Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Snoevie schreef:nee,maar mag je dat ook alweer niet vragen..........
het was maar nieuwsgierigheid. want laatst werd er in een hele discussie verteld dat het in de koran staat dat je als vrouw je hoofd moet bedekken,en ik vroeg me dus af of dat van halal ook in de koran staat
christel1857 schreef:Citaat:dat het logisch is om rekening te houden met mensen die iets belangrijk vinden.
ik vind het dus helemaal niet vreemd om je aanbod aan te passen aan een groep mensen is die dat belangrijk vindt, terwijl het de meeste anderen koud laat
het is niet zo dat 83% van de mensen tégen halal is, maar slechts een deel van die 83%
een groot deel is niet bezig met de manier waarop een dier geslacht wordt.
@ Mindim: Een punt om over na te denken is dat er door iedereen meteen ervan uit wordt gegaan dat de niet-moslims ALLEMAAL tegen halal zijn. Terwijl heus niet iedere niet-moslim tegen halal vlees is. Vergelijking van de cijfers 17% en 83% gaat dus niet helemaal op, want je kunt er niet van uit gaan dat alle 83% tegen halal is, je kunt zelfs niet zeggen dat de meerderheid tegen halal is, want dat kun je uit deze cijfers helemaal niet opmaken. Ik ken genoeg niet-moslims die niks tegen halal hebben, de meesten hebben er niks op tegen.
Mindim schreef:Citaat:dat was een hoogst persoonlijke schatting van mijn kant.
ik heb ook duidelijk gezegd "laat ons uitgaan van..."
Je moet nergens vanuit gaan. Het is dus gewoon nergens op gebaseerd behalve op je eigen mening.
christel1857 schreef:In de koran staat niet dat je verplicht een hoofddoek moet dragen, er staat dat het beter is voor de vrouw om haar lichaam te bedekken. Das toch wel een verschil.
Citaat:"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." {Hoofdstuk Al Ahzab vers 59}
Citaat:"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen,... En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)
Citaat:O gij die gelooft, eet van de goede dingen, waarmede Wij u hebben voorzien en dank God, indien gij Hem alleen aanbidt. Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van God is uitgeroepen, verboden. Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde. Want God is Vergevensgezind, Genadevol.
storrum schreef:Net gelezen in het Waalsweekblad:
Steeds meer dierenleed bij slachten
Vrijwel alle consumptiekippen in België (ook die van het Delhaize-merk bijv.) worden geslacht zonder verdoving, volgens de islamitische regels, het vlees heet dan halal. Zo slachten mag volgens de EU-regels alleen wanneer het vlees wordt gebruikt door islamieten of joden, maar geen slager vraagt naar het geloof en omdat halal slachten goedkoop is maakt het momenteel grote opgang in de Belgische handel. Al 22% van al het kalfsvlees hier wordt halal geslacht, en 11% van het rundvlees. De Raad voor het dierenwelzijn wil dat de regering slachten zonder verdoving in alle situaties verbiedt, omdat het gepaard gaat met dierenleed. Dat meldt Le Vif. Maar de handelslobby is machtig en het idee ligt al een tijdje bij de politici, zonder dat een beslissing is genomen.
Triest.
christel1857 schreef:Snoevie schreef:nee,maar mag je dat ook alweer niet vragen..........
het was maar nieuwsgierigheid. want laatst werd er in een hele discussie verteld dat het in de koran staat dat je als vrouw je hoofd moet bedekken,en ik vroeg me dus af of dat van halal ook in de koran staat
Rustig maar![]()
In de koran staat niet dat je verplicht een hoofddoek moet dragen, er staat dat het beter is voor de vrouw om haar lichaam te bedekken. Das toch wel een verschil.
In de koran adviseert Mohammed op een bepaalde manier te slachten, en bepaald voedsel te weren. Is het dan verplicht? Ligt er aan hoe je het opvat.
christel1857 schreef:@ Mindim: Een punt om over na te denken is dat er door iedereen meteen ervan uit wordt gegaan dat de niet-moslims ALLEMAAL tegen halal zijn. Terwijl heus niet iedere niet-moslim tegen halal vlees is. Vergelijking van de cijfers 17% en 83% gaat dus niet helemaal op, want je kunt er niet van uit gaan dat alle 83% tegen halal is, je kunt zelfs niet zeggen dat de meerderheid tegen halal is, want dat kun je uit deze cijfers helemaal niet opmaken. Ik ken genoeg niet-moslims die niks tegen halal hebben, de meesten hebben er niks op tegen.
fojoe schreef:nee, dat kan je niet.
net zomin als je kan stellen dat de meerderheid er tégen is![]()
"stel dat ..." dan als je dat liever leest.
het is een aanname, een denkoefening, een hypothese.
mag dat dan ook al niet meer?
vrij land, dacht ik toch?
Mindim schreef:[quote="Snoevie
ehh volgens mij kan jij beter rustig doen,ik vroeg me namelijk alleen af of het verplicht is. volgens iemand hier op het forum is hoofbedekking wel verplicht namelijk,dus ik vroeg me alleen maar af of dat ook zo is met halal vlees.
Citaat:Maakt dat wat uit snoevie? Je hebt praktiserende en niet praktiserende moslims. Iedereen geeft zijn eigen invulling van het geloof. Er zijn genoeg moslims die niet halal eten.
krackertje schreef:Wat nu als er plots een wijziging in het menu zou zijn geweest op een ander gebied, bv minder zout, minder vet of scharrelvlees?
christel1857 schreef:@ Snoevie: Succes met jezelfAls je je aangevallen voelt op basis van mijn post dan is dat écht jouw probleem en niet de mijne.
Urielle schreef:Ik zou er geen moeite mee hebben, ben blij dat mijn kind geen varkensvlees zou krijgen want daar ben ik zelf ook geen voorstander van, dat er grote nadruk is voor de hygiene en verder vind ik het doorsnijden van de halsslagader plus luchtpijp van een dier niet onvriendelijker dan een pin of stroomstoot door de hersenen, ze gaan wel out![]()
Vegetarisch zou ik niet blij mee zijn, imo heeft een opgroeiend kind ook bouwstoffen uit vlees nodig en mijn kind at destijds elke dag warm op het KDV dus die zou anders zelden vlees eten.