Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:55

EskeGirl schreef:
Zwarte Piet is ook een fictief figuur, namelijk bedacht na de slavernij. En Zwarte Pieten zijn knechten, geen slaven.

Mijn excuses, dan ben ik verkeerd geïnformeerd. Neemt niet weg dat ik het volste begrip heb voor de tegenstanders.

Eske_B

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:56

Ik kan het ook begrijpen. Eigenlijk zouden we een volksstemming moeten hebben. Meerderheid wint, democratisch opgelost, klaar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:58

Sorro schreef:
Mooie discussie.

Toch snap ik de link tussen ZP en slavernij niet.

Google eens op slaaf en kijk naar de afbeeldingen, je ziet voornamelijk negroide mensen (er waren inderdaad ook blanke slaven maar het gaat mij even om wat je ziet als je op google afbeeldingen kijkt) die zeer schaars of simpel gekleed gaan al dan niet voorzien van boeien.

Hoe kan ZP hier nu aan te linken zijn?
Inderdaad een negroide persoon (laten we zwart door roet even buiten beschouwing) die zeer goed en duur gekleed gaat. Vrij is en in loondienst werkt.

Is een film zoals Django Unchained dan ook rasicsme?? Want ook hier is een vrij gekochte slaaf in een fluweel pak 1 van de hoofdrol spelers? Film doet mij aardig aan ZP denken :P

Zijn alle mensen in loondienst niet ook slaaf dan ongeacht huidskleur en afkomst?

De link tussen slavernij? Mijn man vertelde me dat eind jaren '50 de zwarte pieten die hij meemaakte aan het Ommerkanaal wel degelijk een ijzeren ketting aan hun voet hadden!
Dat is in latere jaren daar snel en geruisloos afgeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:00

Sorro schreef:
Mooie discussie.

Toch snap ik de link tussen ZP en slavernij niet.

Google eens op slaaf en kijk naar de afbeeldingen, je ziet voornamelijk negroide mensen (er waren inderdaad ook blanke slaven maar het gaat mij even om wat je ziet als je op google afbeeldingen kijkt) die zeer schaars of simpel gekleed gaan al dan niet voorzien van boeien.

Hoe kan ZP hier nu aan te linken zijn?
Inderdaad een negroide persoon (laten we zwart door roet even buiten beschouwing) die zeer goed en duur gekleed gaat. Vrij is en in loondienst werkt.

Is een film zoals Django Unchained dan ook rasicsme?? Want ook hier is een vrij gekochte slaaf in een fluweel pak 1 van de hoofdrol spelers? Film doet mij aardig aan ZP denken :P

Zijn alle mensen in loondienst niet ook slaaf dan ongeacht huidskleur en afkomst?

Dat fluwelen pak is een verwijzing naar een cameratechniek :) Heeft niks met racisme te maken. De hele film gaat trouwens over slavernij mocht het je niet opgevallen zijn :+

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:10

Ja doh, maar wel over avontuur van een blanke man met een vrij gekochte ex slaaf.. die samenwerken.

Of het pak een camera techniek is of niet weet ik wel dat de beste man in de film zijn kleren mocht uitkiezen in een kleding zaak en zelf koos voor het opzichtige fluwelen pak.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:11

Nu in 2015 het strafbaar word als je als zwarte piet verkleed gaat, vind ik ook dat het suikerfeest en het offerfeest etc. verboden moet worden...

dat de VN zich hiermee bezig houdt, belachelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:14

Sorro schreef:
Ja doh, maar wel over avontuur van een blanke man met een vrij gekochte ex slaaf.. die samenwerken.

Of het pak een camera techniek is of niet weet ik wel dat de beste man in de film zijn kleren mocht uitkiezen in een kleding zaak en zelf koos voor het opzichtige fluwelen pak.

Sorry mevrouw, ik wist niet dat je boos werd. Het is een film, geen jaarlijks terugkerend feest.
Beetje een loze vergelijking.

En de vergelijking met het suikerfeest vind ik al helemaal nergens op slaan, maar goed. :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:15

Hebben ze nu uberhaupt wel door dat ze nu juist aan het discrimineren zijn?

Immers, als je donker bent mag je je niet meer verkleden als zwarte piet en moet je je eerst in een andere kleur schminken voordat je legaal bent...

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:18

Boos, nee alles behalve..

Waarom een loze vergelijking?
Beide gaat over een blanke en een ex slaaf?

Ik zie dus niet waarom het discriminatie zou moeten zijn, vrije mensen met een slaven verleden die werken.. wat is daar discriminatie aan? Dat is namelijk het hele gedoe rond ZP. Mensen roepen maar dat het verwijst naar slavernij, maar ZP is geen slaaf...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:20

Die zeer goede en dure kleding komt overeen met de kleding van huisslaven.
Google als je wilt maar op het schilderij van Cornelis troost uit 1747 "portret van een huisbediende".

Waarmee ik wil aangeven dat het argument van sorro te weerleggen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:20

Sorro schreef:

Ik zie dus niet waarom het discriminatie zou moeten zijn, vrije mensen met een slaven verleden die werken.. wat is daar discriminatie aan? Dat is namelijk het hele gedoe rond ZP. Mensen roepen maar dat het verwijst naar slavernij, maar ZP is geen slaaf...

Maar hóe kun je nou een film vergelijken met een feest? :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:24

Ik vind het ook best schokkend dat we in onze Nederlandse naïviteit ineens beschuldigd worden van "blackfacing" en dergelijke, terwijl wij geen rassenscheiding hebben gekend zoals zoals de Amerikanen dat wèl hadden, tot begin jaren '70 zelfs.
Diezelfde Amerikanen winden zich op youtube nu op over ons feest.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:26

XiiaaooNaa schreef:
Nu in 2015 het strafbaar word als je als zwarte piet verkleed gaat, vind ik ook dat het suikerfeest en het offerfeest etc. verboden moet worden...

