respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:43

Er zijn nu een paar bokkers geweest die naar Wikipedia verwijzen, maar Wikipedia is niet waterdicht qua info. Iedereen die wil kan daar op wijzigen, dus als je het woord "god" wil veranderen in "stoplicht" dan kan dat zonder toestemming van degene die de tekst erop gezet heeft. Zo kun je dus ook teksten erop zetten die totaal kant nog wal slaan. Zelf neem ik de informatie op Wikipedia dan ook niet als vanzelfsprekend aan, maar zoek nog verder op (bijvoorbeeld) google om zaken bevestigd of weerlegd te krijgen. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:46

Even weer on-topic: waar blijft de TS toch in dit verhaal????? Ik heb het al eerder gevraagd... :?

TS: Wat vind jij van dit topic? Je hebt het zelf gestart, maar geeft verder geen enkele reactie meer. Worden zaken voor je bevestigd? Of krijg je een andere kijk op de zaak? Kun je je in zaken vinden of juist helemaal niet?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:51

WHOEHAHAHAHA! Kom ik net thuis, wordt er aangebeld door Jehova's. Of ik in een wereld wil leven waar er niet zoveel ellende is. Dus ik vroeg heel voorzichtig of deze mensen van de Jehova's waren en dat werd bevestigd. Dus ik zeg dat ik juist over dit geloof zoveel ellende hoor en daarom geen interesse heb. Ik moest uitleggen waarom. Normaal heb ik daar geen zin in, maar ik wilde het nu wel eens even heel duidelijk maken. Ik vertelde over de ellende die mijn vroegere oppaskindjes en hun ouders hadden met de Jehova's en helemaal wat voor ellende ze hadden met de groepering en hun ouders nadat ze besloten hadden ermee te stoppen (zie een van de eerdere reacties in dit topic). "Ja maar dan heb je maar één kant van het verhaal gehoord, heb je ook van de Jehova's gehoord waarom. Want wij leven volgens de bijbel en daarin staat waarom wij bepaalde handelingen doen". Ik legde uit dat de kinderen bijvoorbeeld niet met andere kinderen mochten omgaan die een kerstboom in huis hadden of aan Sinterklaas deden. En ook dat zij zelf met de nek aan werden gekeken omdat ze een klein kerstboompje in huis hadden gehaald. Weer werd er met de bijbel (die één van hen in haar hand had) gezwaaid en gezegd dat dat een reden heeft en dat de bijbel vertelt waarom dat niet mag. Toen ik de dames vertelde dat ik vind dat geloof vanuit iemand zelf moet komen, dat men het op zijn eigen manier moet kunnen invullen en niet omdat dat opgedrongen wordt door een groepering en vooral niet dat het moet gebeuren volgens de regels van die groepering, leken ze door te hebben dat ik geen interesse heb. Op het moment dat ik ook werkelijk zei dat ik geen om die reden geen interesse heb, liepen ze eindelijk weg. Arme mensen... :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:12

Shenavallie schreef:
Er zijn nu een paar bokkers geweest die naar Wikipedia verwijzen, maar Wikipedia is niet waterdicht qua info. Iedereen die wil kan daar op wijzigen, dus als je het woord "god" wil veranderen in "stoplicht" dan kan dat zonder toestemming van degene die de tekst erop gezet heeft. Zo kun je dus ook teksten erop zetten die totaal kant nog wal slaan. Zelf neem ik de informatie op Wikipedia dan ook niet als vanzelfsprekend aan, maar zoek nog verder op (bijvoorbeeld) google om zaken bevestigd of weerlegd te krijgen. ;)

Ik vindt het internet als vraagbaak uberhaupt al lastig. Je moet altijd een beetje opletten in welk kamp de auteur zit. Niet alleen voor wat betreft religie.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:28

Je kan 'god' wel veranderen in 'stoplicht' maar dan wordt dat door oplettende redactie heus wel weer terugveranderd.
Zonder bronvermelding dat god ineens stoplicht is kan jij geen artikel veranderen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... an_bronnen
Wikipedia schijnt vrijwel net zo betrouwbaar te zijn als een ecyclopedie.

