Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:40

Citaat:
maar je bent er toch als man bij dat het potentiele kind wordt gemaakt? En je ziet toch of het condoom lekt of niet sorry hoor, maar ik vind het echt naief...

En ik kan me idd niet voorstellen dat er vrouwen zijn die zomaar alleen besluiten of er een kind kan komen Dat zou ik nou nooit doen. Maar mijn partner vindt kinderen gelukkig heel erg leuk

Genoeg mannen die geen condoom gebruiken en afgaan op de veiligheid van de pilgebruikster. Pilletje weggooien is zo lastig nog niet.

Tis wel naïef als man zijnde als je echt geen kind wilt om dan het risico te nemen. Dan kan je de boel beter laten dichtknopen inderdaad

Maar er wordt echt wel genoeg gesjoemeld met pil/condoom gebruik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:40

chanel1985 schreef:
Is dat niet hypocriet?

Hypocriet én ongeëmancipeerd.

Het ondermijnt ook het principe van beslissingvrijheid bij de argumenten tegen Prolife.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:44

Huh, je mag er als man toch zeker vanuit gaan dat als je tegen je vrouw zegt dat je geen kinderen wil dat ze dan niet stiekem met de pil stopt?
Hoezo is dat naief..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:48

Peppertree schreef:
Welnee, als een man geen kinderen wil kan hij er gewoon een knoopje in laten leggen hoor. Als hij zeker weet dat hij geen kinderen (meer) wil.

Als hij dat niet wil, maar ook geen kinderen wil moet hij gewoon geen sex hebben. Anders moet hij niet zeuren.

In het geval waar ik nu aan denk is dat na de bevruchting van de (door haar gewenste en door hem ongewenste) vierde inderdaad gebeurd ja. Maar na een week niet met haar gepraat te hebben was er weinig anders dat hij kon doen dan zich er bij neerleggen (ze hebben verder een goed huwelijk en leuke kinderen) en zich dus laten helpen. Maar zij is er heel duidelijk in dat ze er nog wel een (of twee of drie) had gewild.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:49

xAlice schreef:
Huh, je mag er als man toch zeker vanuit gaan dat als je tegen je vrouw zegt dat je geen kinderen wil dat ze dan niet stiekem met de pil stopt?
Hoezo is dat naief..

Kom nou zeg, genoeg feeksen die daar lak aan hebben hoor.

je zou er vanuit MOETEN kunnen gaan, maar helaas zijn er vrouwen die je dus niet kan vertrouwen en dat weet je pas als je te laat bent

ex-vriendin van ons heeft d'r vent er ook zo ingeluisd, heeft ze zelfs eerlijk tegen mij verteld. de eerste keer schrok ze ervan en liet ze het weghalen om vervolgens na een jaar weer zwanger te zijn

Mag duidelijk zijn waarom het contact tussen hen en ons verbroken is, niet mijn type persoonlijkheid

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:51

xAlice schreef:
Hoezo is dat naief..

Ja dat zou je denken, maar ik kan je tig voorbeelden geven van mensen bij wie dat vertrouwen wel degelijk naïef was. In bepaalde culturen is het bijvoorbeeld een geaccepteerde strategie om op zo'n manier een man aan je te binden. Dat moet je als Nederlander die vertrouwen heeft in zijn medemens maar net weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:52

xAlice schreef:
Hoezo is dat naief..

Er zijn er genoeg die dat doen...misselijke rotstreek is het.....ik ken zelfs iemand die met opzet is zwanger geraakt..ging naar de kroeg, leuke man kwam ze tegen...ze kreeg het alleen een beetje zwaar toen de man in kwestie ging rekenen toen ze hem weer eens keer tegen kwam...en terecht das heel ordinair gewoon zaadroof...

Vrouwen zijn lang niet altijd zo kwetsbaar als ze doen laten overkomen....heel jammer -O-

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:52

Colway schreef:
xAlice schreef:
Hoezo is dat naief..

