Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:07

@ Rinske: dan plaats ik mijn vragen ook nog maar eens opnieuw :-)

Citaat:
Ik heb daar wel een vraag over, namelijk: kun je niet pas NA iemands beleid zien of de schuld is toe- of afgenomen? En is een lagere schuld bij de opvolger dan niet juist te beschouwen als geleverde prestatie van de voorganger? In dat geval is de conclusie namelijk exact het omgekeerde van wat er als uitleg bij die grafieken wordt gegeven!

En mijn 2e vraag: er is een duidelijke op- en neergaande lijn waar te nemen, is dit niet gewoon een "natuurlijk verloop"? Welke overige omstandigheden speelden een rol bij het toe- danwel afnemen van schuld? Vooral gezien in het geheel van internationale betrekkingen en de invloed die economieen van andere landen hebben op onze economie?

En dan de 3e vraag: wordt er wel rekening gehouden met de duurzaamheid van besluiten? Dat er bijvoorbeeld eerst geinvesteerd moet worden om op langere termijn de schuld te kunnen laten afnemen? Ik zie dat allemaal niet terug in die grafieken. Die zeggen mij dus helemaal niets.

050206051012

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:10

pmarena, er zijn momenteel 500.000 werklozen in NL en het merendeel heeft hier niet zelf voor gekozen.
Dan gaat er € 1000,- naar de werkende burger... weet je wat dat kost? Van dat geld kunnen héél goede dingen worden gedaan voor een íeder.
Laat ze dat geld steken in iets nuttigs, iets waar NL wat aan heeft, ipv 'eenmalige koopkracht'.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:16

ceasario schreef:
Selka schreef:
[Ik ben blij met mijn vriend en ons bovenmodale inkomen!

Edit: lezen is blijkbaar moeilijk...

Wat kanker je dan..
Je kunt pas kankeren als het uit is met je spaarpotje.

Ik begin te snappen waarom bokt zoveel afwijkt van het landelijk gemiddelde. :')

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:21

gummie schreef:
@ Rinske: dan plaats ik mijn vragen ook nog maar eens opnieuw :-)

Citaat:
Ik heb daar wel een vraag over, namelijk: kun je niet pas NA iemands beleid zien of de schuld is toe- of afgenomen? En is een lagere schuld bij de opvolger dan niet juist te beschouwen als geleverde prestatie van de voorganger? In dat geval is de conclusie namelijk exact het omgekeerde van wat er als uitleg bij die grafieken wordt gegeven!

En mijn 2e vraag: er is een duidelijke op- en neergaande lijn waar te nemen, is dit niet gewoon een "natuurlijk verloop"? Welke overige omstandigheden speelden een rol bij het toe- danwel afnemen van schuld? Vooral gezien in het geheel van internationale betrekkingen en de invloed die economieen van andere landen hebben op onze economie?

En dan de 3e vraag: wordt er wel rekening gehouden met de duurzaamheid van besluiten? Dat er bijvoorbeeld eerst geinvesteerd moet worden om op langere termijn de schuld te kunnen laten afnemen? Ik zie dat allemaal niet terug in die grafieken. Die zeggen mij dus helemaal niets.

Op punt 1 is al antwoord gegeven Gummie, dit zijn de cijfers aan het eind van een kabinet. Is het zo dat de cijfers over de prestatie van de voorganger gaan, dat ze dan precies andersom zijn? Echt niet. Dan schuiven de cijfers een balk omhoog, en heeft Den Uyl een overschot, en het 2e kabinet van Kok kan puinruimen van Lubbers.