Volgens mij is het vrij algemeen bekend, dat zowel de bijbel als de koran in een tijd en taal geschreven is die totaal verschilt van de onze, waardoor er bijvoorbeeld geen juiste vertalingen voor woorden bestaan.
Sowieso is elke vertalig van de bijbel en koran een interpretatie.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:05

Nicolletje schreef:
Je kan 'god' wel veranderen in 'stoplicht' maar dan wordt dat door oplettende redactie heus wel weer terugveranderd.
Zonder bronvermelding dat god ineens stoplicht is kan jij geen artikel veranderen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... an_bronnen
Wikipedia schijnt vrijwel net zo betrouwbaar te zijn als een ecyclopedie.

Volgens mij is het vrij algemeen bekend, dat zowel de bijbel als de koran in een tijd en taal geschreven is die totaal verschilt van de onze, waardoor er bijvoorbeeld geen juiste vertalingen voor woorden bestaan.
Sowieso is elke vertalig van de bijbel en koran een interpretatie.

Dat kan ik wel bevestigen ja :) Er zijn nog wel koraan kopieen in musea vanuit de tijd van de metgezellen.

Blue_Eyes

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:33

Daarom kijk ik ook nooit naar wat één vertaling zagt, maar leg ik er altijd meerdere naast elkaar. Bij voorkeur Nedelrands, Engels, Frans én Duits.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:37

Shenavallie schreef:
WHOEHAHAHAHA! Kom ik net thuis, wordt er aangebeld door Jehova's. Of ik in een wereld wil leven waar er niet zoveel ellende is. Dus ik vroeg heel voorzichtig of deze mensen van de Jehova's waren en dat werd bevestigd. Dus ik zeg dat ik juist over dit geloof zoveel ellende hoor en daarom geen interesse heb. Ik moest uitleggen waarom. Normaal heb ik daar geen zin in, maar ik wilde het nu wel eens even heel duidelijk maken. Ik vertelde over de ellende die mijn vroegere oppaskindjes en hun ouders hadden met de Jehova's en helemaal wat voor ellende ze hadden met de groepering en hun ouders nadat ze besloten hadden ermee te stoppen (zie een van de eerdere reacties in dit topic). "Ja maar dan heb je maar één kant van het verhaal gehoord, heb je ook van de Jehova's gehoord waarom. Want wij leven volgens de bijbel en daarin staat waarom wij bepaalde handelingen doen". Ik legde uit dat de kinderen bijvoorbeeld niet met andere kinderen mochten omgaan die een kerstboom in huis hadden of aan Sinterklaas deden. En ook dat zij zelf met de nek aan werden gekeken omdat ze een klein kerstboompje in huis hadden gehaald. Weer werd er met de bijbel (die één van hen in haar hand had) gezwaaid en gezegd dat dat een reden heeft en dat de bijbel vertelt waarom dat niet mag. Toen ik de dames vertelde dat ik vind dat geloof vanuit iemand zelf moet komen, dat men het op zijn eigen manier moet kunnen invullen en niet omdat dat opgedrongen wordt door een groepering en vooral niet dat het moet gebeuren volgens de regels van die groepering, leken ze door te hebben dat ik geen interesse heb. Op het moment dat ik ook werkelijk zei dat ik geen om die reden geen interesse heb, liepen ze eindelijk weg. Arme mensen... :n

Nou dit klinkt erg respectvol hoor. Ik denk dat dit het is wat TS bedoelde. :D :D :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:10

