Ben je voor of tegen het homohuwelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen homohuwelijk?

voor
757 (95%)
tegen
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 793

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:31

Lusitana schreef:
Maar als men gaat praten over blije homos op straat en leernichten etc, heeft dat echt niks met huwelijken te maken.

Je sais, maar een beetje flauwe humor tussendoor moet kunnen ;) Ik zelf als homo kan dat best waarderen en dit hele topic is al wat meer over alles wat over HLBT's gaat gegleden ;)

Het is hier in Portugal op het moment een heet hangijzer, meer dan 90% is katholiek, en het verdeelt de kerk erg. Er zijn behoorlijk wat voorstanders, ook binnen de kerk, en de kerk kan eigenlijk niet eens goed hard maken waarom het niet zou kunnen, heel interessant.

Toch is er door een heel groot deel van het parlement, een grote meerderheid geloof ik toch[?] voor het homohuwelijk gestemd. Nu de conservatieve president nog, maar die kan z'n veto uitspreken, welke weer ongedaan gestemd kan worden door het parlement ofzo toch? Er is dus een enorm grote kans dat het homohuwelijk er wel komt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:50

Tussendoor moet idd gewoon kunnen maar het moet niet het onderwerp worden ;)

Ik had het even over de verdeeldheid binnen de kerk, niet over de regering. Het is met name een discussie op kerkelijk gebied, op regeringsgebied zijn ze er wel uit. De president beseft wel dat de paus passeren voor ophef zorgt :D
De kans dat het homohuwelijk er komt is idd heel groot, als gezegd kan de kerk het eigenlijk niet eens hard maken waarom het niet zou kunnen.

Ingmar_

Re: Ben je voor of tegen het homohuwelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:57

De kerk heeft toch niets om op te staan? De kerk heeft geen directe inspraak in het dagelijks bestuur van het land, dus die wet zal er denk ik wel door komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:27

Lusitana, in de beginpost wordt gevraagd naar de mening over homosexualiteit en daarna pas naar de mening over het homohuwelijk.
Waarom gaat het nu ineens over Portugal? Het lijkt mij zo klaar als een klontje dat die katholieken het er niet bij zullen laten zitten, maar dat is zeker niet het onderwerp van deze discussie. Als je het daarover wilt hebben, kun je beter een nieuw topic openene over de katholieke kerk en homosexualiteit :)*.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:31

voor: Ik vind dat iedereen moet zijn wie hij/zij wil zijn en in staat moet zijn dat te uiten. Als het nu over geaardheid gaat of geloof dat maakt mij allemaal niet zo veel uit.
Ik vind het zelf wel vervelend als je er mee te koop loopt! (andere mensen er mee lastigvalt)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:34

Waarom vind je het vervelend wanneer mensen er mee te koop lopen? Ik vind het zelf ook niet leuk dat hetero's er vaak zo mee te koop lopen. Ik vind het ook niet leuk wanneer hetero's op straat lopen te kleffen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:14

@Lovely:Het gaat niet over Portugal, maar dat is mijn referentiepunt omdat ik nu eenmaal hier woon. En de titel van het topic is: ben je voor of tegen het homohuwelijk dus ik nam aan dat dát het discussie punt was.

Ik zie over het algemeen zwakke bezwaren. Ik denk ook dat men snel een mening uit zonder echt na te denken. Er zijn er die gewoon hun ouders napapagaaien en niet zelf onderzoeken van hoe of wat om een echt onderbouwde mening te vormen. Dat vind ik wel jammer.

En om dan ook maar breder mee te kletsen:
Ik vind het ook niet prettig als heteros lopen te kleffen. Er zijn grenzen aan wat acceptabel is in het openbaar en dat is het verschil tussen affectie tonen en wat sexueler gericht is.

En dan gooi ik dit ook maar in de groep:
Wat ik een heel apart fenomeen vindt is dat veel heteromannen lesbische meiden best interessant vinden om het braaf te zeggen, maar walgen van mannensex.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:20

Lusitana schreef:
En dan gooi ik dit ook maar in de groep:
Wat ik een heel apart fenomeen vindt is dat veel heteromannen lesbische meiden best interessant vinden om het braaf te zeggen, maar walgen van mannensex.

Dat komt omdat ze hopen dat ze dat ooit eens in hun eigen bed kunnen krijgen, twee zoenende vrouwen. Zodra ze zeggen dat ze twee zoenende mannen geil vinden, of in ieder geval interessant vinden om te zien, worden ze direct aangezien voor homo en NO WAY dat ze dat zijn ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:47

