
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:Ik kwam net een filmpje tegen op Facebook waarin een jongetje van drie met een mijtertje van karton op wordt uitgescholden voor rascist. Ik weet niet eens of ik meer verdrietig of boos ben maar mijn maag draait ervan om en ik zou het liefst die demonstrant op zijn bek komen slaan. Van een filmpje op Facebook. Dus ik snap wel dat het zo ontspoorde
Pearlx schreef:Maar gebruiken die andere tradities ook kostuums die als karikakturen van een ras/bepaalde bevolkingsgroep kunnen worden gezien?
W_Empress schreef:Pearlx schreef:Maar gebruiken die andere tradities ook kostuums die als karikakturen van een ras/bepaalde bevolkingsgroep kunnen worden gezien?
Sorry hoor, maar lopen zwarte mensen dan rond in pietenpakjes, met rare hoedjes, veren op hun hoofd, met rode lippenstift, gouden oorbellen en een jutezak op hun rug?! Werkelijk de enige overeenkomst is dat ze zwart zijn. En zelfs dat nog niet, want zo zwart als een zwarte zwarte piet, zul je ze van nature niet tegenkomen...
Bron: http://nos.nl/artikel/722134-vervolging ... ranje.htmlCitaat:De foto van Fer werd gisteren op Facebook geplaatst. Daar regende het racistische uitlatingen over de spelers op de foto. 'FC Aap', 'allemaal Zwarte Pieten' en 'waar is de man met de mijter', schreven verschillende mensen. De foto is inmiddels van Facebook verwijderd.
W_Empress schreef:Blackface ken ik niet, ik vraag me af hoeveel nederlanders/bokkers wel?
Elise_0o schreef:Hier word ik verdrietig van.. Nazi's en de holocaust..
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... kken.dhtml
Jolien87 schreef:Ik kan me zo geen ander feest in Nederland bedenken (van buitenlandse afkomst) waarbij mensen worden gediscrimineerd, dus mochten die er wezen: please let me know.
Tallie1979 schreef:Jolien87 schreef:Ik kan me zo geen ander feest in Nederland bedenken (van buitenlandse afkomst) waarbij mensen worden gediscrimineerd, dus mochten die er wezen: please let me know.
De kerstman met zijn elven wellicht? Kleine mensen met puntoren en puntschoenen die aan de lopende band staan op de Noordpool?
Het is gewoon spijkers op laag water zoeken allemaal.
xSwanHeart schreef:Misschien dat jij, als blanke Nederlander, hier niet bekend mee bent. Maar genoeg zwarte mensen kennen blackface wel, en voor hun blijft het beledigend.
En ja, er zijn ook veel blanke slaven verhandeld. Maakt dat het Nederlandse slavernijverleden dan minder plijnlijk? Vind ik niet
Tallie1979 schreef:Jolien87 schreef:Ik kan me zo geen ander feest in Nederland bedenken (van buitenlandse afkomst) waarbij mensen worden gediscrimineerd, dus mochten die er wezen: please let me know.
De kerstman met zijn elven wellicht? Kleine mensen met puntoren en puntschoenen die aan de lopende band staan op de Noordpool?
Het is gewoon spijkers op laag water zoeken allemaal.
sneeuwpop schreef:xSwanHeart schreef:Misschien dat jij, als blanke Nederlander, hier niet bekend mee bent. Maar genoeg zwarte mensen kennen blackface wel, en voor hun blijft het beledigend.
En ja, er zijn ook veel blanke slaven verhandeld. Maakt dat het Nederlandse slavernijverleden dan minder plijnlijk? Vind ik niet
Maar dat staat nu helemaal los van waarom 99.99999999 % sinterklaas viert.
Het is niet beledigend of kwetsend bedoeld. Het feest is in al die jaren en generaties zo veranderd dat de zwarte piet juist een heel positief persoon is in het feest.
Als ik wil kan ik me ook overal beledigd en gekwetst door voelen -> maar zolang ik alles persoonlijk zou aantrekken kan een ander daar niks aan doen. Het is juist een beeldvorming die naar mijn idee niet gezond is omdat je alleen kijkt naar het negatieve.
Mojito schreef:Ik snap je helemaal, zo is het voor mij namelijk ook. Maar helaas is er een groep Nederlanders die jaar in jaar uit denken dat zij het recht hebben om gekleurde medebewoners uit te schelden voor zwarte piet. Ik wist ook niet dat dit echt nog zo speelde, tot nu. Want echt ik schaam mij helemaal kapot voor een groepje Nederlanders die oa op internet rond roepen dat alle buitenlanders moeten oprotten ed. Een mooi voorbeeld is ook de selfie van ons Nederlands elftal en de belachelijke reacties daarop!
W_Empress schreef:Om ergens een stereotype van te kunnen zijn, zullen er toch overeenkomsten moeten zijn met "het origineel". Een karikatuur is het weergeven van kenmerken op een overdreven manier. Om een kenmerk te overdrijven, zal het er eerst moeten zijn. Dus nogmaals, lopen zwarte mensen in zulke pakjes als zwarte piet, met rare hoedjes, veren op hun hoofd en een jutezak met cadeau's op hun rug? (of hebben ze dat ooit gedaan? Of iets dat maar een beetje in de buurt kwam?) Gouden oorringen en rode lippenstift zullen vast wel voorkomen.
De tijd van blackface is 200(!) jaar geleden, en zelfs in die tijd deden er zwarte mensen aan mee, als blackface. Het was satire, zoals het er nog steeds is, en waar massa's mensen nog steeds naar kijken en waar niemand zich door aangevallen voelt. (of er iig geen rellen over gaat schoppen) Zie cabaretiers, de wereld draait door etc.