Je had erbij moeten zijn, want mijn man stond met zijn oren te klapperen hoe vriendelijk en rustig ik bleef. O:) Normaal als ik weet dat het Jehova's zijn, zeg ik alleen "Geen interesse" en doe dan direct de deur dicht. Maar nu wilde ik eens duidelijk maken wat ik ervan vond. En nu blijkt maar dat deze mensen totaal niet begrijpen dat er juist naast de bijbel ook nog een eigen mening bestaat, want ze reageerden niet met wat ze zelf vonden maar wat de bijbel zegt. Ik moest erg lachen om het verbaasde gezicht van mijn man en achteraf dus om de situatie. :D Als ik interesse in hun geloof zou hebben, dan zoek ik ze zelf wel op. "Wilt u leven in een wereld waar niet zoveel ellende is"... Wie zegt dat ik leef in een wereld met ellende? Of bedoelen ze de wereld op zich zelf? Dan kunnen ook zij die niet veranderen en al helemaal niet met een boekje in hun hand. In plaats van zo op de bijbel te blijven hameren, zouden ze beter mensen ECHT kunnen gaan helpen. Mensen in nood bijvoorbeeld. Ga niet alleen "het woord" verkondigen, maar ga mensen ook werkelijk hulp bieden. Niet alleen luisteren naar wat mensen zeggen, maar ook HOREN wat er gezegd wordt. Hoe vaak ik niet "Ja maar, de heer wil dit of dat" heb gehoord. Bullsh*t van de bovenste plank. :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:28

De jehova's zijn ervan overtuigd dat actief prediken hun manier is om de verloren zielen actief te helpen en te redden, voor het geval het einde der tijden is gekomen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:31

Ik weet nog steeds waar ik ben, mijn familie is mij ook niet kwijt, dus ik ben niet verloren gelukkig! :D ;)
Maar ik snap wat je bedoelt hoor! ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:00

sja, respect...ik zal iemand niet meer of minder respecteren om een geloof...
ik zal iemand meer of minder respecteren naar mate hij of zij dat afdwingt met gedragingen en hoe de persoon is

heel respectvol over een monotheïstisch geloof zijn is wel lastig.
kijk bijvoorbeeld naar de waarde van een boek als de bijbel of de koran of de tora, voor mij zijn dergelijke boeken niet meer dan op zijn hoogst; filisofiche verhandelingen en hebben ze geen meerwaarde in de zin van de waarde die de boeken hebben voor iemand die gelooft dat de boeken het woord van hun god zijn.

problematische met een geloof is , dat het de waarheid word en een deel van de gelovige mensen die waarheid ook als enige waarheid beleeft...geen enkel probleem op zich, ware het niet dat de waarheden van een ander niet gerespecteerd worden ...
ik wil iemand die gelooft echt wel in zijn/haar waarde laten, inclusief dat geloof, of dit nu islamitisch, christelijk, joods of wat dan ook is,al geloof je dat we door buitenaardse wezens op aarde zijn geplant.
maar dan moet de tegenpartij dit ook doen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:22

Het geloof zelf fascineert mij niet, maar wel wat de mens beweegt om te geloven. Daarom ben ik in de afgelopen weken toch maar eens wat dieper in de materie gedoken en kwam tot de volgende conclusie;

Er zijn honderden, misschien wel duizenden verschillende soorten religies. Op een enkeling na geloven de meest bekende religies allemaal in eenzelfde "iets", namelijk "god" (of "jezus" of hoe je het ook noemen wilt). Het enige verschil tussen al deze geloven is de manier waarop men gelooft. En onderling wordt dat niet altijd van elkaar gewaardeerd. Sommige religies zijn heel open naar buiten toe en geven je een welkom gevoel, ongeacht hoe je over het geloof denkt (bijvoorbeeld Boedhisme). Anderen kunnen heel obstinaat reageren en willen dat iedereen die in die "god" gelooft het op dezelfde manier doet zoals zij dat doen. Doe je dat niet, dan ben je uitschot en/of is er sprake van hel en verdoemenis.

Die laatste groep ben ik helaas een beetje te vaak op mijn pad tegen gekomen, waardoor ik mij ben gaan afzetten tegen het geloof. Er is nog wel een klein stukje van me dat oprecht geïnteresseerd is in religie (niet in een "god", maar wel op een andere manier) en de gelovige mens en dan vooral degene die iedereen ook werkelijk oprecht respecteert (en dat niet alleen maar roept, maar ondertussen).
In mijn kennissenkring heb ik meerdere mensen die op hun eigen manier geloven en ieder respecteert dat van elkaar. Zo zou het bij meerdere geloven moeten zijn, dan zou de wereld een stuk vrolijker en vriendelijker zijn. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:41

Nicolletje schreef:
De jehova's zijn ervan overtuigd dat actief prediken hun manier is om de verloren zielen actief te helpen en te redden, voor het geval het einde der tijden is gekomen.

