Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:03

is een moslim niet 'verplicht' om halal te eten?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:08

Maakt dat wat uit snoevie? Je hebt praktiserende en niet praktiserende moslims. Iedereen geeft zijn eigen invulling van het geloof. Er zijn genoeg moslims die niet halal eten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:08

nee,maar mag je dat ook alweer niet vragen..........

het was maar nieuwsgierigheid. want laatst werd er in een hele discussie verteld dat het in de koran staat dat je als vrouw je hoofd moet bedekken,en ik vroeg me dus af of dat van halal ook in de koran staat

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:14

Snoevie schreef:

het was maar nieuwsgierigheid. want laatst werd er in een hele discussie verteld dat het in de koran staat dat je als vrouw je hoofd moet bedekken,en ik vroeg me dus af of dat van halal ook in de koran staat

Rustig maar ;)

In de koran staat niet dat je verplicht een hoofddoek moet dragen, er staat dat het beter is voor de vrouw om haar lichaam te bedekken. Das toch wel een verschil.
In de koran adviseert Mohammed op een bepaalde manier te slachten, en bepaald voedsel te weren. Is het dan verplicht? Ligt er aan hoe je het opvat.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:06

christel1857 schreef:
Citaat:
dat het logisch is om rekening te houden met mensen die iets belangrijk vinden.
ik vind het dus helemaal niet vreemd om je aanbod aan te passen aan een groep mensen is die dat belangrijk vindt, terwijl het de meeste anderen koud laat ;)

het is niet zo dat 83% van de mensen tégen halal is, maar slechts een deel van die 83%
een groot deel is niet bezig met de manier waarop een dier geslacht wordt.

@ Mindim: Een punt om over na te denken is dat er door iedereen meteen ervan uit wordt gegaan dat de niet-moslims ALLEMAAL tegen halal zijn. Terwijl heus niet iedere niet-moslim tegen halal vlees is. Vergelijking van de cijfers 17% en 83% gaat dus niet helemaal op, want je kunt er niet van uit gaan dat alle 83% tegen halal is, je kunt zelfs niet zeggen dat de meerderheid tegen halal is, want dat kun je uit deze cijfers helemaal niet opmaken. Ik ken genoeg niet-moslims die niks tegen halal hebben, de meesten hebben er niks op tegen.

thx christel1857, toch iémand die het snapt.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:28

Zoals al eerder is gezegt ( herhaling van zetten ) kun je ook niet stellen dat de meerderheid er voor is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:32

nee, dat kan je niet.
net zomin als je kan stellen dat de meerderheid er tégen is ;)

Mindim schreef:
Citaat:
dat was een hoogst persoonlijke schatting van mijn kant.
ik heb ook duidelijk gezegd "laat ons uitgaan van..."

Je moet nergens vanuit gaan. Het is dus gewoon nergens op gebaseerd behalve op je eigen mening.

"stel dat ..." dan als je dat liever leest.
het is een aanname, een denkoefening, een hypothese.
mag dat dan ook al niet meer?
vrij land, dacht ik toch?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:35

Inderdaad een vrij land en meningen kunnen verschillen :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:57

christel1857 schreef:
In de koran staat niet dat je verplicht een hoofddoek moet dragen, er staat dat het beter is voor de vrouw om haar lichaam te bedekken. Das toch wel een verschil.

Ik vind (ook) dat het maar net ligt aan hoe je het opvat en vertaalt:

Citaat:
"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." {Hoofdstuk Al Ahzab vers 59}

Citaat:
"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen,... En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)

Ze hebben nog nieteens de goede vertaling van Djilab gevonden, daar hebben ze ooit hoofddoek van gemaakt, maar het kan ook een jurk zijn (djellaba) maar er staat niet: doek over het hoofd, omdat ze die toen niet specifiek hadden, dus ook geen woord daarvoor.