Op basis waarvan zou dat eventueel moeten gebeuren?
Wat is de reden? Haal je nu niet dingen en bevolkingsgroepen door elkaar die niets met elkaar te maken hebben?

Wat hebben islamieten met deze discussie te maken? Dat vind ik gevaarlijk, plots worden alle minderheden in het verdomhoekje geplaatst.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:28

Ik zie ook niet hoe het nu op de juiste manier teruggedraaid kan worden. Ik zie het ook niet hoe de discriminatie nu opeens weg zou vallen. Die discriminatie blijft, immers is dat het verleden. De Tweede Wereldoorlog is ook niet zomaar opeens weg. Alleen zulke dingen moet je in het verleden laten en dingen bekijken zoals ze nu zijn. Op dit moment is voor vrijwel iedereen Zwarte Piet een persoon die door het harde werken en schoorstenen in en uitgaan zwart als roet is. Iemand die snoepgoed en kado's uitdeelt. Ik weet niet, maar veel positiever kan je het niet hebben hoor. :) Niet hoe een kind ernaar kijkt.

Mensen die discrimineren doen dat echt niet dmv. Zwarte Piet. Omdat daar niets negatiefs aan zit.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:29

Ik zou het niet weten op basis waarvan dit besloten is...dit stond in een artikel.
Niks, het is meer van 'belachelijk dat je een feest verpest, achja, waarom dan niet meteen alles onder de loep nemen'

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:31

Ik ben benieuwd op welke historische bronnen de VN zich beroept voor wat betreft de oorsprong van Zwarte Piet... Ik meen mij te herinneren dat daar geen eenduidig bewijs voor is.

Voor wat betreft Zwarte Piet nu, tegenwoordig is hij de held... Piet is leuker dan Sinterklaas voor veel kinderen. Ik vind het hele verbieden zo vreemd :?. Ik neem toch aan dat wij als land op dit advies van de VN niks uit doen. Zwarte Piet in alle kleuren van de regenboog, a la. Maar heel het Sinterklaasfeest afschaffen? Te belachelijk voor woorden.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:32

als je in 2015 als zwarte piet de straat opgaat, word je opgepakt wegens racisme.
waar gaat dit heen, ieder kind in nederland (Ook de buitelandse kinderen die in nederland zijn gekomen/geboren) weten niet anders dan Sint EN piet.
Op deze manier kunnen we wel veel meer feesten gaan verbieden of veranderen per direct!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:33

Bizzybijtje schreef:
Sorro schreef:

Maar hóe kun je nou een film vergelijken met een feest? :')

Hoe ik een film kan vergelijken met een feest?, heel simpel, waarom is het een goed voor mega discussies en is er bij het ander geen woord over gerept terwijl het concept in principe gelijk is?
Het gaat niet om feest of film, het gaat erom waarom het 1 wel geaccepteerd kan worden en het ander niet.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:34

Baileysdream schreef:
als je in 2015 als zwarte piet de straat opgaat, word je opgepakt wegens racisme.
waar gaat dit heen, ieder kind in nederland (Ook de buitelandse kinderen die in nederland zijn gekomen/geboren) weten niet anders dan Sint EN piet.
Op deze manier kunnen we wel veel meer feesten gaan verbieden of veranderen per direct!

Ja dit bedoelde ik dus net....
belachelijk!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:34

Ik vind het ook stom dat ze nu opeens regenboogpieten willen hebben overigens. Ik zou mij dan als kind toch opeen heel raar voelen..

Voer dan in dat er gewoon diverse mensen van verschillende culturen pieten zijn. Maar dat gaat ook niet over een tijdsbestek van twee jaar..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:35

Alle kleuren van de regenboog toestaan, alleen zijn bruintinten in de mode :P

Als er nu deze dag of de afgelopen decennia racisme de hoofdrol speelde bij de rol van zwarte piet dan zeg ik, ze hebben gelijk.
Maar aangezien dat niet is, niet zeveren.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:35

Nou het is ze gelukt hoor.... Maar ik kan wel 1 ding zeggen ze zijn nog NIEt van ons af.... reken daar maar op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:36

Waar haalt iedereen de informatie vandaan dat het doorgevoerd wordt.
Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat dingen zo snel doorgevoerd worden trouwens.

Anoniem

Tja. Ik ben tot de conclusie gekomen dat als je 'racisme' als argument gebruikt, je dingen makkelijker voor mekaar krijgt :j
'We' zijn zo bang dat we op onze tenen gaan lopen.... m.i gaat dit allemaal veel te ver.

Ik las ergens iemand die aan haar dochter vroeg: hoe komt het dat zwarte piet zwart is? En die dochter zei: omdat hij door de schoorsteen is geklommen! Toen vroeg de moeder:en wat vind je van zwarte piet?
Dochter vond hem lief :j

Dan denk ik.... natuurlijk! 'Wij' volwassenen zijn nl degenen die er van alles achter zoeken. Wat denk je dan dat het kind had gezegd? "Hij is zwart omdat het een stomme buitenlandse slaaf is?"

Ik ben van mening dat er heel veel andere dingen in NL zijn die veel erger zijn. Zoals o.a het halal slachten!!

Air

XiiaaooNaa schreef:
Baileysdream schreef:

Ja dit bedoelde ik dus net....
belachelijk!

Zoals ik al zei weet ik ook niet hoe ze dit voor zich zien.. imo ben je dan juist aan het discrimineren. Je mag immers als donker persoon niet meer ongeschminkt verkleed als Piet over straat.