De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:39

Wie zegt dat die mensen geen stappen ondernemen?
Dat is jou oordeel- aanname. Geen feit.
Dat iets niet lukt noemen jullie zwak ik menselijk.

Drugs- drank -sigaretten hoef je niet te gebruiken
dat is al geen vergelijk met eten.

Maar dat is ook al vaak aangegeven.
Maar dat blijven sommige ook maar niet begrijpen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:45

Het verschil tussen een verslaving aan drank, drugs of sigaretten is dat je daarmee kunt stoppen en er nooit meer aan hoeft te denken. Bij een eetverslaving (of andere eetstoornis) kun je daar niet voor kiezen, daar word je de rest van je leven mee geconfronteerd.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:52

Appelmoes_11 schreef:
Het verschil tussen een verslaving aan drank, drugs of sigaretten is dat je daarmee kunt stoppen en er nooit meer aan hoeft te denken. Bij een eetverslaving (of andere eetstoornis) kun je daar niet voor kiezen, daar word je de rest van je leven mee geconfronteerd.

Euh verklaar je nader?

Met drank, drugs en sigaretten wordt je ook de rest van je leven geconfronteerd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:54

Wie zegt dat ik zeg dat "die mensen" geen stappen ondernemen?
Waar leid jij uit af dat we als iets niet lukt, het zwak noemen ipv menselijk?
Waarom is drugs, drank en sigaretten geen vergelijk?

Ik zeg slechts dat het aanschoppen tegen de rest van de wereld, het anderen de schuld geven van jouw problemen, die problemen niet oplost. Ik zeg dat het verschuiven van de verantwoordelijkheid naar iets buiten jou, niet helpt bij het oplossen van het probleem. (met jou, bedoel ik niet letterlijk schrikdraad uiteraard!!). ik bedoel het in het algemeen. Wat kan JIJ er aan doen om jouw lichaam en geest gezond te maken en te houden. Niet wiens schuld is het dat jouw lichaam en geest ongezond zijn. Waarom niet dat laatste? Nogmaals: omdat dat geen verandering brengt in jouw situatie. Als je meent gemanipuleerd te worden door de machtige industrie, ben je in ieder geval al zover dat je inziet dat je gemanipuleerd wordt. Vervolgens is het aan jouzelf om ervoor te zorgen dat je je niet meer laat manipuleren. Niet omdat je anders zwak bent, maar omdat het anders niet goed voor je gezondheid is! omdat het je problemen niet oplost!
Ik zeg vervolgens niet dat het zwak is, dat iemand zwak is, maar dat je jezelf absoluut niet helpt met het aannemen van een slachtofferrol. Het helpt niet. Het lost niets op.
En buitenproportioneel of ongezond eten is in mijn ogen wel degelijk te vergelijken met drank, drugs en sigaretten. Als je jezelf niet in bedwang hebt, geen rem hebt, kan dit tot enorme psychische en lichamelijke problemen leiden. Bovendien zijn het alle vier producten waaraan iemand verslaafd kan geraken. En last but not least gebruik ik de vergelijking om aan te geven dat als je moeite hebt maat te houden, je dat dient op te lossen door naar jezelf te kijken en aan jezelf te werken omdat dat de enige oplossing is. Je kunt ook niks doen. Je kunt ook door blijven gaan op dezelfde weg. Lijkt me een vorm van zelfdestructie, evenals in geval van drank en drugs, en zelfs sigaretten.

Dat geldt imo voor bijna alle onderwerpen, zowel op fysiek als mentaal gebied. Nergens staat dat je dan bereikt dat je een ideaal gewicht krijgt, dat je lichamelijk volledig gezond bent en blijft, dat je geen verdriet op pijn kan hebben, etc. Dat is inderdaad te simplistisch voorgesteld. Maar het is niet simplistisch ervan uit te gaan dat ieder mens het in zich heeft stappen te ondernemen om te werken aan een zo goed mogelijk mentaal en fysiek welbevinden. Niemand houdt je tegen.
Laatst bijgewerkt door gummie op 24-05-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:54

Nou dat lijkt me vrij simpel. Je moét eten, je moet toch niet roken of drugs gebruiken om te overleven?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:56

Fiffill schreef:
Nou dat lijkt me vrij simpel. Je moét eten, je moet toch niet roken of drugs gebruiken om te overleven?