De intentie is (denk ik) geweest, om de vrouwen het beter en veiliger te laten hebben, omdat ze het heel slecht hadden.
Lange tijd is het ook niet zo verkeerd geweest in de nu Islamitische landen; vrouwen hadden het relatief gezien, voor die tijd beter dan bij 'ons' waar de vrouw lange tijd als soort 'minderwaardig' aanhangsel van de man werd gezien dankzij het Christendom.

De intentie is dus niet verkeerd maar ik vind dat het nu overtrokken wordt, dat hoofddoek-gedoe.

Hetzelfde geldt naar mijn mening over halal:

Citaat:
O gij die gelooft, eet van de goede dingen, waarmede Wij u hebben voorzien en dank God, indien gij Hem alleen aanbidt. Hij heeft u slechts het gestorvene, het bloed, het varkensvlees en datgene, waarover een andere naam, dan die van God is uitgeroepen, verboden. Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde. Want God is Vergevensgezind, Genadevol.

Je kan 'een andere naam dan die van God' ook lezen als: je moet blij zijn dat je datgene mag eten wat je krijgt van God, en het niet vervloeken.
Voor je eigen gezondheid is het beter om het aas (het dode dier) wat ergens op de weg of in de woestijn is gestorven, aan de andere dieren over te laten.

Er staat nergens (voor zover ik weet) dat er een Imam een gebedje moet zeggen en dat het dan wel goed is.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:17

Net gelezen in het Waalsweekblad:

Steeds meer dierenleed bij slachten
Vrijwel alle consumptiekippen in België (ook die van het Delhaize-merk bijv.) worden geslacht zonder verdoving, volgens de islamitische regels, het vlees heet dan halal. Zo slachten mag volgens de EU-regels alleen wanneer het vlees wordt gebruikt door islamieten of joden, maar geen slager vraagt naar het geloof en omdat halal slachten goedkoop is maakt het momenteel grote opgang in de Belgische handel. Al 22% van al het kalfsvlees hier wordt halal geslacht, en 11% van het rundvlees. De Raad voor het dierenwelzijn wil dat de regering slachten zonder verdoving in alle situaties verbiedt, omdat het gepaard gaat met dierenleed. Dat meldt Le Vif. Maar de handelslobby is machtig en het idee ligt al een tijdje bij de politici, zonder dat een beslissing is genomen.

Triest.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:22

Ja natuurlijk, ik zit in de vleeshandel en ik zie al van verre aankomen: hee dit is handel :)*

Het is een keiharde business en het draait echt om de centen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:20

storrum schreef:
Net gelezen in het Waalsweekblad:

Steeds meer dierenleed bij slachten
Vrijwel alle consumptiekippen in België (ook die van het Delhaize-merk bijv.) worden geslacht zonder verdoving, volgens de islamitische regels, het vlees heet dan halal. Zo slachten mag volgens de EU-regels alleen wanneer het vlees wordt gebruikt door islamieten of joden, maar geen slager vraagt naar het geloof en omdat halal slachten goedkoop is maakt het momenteel grote opgang in de Belgische handel. Al 22% van al het kalfsvlees hier wordt halal geslacht, en 11% van het rundvlees. De Raad voor het dierenwelzijn wil dat de regering slachten zonder verdoving in alle situaties verbiedt, omdat het gepaard gaat met dierenleed. Dat meldt Le Vif. Maar de handelslobby is machtig en het idee ligt al een tijdje bij de politici, zonder dat een beslissing is genomen.

Triest.

en waar gaat het dus weer om??!!... om de poen :r

heel gek dat de producenten van vlees de manier van slachten liever niet op de verpakking zetten.
het verbieden van slachten zonder verdoving zou een oplossing zijn maar dan gaan er denk ik heel wat mensen heel hart discriminatie gillen :evaw:

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:25

Ja zou echt heel kwaad worden als mijn kind dit ongevraagd zou krijgen!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:30

christel1857 schreef:
Snoevie schreef:

Rustig maar ;)

In de koran adviseert Mohammed op een bepaalde manier te slachten, en bepaald voedsel te weren. Is het dan verplicht? Ligt er aan hoe je het opvat.

