Wie wel minister president?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Wie wel minister president?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:26

Aha, Gerd Leers boezemt tenminste ontzag in. De PvdA in Maastricht heeft een heel zware prijs moeten betalen voor de coup die ze in Maastricht gepleegd hebben.

Ik heb er wel een theorie over hoe het gaat lopen. Kan ik die ergens in een verzegelde envelop doen die dan in December opengemaakt wordt wanneer de formatie af is? ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:32

Ach het blijven Limburgers he :+

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:42

joostvangestel schreef:
Ik heb er wel een theorie over hoe het gaat lopen. Kan ik die ergens in een verzegelde envelop doen die dan in December opengemaakt wordt wanneer de formatie af is? ;)

Das goed, ga ik ook maar doen denk ik. Ik heb wel een paar scenario's, dus ik ga ze dan wel allemaal opschrijven :D Het geeft wel tijdverdrijf, die politie.

Leers deed er erg omslachtig over toen hij gevraagd werd of hij beschikbaar was als premier. Hij heeft een flinke fout gemaakt, maar daarvoor had hij de wind toch goed mee. Volgens mij is hij ook wel iemand die mensen (partijen) aan elkaar kan binden. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de PvdA de premier zal gaan leveren.

Ach we hebben nog 3 maanden en 4 dagen :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:46

Leers is CDA :)*

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:50

Ik ben een beetje in de war geloof ik :o :D

Ik heb niet helemaal geleugend: hij was in de jaren 70 wel van het PvdA. Ik heb net een groot onderzoek afgerond naar de politiek in de jaren zeventig ( besluitvorming rondom de sluiting van de Oosterschelde) , dus ik denk dat dat nog in mijn hoofd zat _O-

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:58

Overigens denk ik niet dat het Leers zal worden. Driekwart van de CDA-achterban heeft aangegeven (onderzoek Maurice de Hond ) de deur voor een coalitie met de PVV open te willen houden. Als ik het me goed herinner, heeft Leers zich nadrukkelijk uitgesproken tegen de PVV. Ik denk niet dat ze dat risico gaan nemen, met deze peilingen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:13

Balk heeft ook al aangegeven, in wat minder directe bewoordingen, niets in de PVV te zien. Nu hij de AOW verhoogde leeftijd er niet snel door kon jassen is dat ook onmogelijk.
Beiden stellen dat tegenovergestelde punt als prioriteit in de verkiezingen.

De verwachting is trouwens dat er heel wat CDA stemmers naar de PVV zullen gaan

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:16

Dat laatste had ik nog niet meegekregen, dat er van de CDA naar de PVV gaan. Op zich opmerkelijk, omdat ik het gevoel heb dat het CDA juist ook steeds meer naar rechts trekt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:17

Dat was de verwachting van de peilers woensdagavond

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:28

Even een misschien blonde vraag: moet een MP gekozen worden uit de partij met de meeste zetels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:30

Leers zou ik wel voor zijn, goede vent is dat.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:37

Zo eens even hier rondgekeken en wat leuk om al die verschillende meningen en visies te zien :)

Zelf gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar Rutte als MP. Niet dat het een supergeweldige optie is maar bij gebrek aan beter :P
PVV zou ik graag in het kabinet terug zien op enkele posten maar Wilders als MP zie ik niet zitten.. dan wordt Nederland helemaal één grote grap. Als Femke Halsema MP wordt dan vlucht ik het land uit, kan me helemaal niet vinden in haar persoon, voorkomen en manier van debatteren). Verder vindt ik Pechtold een redelijke politicus alleen maakt hij al jaren niet echt iets klaar met verkiezingen.
Al met al, tijd voor nieuw bloed tijdens de verkiezingen. Een partij die niet specifiek kiest voor links/rechts/rechtdoor maar kijkt naar de bevolking van Nederland.... want tussen de ruzies, kinderachtige bijeenkomsten en gescheld op elkaar door is de Big Picture toch wel aardig verdwenen in de hedendaagse politiek. In de oppositie veel geschreeuw en maar manieren vinden om het kabinet te laten vallen en in het kabinet vormt allang geen eenheid meer.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:43

Als Rutte niet supergeweldig is, is Neelie Kroes dan een optie?
Ze is al wat 'op leeftijd', maar het lijkt me wel een geschikte MP.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:43

Yucca schreef:
Even een misschien blonde vraag: moet een MP gekozen worden uit de partij met de meeste zetels?

