130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:32

Nicolletje schreef:

* op het feit dat ik mijn telefoon in mijn hand had na

Stouterd ~~}>

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:45

Y;(

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 22:47

Aan de hand van dat filmpje ik ook inderdaad niet.

Ik zou zeggen meer verkeers controle laten uitvoeren!

O ja zet een ander muziek op aub als je gaat filmen ik was allang uit de auto gesprongen met dat soort muziek :') .

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:55

Gewoon radio 3fm ?
Als ik aan het filmen ben kan ik ook niet nog eens gaan zappen :=
Maar meestal is op 3fm wel mijn smaak muziek....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:49

flicka schreef:
Ok, heb de bolide nu gezien :) Het is niet leuk als je erachter zit maar relatief ongevaarlijk.

:)*

Het aanrijdingsrisisco is nihil.
Ik weet de snelrijders dit anders zien want die ontkennen dat het risico in hún sneller rijden zit.
Die denken dat ze het récht hebben op de max. snelheid; het récht hebben op meer risico nemen.
Ja, meer risico nemen:
- Risico = de kans op een ongeval x de ernst van de gevolgen.
- Kans op een ongeval neemt toe met de snelheid.
- De ernst van de gevolgen neemt toe als functie van het kwadraat van de snelheid.
Door sneller te rijden neemt het risico onevenredig toe.
Risico voor anderen |(
Dat recht heb je niet -:(-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:51

Huertecilla schreef:
flicka schreef:
Ok, heb de bolide nu gezien :) Het is niet leuk als je erachter zit maar relatief ongevaarlijk.

:)*

Het aanrijdingsrisisco is nihil.
Ik weet de snelrijders dit anders zien want die ontkennen dat het risico in hún sneller rijden zit.
Die denken dat ze het récht hebben op de max. snelheid; het récht hebben op meer risico nemen.
Ja, meer risico nemen:
- Risico = de kans op een ongeval x de ernst van de gevolgen.
- Kans op een ongeval neemt toe met de snelheid.
- De ernst van de gevolgen neemt toe als functie van het kwadraat van de snelheid.
Door sneller te rijden neemt het risico onevenredidg toe.
Risico voor anderen |(
Dat recht heb je niet -:(-

Onzin, zoals je je aan de wet moet houden m.b.t. de maximum snelheid, moet je je ook aan de wet houden m.b.t. de minimum snelheid. Dit is op de Nederlandse snelwegen 60 km/u, dus het 45-km-karretje voldoet niet aan de minimumeis. Gevaarlijk (zeker in het donker) en ongewenst.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:53

Exact.
Quote van de site van rijksoverheid:

Citaat:
Minimumsnelheid op autowegen en autosnelwegen

Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Op autosnelwegen is de minimumsnelheid voor motorvoertuigen 60 kilometer per uur.

Dit wagentje is leuk voor de bebouwde kom, maar ieder weldenkend persoon weet dat je hiermee niet op de 'grote' weg mag komen.
45 willen rijden op een 100 km weg..... dangerous as hell.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:00

Goof schreef:
Exact.
Quote van de site van rijksoverheid:

Citaat:
Minimumsnelheid op autowegen en autosnelwegen

Het gebruik van de autoweg is alleen toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee een snelheid van ten minste 50 kilometer per uur mag en kan worden gereden. Op autosnelwegen is de minimumsnelheid voor motorvoertuigen 60 kilometer per uur.

Dit wagentje is leuk voor de bebouwde kom, maar ieder weldenkend persoon weet dat je hiermee niet op de 'grote' weg mag komen.

Natuurlijk is het gevaarlijk.
Je zal met je vrachtauto aankomen met 80 km of met je paardentrailer en dan voluit moeten remmen, omdat zo'n karretje op de snelweg rijdt :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:07

Electra63 schreef:
Onzin, zoals je je aan de wet moet houden m.b.t. de maximum snelheid, moet je je ook aan de wet houden m.b.t. de minimum snelheid. Dit is op de Nederlandse snelwegen 60 km/u, dus het 45-km-karretje voldoet niet aan de minimumeis. Gevaarlijk (zeker in het donker) en ongewenst.

Onzin?
_O-

Kijk, er is inderdaad een minimumeis dat voertuigen minimaal 60 km/u moeten kunnen om op de snelweg te mogen.
Een voertuig wat daar niet aan voldoet hoort er vanaf gehaald te worden en de bestuurder bekeurd.
Er is echter GEEN minimumsnelheid op de snelweg; anders zou een file niet mogen :)*

Defacto is er bij normale, niet drukke omstandigheden een minimum van 60. Een lager minimum kán niet want je hoeft niet harder te kúnnen :)*
Of je dat nu leuk vindt of niet, wat je daar ook van víndt; dát is het defacto minimum onder normale omstandigheden.

