Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:53

PattyOosten schreef:
Als de HRA er in een keer uitgaat ben ik bepaald niet blij, maar als ze dan in één moeite door de huurtoeslag afschaffen, en ons belastingtarief naar beneden bijstellen, en het huurwaardeforfait afschaffen, kan ik er nog wel mee leven.

@ Timilon. Hoe oud zijn jou kinderen?

ik heb 1 dochtertje van bijna 11 maanden. ik heb geen contact met de vader van m'n dochtertje en krijg dus ook geen allimentatie.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:54

Ach gut, nee, dan werk ik wel twee dagen per week voor haar uitkering :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:57

PattyOosten schreef:
Ach gut, nee, dan werk ik wel twee dagen per week voor haar uitkering :(:)

staat vast........... ik krijg vanaf nu af aan 300 euro per maand van jou......... want jij gaat werken zodat ik kan werken.......

super geregeld........ senks mijn bankrekening nummer krijg je per pB

Abiola

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:01

Jij kan toch bijstand krijgen van mijn belastinggeld? Deze mevrouw maakt meer kosten als ze gaat werken, maar houdt ook mer over. Als ze per saldo er niet op achteruit gaat, is er toch niets mis mee? Het is l.ullig als ze er netto op achteruit gaat. Maar daar heb ik nog geen bewjs voor gezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:05

ik wil niet in de bijstand :) per saldo is netto.......... en netto gaat een bijstandsmoeder in regel er 500 euro per maan der op achteruit................ en dat is een hoop geld om op te vangen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:11

Daar wil ik BEWIJS van zien. Ik geloof namelijk NIET dat je met een baan netto onder bijstandsniveau kan geraken, dan laat je ergens geld liggen, en dat is dan je eigen schuld. En zolang jij niet met die bewijzen komt, kunnen we eindeloos welles/nietussen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:14

geloof je dat niet............. mens, hemelchristus

nog nooit gehoord van de vrije val???

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:27

ik zal het nog 1x in jip en janneke taal vertellen:

bijstand is 1063,-(alleenstaand MET kind), je krijgt dan huursubsidie,kindertoeslag, kinderbijslag, zorgtoeslag, alleenstaande ouder korting(gaat naar sociale dienst!), kwijtschelding afval/rioolheffing, eventueel bijzondere bijstand.
als je gaat werken en je komt bijv. op 1200,-( is dus boven bijstandsniveau!) dan ben je je huursubsidie kwijt of word verminderd, je zorgtoeslag word verminderd....je hebt geen recht op bijzondere bijstand voor een kapotte koelkast.
je hebt geen recht op kwijtschelding afval/rioolheffing.

dus, hoeveel ga je er dan op vooruit???
enne, 650,- allimentatie?! wow, daar wil ik ook nog wel 3 kindjes voor bijfokken hoor.
alleen jammer dat als papa minder verdient dan mama, papa geen centjes hoeft bij te dragen.
en als papa, ik doe een gooi, 1300,- verdient, hoeft ie ook echt geen 650,- te betalen....

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:33

timilon schreef:

bijstand is 1063,-(alleenstaand MET kind), je krijgt dan huursubsidie,kindertoeslag, kinderbijslag, zorgtoeslag, alleenstaande ouder korting(gaat naar sociale dienst!), kwijtschelding afval/rioolheffing, eventueel bijzondere bijstand.
als je gaat werken en je komt bijv. op 1200,-( is dus boven bijstandsniveau!) dan ben je je huursubsidie kwijt of word verminderd, je zorgtoeslag word verminderd....je hebt geen recht op bijzondere bijstand voor een kapotte koelkast.

dus, hoeveel ga je er dan op vooruit???
enne, 650,- allimentatie?! wow, daar wil ik ook nog wel 3 kindjes voor bijfokken hoor.
alleen jammer dat als papa minder verdient dan mama, papa geen centjes hoeft bij te dragen.
en als papa, ik doe een gooi, 1300,- verdient, hoeft ie ook echt geen 650,- te betalen....

Jij wilt wel 3 kinders gaan bijfokken voor €650 allimentatie?
Wat een mentaliteit..

