eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:12

Valt weer 50 euro mee...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:14

Jij bent zeker niet chronisch ziek, hebt een inkomen ed?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:26

Nou toevallig slik ik chronisch medicijnen, en vriendlief ook ...

Dus wij komen er wel aan.. Het valt toch 50 euro mee? Had je liever 400 gehad?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:29

Het is toch van de zotte dat het ieder jaar omhoog gaat terwijl er zoveel word weggegeven aan andere dingen. Niet iedereen kan dit betalen hoor!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:32

De zorg wordt ook almaar duurder met steeds meer mogelijkheden.... En laten we de vergrijzing niet vergeten, steeds meer mensen hebben zorg nodig.

Natuurlijk is het balen, ik heb ook liever 0 euro eigen risico, maar beter dan 350 als 400.. Scheelt voor ons samen toch weer 100 euro.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:29

Dit staat leterlijk in het inleidende stuk ;) :
update Het eigen risico voor de zorg gaat waarschijnlijk naar 350 euro, maar lagere inkomens zullen daarvoor wel via een andere weg worden gecompenseerd.

En nog steeds geen zekerheid dus want er is nog niks concreet besloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:50

purny schreef:
Jij bent zeker niet chronisch ziek, hebt een inkomen ed?

Vind jij dit een normale reactie? De wereld draait niet om jou en het is niet nodig om jouw persoonlijke sores in dit topic te botvieren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:10

Tuurlijk draait de wereld niet om mij maar ik vind het wel achterbaks dat iedereen zoveel moet betalen aan eigen risico en zorgpremie. Gezonde mensen zullen misschien wel minder eigen risico moeten neerleggen maar de chronisch zieken zijn hier weer eens een keer de sjaak. Vooral voor oudere mensen met een AOW pensioen liggen letterlijk en figuurlijk krom en vragen zich nu al af hoe ze het moeten betalen.

en ik ben vrij om een mening te vormen hier op bokt, het is echter jouw keus om er antwoord op te geven.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:45

Ik vind het in principe geen slechte maatregel. Natuurlijk worden er mensen benadeeld. Iederéén gaat erop achteruit komende tijd. De mensen die werk hebben, geen werk hebben, gezond zijn, chronisch ziek zijn, iedereen. Door deze maatregel zal men moeten betalen voor de dienst die ze krijgen, en naar draagkracht; immers, de lage inkomens worden gecompenseerd (hogere zorgtoeslag, oid).

Ik word er een beetje gek van dat altijd alle bezuinigen maar bij de andere bevolkingsgroep vandaan moeten komen. "Bezuinigen, prima, als ik er maar geen last van heb!"

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:56

Er zijn de afgelopen jaren nogal wat dingen verpest buiten onze schuld om...jammer dat wij er wel voor op kunnen draaien..brengt veel frustratie met zich mee voor heel veel mensen. Het onbegrip groeit enorm,heel begrijpelijk vind ik. Je doet je best,werkt elke dag hard,maar waar je zo hard voor hebt gewerkt verdwijnt als sneeuw voor de zon.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:12

Idd. Als we nou allemaal onze eigen zorgrekening betalen. Waarom moeten wij opdraaien voor de sh*t die een ander veroorzaakt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:14

Nirvana_ schreef:
Ik word er een beetje gek van dat altijd alle bezuinigen maar bij de andere bevolkingsgroep vandaan moeten komen. "Bezuinigen, prima, als ik er maar geen last van heb!"

Ja, het is de reden dat ik dan ook in een ander topic over een andere bezuiniging al probeerde om wat aandacht te vragen voor structurele hervormingen en visie, ipv dit soort kortetermijnoplossingen. ( Shadow0 @ [NM] Onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft )
Helaas kwam het niet echt van de grond... En dus blijft men hangen in simpele regeltjes, waar je simpel voor of tegen kunt zijn ('voor' als het een ander benadeelt, 'tegen' als het je eigen situatie raakt) ipv een behoorlijk beleid.

Wat betreft de compensatie, de compensaties zijn over het algemeen niet toereikend. Natuurlijk niet, want het idee van bezuinigen is dat het geld oplevert. En dus compenseer je dat niet echt, want anders had je het niet hoeven te bezuinigen.

Dergelijke compensaties zijn dan ook meestal bij lange na niet genoeg om de werkelijk ontstane problemen te dekken. Wel levert het enorm veel extra bureaucratie op. En veel frustratie en onzekerheid voor de mensen die op voorhand niet weten of ze in de financiele problemen komen en of ze hun zorg wel kunnen betalen.

De werkelijke reden van compensaties is dan ook niet om de benadeelde mensen te beschermen, maar om de niet-zieke mensen de illusie te geven dat er niks aan de hand is. En persoonlijk vind ik dat een laffe uitweg. Als je werkelijk minder zorg wilt bieden, wees er dan maar eerlijk over: wat vind je aanvaardbaar? Welk niveau van zorg willen we bieden aan iedereen? Zijn er situaties waarin we uit economische motieven mensen dood moeten laten gaan, ze operaties moeten ontzeggen? Of pijn laten lijden, omdat we de medicijnen niet willen vergoeden? De politiek zou zo dapper moeten zijn die dilemma's open en eerlijk voor het voetlicht te brengen, ipv de ogen te sluiten en een paar zoethoudertjes te bedenken.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:30

En als je die blaaskaken zelfvoldaan ziet grijnzen op tv...O,o,o wat hebben we het goed gedaan...zeikerds. Het zal hun een worst zijn,voelen er toch niets van met hun riante inkomens.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:46

purny schreef:
Idd. Als we nou allemaal onze eigen zorgrekening betalen. Waarom moeten wij opdraaien voor de sh*t die een ander veroorzaakt?

