Jacimatho schreef:Shadow, als jij in de menigte had gestaan, had je ook niet geweten hoe te reageren. Dat weet je pas als het je overkomt.
En hoe weet je precies dat ik niet in een dergelijke situatie ben geweest? Dat neem je voor het gemak maar aan, denk ik?
Citaat:
Vind het een beetje misplaatst om die mensen nu als een stel hysterische kippen af te schilderen die niet weten wat echt schrikken inhoudt.
Ik vind dat niet van die mensen, ik vind dat van onze maatschappij als geheel. Er wordt, niet alleen op het moment zelf maar JUIST ook vooraf en achteraf heel sterk gereageerd, zonder relativering. Niet alleen door de mensen die erbij waren maar door de maatschappij als geheel. Er is buitengewoon veel begrip voor angst en panische reacties, dat valt me vaker op: alle begrip voor fobieen en angsten en volkomen irrationeel gedrag op dat soort momenten.
Je kunt niet alle paniek uitsluiten en dat is ook niet mijn doel. Maar we zouden kunnen proberen het een stuk te verminderen, door onze houding wat te veranderen, en die moeite nemen we nu niet. We hebben alle begrip - kritische kanttekeningen worden als ongevoelig en 'je weet niet waar je het over hebt' afgedaan. (Ook al weet je helemaal niet of ik wel of niet weet waar ik het over heb, je weet niet wat ik heb meegemaakt.)
Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat jij boelkloedig ( bb) zou blijven staan als de hele bende aan de ren gaat. Instinct neemt over.
Dat kan je denken, maar het is een aanname want je kent me niet, hebt me niet meegemaakt in zo'n situatie.