En zijn vrouwen ook zo? Het lijkt mij dat die over het algemeen minder gecompliceerd/hypocriet zijn, maar ik kan het mis hebben.
Mannen lijken ook zo bang dat een homo ze meteen wil versieren ofzo. Ik heb nu meerdere keren meegemaakt dat ze het moeilijk vinden om mee te gaan als mijn homo vriend erbij is, want stel die wil wat van ze, alsof die zomaar elke man en bovendien een hetero man versieren wil... (hij woont al decennia samen en hoeft overigens niet zo nodig te trouwen).
Zelf ben ik best wel aangesproken door lesbische vrouwen en ik vind dat helemaal geen probleem, voel me alleen maar gevleid. Maar dat kan ook wel iets persoonlijks zijn.
Maar in elk geval is de kans dat je als hetero zomaar "in het wild" door een willekeurige homo wordt lastiggevallen denk ik vrijwel nihil en toch kan ik dat haast niet in hun hoofd krijgen.
Wat ik ook merk als ik met die vriend ben, is dat men aanneemt dat we een stel zijn.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:52

Toch weet ik wel dat hetero mannen het best leuk/bijzonder vinden zodra ze er achter komen dat een homo ze leuk vindt. Ik heb het ook wel eens tegen een hetero gezegd en hij was best gevleid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:18

Oh toch, alleen willen ze dan niet dat de buitenwereld dat weet ofzo...

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:20

Inderdaad. Ze zijn bang om af te gaan en dus mag de buitenwereld dat niet weten.

Alhoewel, ik heb ook wel eens een jongen horen vertellen dat een homo 'm leuk vond. Hij vertelde het overal waar hij kwam. Ergens wordt het dan wel leuk gevonden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:48

Dat is dan een zelfverzekerd persoon geweest, denk ik. Leuk om te horen. Het gaat te vaak om wat ánderen van ze denken. Alleen de meest zelfverzekerden zijn daar niet mee bezig. Dat is trouwens niet exclusief voor homos natuurlijk. Ik zie zoveel mensen die ten onder gaan aan willen voldoen aan een plaatje om maar geaccepteerd te worden en maar bezig zijn met wat anderen van ze denken. In zekere zin is het natuurlijk wel normaal dat men rekening houd met de rest van de wereld, maar het moet natuurlijk niet zo zij dat het je belemmerd om jezelf te zijn.
Ik denk dat het met name in de tienertijd belangrijk is wat anderen vinden en dan zie je ook de extremen ontstaan van scheit aan alles of enorm in hun schulp kruipen?
Ik denk dat hoe de ouders in die leeftijd er mee omgaan ook belangrijk is.
Het is jammer dat er nog steeds ouders zijn die het niet kunnen acepteren dat hun kind homosexueel is. Ze beseffen denk ik niet dat ze zo hun kind totaal verknallen en je wilt toch het beste voor je kind? (Ik ben geen moeder dus het is voor mij gissen).

Ik vraag me dus af he, hoe het is met die hier in dit topic zich negatief uiten over homos, hoe dat zal zijn als die kinderen krijgen die homosexueel zijn? Draaien ze dan bij? Wat zouden ze zeggen als hun eigen kinderen willen trouwen met iemand van eigen sexe? Is er hier een tegenstander van het homohuwelijk die daar wat van wil zeggen?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:50

Lusitana schreef:
Ik vraag me dus af he, hoe het is met die hier in dit topic zich negatief uiten over homos, hoe dat zal zijn als die kinderen krijgen die homosexueel zijn? Draaien ze dan bij? Wat zouden ze zeggen als hun eigen kinderen willen trouwen met iemand van eigen sexe? Is er hier een tegenstander van het homohuwelijk die daar wat van wil zeggen?

Daar is al over gediscussieerd in dit topic. :j

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:06

Ze zullen wel moeten bijdraaien, anders heb je de kans dat je kinderen zich tegen je keren. Dat hebben mijn ouders dus een beetje. Jammer voor hen, niet voor mij. Ze weten wie ze missen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:12

Ik ga er vanuit dat mijn zoon homo is. Waarom weet ik niet, maar dat gevoel heb ik gewoon. Hij kan ook nog bi zijn. Is hij het prima. Is hij het niet ook prima. Is mijn dochter een lesbi of bi ook goed.
Zelf heb ik eindelijk een half jaar geleden toe durven geven dat ik bi ben. Dus dat vond ik best wel knap van mezelf. Als we het er thuis over hebben dan geef ik dat nu ook gewoon toe.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:13

Wat ik me dan afvraag is hoe jullie tegenover een polygaam huwelijk staan. (1 man meerdere vrouwen, of andersom)
Volgens mijn studieboeken (biologie) is dat namelijk wel oorspronkelijk het voortplantings systeem van de vroege mens. Je ziet het ook nog vaak bij oude (indianen) stammen in Zuid Amerika en Afrika.
Dat zou dan (technisch gezien) natuurlijker zijn dan een homohuwelijk, toch?