Als die in de regering komt meestal wel ja

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:44

Yucca schreef:

Neelie wil niet, heeft ze al meerdere malen laten weten.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:45

sarabande schreef:
Yucca schreef:

Neelie wil niet, heeft ze al meerdere malen laten weten.

Zou voor mij wel een optie zijn, krachtige persoonlijkheid.. dat vindt ik bij Rutte soms ontbreken, maar wie weet 't kan nog komen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:47

Mmmm jammer, zou wel een vrouw willen zien als MP (maar dan niet Halsema....) en Neelie weet wel van wanten :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:01

De MP komt inderdaad uit de grootste regeringspartij. Dat is door de bank genomen of de grootste partij of de tweede partij.

Overigens, de ouderen onder ons weten dat het niet zoveel wil zeggen wie er lijsttrekker is . In 1982 was Dries van Agt lijsttrekker bij het CDA en werd Ruud Lubbers toch vrolijk MP. In dat geval zou, mits er niet al te grote verschuivingen plaatsvinden, de kandidaat bij PvdA, PVV of CDA liggen. Het lijkt me namelijk erg sterk dat nummers 1, 2 en 3 worden gepasseerd.

Overigens, zou een vrouw wel leuk zijn als MP, maar niet omwille van. In deze drie partijen zie ik eigenlijk niet direkt een vrouwelijke kandidaat, of wil iemand Maria van der Hoeven? ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:16

joostvangestel schreef:
Overigens, zou een vrouw wel leuk zijn als MP, maar niet omwille van. In deze drie partijen zie ik eigenlijk niet direkt een vrouwelijke kandidaat, of wil iemand Maria van der Hoeven? ;)

Wha ha ha dat is echt humor Joost (bestaat dat mens eigenlijk wel??)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:40

Lante schreef:
Als Wilders MP wordt, dan ga ik serieus overwegen om te emigreren...

The same here.
Wilders is te vergelijken met Hitler.

Hitler | Wilders
veel stemmen (de volksheld) in slechte tijden | veel stemmen in slechte tijden
Maakt Joden de zondebok van de maatschappij | Maakt Moslims de zondebok van de maatschappij
Discrimineert een volk/geloof | discrimineert een volk/geloof

Wilders ontneemt moslims geen rechten (voor zover ik weet) die wij wel hebben, maar het is fout om het volk tegen een bepaalde volksgroep op te zetten. Wilders discrimineert, en dat staat me niet aan. Hij heeft het namelijk altijd over bevolkingsgroepen terwijl een sterke minderheid daarvan zich crimineel of onjuist gedraagd. Als je niet wil discrimineren zal je het beestje bij de naam moeten noemen, anders gaan de goeden onder de kwaden lijden.

Van mij hoeft er niet zo'n MP te komen, zeker niet.
zeg het me als ik dingen heb gezegd die niet waar zijn.

Jammer dat ik nog niet mag stemmen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:46

Een andere interessante vraag is of de koningin het ooit zou toestaan dat Wilders MP wordt. Hypothetisch gesproken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:48

Lovely schreef:
Een andere interessante vraag is of de koningin het ooit zou toestaan dat Wilders MP wordt. Hypothetisch gesproken.

Ik denk maar zo dat ze allang opgestapt zou zijn als dit er niet aan zat te komen, lijkt me nog iets te veel voor op het bordje van Wullem

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:17

Nou dit heeft vandaag een geheel nieuwe dimensie gekregen :D
Job for Persident

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:20

tja...ben helemaal niet van de PVDA ,maar deze man heeft wel even een super geloofwaardige speech neergezet!
Onze amsterdamse Obama!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:22

Job is een hele goede burgemeester, daar heeft hij wel zijn dienst mee bewezen, ik denk dat hij een hele goede kandidaat is voor de landelijke politiek en zeker ook als MP.