ehh volgens mij kan jij beter rustig doen,ik vroeg me namelijk alleen af of het verplicht is. volgens iemand hier op het forum is hoofbedekking wel verplicht namelijk,dus ik vroeg me alleen maar af of dat ook zo is met halal vlees.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:25

als het niet halal is is het haram/onrein en dat mag niet.

dat dieren pijn moeten leiden voor een geloof snap ik dus echt niet, als een geloof voorschrijft elke week een kitten te kelen staat het hele land op stelten maar met een koe mag het zomaar _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:37

christel1857 schreef:
@ Mindim: Een punt om over na te denken is dat er door iedereen meteen ervan uit wordt gegaan dat de niet-moslims ALLEMAAL tegen halal zijn. Terwijl heus niet iedere niet-moslim tegen halal vlees is. Vergelijking van de cijfers 17% en 83% gaat dus niet helemaal op, want je kunt er niet van uit gaan dat alle 83% tegen halal is, je kunt zelfs niet zeggen dat de meerderheid tegen halal is, want dat kun je uit deze cijfers helemaal niet opmaken. Ik ken genoeg niet-moslims die niks tegen halal hebben, de meesten hebben er niks op tegen.

Aha, ik vind dat echter geen punt van nadenken, ik vind dat logisch ;) . Ik ga er niet standaard van uit dat iedere 'niet' moslim tegen halal is. Mijn ouders en man maakt het geen bal uit bijvoorbeeld. Volgens mij wordt er ook nergens gezegd dat iedere niet moslim tegen halal is. Neemt niet weg dat de menukeuze met een ieder overlegd had moeten worden en een ieder zijn mening kenbaar kon maken en dat is niet gedaan.
Hadden ze dat wel gedaan, was er nu geen gezeur geweest.
Vind jij niet dat ze het met elke ouder hadden moeten overleggen dan??

Je scheert een ieder als het je zo uit komt over 1 kam, spreek liever voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:47

fojoe schreef:
nee, dat kan je niet.
net zomin als je kan stellen dat de meerderheid er tégen is ;)

"stel dat ..." dan als je dat liever leest.
het is een aanname, een denkoefening, een hypothese.
mag dat dan ook al niet meer?
vrij land, dacht ik toch?

Ik verbied je nergens je mening neer te pennen, ik geef alleen aan dat het niet accuraat is en gestoeld op je eigen mening en dus eigenlijk niet interessant is. Ik stel ook nergens dat een meerderheid tegen is.
Ook 'stel dat' is niet erg interessant, want het veranderd niets aan de inhoud van je verhaal.

Ik zeg alleen dat alle ouders geinformeerd moeten worden en mogen aangeven of ze met een menukeuze akkoord gaan ja of nee, moslim of niet. Daar gaat het topic in beginsel toch over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:50

[quote="Snoevie
ehh volgens mij kan jij beter rustig doen,ik vroeg me namelijk alleen af of het verplicht is. volgens iemand hier op het forum is hoofbedekking wel verplicht namelijk,dus ik vroeg me alleen maar af of dat ook zo is met halal vlees.[/quote]

Ik vind het ook een hele normale en fatsoenlijke vraag hoor, misschien dat iemand anders daar wel een net antwoord op kan geven?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 04:21

Wat nu als er plots een wijziging in het menu zou zijn geweest op een ander gebied, bv minder zout, minder vet of scharrelvlees?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:02

@ Mindim:

Is dit nu een soort van tweekamp aan het worden? Is het nu mindim tegen de fojoe en christel1857 ofzo? Ik zeg nergens, maar dan ook NERGENS dat ik het normaal vind dat er geen overleg heeft plaatsgevonden. Ik ben het helemaal niet oneens met wat jij zegt. Dus doe aub niet zo moeilijk!
@ Snoevie: Succes met jezelf ;) Als je je aangevallen voelt op basis van mijn post dan is dat écht jouw probleem en niet de mijne.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:07

Mindim schreef:
[quote="Snoevie
ehh volgens mij kan jij beter rustig doen,ik vroeg me namelijk alleen af of het verplicht is. volgens iemand hier op het forum is hoofbedekking wel verplicht namelijk,dus ik vroeg me alleen maar af of dat ook zo is met halal vlees.