Kom nou zeg, genoeg feeksen die daar lak aan hebben hoor.

je zou er vanuit MOETEN kunnen gaan, maar helaas zijn er vrouwen die je dus niet kan vertrouwen en dat weet je pas als je te laat bent

ex-vriendin van ons heeft d'r vent er ook zo ingeluisd, heeft ze zelfs eerlijk tegen mij verteld. de eerste keer schrok ze ervan en liet ze het weghalen om vervolgens na een jaar weer zwanger te zijn

Mag duidelijk zijn waarom het contact tussen hen en ons verbroken is, niet mijn type persoonlijkheid

Ik geloof ook wel dat er vrouwen zijn die zo denken, helaas.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:53

Natuurlijk zijn er genoeg die het doen.
Maar ik neem aan dat je daar als man niet vanuit gaat, als je daar al vanuit gaat is er denk ik echt iets fout met je relatie..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:54

Narnia schreef:
xAlice schreef:
Hoezo is dat naief..

Er zijn er genoeg die dat doen...misselijke rotstreek is het.....ik ken zelfs iemand die met opzet is zwanger geraakt..ging naar de kroeg, leuke man kwam ze tegen...ze kreeg het alleen een beetje zwaar toen de man in kwestie ging rekenen toen ze hem weer eens keer tegen kwam...en terecht das heel ordinair gewoon zaadroof...

Vrouwen zijn lang niet altijd zo kwetsbaar als ze doen laten overkomen....heel jammer -O-

Toen ik nog op de middelbare school zat werkte ik als groente-inpakker. Daar was een meisje van mijn leeftijd (dus 16 of zo) die dat al helemaal zo bedacht had!!! Die vond werken 'niets aan' en had als toekomstplan: alleen staand moeder worden en leven van uitkering, kinderbijslag en alimentatie -O-

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:57

Ik heb het trouwens wel over getrouwde stellen nu, als je gewoon een meisje oppikt in een kroeg dan is het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid. Maar in een huwelijk vind ik dat je als man toch wel eerlijkheid mag verwachten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:57

Colway schreef:
Tis wel naïef als man zijnde als je echt geen kind wilt om dan het risico te nemen. Dan kan je de boel beter laten dichtknopen inderdaad

Zoals XAlice opmerkt is het niet naïef dat je van de eerlijkheid van je echtgenote uitgaat.

Moet je touwens als man eens eenzijdig besluiten tot vasectomie laten uitvoeren :roll:

Ik kende uit mijn directe kennissenkring een stel waarbij de man die bui zag hangen en op een zakenreis een vasectomie had laten uitvoeren.
Werd zijn vrouw twee jaar later zwanger. ´Ik heb toch echt de pil doorgeslikt, maar ja, die is niet 100% veilig weet je´....
Dat was echt triest.
Hij stelde uiteraard; is niet van mij; laat maar aborteren.
Jammer dan; dát was al te laat uiteraard. Het was automatisch van hem en zij werkte nérgens aan mee, ontkende alles, hield gewoon vol.
Hij is het huis uitgegaan, want zij liet alles lekker op het beloop.
Hij was niet de vader, maar kon nog niet eens zomaar vaderschapsonderzoek laten doen.
Ik weet niet hoe dat afgelopen is, maar hij kon niet met de onrechtvaardigheid van de valse bedriegerij omgaan. Het tegen de bierkaai moeten vechten voor simpele rechtvaardigheid.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:01

chanel1985 schreef:
Eigenlijk toch wel straf, de man heeft bij een abortus niets zeggenschap, maar als de vrouw beslist om het houden dan moet de man er ook maar voor opdraaien, dan kunnen ze hem wel goed gebruiken.

Is dat niet hypocriet?