Punt 2: is het nog een natuurlijk verloop te noemen als een staatsschuld in een keer verzesvoudigd? Ik denk het niet namelijk. Ja, er kan crisis zijn, maar: je ziet in de grafiek gewoon dat de staatsschuld na een crisis bij een rechts kabinet (bijna) NIET minder wordt, pas als Kok premier is, slinkt de staatsschuld enorm.
Dat is er nu ook aan de hand. Er worden "rekenfoutjes" van 50 miljard gemaakt door Rutte, en niemand lijkt het erg te vinden? Er worden garantstellingen aan de EU gedaan door een demissionair kabinet, waarbij Rutte eerst zegt: nee, ik ga echt niet zomaar instemmen. Maar zodra hij bij zijn vriendjes in Brussel zit, laat hij de Nederlandse belastingbetalers voor 40 miljard (+ een BLANCO CHEQUE) garant staan voor de knoflooklanden. En van de week heb ik hem ook weer horen roepen: "geen cent meer naar Griekenland!"
Wie gelooft dat nog, na dit debakel?

Punt 3: de duurzaamheid van beslissingen. Politici kunnen nog geen eens 2 jaar vooruit kijken, kijk maar naar de verkiezingsprogramma's van 2 jaar geleden. Daar is bijna niks van waargemaakt. 28 jaar vooruitkijken is dus al helemaal niet mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Rinske op 05-09-12 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:21

@ Rinske, mooi verhaal... maar wat zou de reden zijn dat er zo weinig linkse kabinetten zijn geweest de afgelopen decennia?? kennelijk omdat wij met zn allen er toch niet zo veel vertrouwen in hebben.

die 1000,- zal ik niet weigeren, maar echt nodig heb ik het ook niet. t is inderdaad een stemmentrekker, zo heeft iedere partij zn doelgroep he.. de vvd richt zijn pijlen op de beroepsbevolking.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:23

juval schreef:
@ Rinske, mooi verhaal... maar wat zou de reden zijn dat er zo weinig linkse kabinetten zijn geweest de afgelopen decennia?? kennelijk omdat wij met zn allen er toch niet zo veel vertrouwen in hebben.

Of omdat mensen nog steeds denken/hopen dat de VVD hen rijk maakt? Dat zijn er veel hoor! Of omdat rechts dus altijd roept dat links een gat in hun hand heeft terwijl de feiten anders zijn? Of omdat ze stemmen waar pappie en mammie ook op stemmen?
Mensen zijn (altijd) vatbaar voor oneliners en verkiezingsretoriek. Dat zie je nu ook. Er is zoveel onvrede, maar iedereen lijkt weer in de mooie praatjes van Rutte en Wilders te trappen.
Laatst bijgewerkt door Rinske op 05-09-12 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:24

Quellian schreef:
pmarena, er zijn momenteel 500.000 werklozen in NL en het merendeel heeft hier niet zelf voor gekozen.
Dan gaat er € 1000,- naar de werkende burger... weet je wat dat kost? Van dat geld kunnen héél goede dingen worden gedaan voor een íeder.
Laat ze dat geld steken in iets nuttigs, iets waar NL wat aan heeft, ipv 'eenmalige koopkracht'.

Daarom hoeft dat hele verhaal van mij ook niet :j

Maar als het wel gebeurt dan vind ik het niet oneerlijk dat rijken dat ook krijgen, of tegenover mensen met een uitkering nee, en dat was de vraag :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:25

juval schreef:

.

Waarom zou de kiezer veranderen als de bomen toch tot de hemel groeide..Want leven op de pof komt niet van links maar van rechts door het midden.

ceasario schreef:
Rutte...nog meer lenen..

Vandaag:

DEN HAAG (AFN) - De Nederlandse staat heropent op dinsdag 11 september de 10-jarige lening 'DSL 2,25 procent 15 juli 2022'. Dat maakte het Agentschap van de Generale Thesaurie woensdag bekend.

