Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:10

Ik kwam net een filmpje tegen op Facebook waarin een jongetje van drie met een mijtertje van karton op wordt uitgescholden voor rascist. Ik weet niet eens of ik meer verdrietig of boos ben maar mijn maag draait ervan om en ik zou het liefst die demonstrant op zijn bek komen slaan. Van een filmpje op Facebook. Dus ik snap wel dat het zo ontspoorde :o

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:21

Urielle schreef:
Ik kwam net een filmpje tegen op Facebook waarin een jongetje van drie met een mijtertje van karton op wordt uitgescholden voor rascist. Ik weet niet eens of ik meer verdrietig of boos ben maar mijn maag draait ervan om en ik zou het liefst die demonstrant op zijn bek komen slaan. Van een filmpje op Facebook. Dus ik snap wel dat het zo ontspoorde :o

tjeetje, waar gaat dit dan over???
triest

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:39

Pearlx schreef:
Maar gebruiken die andere tradities ook kostuums die als karikakturen van een ras/bepaalde bevolkingsgroep kunnen worden gezien?

Sorry hoor, maar lopen zwarte mensen dan rond in pietenpakjes, met rare hoedjes, veren op hun hoofd, met rode lippenstift, gouden oorbellen en een jutezak op hun rug?! Werkelijk de enige overeenkomst is dat ze zwart zijn. En zelfs dat nog niet, want zo zwart als een zwarte zwarte piet, zul je ze van nature niet tegenkomen...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:44

W_Empress schreef:
Pearlx schreef:
Maar gebruiken die andere tradities ook kostuums die als karikakturen van een ras/bepaalde bevolkingsgroep kunnen worden gezien?

Sorry hoor, maar lopen zwarte mensen dan rond in pietenpakjes, met rare hoedjes, veren op hun hoofd, met rode lippenstift, gouden oorbellen en een jutezak op hun rug?! Werkelijk de enige overeenkomst is dat ze zwart zijn. En zelfs dat nog niet, want zo zwart als een zwarte zwarte piet, zul je ze van nature niet tegenkomen...

De precieze kenmerken die jij noemt zijn kenmerken van blackface, een karikatuur dat is gebaseerd op zwarte mensen. Daar kun je lang of kort over banketstaaf maar het is feit dat Zwarte Piet de kenmerken overgenomen heeft van de blackface karikaturen, intentioneel of niet, en dat blackface erg lang gebruikt is om zwarte mensen belachelijk te maken.

Wat heeft men hier dan eigenlijk over te zeggen:
Citaat:
De foto van Fer werd gisteren op Facebook geplaatst. Daar regende het racistische uitlatingen over de spelers op de foto. 'FC Aap', 'allemaal Zwarte Pieten' en 'waar is de man met de mijter', schreven verschillende mensen. De foto is inmiddels van Facebook verwijderd.
Bron: http://nos.nl/artikel/722134-vervolging ... ranje.html

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:46

Blackface ken ik niet, ik vraag me af hoeveel nederlanders/bokkers wel?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:49

Is dat belangrijk? Het feit dat men blackface in Nederland niet 'kent' toont enkel aan dat er een groot gebrek is aan juist onderwijs over de Europese koloniale en postkoloniale geschiedenis. Het doet niets af aan het feit dat Zwarte Piet een overblijfsel is van een karikatuur bedoeld om zwarte mensen te kwetsen en als dom, tweederangs en de term 'mens' niet waardig af te schilderen.

FriesWytske

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:50

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:55

W_Empress schreef:
Blackface ken ik niet, ik vraag me af hoeveel nederlanders/bokkers wel?

Misschien dat jij, als blanke Nederlander, hier niet bekend mee bent. Maar genoeg zwarte mensen kennen blackface wel, en voor hun blijft het beledigend.

En ja, er zijn ook veel blanke slaven verhandeld. Maakt dat het Nederlandse slavernijverleden dan minder plijnlijk? Vind ik niet :n

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:43

Elise_0o schreef:
Hier word ik verdrietig van.. Nazi's en de holocaust..

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... kken.dhtml

Maar even serieus.. Wie neemt deze driftkikker überhaupt serieus?

Een vriend van mij is zijn neef en zelfs zijn familie neemt hem niet serieus. Het stuk wat hij heeft geschreven staat ook helemaal vol met spelfouten. Daarnaast is het bekend dat hij niet vies is van een relletje of lichamelijk geweld.

Nee, dhr Tuur zou ik lekker laten kletsen! :))

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:49

Jolien87 schreef:
Ik kan me zo geen ander feest in Nederland bedenken (van buitenlandse afkomst) waarbij mensen worden gediscrimineerd, dus mochten die er wezen: please let me know.