Mensen eten al lang niet meer om honger te stillen of te overleven. Mensen die slechts dat doen, hebben in de meeste gevallen geen overgewicht of obesitas.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:58

Als je niet eet, ga je dood. Op dat vlak is het inderdaad anders dan bijv sigaretten; die heb je nl. echt niet nodig. Voedsel wel.
Ik zeg niet dat dingen niet te vergelijken zijn, ik zeg alleen maar dat dit verschil gewoon logisch is ;) daar kun je niet onderuit.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:02

Als het topic niet over obesitas en overgewicht zou gaan, zou ik die redenering volgen :)

Echter: obesitas staat tot te veel en ongezond eten. Niet tot noodzakelijke voedselbehoefte :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:04

Gummie, dat was het punt van Fiffill niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:06

Eh... maar dat is toch ook niet waar ik het over heb? :=

Het staat tot éten. Je moet eten. Iemand die afgekickt is van drugs, hoeft daar nooit meer mee in aanraking te komen. Wij hoeven niet dagelijks cocaïne te snuiven om niet dood neer te vallen. Iemand die 'afgekickt' is van te veel eten, moet echter nog dagelijks hetgeen waar hij/zij verslaafd aan was naar binnen werken... daar zie ik dus wel degelijk een verschil tussen.
Nogmaals, ik wil hiermee niet zeggen dat je dit als excuus oid zou moeten gebruiken, ik wil alleen aanstippen dat er wel degelijk verschillen zijn tussen een voedselverslaving en andere verslavingen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:07

Ah zo! Ik begreep niet welk punt je er mee wilde maken ;) Ja, we moeten altijd eten. In die zin is er een verschil.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:09

Ja, ik had het overigens tegen Tiffany, de post boven jou (je kwam er net tussen :D ) ;)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:18

Suikers hoef je niet te eten....zout hoef je niet te eten...dus vind beetje toch zelfde als roken. Zo stop jij met roken terwijl een ander dan een peuk staat te roken. Ik denk dat verslaving verslaving is. Denk ook dat net zo moeilijk is.
Drank het zelfde je moet vocht binnen blijven krijgen.
Maar goed zelf gelukkig nergens last van al ben ik vrachtwagen chauffeur.

Rokers kosten overheid veel geld maar levert ook geld op...maar hoe zit dat met overgewicht ?
Tja ze noemen mij vaak smurf, jammer dan ben niet groter.
En ik val niemand aan want neem me petje af voor mensen die kunnen lijnen.
Zou ook voor mij een hel zijn.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:18

:9

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:26

Drank is uiteraard anders, dat gaat nl. niet om het vocht zelf maar om de alcohol. (Natuurlijke) suikers en zout zit in heel veel dingen. Mensen die obees zijn en teveel eten hoeven niet alleen snickers en chips te eten natuurlijk. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:28

frangelica schreef:
Suikers hoef je niet te eten....zout hoef je niet te eten...

Ik denk dat je niet voldoende verstand hebt van voeding. Zout (diverse mineralen) zijn essentieel, het vermijden van suikers is mogelijk maar het dieet wat je overhoudt lijkt me niet bepaald gezond en geeft grote kans op tekorten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:30

Ik denk dat heel veel mensen tegenwoordig ook inderdaad niet meer weten wat gezond eten is en weet je - dat is niet gek ook. Er wordt zó verschrikkelijk veel geroepen. De een roept dat alle vetten slecht zijn, de ander dat je wel genoeg vet moet eten waar omega 3, 6 en 9 in zit, een derde dat je wel vet mag eten, maar geen koolhydraten. De een roept dat fruit slecht is door de suikers, de ander roept '2 stuks fruit, dan hou je het een heel stuk langer uit'. Etcetera. Ik kan me voorstellen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. En dan kun je zeggen dat dat gemakszuchtig is, maar ook als je gaat googelen kom je op 100 verschillende adviezen uit. Je moet aardig wat kennis in huis hebben om er nog wijs uit te kunnen.
Dus dikke mensen 'alleen' cola, chips en snickers? Nee, dat denk ik niet. In de meeste gevallen niet.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:36

Ojajoh schreef:
Rowdine schreef:
Ik zie wel eens topics voorbij komen op haw op rijden ipt en als reactie wordt er regelmatig bij geplaatst dat het paard in overconditie is.