De lening werd op 7 februari van dit jaar voor het eerst uitgegeven en bracht tot dusver ruim 11 miljard euro op. De Staat mikt dinsdag op 1,5 à 2,5 miljard euro

Die zal Rutte wel nooit meer terug betalen. :(:)

Rutte slogan...Handen uit de mauwen i.p.v. handen op houden :D
Laatst bijgewerkt door ceasario op 05-09-12 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:39

Wat trouwens ook hier trouwens ook regelmatig over het topsegment gezegd wordt over 3x per jaar op vakantie gaan. Bij ons thuis hebben we het op dit moment flink boven modaal. Dat is gewoon zo, maar we zijn dit jaar niet op vakantie geweest, en vorig jaar mijn vader wel een halve week, wijzelf een hele, en het jaar daarvoor wel een hele week. Niet omdat het geld er niet is, maar omdat de tijd er niet is. Mijn ouders werken gemiddeld gesproken zo'n 60 uur in de week. Mijn moeder regelmatig wat eronder, mijn vader meestal erboven. Maar mijn moeder doet daarnaast uiteraard ook gewoon nog het huishouden. Wij hebben een eigen bedrijf met werknemers, die wij daarmee dus ook van een baan voorzien. Als wij nauwelijks extra aan over zouden houden vergeleken met een gewone 40 uurs baan, met 4 weken vakantie per jaar (20 dagen). Daarnaast hebben wij ook een veel groter eigen risico, zowel dat als er iets met één van mijn ouders gebeurd wij geen ww of wat dan ook hebben, als dat wanneer een opdracht verkeerd loopt wij de kosten daarvan dragen, als dat wanneer een werknemer iets krijgt wij die ook door moeten betalen. En in mijn familie zie ik dit meer terug.

Er zijn ook familieleden die wel kiezen voor de gewone 40-urige werkweek, en wel kiezen voor relatieve zekerheid en afsluiting van het werk. En ja, die verdienen minder. Is dat zo gek? In zijn hoofd is mijn pa (en ma) gemiddeld zo'n 15-16 uur per dag met zijn werk bezig, 7 dagen in de week. Dat komt neer op een werkweek van zo'n 110 uur. Is het dan nog steeds zo voordelig?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:45

Mizora: Dat zijn dingen die mensen met een 40 urige werkweek graag vergeten. Zij doen op vrijdagmiddag om 5 uur de deur achter zich dicht en gaan dan lekker weekend vieren.

Naast mijn werk ben ik ook freelancer, maar bijvoorbeeld de SP doet níks voor freelancers. Als ik mijn gewone werk niet had, dan kwam ik van het freelancen niet rond. En daarnaast: Wie zou mij dan helpen als ik ziek zou worden? Niemand, want ik ben ZZP-er. En daar moet ik zelf maar voor zorgen. Terwijl een ZZP-er meer werkt, niet automatisch pensioen opbouwt etc!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:05

Winged schreef:
Als ik mijn gewone werk niet had, dan kwam ik van het freelancen niet rond.

Is dat zoiets al bijbeunen...

Ik wordt in november 65 j..en altijd mijn eigen broek moeten ophouden..
Dan weet ik dat je niet bij rechts moet zijn..nl. er zijn goede en slechte tijden..en dat heb ik uit 50 jaar ervaring door handen uit de mauw te steken, maar niet op de Rutte manier..want dat had ik nu een berg schuld. ( Op de POF)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:09

Voor nu is mijn freelancen bijbeunen.

Maar er zijn ook mensen die alleen freelancer (ZZP-er, zelfstandige zonder personeel) zijn. En voor hen zijn geen regelingen, en al helemaal niet bij de SP.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:15

Winged schreef:
Voor nu is mijn freelancen bijbeunen.

Maar er zijn ook mensen die alleen freelancer (ZZP-er, zelfstandige zonder personeel) zijn. En voor hen zijn geen regelingen, en al helemaal niet bij de SP.

ZZP- is voor mij een soort ex -werkeloosheid..
Als zelfstandige heb je goede en slechte tijden..en daarom dien je in 5 jarige cycly te denken en te plannen.
En die duren SUV lease van 1500/mnd achterwege te laten.
Maar krijg je een ongeluk dan ben je beter af bij de SP-- Dan bij de Rutte clan.. :(:)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:22

En waar zijn in de cijfers de kabinetten onder paars?
Tuurlijk zat de vvd er ook bij maar daar was de pvda de grootste hoor...