De kerstman met zijn elven wellicht? Kleine mensen met puntoren en puntschoenen die aan de lopende band staan op de Noordpool?

Het is gewoon spijkers op laag water zoeken allemaal.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 03:28

Dat artikel over slavernij verteld een hele hoop onwaarheden, of laat belangrijke contextuele informatie weg. Ik heb geen tijd om dat compleet te rectificeren maar laten we vooral niet proberen Nederlands' aandeel in de slavenhandel beter te doen lijken dan het was. Nederland heeft een hele hoop verschrikkelijke dingen gedaan en daar heeft het nog steeds niet compleet verantwoordelijkheid voor genomen, zowel politiek als economisch als sociaal.

En wie wordt er dan gediscrimineerd door de kerstman en zijn elven? Er is een wezenlijk verschil tussen een karikatuur dat gebaseerd is op een historisch karikatuur wat als direct doel had zwarte mensen als dom en onmenselijk af te doen schilderen, en een mythologisch figuur. Dat is geen spijkers op laag water zoeken, dat is een zeer redelijk punt van kritiek, en de reactie van het gros van Nederland op dit punt van kritiek bewijst juist hoe diep het racisme nog in de Nederlandse maatschappij geworteld zit. Nederland zou zich moeten schamen dat het zich zo laat polariseren in plaats van een belangrijke discussie aan te gaan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 07:55

Tallie1979 schreef:
Jolien87 schreef:
Ik kan me zo geen ander feest in Nederland bedenken (van buitenlandse afkomst) waarbij mensen worden gediscrimineerd, dus mochten die er wezen: please let me know.

De kerstman met zijn elven wellicht? Kleine mensen met puntoren en puntschoenen die aan de lopende band staan op de Noordpool?

Ik hoop dat dit sarcastisch was bedoeld...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:07

xSwanHeart schreef:
Misschien dat jij, als blanke Nederlander, hier niet bekend mee bent. Maar genoeg zwarte mensen kennen blackface wel, en voor hun blijft het beledigend.

En ja, er zijn ook veel blanke slaven verhandeld. Maakt dat het Nederlandse slavernijverleden dan minder plijnlijk? Vind ik niet :n

Maar dat staat nu helemaal los van waarom 99.99999999 % sinterklaas viert.
Het is niet beledigend of kwetsend bedoeld. Het feest is in al die jaren en generaties zo veranderd dat de zwarte piet juist een heel positief persoon is in het feest.
Als ik wil kan ik me ook overal beledigd en gekwetst door voelen -> maar zolang ik alles persoonlijk zou aantrekken kan een ander daar niks aan doen. Het is juist een beeldvorming die naar mijn idee niet gezond is omdat je alleen kijkt naar het negatieve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:51

Tallie1979 schreef:
Jolien87 schreef:

Oh god ja. Straks komen de elfjes in opstand omdat ze zich gediscrimineerd voelen. Nooit geweten dat die echt bestaan trouwens, weer wat geleerd. Kom aan zeg doe ff normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:55

sneeuwpop schreef:
xSwanHeart schreef:

Het is niet beledigend of kwetsend bedoeld. Het feest is in al die jaren en generaties zo veranderd dat de zwarte piet juist een heel positief persoon is in het feest.
Als ik wil kan ik me ook overal beledigd en gekwetst door voelen -> maar zolang ik alles persoonlijk zou aantrekken kan een ander daar niks aan doen. Het is juist een beeldvorming die naar mijn idee niet gezond is omdat je alleen kijkt naar het negatieve.

Ik snap je helemaal, zo is het voor mij namelijk ook. Maar helaas is er een groep Nederlanders die jaar in jaar uit denken dat zij het recht hebben om gekleurde medebewoners uit te schelden voor zwarte piet. Ik wist ook niet dat dit echt nog zo speelde, tot nu. Want echt ik schaam mij helemaal kapot voor een groepje Nederlanders die oa op internet rond roepen dat alle buitenlanders moeten oprotten ed. Een mooi voorbeeld is ook de selfie van ons Nederlands elftal en de belachelijke reacties daarop!