Ik vind het ook een hele normale en fatsoenlijke vraag hoor, misschien dat iemand anders daar wel een net antwoord op kan geven?[/quote]

Citaat:
Maakt dat wat uit snoevie? Je hebt praktiserende en niet praktiserende moslims. Iedereen geeft zijn eigen invulling van het geloof. Er zijn genoeg moslims die niet halal eten.

Is er iets mis met dit antwoord? Ik zie hier nergens een belediging geformuleerd staan, plus het is een heel duidelijk antwoord. Er staat namelijk niet letterlijk in de koran dat een moslim verplicht is om halal te eten, er staat in dat het beter is voor een mens om halal te eten. Of het dan verplicht te noemen is mag je aan je eigen interpretatie overlaten. Een duidelijker antwoord dan dit kan niemand geven, want het is maar net hoe je de heilige boeken leest. Zo goed dan? Of doe ik nu weer iets fout ? Je zegt het maar he;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 07:10

krackertje schreef:
Wat nu als er plots een wijziging in het menu zou zijn geweest op een ander gebied, bv minder zout, minder vet of scharrelvlees?

Dan zouden ze dat ook aan de ouders moeten doorgeven, en vragen wat ze daar van vinden. Maar nogmaals een kinderdagverblijf is geen school, en daarmee dus geen overheidsinstelling. Dus mag een kinderdagverblijf nog altijd haar eigen huisregels opstellen, en wanneer daar niet letterlijk iets instaat over kwesties zoals deze, dan is het kdv ook niet wettelijk aansprakelijk. Zo simpel werkt het in Nederland, voila.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:21

christel1857 schreef:
@ Snoevie: Succes met jezelf ;) Als je je aangevallen voelt op basis van mijn post dan is dat écht jouw probleem en niet de mijne.

jij ook veel succes gewenst. blijkbaar heb je alleen maar begrip voor 1 kant van het verhaal.

ook jij leek je aangevallen te voelen,ik vroeg slechts of het voor moslims verplicht is halal vlees te eten,waarop jij reageert met: maakt dat uit dan?

dat zeg ik toch niet?ik vroeg het alleen maar.

waarom wordt er meteen zo gereageerd als ik een vraag stel mbt moslims?
ik voel me niet aangevallen,alleen een beetje jammer dat je over moslims niets mag zeggen en vooral niets vragen,omdat er dan meteen reacties komen als : maakt dat uit dan?

tuurlijk maakt het me niet uit,het zal me een zorg zijn of zij halal eten of niet. het was dus alleen maar NIEUWSGIERIGHEID van mij,niet meer,niet minder.
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 05-06-10 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:27

Urielle schreef:
Ik zou er geen moeite mee hebben, ben blij dat mijn kind geen varkensvlees zou krijgen want daar ben ik zelf ook geen voorstander van, dat er grote nadruk is voor de hygiene en verder vind ik het doorsnijden van de halsslagader plus luchtpijp van een dier niet onvriendelijker dan een pin of stroomstoot door de hersenen, ze gaan wel out :)
Vegetarisch zou ik niet blij mee zijn, imo heeft een opgroeiend kind ook bouwstoffen uit vlees nodig en mijn kind at destijds elke dag warm op het KDV dus die zou anders zelden vlees eten.

Riv, ik sluit me hier volledig bij aan! voorlichting zou imo misschien wel beter geweest zijn, dan hadden ze een proteststroom van de ouders kunnen voorkomen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:29

en dan had iedere ouder voor zn eigen kind kunnen beslissen of ze wilden dat het halal vlees zou binnenkrijgen of niet.