Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: Officieel 4 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:39

IK heb een oproepje of FB geplaatst.. zal morgen wel bellen. Wil de hulpdiensten nu niet meer belasten dan ze al zijn.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:59

Mja, in 2009 is daar ook een dode gevallen en toen had ik al geen zin meer, vorig jaar dan ook twee, dat zijn inderdaad telkens toevalligheden geweest, maar ik heb sindsdien nooit meer zin gehad om nog naar daar te gaan. Heb het nooit zo gehad voor Belgische festivals hoor ;)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:00

Zo vreselijk! En dan te bedenken dat ik daar normaal ook zat...
Toen het gisteren zo aan het stormen was konden we niemand bereiken en heel de avond in spanning moeten afwachten op teken van leven van zovele vrienden die daar zaten..
Gelukkig heb ik deze nacht plots alle smsjes in 1 keer gekregen en zijn ze ongedeerd...

Geen enkele tent kan tegen zo'n weer denk ik!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:06

Ookal hadden de organisatoren de boel een uur stilgelegd vanwege het naderende onweer dan waren er nog steeds doden gevallen maar dan op de camping, iedereen was in z'n tent gekropen om te schuilen voor de regen en daar zijn ook bomen gevallen, dit is een extreme situatie geweest waar waarschijnlijk gewoon niet aan te ontkomen was geweest. Dat er toch gezocht word of er een schuldige aangewezen kan worden heeft alles te doen met eventuele claims, van muzikanten, nabestaanden enz. Dit is pure overmacht en zullen we door het extreme weer in de toekomst helaas nog wel vaker meemaken. Sterkte voor alle direct betrokkenen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:07

Ik kwam net een foto tegen, blijkbaar zijn 2 van de overledenen een jong koppel... :\

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:08

De namen staan ook al volop op facebook

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:09

Yasmine schreef:
Ik kwam net een foto tegen, blijkbaar zijn 2 van de overledenen een jong koppel... :\

Dat is het koppel waar mijn vriendin haar status over ging. Over het meisje

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:10

Gelukkig zijn je paarden ongedeerd gebleven, Juleke! :oo

Ja, Yasmine, dat heb ik ook gezien... echt erg.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:24

Dat ze beide zo'n ongeluk moeten hebben..

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:27

Vreselijk.. Vrienden van mij waren er, gelukkig allemaal ok.. Vreselijke beelden, hier bij ons was het wat onweer, maar daar op Pukkelpop verschrikkelijk..

LadyMadonna

Re: Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:44

Net in de pauze is hier e.a. besproken (wij zijn een constructie bureau en bereken dus o.a. staalconstructies, wat die aan kracht kunnen hebben). Het opvallende (vond ik) was eigelijk dat er voor dergelijke evenementen zelden een constructeur in de hand wordt genomen.
De constructies hebben een standaart gewicht/kracht wat ze kunnen hebben, maar er zijn zo ontzettend veel andere dingen nog van invloed (bijv een kaal veld krijgt meer wind dan een veld waar bomen langs staan)

Toevallig zijn wij een week of wat geleden door een evenementen bureau benadert (voor het eerst) of we een berekening wilde maken voor een groot podium.
Het meeste gaat puur en enkel op ervaring. Men weet hoeveel de constructie van bijv lichtbalken kan dragen, maar houdt geen rekening met factoren van buitenaf.

Nu wil ik hiermee niet suggereren dat een berekening dit had kunnen voorkomen, of dat er op PP geen berekening was, misschien wel, dat weet ik nl niet.
Maar ik vond de algemene insteek erg opvallend en ergens verontrustend

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:03

[***] schreef:
Wat ik dan ergens wel 'raar' vind .. als het om 18u zo zwart als de nacht wordt dat niemand zich vragen stelt .. Ik ben toen op dat moment in de auto gesprongen en zo snel als ik kon (en als de snelheidslimiet toeliet :P ) naar huis gereden. Ik was echt nét binnen toen de hel losbrak .. man, wat was ik blij dat ik binnen was. En iedereen blijft daar gewoon rustig staan .. Maarja, langs de andere kant, waar ga je ook naartoe hé ...

Je kon echt nergens heen...
Alles is echt gebeurt op zo'n 15 minuten, zoveel regen en wind op zo'n korte tijd.
Ik stond zelf vooraan in den Boiler toen het begon te stormen. Mijn eerste reactie was uiteraard (ik heb claustrofobie), ik moet hier zo snel mogelijk weg! Ik ben helemaal naar achter gegaan, naar de uitgang maar we MOCHTEN zelfs niet uit de tent gaan. Dat was té gevaarlijk met die regen, wind én hagel. Toen het was gekalmeerd was, ben ik terug helemaal van voor gaan staan. Daar hebben ze ons nog een half uur zoet gehouden met de smoes 'Skrillex heeft vertraging'. En om 7 uur stond er plots politie die zei dat we de tent rustig moesten verlaten. Wij, de eerste rijen, hebben dit uiteraard direct gedaan. Onderweg kwamen we mensen tegen en die hebben we gewaarschuwd. Maar niemand geloofde het echt. Wat ik me héél goed kan voorstellen hoor, ik zou op dat moment ook zoiets hebben van 'ja hoor, tuurllijk!'.
Ik ben dus nog op tijd weg geraakt, heb niet eens gezien dat ze in is gestort...
Ken dus al wel mensen die het overleden koppel kennen. Ken ze zelf persoonlijk niet. Maar vind het toch vréselijk om te horen.
Ik had ook eigenlijk helemaal geen stress ofzo, maar nu ik besef hoeveel geluk ik gehad heb, zit ik hier toch te bibberen :s

