Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:51

Booooo schreef:
Alsjeblieft geen burka!!!!!!

Ik werkte in een winkel en werd op me schouder getikt (klant had een vraag)
Ik daar om en er staat een burka voor me neus! Ik schrok me wezeloos, en dacht echt dat het een overval was :o

Maar goed, dat kan veranderen. De volgende keer denk je er misschien heel anders over. Misschien moet het om dat te veranderen alleen wat normaler worden in het straatbeeld...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:52

ik denk dat je daar zeker een punt hebt vjestagirl. als je ook ziet dat ze meeste 'anti-moslims' buiten de randstad wonen.. in plaatsen waar weinig tot geen moslims wonen, wonen de meeste 'antiislammensen'. dat is opvallend, ik denk dat het er zeker mee te maken heeft dat de islam voor hen een ver van hun bed show is. wat de boer niet kent, dat moet ie inderdaad niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:52

Ik zeg nee. Niet omdat ik iets heb tegen het geloof of die cultuur, maar omdat er misbruik word gemaakt van de burka en iemand gewoon herkenbaar moet zijn in het openbaar :) Ik vind dat er voor de veiligheid van de nederlanders (dus iedereen) een verbod moet komen op de burka en andere gezichtsbedekkende kledij (hiermee bedoel ik geen hoofddoekjes etc, daar heeft niemand last van) .

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:53

Vjestagirl schreef:
Bestaat er dan zoiets als té open en té gastvrij? Of komt het omdat Autochtone Nederlanders zich bedreigd voelen, onder het motto 'wat de boer niet kent dat moet hij niet'?

tuurlijk bestaat er iets als te open en te gastvrij. Nu denk ik niet dat nederland dat (nog) is maar ik snap zeker dat mensen de burka iets te ver vinden gaan, omdat het iets is dat ook uit andere overtuigingen niet geaccepteerd zou worden snap ik dat wel. De beslissing om de spijker broek te verbieden zou een zijn puur op geloof, imo is een verbod op de burka dat niet alleen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:54

lifaya schreef:
Ik zeg nee. Niet omdat ik iets heb tegen het geloof of die cultuur, maar omdat er misbruik word gemaakt van de burka en iemand gewoon herkenbaar moet zijn in het openbaar :) Ik vind dat er voor de veiligheid van de nederlanders (dus iedereen) een verbod moet komen op de burka en andere gezichtsbedekkende kledij (hiermee bedoel ik geen hoofddoekjes etc, daar heeft niemand last van) .

Maar dan doel je dus ook op gigantische zonnebrillen? Of dikke sjaals tot over je neus en een muts tot op je ogen als het -10 is? Want dat is ook gezichtsbedekkend.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:54

TE is nooit goed Vjestagirl.

Ik voel me absoluut niet bedreigd hoor en ik sta echt open voor ieder mens, blank, zwart, geel, rood of wat voor kleur dan ook. Ik werk ook samen met allochtone nederlanders en het zijn toppers. Dus scheer mij niet over dezelfde kam als mensen die wel angst hebben(want die zijn er ook, dat weet ik).

Ik denk wel dat wij hier in NL soms TE gastvrij zijn ja. We laten heel vaak maar vanalles gebeuren en dan is het achteraf bedenken hoe het op te lossen.
Neem nou dat kleine groepje allochtone mensen die het voor de rest verpesten, die mag je wat mij betreft zonder pardon het land uitgooien terug naar eigen land. Daar houden ze zich wel koest omdat daar dat soort zaken niet getolereerd word.

Vjestagirl

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:55

Het nadeel aan dat groepje allochtone mensen is, dat ze hier geboren zijn en dus net zo Nederlander zijn als jij en ik.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:56

Vjestagirl schreef:
lifaya schreef:

Maar dan doel je dus ook op gigantische zonnebrillen? Of dikke sjaals tot over je neus en een muts tot op je ogen als het -10 is? Want dat is ook gezichtsbedekkend.