Bovendien zie ik niet in waarom mensen erdoor gekwetst zouden zijn, dat iemand hen nadoet, door zich zwart te schminken en kinderen de dag van hun leven te bezorgen. Maar ja, zoals die zwarte meneer op tv zei: Wij maken niet mee hoe vreselijk, hartgrondig gekwetst en beledigd ze zich voelen, als een klein kind blij naar ze toe rent en ze zwarte piet noemt en ze een knuffel wil geven...
sneeuwpop schreef:xSwanHeart schreef:Misschien dat jij, als blanke Nederlander, hier niet bekend mee bent. Maar genoeg zwarte mensen kennen blackface wel, en voor hun blijft het beledigend.
En ja, er zijn ook veel blanke slaven verhandeld. Maakt dat het Nederlandse slavernijverleden dan minder plijnlijk? Vind ik niet
Maar dat staat nu helemaal los van waarom 99.99999999 % sinterklaas viert.
Het is niet beledigend of kwetsend bedoeld. Het feest is in al die jaren en generaties zo veranderd dat de zwarte piet juist een heel positief persoon is in het feest.
Als ik wil kan ik me ook overal beledigd en gekwetst door voelen -> maar zolang ik alles persoonlijk zou aantrekken kan een ander daar niks aan doen. Het is juist een beeldvorming die naar mijn idee niet gezond is omdat je alleen kijkt naar het negatieve.
W_Empress schreef:Om ergens een stereotype van te kunnen zijn, zullen er toch overeenkomsten moeten zijn met "het origineel". Een karikatuur is het weergeven van kenmerken op een overdreven manier. Om een kenmerk te overdrijven, zal het er eerst moeten zijn. Dus nogmaals, lopen zwarte mensen in zulke pakjes als zwarte piet, met rare hoedjes, veren op hun hoofd en een jutezak met cadeau's op hun rug? (of hebben ze dat ooit gedaan? Of iets dat maar een beetje in de buurt kwam?) Gouden oorringen en rode lippenstift zullen vast wel voorkomen.
De tijd van blackface is 200(!) jaar geleden, en zelfs in die tijd deden er zwarte mensen aan mee, als blackface. Het was satire, zoals het er nog steeds is, en waar massa's mensen nog steeds naar kijken en waar niemand zich door aangevallen voelt. (of er iig geen rellen over gaat schoppen) Zie cabaretiers, de wereld draait door etc.
Bovendien zie ik niet in waarom mensen erdoor gekwetst zouden zijn, dat iemand hen nadoet, door zich zwart te schminken en kinderen de dag van hun leven te bezorgen. Maar ja, zoals die zwarte meneer op tv zei: Wij maken niet mee hoe vreselijk, hartgrondig gekwetst en beledigd ze zich voelen, als een klein kind blij naar ze toe rent en ze zwarte piet noemt en ze een knuffel wil geven...
Citaat:Early in the 20th century, blackface branched off from the minstrel show and became a form in its own right, until it ended in the United States with the U.S. Civil Rights Movement of the 1960s.
Citaat:Blackface was an important performance tradition in the American theater for roughly 100 years beginning around 1830. It quickly became popular elsewhere, particularly so in Britain, where the tradition lasted longer than in the US, occurring on primetime TV as late as 1978 (The Black and White Minstrel Show)[4] and 1981.
W_Empress schreef:Dus nogmaals, lopen zwarte mensen in zulke pakjes als zwarte piet, met rare hoedjes, veren op hun hoofd en een jutezak met cadeau's op hun rug? (of hebben ze dat ooit gedaan? Of iets dat maar een beetje in de buurt kwam?) Gouden oorringen en rode lippenstift zullen vast wel voorkomen.
xSwanHeart schreef:'Zo is het niet bedoeld', dat vind ik zo'n dooddoener... Even een extreem voorbeeld, maar als ik met een hakenkruisprocessie door de stad zou paraderen, dan weet ik zeker dat heel veel Nederlanders zich gekwetst zullen voelen. Kan het dan ook goed praten met 'nee, maar zo bedoel ik het niet'?
delvira schreef:waarom druk maken om slavernij wat geweest is, terwijl op dit moment slaven: vrouwen en kinderen worden verkocht door de IS. Wie maakt zich daar druk om? Waarom geen demonstraties daarvoor?
Gaan al deze mensen die nu zo lopen te roepen over slavernij geen kleding meer kopen welke is gemaakt door kindslaven, de moderne slavernij. Hoe lang gaan we dit nog aanhouden als argument? Mijn moeder is Duits, betekend het dan dat ik mij schuldig moet voelen over de WOII?
sneeuwpop schreef:xSwanHeart schreef:'Zo is het niet bedoeld', dat vind ik zo'n dooddoener... Even een extreem voorbeeld, maar als ik met een hakenkruisprocessie door de stad zou paraderen, dan weet ik zeker dat heel veel Nederlanders zich gekwetst zullen voelen. Kan het dan ook goed praten met 'nee, maar zo bedoel ik het niet'?
Wat zou je bedoeling kunnen zijn om met een hakenkruisprocessie door de stad te paraderen?
En de bedoeling is wel degelijk het belangrijkste. Zo kun je alles wel verbieden wat ooit anders wordt gebruikt dan bedoeld. Zo kun je stapmolen verbieden omdat er helaas ooit een jongetje door is overleden en dat zelfde met messen en scharen etc
voor het schelden verzinnen ze wel andere woorden als zwarte piet er niet meer is. En die enkele mensen die zich gekwetst voelen, zullen andere dingen zoeken om zich gekwetst te voelen..
Bij de meeste mensen gaas het allemaal gewoon goed, dus ...
er zijn ook mensen bang voor paarden - een minderheid, zullen we de paarden ook maar verbieden??