:') Ja nee, is goed joh.. Lekker je eigen zorgverzekering betalen.
Heb je enig idee wat dat allemaal kost?
Dagje IC à +/- 1000 euro per dag. Moet je een dochtertje hebben die daar alleen al op de IC ruim 2 weken heeft gelegen.
Volledig betalen, alsjeblieft niet zeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:53

Babsiej schreef:
Valt weer 50 euro mee...

HAHA, je trapt er in! Dit is een politiek spel, de schade beperken. Eerst wordt gelekt dat het eigen risico naar € 400 zal stijgen en uiteindelijk stijgt het "MAAR" naar € 350 een meevaller van € 50 :P .
Nee het eigen risico wordt verhoogd van € 220 naar € 350, dus met € 130, dus geen meevaller van € 50, maar een tegenvaller van € 130 ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:57

Nou inderdaad, zo zie ik het ook.
+ de jaarlijkse verhoging van de premies (kun je ook je klok gelijk op zetten) èn natuurlijk het aantal vergoedde dingen omlaag.. juuiiisst. Heel fijn :\

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:57

Laatst bijgewerkt door purny op 16-05-12 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:58

Mijn zorgverzekeraar raadde me aan volgend jaar in 10 termijnen het eigen risico te betalen als ik denk dat ik aan dat bedrag kom;
zit nu ook al aan die 220 euro, bloedprikken en rugfoto's. Het is half mei ;(

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:02

Electra63 schreef:
Babsiej schreef:
Valt weer 50 euro mee...

HAHA, je trapt er in! Dit is een politiek spel, de schade beperken. Eerst wordt gelekt dat het eigen risico naar € 400 zal stijgen en uiteindelijk stijgt het "MAAR" naar € 350 een meevaller van € 50 :P .
Nee het eigen risico wordt verhoogd van € 220 naar € 350, dus met € 130, dus geen meevaller van € 50, maar een tegenvaller van € 130 ;)

Het gaat toch omhoog, had niet anders verwacht, en geloof ook niet dat we er met dit zijn... Ik trap nergens in, liever 350 als 400.. en ik geloof ook wel dat ie volgend jaar weer hoger wordt.

Het gaat veel geld kosten. Ik ben er absoluut niet blij mee maar beter 2 jaar goed bezuinigen en dat alles weer een beetje op orde is als 10 jaar aanmodderen en steeds een beetje inleveren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:05

Babsiej schreef:
Het gaat veel geld kosten. Ik ben er absoluut niet blij mee maar beter 2 jaar goed bezuinigen en dat alles weer een beetje op orde is als 10 jaar aanmodderen en steeds een beetje inleveren.

Alleen zijn dit nou typisch aanmodderbezuiningen, en ze dragen in geen enkel opzicht bij om de boel op orde te krijgen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:11

Shadow0 schreef:
Babsiej schreef:

Alleen zijn dit nou typisch aanmodderbezuiningen, en ze dragen in geen enkel opzicht bij om de boel op orde te krijgen.

Het is ook belangrijk dat er NU snel wordt bezuinigd, de rest kun je later wel bekijken...
Als we dit niet hadden gedaan hadden we van Brussel een boete gekregen van 1,2 MILJARD ...

Kunnen we nog meer bezuinigen :+ Hoe lange termijn bezuinigd moet worden zal straks aan het nieuwe kabinet zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:13

Dus uiteindelijk doen we het niet voor Nederland maar gewoon voor Brussel? Want Brussel gaat het wel even bepalen hoe het gaat gebeuren hier.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:16

ik vraag me af hoelang t gaat duren voordat men de straat op gaat om te demonstreren tegen deze grappen...
350 eigen bijdrage + 21% btw ipv 19 + dat er nog een belasting van de werkende mensen word getrokken want ja aan die ene belasting ding die van de gewerkte centen afgaat kan nog wel ff meer vanaf dus de lonen worden nog minder...

vraag me af waar iedereen t geld op een gegeven moment vandaan moet gaan halen ... dan mogen de lonen ook wel flink omhoog gaan

:+ snap ook niet goed waarom we dit doen voor brussel dit gaat helemaal niet om nederland en hun bevolking maar om brussel maar tevreden te houden

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:16

purny schreef:
Dus uiteindelijk doen we het niet voor Nederland maar gewoon voor Brussel? Want Brussel gaat het wel even bepalen hoe het gaat gebeuren hier.

:j yup nederland danst naar de pijpen van brussel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:19

Babsiej schreef:
Het is ook belangrijk dat er NU snel wordt bezuinigd, de rest kun je later wel bekijken...

Het was al meer dan een jaar belangrijk dat er hervormd zou worden. En de problemen in de zorg zijn al veel langer bekend. Dus wanneer is het 'later'?

purny schreef:

Nou ja, nadat Nederland eerst de boel in Brussel zelf op scherp heeft gezet he. Maar ja, of men hoopte dat regels er alleen voor anderen waren, of men vindt het wel een makkelijk excuus om de schuld op Brussel af te schuiven ipv zelf verantwoordelijkheid te nemen.