Een maximum is hetzelfde maar dan aan de bovengrens.
Je mág het maximum, maar het hoéft niet :)*
Als de omstandigheden het niet toesteaan MOET je langzamer.

Ok, nu bij elkaar.
Onder normale omstandigheden mag je niet langzamer dan 60 en niet sneller dan 120 (of wat er anders aangeven staat).
Je mág het minimum en hoéft geen maximum.

Harder rijden dan het minimum is een risicobeslissing.
Eventueel snelheidsverschil wordt veroorzaakt door degene die een rsisicobeslissing nemen om sneller te rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:10

Goof schreef:

Dat is heel relatief.
Je hoeft er niet sneller te kunnen dan 50 en dat is bij rustige autoweg het defacto minimum.
Wil je sneller dan moet je er rekening mee houden dat er iemand 50 mag en dus kán rijden. Daar moet JIJ je bij aanpassen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:11

Electra63 schreef:
Je zal met je vrachtauto aankomen met 80 km of met je paardentrailer en dan voluit moeten remmen, omdat zo'n karretje op de snelweg rijdt :(

Als dat een probleem is, dan hou je niet genoeg afstand of let je niet op :)*

Je moet kunnen stoppen binnen de afstand die je kan overzien.
Bij een dreutel die 45 rijdt hoef je maar van 90 naar 45 af te remmen binnen die afstand waarin je moet kunnen stoppen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-12-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:12

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Onzin?
_O-

Kijk, er is inderdaad een minimumeis dat voertuigen minimaal 60 km/u moeten kunnen om op de snelweg te mogen.
Een voertuig wat daar niet aan voldoet hoort er vanaf gehaald te worden en de bestuurder bekeurd.
Er is echter GEEN minimumsnelheid op de snelweg; anders zou een file niet mogen :)*

Defacto is er bij normale, niet drukke omstandigheden een minimum van 60. Een lager minimum kán niet want je hoeft niet harder te kúnnen :)*
Of je dat nu leuk vindt of niet, wat je daar ook van víndt; dát is het defacto minimum onder normale omstandigheden.

Een maximum is hetzelfde maar dan aan de bovengrens.
Je mág het maximum, maar het hoéft niet :)*
Als de omstandigheden het niet toesteaan MOET je langzamer.

Ok, nu bij elkaar.
Onder normale omstandigheden mag je niet langzamer dan 60 en niet sneller dan 120 (of wat er anders aangeven staat).
Je mág het minimum en hoéft geen maximum.

Harder rijden dan het minimum is een risicobeslissing.
Eventueel snelheidsverschil wordt veroorzaakt door degene die een rsisicobeslissing nemen om sneller te rijden.

Je kan het ook omdraaien:
Je moet het minimum en mag het maximum :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:18

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Dan hou je niet genoeg afstand of let je niet op :)*

Er zijn zoveel mogelijkheden, dat je ineens op je rem moet staan, als je 80 rijdt en er rijdt een karretje 45 op de snelweg.
Je zal moeten invoegen, dat doe je toch, hoop ik, met de gemiddelde snelheid die op een snelweg wordt gereden. Als ik invoeg, probeer ik direkt de gemiddelde snelheid aan te houden (in het echt, schuif ik direkt op, zoveel mogelijk naar links :D ). Niets is zo vervelend, als mensen met een gangetje van 50-60 invoegen op de snelheid. Als je anticipeert, ga je natuurlijk van de rechterbaan een baan opzij, zodat je ruimte geeft aan de invoegers, maar ja, de ideale wereld bestaat niet. Dus alleen dit voorbeeld geeft al aan, hoe gevaarlijk het is om met zo'n karretje op de snelweg te rijden. De miminumsnelheid, is er natuurlijk niet voor niets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:20

Electra63 schreef:

Klopt. Dat is helemaal correct.

Je hebt het récht om het minimum te rijden.
Wie besluit om sneller te rijden heeft de plícht zich daarbij aan te passen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:21

Dat is Inzicht en dat heb je ook wel geleerd Electra63.

Als jij vindt dat jij op tijd ervoor kan invoegen dan ga je ervoor invoegen denk je van hey dat lukt niet dan geef je wat gas terug en ga je erachter.
Je kan later altijd beslissen om in te halen.

volgens mij mag je zelf ook een stuk van de vluchtstrook nemen mocht je niet op tijd kunnen invoegen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:21

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Klopt. Dat is helemaal correct.

Wie besluit om sneller te rijden heeft de plícht zich daarbij aan te passen.

Dus, conclusie: als iedereen 120 rijdt, dan heb je de plicht om ook 120 te rijden. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:24

kensha schreef:
Dat is Inzicht en dat heb je ook wel geleerd Electra63.

