Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:56

Haha, ten eerste geeft ze nu geen borstvoeding meer (is al tijd geleden gebeurd).
En verder heeft ze altijd gewoon rekening gehouden met het feit dat ze dat niet bij ons kan doen :)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:58

Normaal heeft een restaurant een wc met verschoningsruimte voor baby's/peuters dus dat is een compleet andere discussie...

Weet je wat zo gek is, ik heb wel commentaar gehad hoor tijdens mijn vijf borstvoedingsperiodes....maar die kwamen meestal van vrouwen ;) Mannen vonden het over het algemeen de normaalste zaak van de wereld.
(zelfs eens een man gehad die zijn dochtetje uitlegde dat ik de baby eten aan het geven was....net zoals hun mama had gedaan smeeellltt)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:03

_nancy: Nu zitten we zelf in de horeca met meerdere tenten. Maar iemand vertellen dat ze de volgende keer niet meer welkom is als ze wil voeden is klantonvriendelijkheid ten top. Ik zou het dan ook niet meer dan begrijpelijk vinden wanneer de desbetreffende klant een slechte review geeft.

Gastvrijheid behoort zeker bij een restauranthouder hoog in het vaandel te staan. Er zijn altijd alternatieven voorhanden waarin een ieder zich kan vinden. Bovendien ben je weinig commercieel bezig als je daar geen gebruik van zou maken, want indien de borstvoeding gevende moeder niet langer welkom is... Dan zal ook haar gezin, haar familie of anderen genodigden in het vervolg een ander klantvriendelijker restaurant kiezen. Daar gaat je omzet.

"Wij hebben boven in de personeelskamer een comfortabele bank staan, mag ik u daar een drankje van het huis aan bieden zodat u daar in alle rust uw kindje kunt voeden?" of iets in die trant.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:04

Buenootje schreef:
Normaal heeft een restaurant een wc met verschoningsruimte voor baby's/peuters dus dat is een compleet andere discussie...

Maar dat is vaak wat mensen (die vaak zelf geen ervaring hebben met kinderen) door elkaar halen. Er is toch een speciale ruimte voor moeders met baby's/peuters op de wc? Dan ga je daar toch ook maar even lekker borstvoeding geven en alle andere 'babydingen 'doen? Zo wordt er heel vaak gedacht in mijn omgeving.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:06

:) zoiets is al vele malen vriendelijker ja ;)

Ja dat merkte ik ook wel Pearl.....bah haha dat is smakelijk voor de baby (maar ach...als de "andere volwassenen" er maar geen last van hebben toch :( )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:09

Pinda_Dipje schreef:
_nancy: Nu zitten we zelf in de horeca met meerdere tenten. Maar iemand vertellen dat ze de volgende keer niet meer welkom is als ze wil voeden is klantonvriendelijkheid ten top. Ik zou het dan ook niet meer dan begrijpelijk vinden wanneer de desbetreffende klant een slechte review geeft.

Gastvrijheid behoort zeker bij een restauranthouder hoog in het vaandel te staan. Er zijn altijd alternatieven voorhanden waarin een ieder zich kan vinden. Bovendien ben je weinig commercieel bezig als je daar geen gebruik van zou maken, want indien de borstvoeding gevende moeder niet langer welkom is... Dan zal ook haar gezin, haar familie of anderen genodigden in het vervolg een ander klantvriendelijker restaurant kiezen. Daar gaat je omzet.

"Wij hebben boven in de personeelskamer een comfortabele bank staan, mag ik u daar een drankje van het huis aan bieden zodat u daar in alle rust uw kindje kunt voeden?" of iets in die trant.

Bank en drankje van het huis aanbieden vind ik dan weer bijzonder overdreven. Op mijn werk (restaurant) hebben we ook geen aparte ruimte waar een vrouw zou kunnen voeden. Of je moet alsnog graag op het toilet zitten, of tussen de biertanks willen staan :P Maar nee, wij hebben geen personeelsruimte met comfortabele bank en ik heb op verschillende plekken gewerkt waar er vaak überhaupt geen personeelsruimte was.