Nee. Deze situaties zijn fundamenteel verschillend:
Bij abortus spelen alleen de belangen van de man en vrouw een rol. Bij een ‘opgedrongen’ kind spelen de belangen van man, vrouw én kind een rol. En de wet beschermt de zwakste partij, te weten het kind. Het gaat dus niet om gelijk of ongelijk van man of vrouw maar om het kind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:05

Colway schreef:

Dat verwoord je juist.
Het is derhalve niet naïef van een man.
Het is wel een inschattingsfout van hem om met een blijkbaar vals vrouwmens te huwen en in goed vertrouwen afstand van rechten te doen.
Helaas gaat ook de wet van de goeder trouw van de vrouw uit.
Dat is er door ongeëmancipeerde ´positive discriminatie´ niet beter op geworden.
Ook de ongehuwde man kan zelfs tegen afspraken in de gevolgen van een zwangerschap éénzijdig ogedrongen worden.

Dat schiet nu de emancipatiebeweging in de eigen voet bij de discussie met Prolife.
Dát was mijn punt en is geheel on topic.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:06

Huertecilla schreef:
Colway schreef:

Zoals XAlice opmerkt is het niet naïef dat je van de eerlijkheid van je echtgenote uitgaat.

Moet je touwens als man eens eenzijdig besluiten tot vasectomie laten uitvoeren :roll:

Ik kende uit mijn directe kennissenkring een stel waarbij de man die bui zag hangen en op een zakenreis een vasectomie had laten uitvoeren.
Werd zijn vrouw twee jaar later zwanger. ´Ik heb toch echt de pil doorgeslikt, maar ja, die is niet 100% veilig weet je´....
Dat was echt triest.
Hij stelde uiteraard; is niet van mij; laat maar aborteren.
Jammer dan; dát was al te laat uiteraard. Het was automatisch van hem en zij werkte nérgens aan mee, ontkende alles, hield gewoon vol.
Hij is het huis uitgegaan, want zij liet alles lekker op het beloop.
Hij was niet de vader, maar kon nog niet eens zomaar vaderschapsonderzoek laten doen.
Ik weet niet hoe dat afgelopen is, maar hij kon niet met de onrechtvaardigheid van de valse bedriegerij omgaan. Het tegen de bierkaai moeten vechten voor simpele rechtvaardigheid.

Als die man dat dus heeft laten doen zonder dat zij het wist is hij werkelijk geen haar beter. Die twee verdienen elkaar.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:10

Waarom?
Waarom mag een vrouw wel absoluut beslissen geen kinderen te willen en een man niet?
het is toch 'zijn' lichaam.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:12

maura schreef:
chanel1985 schreef:
Eigenlijk toch wel straf, de man heeft bij een abortus niets zeggenschap, maar als de vrouw beslist om het houden dan moet de man er ook maar voor opdraaien, dan kunnen ze hem wel goed gebruiken.

Is dat niet hypocriet?

Nee. Deze situaties zijn fundamenteel verschillend:
Bij abortus spelen alleen de belangen van de man en vrouw een rol. Bij een ‘opgedrongen’ kind spelen de belangen van man, vrouw én kind een rol. En de wet beschermt de zwakste partij, te weten het kind. Het gaat dus niet om gelijk of ongelijk van man of vrouw maar om het kind.

Hoho, het gaat pas om ´een kind´ wanneer het stadium van wel/niet beslissen over een abortus voorbij is.

Het cruciale is dat de vrouw wel het recht heeft om over de integriteit van haar lichaam te beslissen doch NIET over de gevolgen van het niet-abortus voor de vader.

Dat het in een láter stadium een kind betreft is het gevolg van een éénzijdige beslissing door de moeder.
Of dat nu in het belang van het hind is of niet; het opdringen aan de vader BLIJFT principieel het treden van zijn rechten.
Principieel niet verschillend van prolife. Ook die claimen het belang van het ongeboren kind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:19

xAlice schreef:
Waarom?
Waarom mag een vrouw wel absoluut beslissen geen kinderen te willen en een man niet?
het is toch 'zijn' lichaam.

Grappig toch?
Beslíst hij om de leiding door te laten knippen is het nóg niet goed _O-

In de huidige situatie van (on)recht heeft een man bar weinig baat bij huwen en eenzijdig risico bij sex.