Jehova's Getuigen volgen gewoon Jezus gebod na de komst van Gods koninkrijk bekend te maken zoals Jezus iedere christen heeft opgedragen. Dat net iedere christen dat doet is een tweede. Ze doen dat niet voor zichzelf, maar uit liefde voor hun medemensen. In feite brengen ze goed nieuws, want dat koninkrijk (waar Jezus om leerde bidden in het modelgebed in Matth. 6: "Onze vader die in de hemel is, uw naam worde geheiligd, uw koninkrijk kome, uw wil geschiede gelijk in de hemel en op aarde). Wat is Gods naam (JHWH, Jaweh, Jehova), wat houdt de komst van Gods koninkrijk in? Vrede op aarde, geen honger, geen ziekte geen dood meer (Openbaring 21:3-4). Jehova's Getuigen respecteren ieders' geloof; Je kunt aan de deur gewoon "nee zeggen". Zonder onrespectvol te zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:06

Was het maar waar... Er komen hier zo vaak Jehova's aan de deur en het maakt echt niet uit of je het vriendelijk zegt, duidelijker zegt of zelfs onvriendelijk zegt, alleen maar "nee, geen interesse" of zelfs uitleg geeft, ze blijven komen. |o Of is er een code-woord bij de Jehova's die ik kan gebruiken om ze duidelijk te maken dat ze mijn huis in het vervolg mogen overslaan?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:45

Jep, met koeienletters op je voordeur 666 schilderen en een omgedraaid kruis erboven hangen waar je op schilderd "I love satan" of zoiets. Vermoed dat ze dan wel begrijpen dat je niet te redden bent ;) :) . (voor de humorlozen: Dit is een geintje)

Het kan alleen ook juist als uitnodiging werken, een project zegmaar.

Ik heb ze wel eens aan de deur gehad toen ik een shirt van de band Darkthrone aan had. Dat was geloof ik wel effectief, daarna zijn ze niet meer langsgeweest.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:07

mick75 schreef:
Jep, met koeienletters op je voordeur 666 schilderen en een omgedraaid kruis erboven hangen waar je op schilderd "I love satan" of zoiets. Vermoed dat ze dan wel begrijpen dat je niet te redden bent ;) :) . (voor de humorlozen: Dit is een geintje)

Het kan alleen ook juist als uitnodiging werken, een project zegmaar.

Ik heb ze wel eens aan de deur gehad toen ik een shirt van de band Darkthrone aan had. Dat was geloof ik wel effectief, daarna zijn ze niet meer langsgeweest.

WHOEHAHAHAHA, kan inderdaad twee kanten op werken: je nodigt ze daarmee juist uit of het is duidelijk. Zal volgende keer mijn zoon wel naar de deur sturen met zijn "God is busy, can I help you?"-shirt! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:10

Ze hebben overigens bij Large nu ook een nieuw shirt: "I have nothing against god, it's his fanclub I can't stand". :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:32

Ik was een keer naakt, omdat ik net ging douchen, en ik zei door de brievebus "Sorry ik ben naakt ik sta te douchen" en toen gooiden ze het boekje door de brievenbus, geen enkel probleem.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:23

Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met JG, hoor :n
Ze zijn sinds ik hier woon misschien 1 of 2 keer aan de deur geweest. De laatste keer kwam er hier een oudere heer aan de deur, die ik op de koffie nodigde, maar dat deed hij niet omdat de twee andere dames hem dan kwijt zouden raken. We hebben aan de deur een gesprekje gevoerd en aan het eind zei hij: 'Mevrouw, u heeft uw versie van geloof en ik het mijne. We zien elkaar in de hemel!' Dat vond ik heel erg leuk en echt heel respectvol.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:30