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:58

Om ergens een stereotype van te kunnen zijn, zullen er toch overeenkomsten moeten zijn met "het origineel". Een karikatuur is het weergeven van kenmerken op een overdreven manier. Om een kenmerk te overdrijven, zal het er eerst moeten zijn. Dus nogmaals, lopen zwarte mensen in zulke pakjes als zwarte piet, met rare hoedjes, veren op hun hoofd en een jutezak met cadeau's op hun rug? (of hebben ze dat ooit gedaan? Of iets dat maar een beetje in de buurt kwam? :') ) Gouden oorringen en rode lippenstift zullen vast wel voorkomen. :D

De tijd van blackface is 200(!) jaar geleden, en zelfs in die tijd deden er zwarte mensen aan mee, als blackface. Het was satire, zoals het er nog steeds is, en waar massa's mensen nog steeds naar kijken en waar niemand zich door aangevallen voelt. (of er iig geen rellen over gaat schoppen) Zie cabaretiers, de wereld draait door etc.

Bovendien zie ik niet in waarom mensen erdoor gekwetst zouden zijn, dat iemand hen nadoet, door zich zwart te schminken en kinderen de dag van hun leven te bezorgen. Maar ja, zoals die zwarte meneer op tv zei: Wij maken niet mee hoe vreselijk, hartgrondig gekwetst en beledigd ze zich voelen, als een klein kind blij naar ze toe rent en ze zwarte piet noemt en ze een knuffel wil geven...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:09

Mojito schreef:
Ik snap je helemaal, zo is het voor mij namelijk ook. Maar helaas is er een groep Nederlanders die jaar in jaar uit denken dat zij het recht hebben om gekleurde medebewoners uit te schelden voor zwarte piet. Ik wist ook niet dat dit echt nog zo speelde, tot nu. Want echt ik schaam mij helemaal kapot voor een groepje Nederlanders die oa op internet rond roepen dat alle buitenlanders moeten oprotten ed. Een mooi voorbeeld is ook de selfie van ons Nederlands elftal en de belachelijke reacties daarop!

en jij denkt dat als we zwarte piet veranderen of weg laten, dat dat groepje geen andere naam zal verzinnen?

Daarbij is zwarte piet geen scheldnaam aangezien hij juist als positief persoon neer wordt gezet.

Zo hoorde ik laatst een donker persoon discrimineren tegenover blanke, die zij witte mensen noemde en die hadden het altijd gedaan...
dat is zo'n typisch geval die ook alleen maar negatief kan kijken en dan vooral anderen de schuld geven...

zulke personen doen me echt niks en andersom zullen de meeste donkere mensen ook hun energie niet verspillen aan die enkele die alleen maar een grote bek trekken

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 10:26

W_Empress schreef:
Om ergens een stereotype van te kunnen zijn, zullen er toch overeenkomsten moeten zijn met "het origineel". Een karikatuur is het weergeven van kenmerken op een overdreven manier. Om een kenmerk te overdrijven, zal het er eerst moeten zijn. Dus nogmaals, lopen zwarte mensen in zulke pakjes als zwarte piet, met rare hoedjes, veren op hun hoofd en een jutezak met cadeau's op hun rug? (of hebben ze dat ooit gedaan? Of iets dat maar een beetje in de buurt kwam? :') ) Gouden oorringen en rode lippenstift zullen vast wel voorkomen. :D

De tijd van blackface is 200(!) jaar geleden, en zelfs in die tijd deden er zwarte mensen aan mee, als blackface. Het was satire, zoals het er nog steeds is, en waar massa's mensen nog steeds naar kijken en waar niemand zich door aangevallen voelt. (of er iig geen rellen over gaat schoppen) Zie cabaretiers, de wereld draait door etc.

Bovendien zie ik niet in waarom mensen erdoor gekwetst zouden zijn, dat iemand hen nadoet, door zich zwart te schminken en kinderen de dag van hun leven te bezorgen. Maar ja, zoals die zwarte meneer op tv zei: Wij maken niet mee hoe vreselijk, hartgrondig gekwetst en beledigd ze zich voelen, als een klein kind blij naar ze toe rent en ze zwarte piet noemt en ze een knuffel wil geven...

Nou, dit dus! *\o/*

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:05

sneeuwpop schreef:
xSwanHeart schreef:

'Zo is het niet bedoeld', dat vind ik zo'n dooddoener... Even een extreem voorbeeld, maar als ik met een hakenkruisprocessie door de stad zou paraderen, dan weet ik zeker dat heel veel Nederlanders zich gekwetst zullen voelen. Kan het dan ook goed praten met 'nee, maar zo bedoel ik het niet'? 8)7

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:17

W_Empress schreef:

Citaat:
Early in the 20th century, blackface branched off from the minstrel show and became a form in its own right, until it ended in the United States with the U.S. Civil Rights Movement of the 1960s.