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:07

Twee van mijn beste vriendinnen waren ook aanwezig op Pukkelpop toen 't noodweer losbarste. Vorig jaar was tijdens een festival hier in de buurt (wat dit weekend ook weer plaatsvindt), flink wateroverlast en iedereen moest lastminute nog poncho's kopen. Woensdag avond zat ik nog met een van de meisjes op de bank te grappen of ze hun poncho's wel hadden ingepakt...
Gelukkig waren de meiden zo 'slim' om niet in een tent te gaan schuilen, maar zijn op een of andere manier onder/langs een vrachtwagen in het backstage gedeelte gaan zitten schuilen. Zodra ze hoorden dat er tenten en bomen omwaaiden, zijn ze gelijk naar de auto gegaan en richting thuis gekomen (Hasselt is een klein uurtje rijden denk ik vanaf waar we wonen).

Ik was zelf helemaal niet thuis toen het begon met noodweren, dus ik hoorde pas zo'n 2-3 uur later wat er gebeurd was en dat er doden vielen. Gelijk gesmst en ik had gelukkig binnen vijf minuten antwoord dat ze beiden oke waren, maar god wat moet dat vreselijk zijn geweest!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:11

LauEef, De Boiler is toch juist ingestort?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:12

@ stef.. ik weet niet of je het terrein kent, maar er is een binnen en buitenboiler..
De buiten is eerst gegaan.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:12

Het is idd allemaal snel gegaan. Om 18:11 was ik nog bami aan het eten in een beetje miezerregen en om 18:15 kwam er plots een windhoos en hagel van 3 cm dik. Heb er vannacht nog geslapen, maar de paniek zat er nog goed in toen het terug begon te regenen en onweren.

Ik hoef mijn geld niet terug, dat ze het maar gebruiken om volgend jaar opnieuw Pkp te organiseren.
Mijn respect gaat uit naar Chokri en de rest van de organisatie, alsook alle gewonden en nabestaanden van de doden.

Mijn festivalbandje heb ik met alcoholstift een zwarte streep over getrokken, Pkp 2011 zullen we niet snel vergeten.

Edit: het zeil tussen de boiler en dance hall is ingestort, boilerroom zelf was niets. Chateau en Wablief zijn volledig en gedeeltelijk ingezakt, aan de Main Stage was een verlichtingspaal tegen een camion gevallen. Op de camping zijn er bomen omgevallen op tenten en een verlichtingspaal is ook neergekomen.
Laatst bijgewerkt door Surion op 19-08-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:14

Nee, ik ken het terrein helemaal niet, vandaar de verwarring. Ik dacht dat die tent die je ziet op het filmpje wat Natasja geplaatst heeft de boiler was

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:17

Die witte tent die in een filmpje te zien is, is de Chateau, dacht ik.

Dat filmpje van gemaakt door die dj, vanaf het podium is volgens mij de Boiler?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:17

De boiler is volgens mij wel in gestort hoor. Wat ik zo allemaal hoor...

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:19

Wat ik gelezen heb is dat de Boiler iig deels is ingezakt.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:20

De Standaard rapporteert dat er paniek uitbrak onder een deel van het publiek, omdat tijdens het tien minuten durende onweer "in de tenten al snel nog nauwelijks plek om te schuilen was". Ook zou in de kleinste tent (de chateau) de draagconstructie gebroken zijn en andere tent (de boiler-room) deels ingezakt zijn. De Standaard-journalist Peter Vantyghem is zelf lichtgewond geraakt en vertelt de krant: "De chateau lag plat in een minuut, terwij Smith Westerns aan het spelen was. Alles stortte in of waaide weg."

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:22

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:26

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:34

Olikea schreef:
In de chateau zag het er zo uit, binnen de minuut nadat hij gegaan was..

http://www.youtube.com/watch?v=IW66ZNd-N1k

Ben enorm geschrokken van dit filmpje.. Zie mezelf daar zitten.. ongeloofelijk..

Iemand heeft gereageerd dat de jongen weer bij is gekomen en recht is geholpen?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:35

Ik heb nog niks gehoord.. maar zulke dingen duren even..
Hoop echt dat hij het gered heeft..