacht het inkomen van je partner :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:26

Ik doe geen betaalde fotoshoots!
Heb inderdaad een topic geopend hoe ik meer klanten kon krijgen, maar ik ben hier vanaf gestapt.
Dus hou a.u.b over op.
Als ik er al iets voor krijg gaat dat naar mijn vriend voor de benzine.

En over het feit dat ik 3 paarden heb.
Dat is niet het geval, dus vraaaaag eerst i.p.v 'ik neem aan'.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:27

Maar op je fotografiesite staan toch tarieven voor fotoshoots? Als dit niet klopt zou ik dat van je site halen. Misschien was dit van ervoor ofzo.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-05-15 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:28

Shadow0 schreef:
tita schreef:

Als je ww krijgt, krijg je geen bijstand, en de ww krijg je wel gewoon ongeacht het inkomen van je partner :)

Totdat je WW-termijn 'op' is en je hebt geen nieuwe baan gevonden, dan krijg je niets meer. Een single komt dan in de bijstand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:28

Xxxcynxx
Het is toch ook zo?

Als pietje 1000 euro heeft en klaasje heeft ook 1000 euro, maar pietje betaald meer huur en heeft een auto, dan kan pietje geen paard kopen en klaasje wel.
Ongeacht waar dat geld vandaan komt.

Geef iemand max 400 euro per maand en er zal nog steeds iemand zijn die dan iets slims weet te bedenken om zijn paard te kunnen houden (in ruil voor hulp bijvoorbeeld). Nog steeds gemeen?
Moet diegene dan maar rondkomen van 200 per maand en zijn paard letterlijk opeten?

Je kunt toch niet boos zijn op iemand omdat hij creatief is met het beetje geld wat hij heeft?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:29

Is het nu een KBK-bash-topic geworden?
Waar is nu de temgrage bokker dat het te persoonlijk wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:29

tita schreef:
Hoe je went of keert als [naam] zo luxe heeft ongeacht hoe ze leeft is dat toch knap
Als ze kracht heeft om betaalde fotosessies te doen heb je ook kracht om integreren in werkende maatschappij
Jij kijkt naar de 3 paarden die wij in een paddock hebben staan en trekt daaruit de conclusie dat wij luxe leven... bijzonder. :j