Verder vind ik het vreemd dat een restaurant dat vriendelijk verzoekt niet te voeden wordt bestempeld als "niet klantvriendelijk". Dat zijn gewoon de huisregels, daar heb je je aan te houden. Als ik graag heel luidruchtig en vervelend wil praten is dat niet schadelijk voor de overige gasten, maar toch zal mij vriendelijk verzocht worden me wat rustiger te gedragen. Dan krijgen ik en mijn tafel ook niet ineens een privé ruimte aangeboden, wel? (Zou wel leuk zijn :D )

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:09

Ik zie hier nu meerdere malen staan, dat de zoogtijd van de mens 2 tot 7 jaar is.

Maar, en dit is een oprechte vraag overigens (dus absoluut denigrerend bedoeld), is dat niet omdat zolang je volledig borstvoeding geeft (dus ook s'nachts) je minder vruchtbaar bent ( tot helemaal niet zelfs)? En dat dit dus stamt uit de tijd dat er nog geen voorbehoedsmiddelen waren en vrouwen toch wel een herstelperiode nodig hadden? Anders zouden ze continue zwanger zijn geweest.

Om die reden zogen vrouwen in bv Afrika ook zo lang mogelijk; anders zijn ze al heel snel weer zwanger.

Anoniem

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:12

Uhmm cynn volgens mij klopt dat niet :D

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:13

Als je borstvoeding geeft kan je gewoon zwanger worden. Een buurvrouw van mij dacht ook dat dat niet kon en kreeg na 364 dagen de 2e.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:14

Niet per se, chimpansees houden een vergelijkbare periode van borstvoeding aan als onze natuurlijke periode :)
Ik denk eerder dat de periode van borstvoeding zo is ingekort omdat er nood was aan meer kinderen. Om een bevolking groeiende te houden was tot de 17e eeuw een gemiddelde van 7 kinderen nodig.

Je hebt trouwens minder kans om zwanger te worden, maar er zijn nog altijd vrouwen die zwanger worden tijdens een periode van bv.

axeltje

Dat is zoveel mensen (en dan vooral dames) moeite hebben met borstvoeding. Onbegrijpelijk!
Over het algemeen zie je er niets van, en wil je er niet tegenaan kijken, prima, dan kijk je niet. Hoogstwaarschijnlijk zit je niet eens aan dezelfde tafel. Het zou niet eens een punt van discussie mogen zijn. Waar is dit vandaan gekomen? Het is toch de natuur?

We zitten hier op een paardenforum, wel eens een veulentje bij je merrie gehad? Toen was het vast heel schattig dat die bij moeders dronk, misschien zelfs wel op de foto gezet. Uiteindelijk, zijn onze borsten hetzelfde als de uiers van de merrie...

Daarnaast, een veel te laag uitgesneden truitje, waarbij de tepels er net niet bovenuit komen, is wat mij betreft veel minder om te zien!

Pinda_Dipje

Magrathea schreef:
Bank en drankje van het huis aanbieden vind ik dan weer bijzonder overdreven. Op mijn werk (restaurant) hebben we ook geen aparte ruimte waar een vrouw zou kunnen voeden. Of je moet alsnog graag op het toilet zitten, of tussen de biertanks willen staan :P Maar nee, wij hebben geen personeelsruimte met comfortabele bank en ik heb op verschillende plekken gewerkt waar er vaak überhaupt geen personeelsruimte was.

Verder vind ik het vreemd dat een restaurant dat vriendelijk verzoekt niet te voeden wordt bestempeld als "niet klantvriendelijk". Dat zijn gewoon de huisregels, daar heb je je aan te houden. Als ik graag heel luidruchtig en vervelend wil praten is dat niet schadelijk voor de overige gasten, maar toch zal mij vriendelijk verzocht worden me wat rustiger te gedragen. Dan krijgen ik en mijn tafel ook niet ineens een privé ruimte aangeboden, wel? (Zou wel leuk zijn :D )