Het is heel erg om te moeten concluderen dat het voor de man het meest verstandige is om:
- het zaad ruim aan de zaadbank te doneren en dan een vasectomie te laten uitvoeren óf
- pil&condoom te gebruiken en je in de vruchtbare periode te onthouden c.q. met een ander die buiten die periode is te copuleren met pil&condoom.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:26

Zodra een man zijn tampert in een vrouw duwt weet hij dat daar kinderen van kunnen komen. Als hij dat niet wil moet hij een knoopje laten leggen.

Opdringen? Wat een flauwekul.
Waarom zou het trouwens ' erg' zijn dat een man zijn verantwoordelijkheid
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 22-08-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:28

Huertecilla schreef:
Hoho, het gaat pas om ´een kind´ wanneer het stadium van wel/niet beslissen over een abortus voorbij is.

Of dat nu in het belang van het hind is of niet; het opdringen aan de vader BLIJFT principieel het treden van zijn rechten.
Principieel niet verschillend van prolife. Ook die claimen het belang van het ongeboren kind.

Ik kan mij vergissen maar de gevolgen voor de vader doen zich pas voor als de beslissing tot geen abortus heeft geleid tot een daadwerkelijk kind. Voor zover ik weet kun je geen alimentatie afdwingen voor een doodgeboren kind of voor een op enig moment na de geboorte overleden kind. Pro-life claimt inderdaad het belang van het ongeboren kind, de wetgever die de moeder in staat stelt (financiële) verantwoordelijkheid af te dwingen bij een biologische of wettelijke vader beschermt echter het daadwerkelijk belang van een daadwerkelijk bestaand kind.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:48

Peppertree schreef:
Zodra een man zijn tampert in een vrouw duwt weet hij dat daar kinderen van kunnen komen. Als hij dat niet wil moet hij een knoopje laten leggen.

Opdringen? Wat een flauwekul.
Waarom zou het trouwens ' erg' zijn dat een man zijn verantwoordelijkheid

Dat vind ik een rare beredenering, je zegt tegen je vrouw dat je geen kinderen wil en dus slikt zij de pil. Dan moet je er toch vanuit kunnen gaan dat ze dan niet stiekem stopt?
Ik vind het raar dat er blijkbaar maar zo weinig mensen hier vertrouwen verwachten in hun relatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:49

maura schreef:
Huertecilla schreef:

Ik kan mij vergissen maar de gevolgen voor de vader doen zich pas voor als de beslissing tot geen abortus heeft geleid tot een daadwerkelijk kind.

...en dat is een gevolg van de eenzijdige beslissing van de vrouw, daarbij de keuze van de vader niet respecterend.
Defacto wordt de vader het kind opgedrongen door de eenzijdige beslissing voor niet aborteren, onder het argument dat dit in het belang van het kind is.

De vader krijgt de gevolgen van de niet abortus in het belang van het kind opgedrongen.
Exact wat prolife wil mbt de moeder.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:51

Ik dacht dat dit topic over abortus ging en niet over het feit dat de man een eenzame pion in het dodelijke spel der verleiding van vrouwen is?

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:53

Ik denk dat het er nu een beetje om gaat dat vrouwen recht zouden moeten hebben op abortus omdat zij met de gevolgen zitten.
Terwijl een man stiekem aardig weinig te vertellen heeft maar net zo veel verplichtingen heeft tegenover het kind.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:55

xAlice schreef:
Ik denk dat het er nu een beetje om gaat dat vrouwen recht zouden moeten hebben op abortus omdat zij met de gevolgen zitten.
Terwijl een man stiekem aardig weinig te vertellen heeft maar net zo veel verplichtingen heeft tegenover het kind.

Nou ten eerste ben je er als man zijnde bij het hele proces. Ten tweede kun je als man ook veratwoordelijkheid nemen en een condoom gebruiken, en ten derde dit topic ging over abortus, niet over het recht van de man.