Dat is totaal iets anders :) een burka word overal gedragen. Ook in de zomer, binnen of buiten. Dus die zijn nooit herkenbaar. Een sjaal en een muts kun je hier dus niet mee vergelijken gezien dit met het seizoen te maken heeft. Daarbij doen mensen hun sjaal en muts wel af als ze ergens binnen zijn :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:59

lifaya schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat is totaal iets anders :) een burka word overal gedragen. Ook in de zomer, binnen of buiten. Dus die zijn nooit herkenbaar. Een sjaal en een muts kun je hier dus niet mee vergelijken gezien dit met het seizoen te maken heeft. Daarbij doen mensen hun sjaal en muts wel af als ze ergens binnen zijn :)

Nee dat is hetzelfde. Gezichtsbedekkend is gezichtsbedekkend. Zeker als je het hebt over 'in het openbaar' wat dus ook op straat is. Of het dan met het seizoen te maken heeft of niet, je kunt niet alleen de burka verbieden en de rest niet, dan ben je nogsteeds bezig dingen te bannen die 'eng' zijn omdat ze 'niet in de cultuur horen'. Het enige verschil zit namelijk in je hoofd, omdat je aan het ene gewent bent en aan het andere niet.

Daarbij zijn er zat mensen die ook in huis of bank of school hun sjaal dragen, of hun (giga) zonnebril ophouden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:03

onee ik zeg dit niet omdat het eng is hoor :) ik vind de cultuur prima, ken genoeg islamitische mensen, maakt me allemaal niet uit, maar een burka waarbij je echt niets meer ziet vind ik dan een stuk gevaarlijker wat betreft overvallen, die dacht ik ook een tijdje terug waren gepleegd in parijs (correct me if i´m wrong)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:03

Vjestagirl schreef:
Het nadeel aan dat groepje allochtone mensen is, dat ze hier geboren zijn en dus net zo Nederlander zijn als jij en ik.

Daar heb je dan weer gelijk in ja. Maar het jammere is dat die mensen het zo kunnen verpesten voor de anderen.
En men kijkt dan echt niet naar waar iemand geboren is maar naar wat voor kleurtje iemand heeft. En dus is gelijk iedereen met die kleur slecht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:06

luffie schreef:
Vjestagirl schreef:

Daar heb je dan weer gelijk in ja. Maar het jammere is dat die mensen het zo kunnen verpesten voor de anderen.
En men kijkt dan echt niet naar waar iemand geboren is maar naar wat voor kleurtje iemand heeft. En dus is gelijk iedereen met die kleur slecht.

Indeed.

Je kunt beter kijken naar waarom ze dat gedrag vertonen. Gebrek aan scholing? Slechte scholing? Verveling? Laat ze zelf komen met oplossingen, betrek ze in het proces...

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:06

Vjestagirl schreef:
Nee dat is hetzelfde. Gezichtsbedekkend is gezichtsbedekkend. Zeker als je het hebt over 'in het openbaar' wat dus ook op straat is. Of het dan met het seizoen te maken heeft of niet, je kunt niet alleen de burka verbieden en de rest niet, dan ben je nogsteeds bezig dingen te bannen die 'eng' zijn omdat ze 'niet in de cultuur horen'. Het enige verschil zit namelijk in je hoofd, omdat je aan het ene gewent bent en aan het andere niet.

Daarbij zijn er zat mensen die ook in huis of bank of school hun sjaal dragen, of hun (giga) zonnebril ophouden.

Nogmaals: Het heeft in mijn ogen niets met "eng" te maken, maar met aanpassen in deze samenleving. Dus de burka kan wel verboden worden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:07

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

helemaal mee eens :j

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:09

Vjestagirl schreef:
Indeed.

Je kunt beter kijken naar waarom ze dat gedrag vertonen. Gebrek aan scholing? Slechte scholing? Verveling? Laat ze zelf komen met oplossingen, betrek ze in het proces...

Ben ik deels met je eens........We kunnen nl met ze praten tot we een ons wegen, maar als ze niet mee willen werken dan gewoon keihard afstraffen en niet een slap taakstrafje.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:10

Ik vind dat je je als medelander(zoals dat hier thuis word genoemd) je gewoon aan onze samenleving moet passen. Net zoals wij dat bij hun zouden moeten doen. Dus dat ze ergens in geloven --> Prima! Maar met die hoofddoekjes en burka's gaat me te ver..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:10

luffie schreef:
Vjestagirl schreef:

Nogmaals: Het heeft in mijn ogen niets met "eng" te maken, maar met aanpassen in deze samenleving. Dus de burka kan wel verboden worden.