Bij formelere gelegenheden (zoals binnen onze bedrijven regelmatig het geval is) vind ik dat niet meer dan gebruikelijk, zeker wanneer het een struikelblok vormt voor andere klanten. Harder praten heeft geen enkele toevoegende waarde, het voeden van een baby is simpelweg noodzakelijk... Als ik haar de deur wijs, doe ik niet alleen mezelf maar vooral ook een klant te kort.
Bied ik haar een alternatief dan zijn evt. andere klanten tevreden, en heeft mevrouw een rustige en comfortabele plaats met de nodige privacy. Is die plaats er niet, dan zorg ik dat ik er eentje creëer en dat hoeft echt geen toilet te zijn als er van te voren door een restauranteigenaar over na is gedacht.
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 15-05-14 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Dat is een heel gevaarlijk fabeltje en een zeer onbetrouwbare manier van anticonceptie.
Het kan zijn dat je idd niet vruchtbaar bent, zeker in het begin maar zeker na 12 maanden voed je minder vaak op een dag en komt je cyclus weer op gang.
Sommige vrouwen hebben zelfs na 6 weken hun normale cyclus alweer terug ook al geven ze bv.
Het geeft dus geen garantie en er zijn best wat vrouwen door dit fabeltje ongewenst zwanger geworden

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:16

axeltje schreef:
Dat is zoveel mensen (en dan vooral dames) moeite hebben met borstvoeding. Onbegrijpelijk!
Over het algemeen zie je er niets van, en wil je er niet tegenaan kijken, prima, dan kijk je niet. Hoogstwaarschijnlijk zit je niet eens aan dezelfde tafel. Het zou niet eens een punt van discussie mogen zijn. Waar is dit vandaan gekomen? Het is toch de natuur?

We zitten hier op een paardenforum, wel eens een veulentje bij je merrie gehad? Toen was het vast heel schattig dat die bij moeders dronk, misschien zelfs wel op de foto gezet. Uiteindelijk, zijn onze borsten hetzelfde als de uiers van de merrie...

Daarnaast, een veel te laag uitgesneden truitje, waarbij de tepels er net niet bovenuit komen, is wat mij betreft veel minder om te zien!

_/-\o_

Huisregels in een restaurant? Zou er echt een bedrijf zijn in Nederland die dit in zijn huisregels heeft staan? Borstvoeding niet toegestaan??

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:18

VivaLaVida schreef:
Uhmm cynn volgens mij klopt dat niet :D

Tijdens de borstvoedingsperiode menstrueert een vrouw doorgaans niet of minder vaak dan voor de zwangerschap. Daardoor is het onduidelijk wanneer zij precies vruchtbaar is en opnieuw zwanger kan raken.
Tijdens het geven van borstvoeding stopt de afgifte van het hormoon GnRH door de hypothalamus (een deel van de hersenen). Dit hormoon heeft invloed op de hypofyse die de ovulatiecyclus in gang zet. Bij volledige borstvoeding tot zes maanden na de geboorte is de kans dat een ovulatie optreedt zeer klein. Naarmate de frequentie van het voeden afneemt en de (nachtelijke) intervallen tussen de voedingen toenemen, herstelt de GnRH-impuls zich en komt de ovulatiecyclus geleidelijk weer op gang.
Wanneer het kind gemengde voeding of alleen kunstmatige zuigelingenvoeding krijgt, vindt de eisprong doorgaans sneller plaats
.

Het dikgedrukte heb ik regelrecht gekopieerd van de website van Richtlijn borstvoeding.nl ( en dan de pagina over anticonceptie) dus ik zit er niet helemaal naast. Als je bovenstaande lettterlijk neemt zou je de eerste eisprong kunnen uitstellen door de frequentie van voeden (ook s'nachts) niet te verminderen. Zal idd niet fullproof zijn.

Maar goed; is de vraag natuurlijk of dit te doen is; een ouder kind 20 keer per 24 uur te voeden. Of hoeveel keer een pasgeborene drinkt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-05-14 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:19

Tabaluga12 schreef:
_/-\o_

Huisregels in een restaurant? Zou er echt een bedrijf zijn in Nederland die dit in zijn huisregels heeft staan? Borstvoeding niet toegestaan??