Verder durf ik nergens te beweren dat rechts geen geld opmaakt, dat moet ook wel want naast bezuinigen vind ik dat je ook moet investeren.

Ik hoor hier eigenlijk alleen maar verhalen dat mensen die t beter hebben dat eigenlijk misgund wordt omdat het niet eerlijk zou zijn..

Vond Calimero ook, " en het is niet eerlijk want zij zijn groot en ik ben klein en t is niet eerlijk !! "

Wij zitten samen ruim boven modaal wellicht zelfs wel 2x of misschien nog wel meer modaal, weet niet precies hoeveel modaal is, maar daar wordt hard voor gewerkt, we gaan niet op vakantie, en we houden van een lekker spaarcentje, zou mooi zijn als we dat straks moeten afstaan voor de uitkeringstrekkers..

Bijstanders, mensen in de ziektewet, ga het allemaal maar eens zeer nauwkeurig bekijken, en opnieuw beoordelen.

En wederom die 1000 euro, das een beloning voor mensen die werken, werk je niet, om welke reden dan ook , pech pech pech gehad, net als alle werkende mensen elke maand weer pech hebben dat er minimaal 41% van hun loon verdwijnt, en er hard voor gewerkt moet worden. Waar de uitkering dus maandelijks mazzel heeft door zomaar gratis geld te krijgen waar alleen het handje voor opgehouden hoefde te worden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:25

Die staan er gewoon bij hoor, kabinetten Kok, daarbij zit idd de VVD ook erin, maar mét een linkse partij. Hierbij is de staatsschuld een stuk lager dan wanneer er geen linkse partijen in de regering zitten (kabinetten Lubbers bijvoorbeeld, en nu ook weer kabinet Rutte).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:26

Babsiej schreef:
Ik hoor hier eigenlijk alleen maar verhalen dat mensen die t beter hebben dat eigenlijk misgund wordt omdat het niet eerlijk zou zijn..

.

Ik klaag niet hoor.. :D

Maar tussen decadentie en werkelijkheid zit in Nederland een heel groot verschil... :(:)

625000 woningen te koop.en 510000 werkeloos.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 05-09-12 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:26

nou, ik zit onder modaal, ben alleenstaande moeder.. maar ik klaag niet, ik werk gewoon hard om alles rond te breien, dat lukt me vrij aardig. ik vind inderdaad dat iedereen zijn eigen broek moet ophouden en zijn eigen keuzes moet maken... en ik vind het heel fijn dat we in zo'n sociaal land leven met ziektewet, ww en aow. Zo slecht hebben we het echt niet in vergelijking met andere landen denk ik.
ik heb nu 3/4 keer de stemwijzer gedaan, en nog steeds komt de vvd boven als de partij waar ik het meest mee eens ben. .. t is niet anders :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:31

En weer wordt er van uitgegaan dat mensen die weinig verdienen met 2 vingers in hun neus zitten en daardoor niks meer verdienen.
Als je dat denkt, kijk dan asjeblieft eens verder dan je neus lang is.

Kijk, dat je dat zegt over gemeentelui die hun keet invluchten bij een drupje regen en als het zonnig is zitten te zonnebaden... prima, dat kan je zien dat dat gebeurt. Dan heb je recht van spreken.

Maar als je de hardwerkende mensen die weinig loon krijgen niet ziet, betekend dat niet dat die er niet zijn.