Je hebt gelijk hoor. Als alleenstaande met een kind, die niet werkt, heb je meer dan die die wel gaat werken.
So, zal ik dan ook even snel een kleine gaan fokken, stoppen met werken en verder teren op jouw belastingsgeld?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:38

dat was sarcastisch!
maar als je zoveel geld krijgt van je ex, nah, dat bovenop je uitkering dan heb je het niet verkeerd...echter, dit is wel offtopic en is niet van toepassing op het verhaal van TS.

ik zit ook nog in de bijstand, dus je kan het proberen om op mijn belastingscenten te teren, maar gaat je helaas niet lukken...

het moet voor mensen in een uitkering gewoon aantrekkelijker zijn om te gaan werekn dan om thuis te gaan zitten.
daarbij, kinderen hebben er niet om gevraagd om geboren te worden, laat staan in een 1 ouder gezin op te groeien.
zoals voor mij al eens aangegeven is, kinderen zijn de toekomst.
is het heel wenselijk om kinderen ruim 40 uur in de week op school en naschoolse opvang te laten verblijven, zodat moeders zich de blubber moet werken voor een hongerloontje en de kinderen er alsnog niets aan overhouden, bijv een dagje efteling?

overigens is dit ook niet echt van toepassing op de mevrouw waar TS haar verhaal over ging.
deze mevrouw wil WEL werken, maar kan met alleen 40 uur werken niet rondkomen ivm alle extra's die eraf gaan.
met de allimentatie lukt het haar dan net, en daarom heeft mevrouw ervoor gekozen om zoveel uren te werken dat ze tot bijstandsniveau komt.
heel logisch, imo.
de vader heeft hier natuurlijk een grote rol in, die moet ook zeker zijn verantwoordelijkheid tov zijn kinderen nemen.
maar dat kun je mevrouw niet kwalijk nemen.

edit: stukje bijgevoegd
Laatst bijgewerkt door timilon op 28-05-10 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:42

Even een stukje van de rekenkamer Amsterdam. Het hele rapport is te groot hoor. Dit is van gisteren stond op nu.nl:
nu.nl schreef:
AMSTERDAM - Amsterdammers met een minimuminkomen hebben te maken met een aanzienlijke armoedeval.
© ANP Als zij zelf meer geld gaan verdienen, leidt dat slechts tot een kleine stijging van hun besteedbaar inkomen. Oorzaak: allerlei landelijke en gemeentelijke inkomensondersteunende maatregelen voor minima, die wegvallen als zij meer gaan verdienen.

Dat is een van de conclusies van een rapport dat de Rekenkamer Amsterdam donderdag heeft gepubliceerd over het armoedebeleid van de gemeente Amsterdam.

Zij geeft het volgende voorbeeld: Als een gezin met kinderen zelf 30 procent meer gaat verdienen dan het bijstandsniveau, komt er bijna 4.200 euro meer geld binnen. Doordat het allerlei bijdragen van de overheid verliest, heeft het echter slechts 855 euro meer te besteden.

Met andere woorden. Ze gaan er maar een heel klein beetje op vooruit, maar ze gaan er dus niet op achteruit. Nu graag tegenbewijs, dus geen onderbuikgevoelens :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:47

timilon schreef:

Dan ga ik echt even de nummers erbij halen en dan heb ik 500 euro huur gerekend dat is vrij gemiddeld.
Uitkering: 1083
Zorgtoeslag: 61
Huurtoeslag: 255
Kindgebonden budget: 134
Kinderbijslag: 300 (900 per kwartaal)
Dat maakt 1833 per maand
Geen kosten voor kinderdagopvang alleen de gewoonlijke dingen

Ze gaat werken
Loon: 1200
Kinderopvangtoeslag: 1345
Dat maakt 3295 per maand
Uitgaande van 60 uur per kind per maand bij de buitenschoolseopvang a 6 euro per uur zal dat 1440 kosten
Hier levert ze dus maar 95 euro op in.
Na aftrek van de kosten houdt ze 1855 over meer als met een uitkering.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:48

75 euro per maand meer te besteden :j
Maar er moet wel representieve kleding gekocht worden voor op het werk. Later thuis, dus sneller/duurder eten, geen tijd meer om bij alle winkels de aanbiedingen af te struinen, vervoer naar het werk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:55

Minder thuis, minder stroom, water en gasverbruik, minder slijtage op meubels en speelgoed.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:58

@ zonnebloem: kun je ook alle aftrekposten erbij zetten...(dus alles wat je met een uitkering niet hoeft te betalen en met werken wel)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:12

Tja dat is het enige wat moeilijk uit te zoeken is maar in principe is dat alleen maar de gemeentelijke belastingen.
Verder heb je als werkende ouder recht op alleenstaande ouder korting en in de uitkering niet dus ik denk niet dat je enorm op achteruit gaat.
Als ik zo rond kijk denk ik dat je ongeveer 1000 euro aan alleenstaande ouderkorting krijgt per jaar.
Afval en rioolheffing is ongeveer 500 euro per jaar gemiddeld

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:27

hilden1971 schreef:
MamboBeach schreef:

Krijgt ze dat aan alimentatie? _O- Hoe weet je dat?
Hoe weet jij de huurtoeslag?