Als jij vindt dat jij op tijd ervoor kan invoegen dan ga je ervoor invoegen denk je van hey dat lukt niet dan geef je wat gas terug en ga je erachter.
Je kan later altijd beslissen om in te halen.

volgens mij mag je zelf ook een stuk van de vluchtstrook nemen mocht je niet op tijd kunnen invoegen.

Dat mag niet.
Hier op de randwegen rond Rotterdam, staan borden: gebruik de gehele invoegstrook. Mensen gaan aan het begin al zitten poedersuiker en langzaam rijden en twijfelen, terwijl je nog ruimte zat heb. Dan is het inderdaad inzicht, of je even gas geeft en ervoor invoegt of even je gas loslaat en achter een auto op de rechterbaan invoegt. Het mooiste is natuurlijk, als de auto op de rechterbaan een baantje opschuift, als daar ruimte voor is. :D

kensha

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 13:29

@Electra, zelf ik probeer dat te doen wanneer mogelijk want dat is altijd gast vriendelijk;).
Het is geven en nemen:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:31

Electra63 schreef:
Er zijn zoveel mogelijkheden, dat je ineens op je rem moet staan, als je 80 rijdt en er rijdt een karretje 45 op de snelweg.

Ja en?
Dan moet je van 80 naar 45 binnen een afstand waarin je moet kunnen stóppen. Wat is het probleem?

Nogmaals; er is GEEN minimumsnelheid op de snelweg; alleen een defácto minimum onder normale omstandigheden. Weersomstandigheden, hellingen, verkeersdrukte of andere omstandigeheden die om een lagere snelheid vragen, heffen dit op.
Anders zou een file niet mogen. Je moet ook kunnen stoppen voor de laatste auto in een stilstaande rij. Dat is van 80 naar 0!
Je moet kunnen stoppen binnen de afstand welke je kan overzien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:33

Electra63 schreef:
Dus, conclusie: als iedereen 120 rijdt, dan heb je de plicht om ook 120 te rijden. :D

Je slaat voor het gemak over wat ´recht´ betekent.
Niemand is verplicht meer risico te nemen dan 60 km/u.

Jij heb niet het recht daar met meer dan aangepaste snelheid voorbij te gaan.
Doe jij dat wel, dan neem jij een risicobeslissing mbt die ander.
In míjn beleving is dat in gevaar brengen en gaat het recht op zelfverdediging op.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-12-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:35

Het zou verplicht moeten worden om,zo als we dat op zee noemen"koers en vaart te behouden"er is niets zo ieritand als een behulpzame mede weggebruiker die in de remmen gaat ,terwijl jij net besloten hebt achter hem in te voegen....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:39

Electra63 schreef:
Als je anticipeert, ga je natuurlijk van de rechterbaan een baan opzij, zodat je ruimte geeft aan de invoegers, maar ja, de ideale wereld bestaat niet.

Ik ga heel vaak opzij voor de invoegers, maar het gebeurt ook weleens dat ze ten eerste dus zelf niet in kunnen voegen en ten tweede nog kwaad op mij gaan worden ook als ik niet weer snel genoeg naar de rechterbaan vertrek en zij achter mij belanden en ik net naast een vrachtwagen.
Het liefst zouden ze dan op mijn trekhaak zitten geloof ik. Die mensen hebben echt nul inzicht in hun eigen rijstijl.
Laatst bijgewerkt door Nic op 06-12-11 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:39

papagroom schreef:
Het zou verplicht moeten worden om,zo als we dat op zee noemen"koers en vaart te behouden"

Dat is al verplicht. Je mag niet zonder reden remmen.

Citaat:
er is niets zo ieritand als een behulpzame mede weggebruiker die in de remmen gaat ,terwijl jij net besloten hebt achter hem in te voegen....

Jij moet zodanig invoegen dat er voldoende afstand blijft om binnen te kunnen stoppen.
Jij kan niet overzien of de voorligger een reden heeft om te moeten afremmen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:41

Nicolletje schreef:
Electra63 schreef:
Als je anticipeert, ga je natuurlijk van de rechterbaan een baan opzij, zodat je ruimte geeft aan de invoegers, maar ja, de ideale wereld bestaat niet.

Ik ga heel vaak opzij voor de invoegers,

Kijken jullie eens na of dit mag.
Of dat een reden is om van koers te veranderen, zoals Papagroom dat noemt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:47

Huertecilla schreef:

Zal ik mijn quote van de site van rijksoverheid nog even herhalen ivm niet goed lezen?

Citaat:
Op autosnelwegen is de minimumsnelheid voor motorvoertuigen 60 kilometer per uur.

Er is dus WEL een minimumsnelheid op de Nl autowegen.

Een file heeft niets te maken met een min. of max. snelheid, een file heeft te maken met uitzonderlijke omstandigheden. Daarom is het in een file ook toegestaan om rechts in te halen, terwijl dat normaal ook niet mag. In een file zijn de regels net iets anders, maar dat begrijp je zelf ook wel.