Persoonlijk ben ik niet tegen een homohuwelijk, maar het maakt me eigenlijk sowieso niet zoveel uit wie met wie trouwt. dat moet iedereen toch zelf weten.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:15

Polygamie.. Af en toe wel leuk misschien, maar het is niet nodig ofzo ;)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:15

En hebben alle mannen of vrouwen die met één man of vrouw het wel zo fijn met de rest? Bij een huwelijk tussen twee mensen is het duidelijk, die houden van elkaar *om daar even van uit te gaan*. Houden al die mensen samen ook van elkaar als in een huwelijk tussen twee mensen?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:19

Polygamie........ ik moet er niet aan denken. Maar zoals je soms hoort over een trio dat samenwoont en alles doet samen.......... waarom niet. Als zij er gelukkig mee zijn............... lekker laten gaan.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:23

Maaarr.. laten we ons niet op polygamie gaan richten ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:32

Ik ben zelf totaal tegen huwelijk in het algemeen. Ik denk dat als je voor elkaar kiest je wel bij elkaar blijft zonder dat papiertje en sterker nog, ik zie zo vaak dat mensen na hun huwelijk niet meer zo hun best doen voor elkaar, en een beetje afglijden naar routine en dan komt het overspel om de hoek kijken etc.
Ik denk dat je een relatie gewoon levendig moet houden door nooit te stoppen met het bespreken van gevoelens en je best doen om de ander te plezieren. En als een gevoelens uitspreekt om er nog een ander bij te halen, om dat dan niet persee af te wijzen, maar te onderzoeken waarom dat dan zo is.
Polygamie ontstond trouwens soms in situaties waarbij mannen op oorlog zijn weggevaagd bv en er behoefte is aan het onderhouden van de vrouw van broer/neef etc.
In ander situaties is een man bv toevallig rete-aantrekkelijk ;) en laten zijn eerdere partner(s) hem gewoon niet los en accepteren ze liever dat er nog een bij komt dan dat zij hem verliezen.
Er zijn meerdere redenen waardoor zoiets ontstaat en elk brengt zo zijn eigen dynamiek mee.

@Saskiaatje, weet je zo ongeveer uit je hooft waar dit was? (Die tegenstanders en hun eigen kinderen)In het begin, midden ofmeer recent? Dat scheelt bij het zoeken.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:37

Of gewoon het hele topic lezen, da's makkelijker. Het kost wel veel tijd, maar dan weet je wel waar het allemaal over is gegaan. Ik zou zelf niet meer weten waar het zou staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:53

Ingmar_ schreef:
En hebben alle mannen of vrouwen die met één man of vrouw het wel zo fijn met de rest? Bij een huwelijk tussen twee mensen is het duidelijk, die houden van elkaar *om daar even van uit te gaan*. Houden al die mensen samen ook van elkaar als in een huwelijk tussen twee mensen?

Vaak houden ze van 1, de hoofdpersoon van het gebeuren, en accepteren ze de ander(en). Ze hoeven niet van de anderen te houden of ook met de anderen sex te hebben.
Ik denk dat door de zekere rivaliteit het sexleven opzich best spannend zal zijn. Ik stel me zo voor dat iedereen de favoriet wil zijn.

Het begint denk ik bijna nooit accuut als iets waarvan meerdere mensen van elkaar houden, maar als een geval waarbij iemand ook van een ander houdt en de eerste niet los wil laten omdat hij/zij daar ook van houdt.

Ik weet bv van iemand die met een man is die getrouwd is met haar vriendin, beide vrouwen hebben kinderen van hem, ze wonen in dezelfde straat en ze gaan allemaal met elkaar om, het is dus geen geheime relatie ofzo. En dat is al twintig jaar zo. Ze waren en zijn vriendinnen en daarbij delen ze gewoon een man. En waarom niet? (Detail, de man is een noord amerikaanse indiaan, en in die culturen is het van oudsher niet raar. Nog een leuk detail, homosexualiet was ook niet raar, maar tegenwoordig wel bij bv de Cherokee waar veel blank bij zit...en een van de "civilized" stammen is. Die civilisatie is dus niet zo positief op dat gebied).

Kun je je niet indenken dat je vriend (als je die hebt) ineens wat dieps voelt voor een ander, maar zoveel van je houdt dat hij je echt niet aande kant wil zetten voor die ander, maar dat hij voelt dat die ander hem echt nodig heeft en dat hij die ook wil geven?
Is het dan niet ergens egoïstisch om te zeggen: nou nee dat kan niet want ik ben al bij je?
Ik vind delen minder pijnlijk dan aan de kant gezet worden voor een ander.
Als er kinderen zijn is het denk ik ook minder traumatisch om er een persoon bij te krijgen dan dat er een ouder wordt weggenomen.
Kinderen uit communes bv hebben tenminste geen problemen in het latere leven in relaties en kinderen van gescheiden ouders schijnen dat vaak wel te hebben.

In dat licht kunnen we geloof ik ook wel zeggen dat kinderen van homostellen (mannen of vrouwen) om het daar maar wer op terug te laten komen, verder geen problemen hebben met relaties.
Ik denk dat voor kidneren het gewoon belangrijk is dat ze liefde voelen en hoe dat verder ingevuld is, is niet zo belangrijk?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-01-10 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:54

Hoppa, toch weer een tegenstander erbij in de poll.
Zou fijn zijn als die het ook even willen uitleggen in het topic.