Ik heb er eigenlijk ook geen problemen mee, voel me alleen altijd banketstaaf als ze al die moeite doen, heel enthousiast voor de deur staan, boekie geven en dan wil ik niet...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:56

Zo heb ik totaal geen moeite met de Hare Krishna's die zo nu en dan door Amsterdam lopen. Er zijn mensen die enorm de spot met deze groepering drijven, maar welbeschouwd zijn zij een van de weinigen die hun geloof niet opdringen (in de stad dan). Je hoort ze heel zachtjes naderen met lichte belletjes en ze lopen rustig aan je voorbij en verdwijnen ook weer met stille trom. Heel vriendelijke mensen, heel correct en respectvol naar anderen. Ze knopen niet uit zichzelf een praatje met anderen aan, maar laten het aan geïnteresseerden zelf over. Heb voor de grap hun website bezocht en die is heel open, vriendelijk en duidelijk (met name de FAQ). Kan me aan de hand van hetgeen ze schrijven (en wat ik dus zie in de stad) best voorstellen dat mensen zich daarin zouden willen gaan verdiepen. Moet zeggen dat ik altijd een beetje vrolijk wordt van hun optochtjes, hoewel ik er verder niets mee zal doen omdat het niet mijn "ding" is. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:22

Shenavallie schreef:
Was het maar waar... Er komen hier zo vaak Jehova's aan de deur en het maakt echt niet uit of je het vriendelijk zegt, duidelijker zegt of zelfs onvriendelijk zegt, alleen maar "nee, geen interesse" of zelfs uitleg geeft, ze blijven komen. |o Of is er een code-woord bij de Jehova's die ik kan gebruiken om ze duidelijk te maken dat ze mijn huis in het vervolg mogen overslaan?

Klopt dat "ze blijven komen". Er wonen nl. meer mensen op 1 adres en het ook altijd nog zo zijn, dat mensen van gedachten veranderen en wel geinteresseerd zijn. Ook kan het zo zijn, dat iemand verhuist. Als je echt niet meer wil dat "ze" komen, dan vraag je dat gewoon. Dan wordt je naam en adres genoteerd en wordt een volgende keer dat in jouw gebied wordt gewerkt niet meer gebeld. Wel wordt het adres nog incidenteel bezocht om te kijken of de situatie nog onveranderd is of dat je misschien bent verhuist.
Voordat je zoiets besluit overtuig jezelf er dan van dat je medegezinsleden dezelfde mening hebben en vraag je af of het nu echt zo erg is dat je af en toe de deur moet opendoen en "nee" moet zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:28

Blue_Eyes schreef:
Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met JG, hoor :n
Ze zijn sinds ik hier woon misschien 1 of 2 keer aan de deur geweest. De laatste keer kwam er hier een oudere heer aan de deur, die ik op de koffie nodigde, maar dat deed hij niet omdat de twee andere dames hem dan kwijt zouden raken. We hebben aan de deur een gesprekje gevoerd en aan het eind zei hij: 'Mevrouw, u heeft uw versie van geloof en ik het mijne. We zien elkaar in de hemel!' Dat vond ik heel erg leuk en echt heel respectvol.

Gelukkig zijn er maar weinig die zo reageren als Shenaville en waardeert het overgrote deel van de mensen het dat Jehova's Getuigen (eigen) tijd en moeite steken - uit liefde voor hun medemensen - om hen te bezoeken, ook als ze niet geinteresseerd zijn. :D :D :D

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:36

Ik heb meer resect voor een gelovige persoon die dat niet ''door de strot probeert te duwen'' dan voor een fanatieke atheist die met de meest debiele argumenten probeert het geloof onderuit te halen.
En nee, ik ben niet gelovig. En toch is het zo :P

Jehovas vind ik helemaal niet vervelend. Het zijn altijd lieve mensen die direct weer weggaan als je aangeeft geen belang te hebben. Moet je bij een Essent ventje aan de deur eens proberen :+