:') :') Dan zouden ze aan mij een goede hebben.... :') :')
[En ik geef niet eens meer borstvoeding]

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:19

Als je wanneer je borstvoeding geeft minstens iedere drie uur je kindje voedt, je kindje ook 's nachts bij je is en er maximaal vier uur tussen de voedingen zit, je nog geen cyclus hebt gehad, geen voedingen vervangt door te kolven dan ben je verminderd vruchtbaar. Maar dat komt hier in Nederland niet veel voor, alleen al omdat wij na tien weken weer aan het werk moeten. Ook is het zo dat je na zes maanden ook ander voedsel gaat introduceren en dat het kind ook steeds meer andere dingen gaat eten. Een twee- of driejarige aan de borst drinkt meestal geen acht keer per dag aan de borst maar misschien een keer of twee.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:26

precies Esplendido; zo lees ik het ook.

Maar idd zoals je zegt; hier in Nederland komt dat niet veel voor omdat de meeste moeders na ong 10 weken weer gaan werken. En je dus de frequentie van bv moet verminderen.

Dat hier in Nederland kinderen al zo rond de 6 maanden (is het niet wat ouder eigenlijk? 6 maanden lijkt me nog wat jong) andere voedsel krijgen voorgeschoteld zal daar ook samen mee hangen.

Maar goed; daar ging mijn post niet over; ik vroeg of die stelling van menselijke zoogtijd = 2 tot 7 jaar niet uit die tijd stamt dat vrouwen de zoogtijd tevens gebruikten om niet of anders toch minder snel weer zwanger te worden. Omdat de pil, spiraaltje etc etc nog niet uitgevonden waren.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-05-14 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:26

Was het maar waar zeg, mijn kinderen dronken heel vaak (varierend van 2 keer per uur tot eens per 3 uur) maar ik werd na 6 weken steeds weer ongesteld en braaf ook weer op 4-weken schema -O-
Ik had het best even willen uitstellen hahaha :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:27

Ja vanaf 4 maanden mag een kindje al de eerste hapjes fruit/ groente en vanaf 6 maanden ook korstjesbrood.
Bij kindjes die bv krijgen wordt vaak groente en fruit vaak pas vanaf 6 maanden gegeven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:28

Buenootje schreef:
Het is toegestaan borstvoeding te geven ook in openbare ruimten.....dus wie moet zich dan aanpassen?

@gillbo hihi jah inderdaad

Dit is natuurlijk een kulargument :o. Er zijn wel meer dingen toegestaan in het openbaar wat je ook niet doet. Nogmaals ik heb niets tegen discreet voedende moeders maar sommige argumenten slaan echt kant noch wal.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:29

Urielle schreef:
Was het maar waar zeg, mijn kinderen dronken heel vaak (varierend van 2 keer per uur tot eens per 3 uur) maar ik werd na 6 weken steeds weer ongesteld en braaf ook weer op 4-weken schema -O-
Ik had het best even willen uitstellen hahaha :D

Aah ok, das dan wel een domper voor je geweest ja :P

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:29

Naar mijn idee gaat deze discussie niet over óf je bv geeft maar wat nou onder discreet wordt verstaan of niet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:31

Gillbo schreef:
Ja vanaf 4 maanden mag een kindje al de eerste hapjes fruit/ groente en vanaf 6 maanden ook korstjesbrood.
Bij kindjes die bv krijgen wordt vaak groente en fruit vaak pas vanaf 6 maanden gegeven.

O 4 maanden; dat is best al snel zeg. Had ik niet gedacht eigenlijk. Weer wat geleerd :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:32

axeltje schreef:

Zou geen punt van discussie mogen zijn? Dat is wel heel erg op je eigen beleving gebaseerd. Niet iedereen is er van gecharmeerd...

Ik hou ten eerste al niet van naakte mensen (tenzij het een lekkere vent is :') ) en daarnaast hou ik totaal niet van baby's. De combinatie tiet (die er doorgaans niet mooier uit gaat zien wanneer er borstvoeding wordt gegeven) en sabbelende baby vind ik dus echt vreselijk om te zien...

Dus ja, ik stoor mij er ontzettend aan als vrouwen zonder de boel te bedekken borstvoeding geven in het openbaar. Mijn beleving, mijn mening, waar ik ook gewoon recht op heb.