Maar wat is aanpassen aan de samenleving? Mooi Amsterdams/Rotterdams/Utrechts/Gronings accentje? Alleen nog maar boerenkool op tafel? Nederlands spreken? Een spijkerbroek? Of een rokje zo kort dat je string er onderuit komt? Iedere ochtend koffie beppen met de buurvrouw? Of toch maar dat leuke Marokaanse restaurantje op de hoek? Wat is aanpassen? Er zijn zo veel verschillen in onze cultuur, we zijn al zo'n mengelmoes, wie beslist er wat 'genoeg' is?

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:20

Da's een goeie, wie beslist er wat "genoeg" is????
Ik denk dat niemand dat kan beslissen. Waar het de meeste mensen hier in NL om gaat is dat ze veilig willen zijn en sommigen vinden zo'n burka bedreigend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:21

luffie schreef:
Ik denk dat niemand dat kan beslissen. Waar het de meeste mensen hier in NL om gaat is dat ze veilig willen zijn en sommigen vinden zo'n burka bedreigend.

Maar dat is wat je voelt en niet wat is. *zie mijn onderschrift*.

Hoewel het voor je gevoel misschien bedreigend is, hoeft dat is praktijk zeker niet zo te zijn.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:27

Vjestagirl schreef:
luffie schreef:

Hoewel het voor je gevoel misschien bedreigend is, hoeft dat is praktijk zeker niet zo te zijn.

Dat klopt ook niet altijd, want er zijn terroristen geweest die zich verkleedden in een burka en een overval of zelfmoordaanslag hebben gedaan. Dus die angst kan soms wel terecht zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:31

luffie schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat klopt ook niet altijd, want er zijn terroristen geweest die zich verkleedden in een burka en een overval of zelfmoordaanslag hebben gedaan. Dus die angst kan soms wel terecht zijn.

Er zijn ook terroristen geweest die gewoon een broek en een shirt aan hadden. Er zijn ook overvallers geweest die 2 sec voor ze naar binnen gingen een bivakmuts over hun hoofd trokken. Daar zag je het verder ook niet aan. Je kunt niet bang zijn voor de hele wereld, en om bang te zijn voor burka's omdat 2 gekken ze hebben gedragen is zoiets als bang zijn voor broeken omdat Charles Manson broeken droeg.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:35

Nou, sorry Vjestagirl, maar die vergelijkingen van jou daar kan ik niet zoveel mee.
Even een heel andere vergelijking: Ik vind dat mensen vanaf hun zestiende moeten mogen autorijden, want er zijn mensen die dan al heel goed kunnen autorijden.....Slaat toch ook nergens op??

Maar ja, dit blijkt een zinloze discussie....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:36

Vjestagirl schreef:
luffie schreef:

Er zijn ook terroristen geweest die gewoon een broek en een shirt aan hadden. Er zijn ook overvallers geweest die 2 sec voor ze naar binnen gingen een bivakmuts over hun hoofd trokken. Daar zag je het verder ook niet aan. Je kunt niet bang zijn voor de hele wereld, en om bang te zijn voor burka's omdat 2 gekken ze hebben gedragen is zoiets als bang zijn voor broeken omdat Charles Manson broeken droeg.

Knappe broek als je je identiteit mee kunt verbergen :Y) . Imo is het gewoon niet veilig om mensen gemaskerd in winkels ed te laten, bovendien kan iedere gezochte crimineel dus gemaskerd over straat wanneer dit als normaal word gezien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:41

liedje89 schreef:
Vjestagirl schreef:

Knappe broek als je je identiteit mee kunt verbergen :Y) .

Maar lang niet alle terroristen verbergen hun identiteit, en niet iedereen die zijn identiteit verbergt is een terrorist. Dat probeer ik nou net te zeggen. Iedereen die je ziet op straat kan een terrorist, moordenaar, verkrachter of overvaller zijn. Daarvoor hoef je je identiteit niet te verbergen.

liedje89 schreef:
Imo is het gewoon niet veilig om mensen gemaskerd in winkels ed te laten, bovendien kan iedere gezochte crimineel dus gemaskerd over straat wanneer dit als normaal word gezien.

Ja dat kan. Nu doen ze een giga zonnebril en een pet op en een pallastina sjaal om en zijn ze ook niet te herkennen.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:43

Maar als je dus lekker gemaskerd door het leven mag gaan zullen dr ook een hoop minder dingen op worden gelost