Nicolletje schreef:
* op het feit dat ik mijn telefoon in mijn hand had na
Stouterd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
flicka schreef:Ok, heb de bolide nu gezienHet is niet leuk als je erachter zit maar relatief ongevaarlijk.
Huertecilla schreef:flicka schreef:Ok, heb de bolide nu gezienHet is niet leuk als je erachter zit maar relatief ongevaarlijk.
![]()
Het aanrijdingsrisisco is nihil.
Ik weet de snelrijders dit anders zien want die ontkennen dat het risico in hún sneller rijden zit.
Die denken dat ze het récht hebben op de max. snelheid; het récht hebben op meer risico nemen.
Ja, meer risico nemen:
- Risico = de kans op een ongeval x de ernst van de gevolgen.
- Kans op een ongeval neemt toe met de snelheid.
- De ernst van de gevolgen neemt toe als functie van het kwadraat van de snelheid.
Door sneller te rijden neemt het risico onevenredidg toe.
Risico voor anderen
Dat recht heb je niet
Citaat:Minimumsnelheid op autowegen en autosnelwegen
Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Op autosnelwegen is de minimumsnelheid voor motorvoertuigen 60 kilometer per uur.
Goof schreef:Exact.
Quote van de site van rijksoverheid:Citaat:Minimumsnelheid op autowegen en autosnelwegen
Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Op autosnelwegen is de minimumsnelheid voor motorvoertuigen 60 kilometer per uur.
Dit wagentje is leuk voor de bebouwde kom, maar ieder weldenkend persoon weet dat je hiermee niet op de 'grote' weg mag komen.
45 willen rijden op een 100 km weg..... dangerous as hell.
Electra63 schreef:Onzin, zoals je je aan de wet moet houden m.b.t. de maximum snelheid, moet je je ook aan de wet houden m.b.t. de minimum snelheid. Dit is op de Nederlandse snelwegen 60 km/u, dus het 45-km-karretje voldoet niet aan de minimumeis. Gevaarlijk (zeker in het donker) en ongewenst.
Goof schreef:45 willen rijden op een 100 km weg..... dangerous as hell.
Electra63 schreef:Je zal met je vrachtauto aankomen met 80 km of met je paardentrailer en dan voluit moeten remmen, omdat zo'n karretje op de snelweg rijdt
Huertecilla schreef:Electra63 schreef:Onzin, zoals je je aan de wet moet houden m.b.t. de maximum snelheid, moet je je ook aan de wet houden m.b.t. de minimum snelheid. Dit is op de Nederlandse snelwegen 60 km/u, dus het 45-km-karretje voldoet niet aan de minimumeis. Gevaarlijk (zeker in het donker) en ongewenst.
Onzin?
![]()
Kijk, er is inderdaad een minimumeis dat voertuigen minimaal 60 km/u moeten kunnen om op de snelweg te mogen.
Een voertuig wat daar niet aan voldoet hoort er vanaf gehaald te worden en de bestuurder bekeurd.
Er is echter GEEN minimumsnelheid op de snelweg; anders zou een file niet mogen![]()
Defacto is er bij normale, niet drukke omstandigheden een minimum van 60. Een lager minimum kán niet want je hoeft niet harder te kúnnen![]()
Of je dat nu leuk vindt of niet, wat je daar ook van víndt; dát is het defacto minimum onder normale omstandigheden.
Een maximum is hetzelfde maar dan aan de bovengrens.
Je mág het maximum, maar het hoéft niet![]()
Als de omstandigheden het niet toesteaan MOET je langzamer.
Ok, nu bij elkaar.
Onder normale omstandigheden mag je niet langzamer dan 60 en niet sneller dan 120 (of wat er anders aangeven staat).
Je mág het minimum en hoéft geen maximum.
Harder rijden dan het minimum is een risicobeslissing.
Eventueel snelheidsverschil wordt veroorzaakt door degene die een rsisicobeslissing nemen om sneller te rijden.
Huertecilla schreef:Electra63 schreef:Je zal met je vrachtauto aankomen met 80 km of met je paardentrailer en dan voluit moeten remmen, omdat zo'n karretje op de snelweg rijdt
Dan hou je niet genoeg afstand of let je niet op
Huertecilla schreef:Electra63 schreef:Je moet het minimum en mag het maximum
Klopt. Dat is helemaal correct.
Je hebt het récht om het minimum te rijden.
Wie besluit om sneller te rijden heeft de plícht zich daarbij aan te passen.
kensha schreef:Dat is Inzicht en dat heb je ook wel geleerd Electra63.
Als jij vindt dat jij op tijd ervoor kan invoegen dan ga je ervoor invoegen denk je van hey dat lukt niet dan geef je wat gas terug en ga je erachter.
Je kan later altijd beslissen om in te halen.
volgens mij mag je zelf ook een stuk van de vluchtstrook nemen mocht je niet op tijd kunnen invoegen.
Electra63 schreef:Er zijn zoveel mogelijkheden, dat je ineens op je rem moet staan, als je 80 rijdt en er rijdt een karretje 45 op de snelweg.
Electra63 schreef:Dus, conclusie: als iedereen 120 rijdt, dan heb je de plicht om ook 120 te rijden.
Electra63 schreef:Als je anticipeert, ga je natuurlijk van de rechterbaan een baan opzij, zodat je ruimte geeft aan de invoegers, maar ja, de ideale wereld bestaat niet.
papagroom schreef:Het zou verplicht moeten worden om,zo als we dat op zee noemen"koers en vaart te behouden"
Citaat:er is niets zo ieritand als een behulpzame mede weggebruiker die in de remmen gaat ,terwijl jij net besloten hebt achter hem in te voegen....
Nicolletje schreef:Electra63 schreef:Als je anticipeert, ga je natuurlijk van de rechterbaan een baan opzij, zodat je ruimte geeft aan de invoegers, maar ja, de ideale wereld bestaat niet.
Ik ga heel vaak opzij voor de invoegers,
Huertecilla schreef:Er is echter GEEN minimumsnelheid op de snelweg; anders zou een file niet mogen
Citaat:Op autosnelwegen is de minimumsnelheid voor motorvoertuigen 60 kilometer per uur.