Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:10

Voor mij is het duidelijk dat dino`s er waren tegelijk met de mens.
T is bekend dat VOOR de zondvloed de lucht anders was van samenstelling en dus mens plant en dier groter werden dan nu. en tijdens de zondvloed zijn alle mensen en dieren gestorven die niet in de ark zaten.
de dieren die uit de ark kwamen zijn dus kleiner gebleven omdat de lucht anders werd van samenstelling. waarschijnlijk is dat de reden, dat "dino`s" uitgestorven waren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:11

Wendy hoe kom je daar bij? Staat dat in de bijbel of heb je een andere bron?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:12

Hoe weet je eigenlijk dat de dino's niet tegelijk met de mensen leefden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:18

Shadow0 schreef:
anneliesdj schreef:
Ik vind dat niet erg openstaan voor een mening, ik geef alleen aan waarom voor mij, het een het ander niet uitsluit.

Je gebruikt daarvoor termen uit de wetenschap op een hele andere manier. Dat is verwarrend, dat heb ik ook uitgelegd. Ik val jouw mening over evolutie of niet niet aan, maar uitsluitend de woordkeuze en de manier waarop je zaken tot 'eigen mening' reduceert en tegenstellingen wegpraat die niet zomaar weggepraat kunnen worden.

Daar is overigens niets beledigends aan, en ik heb geen persoon respectloos genoemd. Maar de manier van discussieren (termen herdefinieren en daarmee proberen iets te claimen dat niet kan) vind ik inderdaad een respectloze vorm van discussieren.

Hoe moet ik het dan zeggen? Ik geloof dat God de aarde geschapen heeft, of dat letterlijk in 6 dagen was of dat daar een langere periode overheen gegaan is weet ik niet. Dat dieren zich aanpassen naar hun omgeving ontken ik ook niet, ik geloof alleen niet dat wij ontstaan zijn uit organismen die zich geevolueerd hebben tot worm, weekdier, amfibie, insekt, vogel, zoogdier en uiteindelijk mens zijn geworden.
Zo beter dan? ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:22

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:24

verootjoo schreef:
Hoe weet je eigenlijk dat de dino's niet tegelijk met de mensen leefden?

Toch nog even: omdat er in aardlagen van bijv het Jura geen menselijke resten gevonden worden.

Veel bijbelverhalen geloof ik overigens wel, ik geloof alleen niet in een god.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:25

mijn bron dit wat ik al vele malen door gelezen heb, samen met de bijbel bestudeert heb, en wat voor MIJ een leidraad is tussen bijbel en wetenschap.
Zodat ik weet dat wetenschap EN de bijbel heel goed samen gaan.

http://www.schepperenzoon.nl/redactie.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:41

Anneliesdj: ja, dat is prima. Met zo'n verwoording en met je standpunt heb ik verder geen enkele mening, en zal ik respecteren.

wendyenbram schreef:
mijn bron dit wat ik al vele malen door gelezen heb, samen met de bijbel bestudeert heb, en wat voor MIJ een leidraad is tussen bijbel en wetenschap.
Zodat ik weet dat wetenschap EN de bijbel heel goed samen gaan.

http://www.schepperenzoon.nl/redactie.html

Dat is dus typisch een voorbeeld van 'respectloze' omgang met wetenschap: het geeft een verkeerd beeld van diverse aspecten van de wetenschap, en van de conclusies. Nogmaals: je moet geloven wat je wilt, daar heb ik geen enkele moeite mee, maar het is geen wetenschap. En je kunt niet wetenschap herdefinieren in wat het 'voor jou' is omdat dat jou goed uitkomt. Als je wetenschappelijk wilt doen, krijg je de evolutietheorie gratis en voor niets mee in het pakket. Je mag best het hele zootje verwerpen, maar je kunt niet opportunistisch shoppen in standpunten die je wel liggen en de dingen die je niet liggen buiten beschouwing laten. Je kunt op basis van de wetenschappelijke methode en de huidige kennis niet tot de conclusie komen dat de evolutietheorie wetenschappelijk gezien onzin is. Je mag die conclusie best trekken op basis van je eigen gevoel, geloof, overtuiging, whatever, maar dat maakt het nog geen wetenschap.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:43

Citaat:
Het hoofddoel van deze site is tweeledig:
1. Laten zien dat er een Schepper moet zijn die de aarde, het heelal en het leven ontworpen heeft en
2. dat wij (de mens) Zijn 'Zoon' (erfgenaam) zijn, met de verantwoordelijkheid om voor Zijn schepping te zorgen.
Sterk staaltje self fulfilling prophecy

Ik zie nog steeds niet waarom de lucht anders zou zijn geweest voor de zondvloed, waar is dit opgebaseerd (anders dan een veronderstelling van een mens). Dat mis ik.. Kijk ik er overheen?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:50

Weet je, JIJ mag geloven wat JIJ wilt. IK doe dat met wat IK wil.
En dan kun je wel steeds beweren dat we de wetenschap te kort doen.
Ik kan het zelfde zeggen met dat jullie God te kort doen.

