Stier verwondt beroemde matador gruwelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:10

Guernica schreef:
NeverGiveUp schreef:
Het is zoiets wat beschreven word als cultuur en waar je dan maar respect voor moet hebben ofzo.

Niemand in dit hele topic van 25 pagina's heeft ook maar 1x gezegd dat men respect moet hebben voor stierenvechten.

Heb ik het over dit topic?
Ik bedoel in het algemeen, omdat het cultuur is, mag het. Zogenaamd om de stier een waardige dood te geven lees ik net op wiki?
Ik kan nog wel andere voorbeelden noemen. Maar dat is wat ik bedoel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:11

Winddancer schreef:
lesilla schreef:
Hoeveel verdient zo een matador eigenlijk?

Hoort eigenlijk niks te verdienen in mijn ogen, behalve een pak slaag ;)

Nee, ik zou het echt niet weten, maar om dieren te mishandelen en dan betaald te krijgen daarvoor......gaat me eerlijk gezegd te ver.....

Dacht dat het misschien iets over de beweegredenen van die mensen zegt

Blue_Eyes

Re: Stier verwond beroemde matador gruwelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:15

Beweegredenen zijn al eerder genoemd - in die cultuur ben je een volksheld als je een succesvolle matador bent. Heel je familie is trots op je en ja, ook dat is van groot belang in een cultuur als de Spaanse. Ze zullen er vast ook goed voor betaald worden, maar de eer is belangrijker.
@Winddancer; ik snap best dat je tegen stierenvechten bent - maar zo heeft het geen zin om het erover te hebben. Zoals een oud-Bokster wel in haar onderschrift had staan: 'Een discussie heeft alleen zin als je ervanuit gaat dat je discussiepartner ook weleens gelijk kan hebben.' Je hoeft het van mij niet goed te keuren, doe ik ook niet, maar probeer het nou eens gewoon te begrijpen, dat er mensen kunnen zijn die het anders zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:15

NeverGiveUp schreef:
Guernica schreef:
Niemand in dit hele topic van 25 pagina's heeft ook maar 1x gezegd dat men respect moet hebben voor stierenvechten.

Heb ik het over dit topic?
Ik bedoel in het algemeen, omdat het cultuur is, mag het. Zogenaamd om de stier een waardige dood te geven lees ik net op wiki?
Ik kan nog wel andere voorbeelden noemen. Maar dat is wat ik bedoel.

Ah zo, ik begreep je verkeerd. Excuses.
Gelukkig heeft grotendeels van de wereld bevolking er al lang geen respect meer voor en is het in Catalonië al verboden. Hoop maar dat de daar een voorbeeld aan genomen wordt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:17

Blue_Eyes schreef:
Beweegredenen zijn al eerder genoemd - in die cultuur ben je een volksheld als je een succesvolle matador bent. Heel je familie is trots op je en ja, ook dat is van groot belang in een cultuur als de Spaanse. Ze zullen er vast ook goed voor betaald worden, maar de eer is belangrijker.
@Winddancer; ik snap best dat je tegen stierenvechten bent - maar zo heeft het geen zin om het erover te hebben. Zoals een oud-Bokster wel in haar onderschrift had staan: 'Een discussie heeft alleen zin als je ervanuit gaat dat je discussiepartner ook weleens gelijk kan hebben.' Je hoeft het van mij niet goed te keuren, doe ik ook niet, maar probeer het nou eens gewoon te begrijpen, dat er mensen kunnen zijn die het anders zien!

Ja dat had ik al gelezen, maar ben toch benieuwd naar de centen :) Dat zal vaak minder naar boven komen in de uitleg beweegredenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:17

lesilla schreef:
Winddancer schreef:
Hoort eigenlijk niks te verdienen in mijn ogen, behalve een pak slaag ;)

Nee, ik zou het echt niet weten, maar om dieren te mishandelen en dan betaald te krijgen daarvoor......gaat me eerlijk gezegd te ver.....

Voor jou zijn er misschien geen beweegredenen te zien maar voor die mensen wel degelijk. Respect van je familie, respect van je landgenoten. Ik denk dat geld juist helemaal geen beweegredenen voor deze mensen is. Zij doen dit -denk ik- omdat je als matador een status hebt waar in Spanje weinig anders tegen op kan.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:18

lesilla schreef:

Beweegredenen? Vertel maar, ik ben benieuwd!
Ik kan me niet indenken dat ik een paard, puppy, konijn etc. opzettelijk die "speren" in hun lijf wil steken :n

@ Blue_Eyes: gezien mijn profielviews hebben genoeg mensen mijn "verleden" kunnen nagaan. Ik geef vaak genoeg toe dat de ander gelijk heeft en daar sta ik ook voor open, alleen nu blijf ik bij mijn mening........

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:20

Eerlijk is eerlijk en misschien een slechte gedachte, maar ik kan geen medelijden hebben met die man.
Wel voor zijn familie.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:20

Guernica schreef:
Voor jou zijn er misschien geen beweegredenen te zien maar voor die mensen wel degelijk. Respect van je familie, respect van je landgenoten. Ik denk dat geld juist helemaal geen beweegredenen voor deze mensen is. Zij doen dit -denk ik- omdat je als matador een status hebt waar in Spanje weinig anders tegen op kan.

Dat zegt dan genoeg over de Spanjaarden......

Ik begrijp jou ook wel hoor, dat niet!

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:21

bravo voor stieremans :(:) zonde dat hij alsnog gedood is.. al was dat te verwachten
hopelijk schrikt dit een hoop matadors af, en brengt dit veel stieren op ideëen }>

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:24

_San87_ schreef:
Ik ben vegetariër :). Dus ik vind dat ik Spanjaarden voor beulen uit mag maken wanneer het op stierenvechten aankomt.