Citaat:
Blackface was an important performance tradition in the American theater for roughly 100 years beginning around 1830. It quickly became popular elsewhere, particularly so in Britain, where the tradition lasted longer than in the US, occurring on primetime TV as late as 1978 (The Black and White Minstrel Show)[4] and 1981.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:26

W_Empress schreef:
Dus nogmaals, lopen zwarte mensen in zulke pakjes als zwarte piet, met rare hoedjes, veren op hun hoofd en een jutezak met cadeau's op hun rug? (of hebben ze dat ooit gedaan? Of iets dat maar een beetje in de buurt kwam? :') ) Gouden oorringen en rode lippenstift zullen vast wel voorkomen. :D

Zwarte kindslaafjes droegen het pagepak wat de zwarte pieten nu dragen.

Afbeelding

delvira

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:33

waarom druk maken om slavernij wat geweest is, terwijl op dit moment slaven: vrouwen en kinderen worden verkocht door de IS. Wie maakt zich daar druk om? Waarom geen demonstraties daarvoor?
Gaan al deze mensen die nu zo lopen te roepen over slavernij geen kleding meer kopen welke is gemaakt door kindslaven, de moderne slavernij. Hoe lang gaan we dit nog aanhouden als argument? Mijn moeder is Duits, betekend het dan dat ik mij schuldig moet voelen over de WOII?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:41

xSwanHeart schreef:
'Zo is het niet bedoeld', dat vind ik zo'n dooddoener... Even een extreem voorbeeld, maar als ik met een hakenkruisprocessie door de stad zou paraderen, dan weet ik zeker dat heel veel Nederlanders zich gekwetst zullen voelen. Kan het dan ook goed praten met 'nee, maar zo bedoel ik het niet'? 8)7

Wat zou je bedoeling kunnen zijn om met een hakenkruisprocessie door de stad te paraderen?

En de bedoeling is wel degelijk het belangrijkste. Zo kun je alles wel verbieden wat ooit anders wordt gebruikt dan bedoeld. Zo kun je stapmolen verbieden omdat er helaas ooit een jongetje door is overleden en dat zelfde met messen en scharen etc
voor het schelden verzinnen ze wel andere woorden als zwarte piet er niet meer is. En die enkele mensen die zich gekwetst voelen, zullen andere dingen zoeken om zich gekwetst te voelen..
Bij de meeste mensen gaas het allemaal gewoon goed, dus ...
er zijn ook mensen bang voor paarden - een minderheid, zullen we de paarden ook maar verbieden??

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:48

delvira schreef:
waarom druk maken om slavernij wat geweest is, terwijl op dit moment slaven: vrouwen en kinderen worden verkocht door de IS. Wie maakt zich daar druk om? Waarom geen demonstraties daarvoor?
Gaan al deze mensen die nu zo lopen te roepen over slavernij geen kleding meer kopen welke is gemaakt door kindslaven, de moderne slavernij. Hoe lang gaan we dit nog aanhouden als argument? Mijn moeder is Duits, betekend het dan dat ik mij schuldig moet voelen over de WOII?

Ik zie heel veel mensen op deze manier discussiëren. "En de andere slaven dan?" "en IS dan?" "en er zijn nog veel eer ergere dingen in de wereld"

Betekend dat dan dat de mensen die zich hierdoor gekwetst voelen maar gewoon hun mond moeten houden? Dan hoeven we dus gewoon nooit meer aan te geven dat we ons gekwetst of naar voelen door iets want ergens op de wereld is het toch wel net zo erg of slechter???

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:01

sneeuwpop schreef:
xSwanHeart schreef:

Wat zou je bedoeling kunnen zijn om met een hakenkruisprocessie door de stad te paraderen?

En de bedoeling is wel degelijk het belangrijkste. Zo kun je alles wel verbieden wat ooit anders wordt gebruikt dan bedoeld. Zo kun je stapmolen verbieden omdat er helaas ooit een jongetje door is overleden en dat zelfde met messen en scharen etc
voor het schelden verzinnen ze wel andere woorden als zwarte piet er niet meer is. En die enkele mensen die zich gekwetst voelen, zullen andere dingen zoeken om zich gekwetst te voelen..
Bij de meeste mensen gaas het allemaal gewoon goed, dus ...
er zijn ook mensen bang voor paarden - een minderheid, zullen we de paarden ook maar verbieden??

Wat zou je bedoeling kunnen zijn om met negerkarikaturen door de stad te paraderen?
Beide zijn nou eenmaal kwetsende symbolen. Daar kan je al het positieve aan hangen wat je wil, maar de negatieve lading gaat daardoor niet weg.

Het stapmolenincident dat je aanhaalt is natuurlijk heel triest, maar vind ik qua schaal en gruwelen toch absoluut niet vergelijkbaar met de WIC. Hoop dat je dat zelf ook wel inziet.