ik wijs de wetenschap niet in zijn geheel af, en respecteer dat jullie alle theorieen aan de wetenschap hangen.
Helaas kunnen jullie niet respecteren dat de christen er "gewoon" anders over denkt.

ik ga stoppen met deze discussie je kunt de hel site lezen van wat ik gegeven heb. ook het verhaar dino`s en de ark komt daar op voor. dan weet je ook wat ik bedoel met andere luchtsamenstelling succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:04

Ik stel gewoon een vraag, hoor. Dat heeft niks te maken met geen respect, maar met interesse tonen. Erg jammer dat jij daar de verkeerde conclusies uittrekt. ''t is dat ik weet dat er mensen zijn die wel de moeite willen nemen om dingen uit te leggen, maar jij zet op deze manier wel de verkeerde standaard.

En er is ook geen schande om te zeggen dat je iets niet weet of niet precies weet hoe iets uit te leggen. Deze reactie is dus nergens voor nodig.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:10

@ Sammie,
Ik ben al heel wat pagina`s rustig aan het uitleggen, Echter blijfd men steeds weer er op ingaan, wat door bepaalde mensen niet altijd even vriendelijk wordt gedaan.
Ik wil best meer uitleggen, alleen ik vraag me af waarom? moet ik uitleggen omdat met het echt weten wil hoe ik er over denk? of moet ik uit blijven leggen zodat anderen me onderuit kunnen halen (of dat nou terecht is of niet)
En soms gaat de discussie zo hard, dat ik net mijn best heb gedaan of iets op te zoeken en uit te leggen, waar dan al lang weer overheen gegaan wordt.
tja...
Ik zal kijken of ik er morgen op terug kan komen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:18

Op bovenstaande opmerkingen over zondvloed en klimaat veranderingen kan ik wel een antwoord op geven.

De bijbel is geschreven door mensen die heel veel verhalen verzameld hebben van horen van mond op mond.

De wereld heeft afgelopen miljoenen jaren heel veel meegemaakt.
Ijstijden, veroorzaakt door vulkaan uitbarstingen.
Hele warme periodes doordat de lucht schoon was.

Enz, enz, enz.

Maar de echte gereformeerde wil dat niet geloven.
Die kijken naar 2010 jaar geleden, de geboorte van Christus, en dan in het oude testament nog een 2000 jaar terug.
Is de bijbel telling, leuk dat die mensen toen zo deskundig waren om die korte tijdsspanne zo op te schrijven.

En ik weet dat ook dat de oude fossielen van een miljoen jaar geleden door God in de grond zijn gestopt.

Ik denk dat dat de reden is dat een echte zwarte kousen kerk persoon geen TV mag hebben.
Stel je voor dat je wat van de buiten wereld ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:25

Weet je als gelovige vind ik het bwaanzinnig grappig dat niet gelovigen steeds weer de discussie op zoeken...als je niet gelooft en niet geloven wil..zoek je de discussie toch niet op!?

Ik vind het gewoon interressant om te weten hoe een andere gelovige over bepaalde zaken denkt, ik ben als tienjarige (in het geloof dan) gewoon nieuwsgierig naar het verschil in het christendom, vragen jullie je dat nou nooit af!?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:29

Ik als gelovige vind het raar dat de niet gelovigen steeds maar weer beginnen over dat ze niet in de hemel zouden mogen komen. (waarom zou je op een plaats willen komen die a- niet bestaat b- daar altijd iemand is die jullie verafschuwen)
lekker verontwaardigd gaan lopen doen dat je er niet komen mag, maar ondertussen je overal tegen afzetten omdat je er niet komen wil?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:32

Elk geloof is gebaseerd op het leven na de dood.

En verders heeft bijna elk geloof daar een hele strenge leef regel omheen gezet.
Geen tv, hoofddoekjes, gesluierd, 2 keer naar de kerk op zondag.
Elke dag de mis bijwonen, je opsluiten in een klooster en niet praten.
Bidden voor een patatje met, om 12 uur.

Leef netjes en geloof !!

Je komt in de hemel. :7

Maar is er wel een hemel ??????????????

Ik geloof van niet. Dood is dood.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:36

Dat is doorgaans niet de reden dat ze geen tv mag hebben of wilt hebben... Als ik zie wat voor troep er af en toe op tv verschijnt heb ik af en toe ook de neiging om dat ding uit te zetten, maar dan wel voorgoed :=

De reden waarom ik het vraag wendyenbram, is omdat ik dat verhaal over een samenstelling van lucht wel eerder heb gehoord en dat dat inderdaad de reden is waarom het huidige leven (zowel dieren als planten) op aarde kleiner is. Dat wordt echter niet na de zondvloed geplaatst, want dan zou je het hebben over zo''n 6.000 jaar terug. (met een max van 10.000 jaar). In mijn beleving is er al genoeg bewijs dat de aarde sowieso ouder is. Toch ben ik benieuwd naar de uitleg van deze opmerking, want ik ben benieuwd wat het standpunt en de bewijsvoering is van deze bewering. Maar ik denk wel dat je ook open moet staan mensen die een ander interpertatie hebben over dingen en daar dus een opmerking over maken. Dat is niet aanvallen, maar kritisch zijn (althans niet van mijn kant, heb hier idd wel opmerkingen voorbij zien komen dat ik denk dat kan wel wat minder :) ). En aan het einde van de dag hoeven we het niet 100% eens te zijn, als er maar wederzijds begrip is.