Nogmaals Babsiej, er zijn ontslagen gevallen en dit jaar zet dat helaas nog door door het kabinet wat we nu hadden. Ontzettend respectloos om die mensen dan maar handophouders te noemen. :n
Je bent in ieder geval een mooi voorbeeld van de ik-cultuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:31

Kieswijzer voor kleine zelfstandigen:

http://www.freelas.net/kieswijzer/

Lees en oordeel zelf :+

PVDA heeft m.i. het ZZP-schap in ieder geval totaaaaaal niet begrepen. Het gaat continu over flexwerkers en tijdelijke krachten en payrolling en uitbuiten. Ook nogal "moederlijke" standpunten die veelal meer administratieve lasten voor zowel ZZP'er als opdrachtgever opleveren. "Wij bedenken wel wat goed voor jullie is" terwijl ze dus (afgaande op de hoeveelheid keren dat ze het hebben over payrolling en flexwerk) absoluut niet weten waar ze over praten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:32

juval schreef:
ik heb nu 3/4 keer de stemwijzer gedaan, en nog steeds komt de vvd boven als de partij waar ik het meest mee eens ben. .. t is niet anders :)

DE STEMBREKER !!
Meer over de stembreker..vanavond de wereld draait door.
Laatst bijgewerkt door Hilli op 11-09-12 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Overbodige afbeelding verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:33

Rinske schreef:
Die staan er gewoon bij hoor, kabinetten Kok, daarbij zit idd de VVD ook erin, maar mét een linkse partij. Hierbij is de staatsschuld een stuk lager dan wanneer er geen linkse partijen in de regering zitten (kabinetten Lubbers bijvoorbeeld, en nu ook weer kabinet Rutte).

Dat is een beetje zoeken-naar omdat bij de kabinetten van Kok de PVDA wel de grootste partij was.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:39

Air, bij mijn weten was de crisis twee jaar geleden al volop aan de gang. Het huidige kabinet móest wel maatregelen treffen zodat de schuld niet nog verder omhoog zou lopen. Op welke manier, linksom al dan niet rechtsom: er moest bezuinigd worden en já er zouden mensen werkloos worden. Dus om alleen met het vingertje te wijzen naar dit kabinet...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:51

Winged schreef:
Dus om alleen met het vingertje te wijzen naar dit kabinet...

Ik doe dat niet..en omdat 2 jaar geleden of langer men dacht dat is zo voorbij..en nu men er steeds meer achter komt dat
geld verdienen meer met oplichting dan met zaken van doen had..
Begint ieder te denken hoe moet het verder..
Gezondsheidszorg de verrekte ouderen gaan ons veel geld kosten..
Die buitenlanders pikken ons werk in en daarom kunnen wij op onze handen gaan zitten..

Allemaal bull. Jullie moeten nog 25 jaar wachten en dan zijn jullie van ons af als oudere generatie..(babyboom)
en dan is er pensioen genoeg voor jullie.. moet je ook nog ff 40 jaar betalen/reserveren ( als je leeftijdgenoten het niet gestolen hebben van je)..maar dan wel Werken..en zorgen dan je kinderen maakt liefst 5-7 stuks.. anders als jullie oud zijn kunnen die jullie niet onderhouden via het systeem.. :+
Laatst bijgewerkt door ceasario op 05-09-12 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:54

Winged schreef:
Air, bij mijn weten was de crisis twee jaar geleden al volop aan de gang. Het huidige kabinet móest wel maatregelen treffen zodat de schuld niet nog verder omhoog zou lopen. Op welke manier, linksom al dan niet rechtsom: er moest bezuinigd worden en já er zouden mensen werkloos worden. Dus om alleen met het vingertje te wijzen naar dit kabinet...

In 2007 zag je het aankomen en in 2008 begon de crisis met de creditcrunch als aanjager.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:01

Lovely schreef:
Winged schreef:

In 2007 zag je het aankomen en in 2008 begon de crisis met de creditcrunch als aanjager.

Dat is dus al 5 jaar geleden...

@ceasario: Ik ben 23, werk fulltime en ja ik mag nog even een tijd door. Maargoed, ik besef wel dat ik geluk heb dat ik werk heb. (Heb daarvoor wel naar de andere kant van het land moeten verhuizen, het zei zo.)

Enne, tjah. Ergens in de generaties voor mij is het verkeerd gegaan met 'mensje fokken'. Het is simpelweg zo: Eerst carrière, dan zijn we halverwege de 30 en oooohhhja.. Kinderen.... Vergeten :)*