Nu liep ik net op een trein station en ik durf oprecht te zeggen dat 80% van de mensen (overigens meer vrouwen dan mannen) in 'overconditie' was.
Wellicht heeft dit bij enkelen van hen een medische oorzaak, maar ik mij kan je niet wijsmaken dat de meerderheid van de bevolking (als Utrecht centraal een afspiegeling van de bevolking genoemd mag worden) lijdt aan medische problemen waardoor zij in overconditie raken.
Ik zie hier echt een ernstig en structureel probleem dat maar eens met de harde hand aangepakt moet worden. Deze personen met overgewicht zijn voor de fastfood restaurants wellicht een enorme bron van inkomsten, maar de Nederlandse maatschappij betaalt zich er scheel aan. De verschillende ziekten en kwalen die de kop op steken door overgewicht zijn niet op een hand te tellen.
Maar ook bezetten deze personen bijvoorbeeld 2 plaatsen in de trein of in de bus. Ik betaal per kilo die ik extra meenee in het vliegtuig als m'n koffer te zwaar is. Deze mensen betalen niets voor het gewicht dat zij zelf meenemen, nog buiten de inhoud van de koffer.

Hoe denken jullie hier over?
Ik ben er iig ernstig van geschrokken hoeveel mensen eigenlijk echt te dik zijn.

en dan vooral van jezelf geen foto hebben

zeker een gratenpakhuis? ondergewicht is ook zo gezond niet hoor :n

Haha nou zeg. Beetje jammer dat je je zo laat kennen. Dit slaat werkelijk kant noch wal. Jammer

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:41

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat heel veel mensen tegenwoordig ook inderdaad niet meer weten wat gezond eten is en weet je - dat is niet gek ook. Er wordt zó verschrikkelijk veel geroepen. De een roept dat alle vetten slecht zijn, de ander dat je wel genoeg vet moet eten waar omega 3, 6 en 9 in zit, een derde dat je wel vet mag eten, maar geen koolhydraten. De een roept dat fruit slecht is door de suikers, de ander roept '2 stuks fruit, dan hou je het een heel stuk langer uit'. Etcetera. Ik kan me voorstellen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. En dan kun je zeggen dat dat gemakszuchtig is, maar ook als je gaat googelen kom je op 100 verschillende adviezen uit. Je moet aardig wat kennis in huis hebben om er nog wijs uit te kunnen.
Dus dikke mensen 'alleen' cola, chips en snickers? Nee, dat denk ik niet. In de meeste gevallen niet.

Precies :j is hier wel al vaker voorbij gekomen, maar dit soort dingen worden ondergesneeuwd helaas. Net zoals het feit dat (ik vind dat persoonlijk best ernstig) 'goed' voedsel zoals groenten ed. nog altijd duurder is dan een pak frikandellen of een pizza.
Het zal ook niet voor niets zijn dat er meer overgewicht is bij lager opgeleide mensen trouwens.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:54

Fiffill schreef:
Precies :j is hier wel al vaker voorbij gekomen, maar dit soort dingen worden ondergesneeuwd helaas. Net zoals het feit dat (ik vind dat persoonlijk best ernstig) 'goed' voedsel zoals groenten ed. nog altijd duurder is dan een pak frikandellen of een pizza.
Het zal ook niet voor niets zijn dat er meer overgewicht is bij lager opgeleide mensen trouwens.

Dat klopt niet. Het wordt wel vaak gebruikt in discussies als deze, maar het is onjuist. Ik doe twee dagen met een broccoli van 2 euro, 3 dagen met een aubergine van 1,19 euro, een week met een kilo aardappelen voor 1,69 euro en ga zo maar door. In verhouding tot een bakje friet met mayo: 2 euro en in 5 minuten op. Wil je er een kaassoufle bij? 1,80 euro ongeveer. Voor 2,70 euro koop je een hele kalkoenfilet, waar je 2 dagen mee kan doen.

Als je trouwens frikadellen of pizza in plaats van groente eet begrijp ik de obesitas wel.

Ik geloof op geen enkele manier dat ongezond eten gekocht wordt omdat het goedkoper is. Ik geloof dat het gekocht wordt omdat mensen het lekkerder vinden, of omdat het makkelijker is. Pizza is nog altijd duurder dan spinaziesalade met eieren bijvoorbeeld.

En dan hebben we het alleen nog maar over het avondeten, maar als je eens ziet hoeveel snoepgoed en koeken er in de winkelwagens worden gegooid.... Over duur gesproken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:00

Joh, natuurlijk is het bij een friettent duurder. In de supermarkt echter niet ;)
En helaas bestaat voor veel mensen (ook die geen obesitas hebben) het grootste deel van de maaltijd uit vlees.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:05

Ook dat is een keuze ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:11

Zometeen op nederland 2, in "De Vijfde Dag": toename van het aantal kinderen met een maagband.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:12

Zeker gummie. Maar ik denk dat veel mensen ook gewoon niet beter weten. Je moet wel die keuze kunnen hebben, oftewel je eerst bewust worden van wat er fout zit ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:20

Ik denk dat bewustwording inderdaad het sleutelwoord is!! :)