Dus elke Spanjaard is een dierenbeul?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:25

Zoolgangster schreef:
Vaak hebben dat soort gebruiken een voorchristelijke oorsprong en is er later een christelijk sausje overgegoten, dus dat verhaal met die kerktoren, kat en duivel heeft waarschijnlijk een nog veel oudere oorsprong. Hier in NL hadden we vroeger ook "leuk" volksvermaak: het katknuppelen, paling/ganzentrekken en het onschuldiger zwientjetikken, dat laatste bestaat nog en daar valt de dierenbescherming nogal eens over.

In Ieper gooide men ooit levende katten van de toren, nu zijn het nepkatjes.

Kleine uitstap; wat is dat zwientjetikken dan? Ik heb de naam wel eens gehoord, maar geen idee wat het is?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:26

Guernica schreef:
Gelukkig heeft grotendeels van de wereld bevolking er al lang geen respect meer voor en is het in Catalonië al verboden. Hoop maar dat de daar een voorbeeld aan genomen wordt.

Oh dat wist ik niet.
Het is een begin.. :j

@marchador: Als het op stierengevechten aankomt zegt ze toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:27

Zwijntje tikken, geblindoekt geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:28

Marchador schreef:
_San87_ schreef:
Ik ben vegetariër :). Dus ik vind dat ik Spanjaarden voor beulen uit mag maken wanneer het op stierenvechten aankomt.

De Spanjaarden die stierenvechten aanmoedigen bedoelt ze denk ik.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:28

Marchador schreef:
_San87_ schreef:

Ze zegt duidelijk ...........wanneer het op stierenvechten aan komt ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:30

Quote:

Vaak zijn de tribunes van La Monumental voor nog geen tiende gevuld en dan zijn onder de toeschouwers ook nog veel toeristen van wie een deel de arena voortijdig geschokt verlaat. Ook stelden de voorstanders dat het stierengevecht belastingbetalers jaarlijks miljoenen euro’s aan subsidies kost, en dat in tijd van diepe crisis.”

Nog een reden om te stoppen. :evaw:

Blue_Eyes schreef:

Hoe weet je zo zeker dat alle familie leden trots zijn? Ga er eigenlijk van uit dat er best wel wat mensen zijn die er mee opgegroeid zijn die er anders over zijn gaan denken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:31

Guernica : Mag ik vragen in welk deel van Spanje je woont? Want wat jij nu zegt herken ik helemaal niet. Misschien is het per streek verschillend dan.

Nevergiveup: Ja wat word daarmee bedoelt, als je matador bent? als je toeschouwer bent? Als je in dezelfde stad woont als waar een arena staat? Als toeschouwer en matador kan ik het me voorstellen, dan ben ik het ermee eens. Maar het zijn natuurlijk niet alleen de spanjaarden, ik ken genoeg nederlanders die het ook interessant vinden om te zien.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:32

Joolien schreef:
Zwijntje tikken, geblindoekt geloof ik.

Ja zover ik weet zijn de deelnemers geblinddoekt en moeten ze in een afgezette "modderpoel" proberen om varkentjes te tikken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:32

Guernica schreef:
lesilla schreef:

Dat zeg ik toch niet, in mijn visie kan het een extra rol spelen.

Slik op google een topmatador 50.000 per gevecht Al is het echte bedrag de helft maak je me niet wijs dat het niet meespeelt hahaha

Jaja cultuur :+ Had het wel al verwacht

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:33

Jaa een goede matador verdient veel geld , hebben ook een hele cuadrilla (hulpen) die voor hem werken maar om zover te komen moet je wel wat bewezen hebben als stierenvechter zitten ook hele rituelen aan vast omdat je bij novillos (3 jarige stieren) begint en als je eenmaal goed genoeg bent krijg je een soort goedkeuring (alternativo) en mag je Toros doden.
Veel stierenvechters die beginnen redden het niet dus gaan ze vaak werken als hulp bij andere stierenvechters of in iets anders.
Ze hebben ook een manager dat heet apoderado.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:37

NeverGiveUp schreef:
Guernica schreef:

Oh dat wist ik niet.
Het is een begin.. :j

Op de Canarische eilanden al zins 1991.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:37

jus schreef:
Jaa een goede matador verdient veel geld , hebben ook een hele cuadrilla (hulpen) die voor hem werken maar om zover te komen moet je wel wat bewezen hebben als stierenvechter zitten ook hele rituelen aan vast omdat je bij novillos (3 jarige stieren) begint en als je eenmaal goed genoeg bent krijg je een soort goedkeuring (alternativo) en mag je Toros doden.
Veel stierenvechters die beginnen redden het niet dus gaan ze vaak werken als hulp bij andere stierenvechters of in iets anders.

Wel leuk dat je zoveel extra informatie hebt die niet altijd of ik toch op google vind! bedankt daarvoor!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:43

lesilla schreef:
jus schreef:

Wel leuk dat je zoveel extra informatie hebt die niet altijd of ik toch op google vind! bedankt daarvoor!

Ik vind het ook heel informatief.....daar niet van.....maar als je jonge paarden of honden bijvoorbeeld zo zou toetakelen en doden, zou je dan net zoveel aanzien krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:48

Marchador schreef:
Guernica : Mag ik vragen in welk deel van Spanje je woont? Want wat jij nu zegt herken ik helemaal niet. Misschien is het per streek verschillend dan.

Wat bedoel je precies?
Ik woon overigens niet in Spanje. Wat ik zeg is sowieso geen waarheid hoor, maar hoe ik denk dat het gaat.