Maar daar gaat het om, dan moet ze fulltime werken met 4 kinderen, ik mis veel zaken in je verhaal hoor, opvang voor de kinderen bijvoorbeeld. Is niet gratis.
Kinderbijslag is niet zoveel hoor.

Het gestelde via de rechtbank formule voor alimentatie is voor iedereen inzichtelijk. huurtoeslag simpel te berekenen via de website van de blauwe brieven, idem met kindertoeslag, uitgaven voor kinderopvang volledig aftrekbaar dus ook de nota hiervan kan rechtstreeks naar de belastingdienst en die voldoet de rekening rechtstreeks aan de opvang. Het is dat een hoop mensen de weg niet weten omdat het je gewoon moeilijk wordt gemaakt. Verder zijn wij niet gescheiden werken allebei zij 40 ik 65 uur per week en daaarbij de kinderen 8 paarden en het opknappen van de boerderij ja het is druk een hoop geregel, dingen ook absoluut moeten laten maar goed waar een wil is is een weg. Neemt niet weg dat die weg zwaar kan zijn. wij hebben ook geen oppas maar onze kinderen zijn nu iets ouder dat zij zich wel even kunnen redden, nooit oppas gehad voor de kinderen dus altijd draaikonten om er voor ze te zijn. Dus meteen even het schoolbeleid aan passen kinderen om acht uur naar school en om vier naar huis, eten op school, kunnen de werkgevers de banen hierop afstemmen. niks geen buitenschoolse opvang maar meer communiceren. Succes verder

Je hebt er echt verstand van he! _O-

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:36

zonnebloem18 schreef:
timilon schreef:

Dan ga ik echt even de nummers erbij halen en dan heb ik 500 euro huur gerekend dat is vrij gemiddeld.
Uitkering: 1083
Dat maakt 1833 per maand
Geen kosten voor kinderdagopvang alleen de gewoonlijke dingen

Ze gaat werken
Loon: 1200
Kinderopvangtoeslag: 1345
Dat maakt 3295 per maand
Uitgaande van 60 uur per kind per maand bij de buitenschoolseopvang a 6 euro per uur zal dat 1440 kosten
Hier levert ze dus maar 95 euro op in.
Na aftrek van de kosten houdt ze 1855 over meer als met een uitkering.

Ik mis een auto in deze die je nodig hebt om te werken, daar ga je al. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:38

zonnebloem18 schreef:
Tja dat is het enige wat moeilijk uit te zoeken is maar in principe is dat alleen maar de gemeentelijke belastingen.
Verder heb je als werkende ouder recht op alleenstaande ouder korting en in de uitkering niet dus ik denk niet dat je enorm op achteruit gaat.
Als ik zo rond kijk denk ik dat je ongeveer 1000 euro aan alleenstaande ouderkorting krijgt per jaar.
Afval en rioolheffing is ongeveer 500 euro per jaar gemiddeld

Maar dan nog de vraag, is dat het allemaal waard om 4 kinderen zonder hun moeder te laten zitten, fulltime. Als ze dit nu part-time zou verdienen, dan zou ik zeggen a la!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:46

Ik ga niet met de auto naar mijn werk, die heb je dus niet perse nodig. Ik fiets, of ga met het ov.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:03

PattyOosten schreef:
Ik ga niet met de auto naar mijn werk, die heb je dus niet perse nodig. Ik fiets, of ga met het ov.

Voor deze vrouw is het dacht ik 38 km, dus lopen en fietsen gaat hem niet worden, OV ook niet want dan ben je aan bepaalde tijden gebonden en dat lukt vaak weer niet met oppas, en is het wachten, haasten noem maar op. OV is trouwens ook enorm duur!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:11

MamboBeach schreef:
PattyOosten schreef:

Voor deze vrouw is het dacht ik 38 km, dus lopen en fietsen gaat hem niet worden, OV ook niet want dan ben je aan bepaalde tijden gebonden en dat lukt vaak weer niet met oppas, en is het wachten, haasten noem maar op. OV is trouwens ook enorm duur!

Je bent altijd aan tijden gebonden, want je moet om een bepalde tijd beginnen. En of je nou op het perron staat, of je staat in de file, dat maakt niet zo heel veel uit. OV is goedkoper dan een eigen auto.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:52

ov goedkoper......... dikke neus :D :D

ik doe er vanaf hier 2 uur over a 45 euro het uur..........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:53

OV wordt toch vaak vergoed door het bedrijf? :)
Bedrijf waar ik ga werken zei iig dat als ik wilde, ik een gratis abonnement kon krijgen. Kom het ook in vrijwel elke vacature tegen dat reiskosten vergoed worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:03

moet je geen dga zijn :) en bedrijven vergoeden niet alles :) :)