Zo heb ik een paar maanden geleden het boek "Moderne wetenschap en de bijbel" gelezen. Sommige dingen waren vernuftig goed uitlegt en kon ik volgen en zelfs stelling en conclusie volgen. Paar andere dingen prikte ik zo doorheen. Maar dat doe ik ook bij de boeken van Klaas Hendrikse :D

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:42

Ik weet dat ik het gelezen heb op de ark van Noach die toen in onze woonplaats aangemeerd was.
Ik vond dat toen heel bijzonder om te zien/lezen. en ook wel verklaarbaar.

Nu is het zo dat reptielachtigen en sommige zoogdieren (bijv olifanten) hun hele leven lang groeien.
en van daaruit natuurlijk heel groot kon worden in zoveel jaar.
Maar dat van de lucht zal ik nog eens kijken of ik dat op kan zoeken.(of je moet naar de ark van noach gaan;-)

Nu ga ik echter naar bed. mijn paardjes welterusten gezegd, en hopen dat mijn paardje niet kreupel blijfd.
morgen drukke dag voor de boeg.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:43

@narnia: ik denk dat niet christelijken met een onderzoekende geest het ook gewoon interessant vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:45

Wat me opviel: zat net een stukje Genesis te lezen: en de dieren mochten zich te goed doen aan alle planten in het paradijs....

Waar waren de roofdieren dan :?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:45

Narnia schreef:
Weet je als gelovige vind ik het bwaanzinnig grappig dat niet gelovigen steeds weer de discussie op zoeken...als je niet gelooft en niet geloven wil..zoek je de discussie toch niet op!?
Wat een aparte opmerking. Er zijn aardig wat mensen tot geloof gekomen door te praten met gelovigen. Misschien niet direct omdat ze wilden geloven, maar omdat ze gewoon nieuwsgierig zijn naar het geloof en de achterliggende gedachte. Door te praten over hoe en wat en waarom kom je tot begrip en zal iemand die vol met vooroordelen de volgende keer anders of genuanceerder denken. Het lijkt mij anders wel prettig om niet gelijk geconfronteerd te worden met opmerkingen als homohater, slaafje, stom achterhaald fantasieboek enz enz. Als jij die punten kan uitleggen, heb je al wat gewonnen. Al is het maar wederzijds begrip of wat food for thought.

Dus waarom de discussie? Gewoon interesse, dan hoeft iemand zich toch niet direct te bekeren om die discussie aan te mogen gaan?

En laten we eerlijk wezen een aantal zal dit gesprek aangaan om jou duidelijk te maken dat er geen God is, maar die pik je erzo uit. Of en hoe je daar op reageert is natuurlijk aan jezelf. :) Overigs is dat wederzijds, zijn ook zat gelovige mensen die niet-gelovigen direct proberen te bekeren. Beiden is imo niet nodig.

Ik vind het hierwel gewoon netjes gaan hoor. Heb vele ergere topic's gezien :))

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:49

stef schreef:
Wat me opviel: zat net een stukje Genesis te lezen: en de dieren mochten zich te goed doen aan alle planten in het paradijs....

Waar waren de roofdieren dan :?

In de bijbel lees je pas dat God het geeft om vlees te eten, na de ark van noach.
Het is niet duidelijk of dit ook voor de dieren gold. maar ja op de ark lag ook de leeuw met het geitenbokje samen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:52

Ah, zover was ik nog niet. Heb absoluut godsdienst gehad, maar t is een beetje stoffig ;).

Ik reageer hier trouwens als niet gelovige omdat ik het geloof (en dan alles, dus ook islam etc) wel ontzettend interesant vind

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:54

Het mooie van een geloof is dat je er een rust in kan vinden.

Vandaar de kerken en daarnaast de aternatieve stromingen.

Wat is mooier dan dat een persoon je kan vertellen hoe het is met paps, mams, kindje in het hiernamaals ??

Ik leef nu in de hemel.

Samen met mijn geiten, kippen, paardjes, familie, vrienden en vriendinnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:56

Dat is idd heel mooi, en soms ook weleens makkelijk.

Een jong iemand die overlijdt omdat god hem/haar nodig heeft/bij zich geroepen heeft, is makkelijker te accepteren dan dat je zit: waarom!?

Niet dat het geen verdriet of pijn doet, ik heb het puur over het accepteren van die pijn.