13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:08

Ik zou het helemaal niet gek vinden als dat kind deels door haar vader gepusht word! ;)

Ik kan me totaal niet voorstellen dat zij over alles nagedacht heeft, ik vind de risico's belachelijk groot.
Daarom vind het ook schandalig dat haar ouders haar niet tegen houden...

Alet74

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:15

Tuurlijk ken ik kinderen van 13 die verstandiger zijn dan sommige van 18 KiwiKo, maar als ik kijk naar de kinderen van 13 die ik zo ben tegengekomen in mijn leven acht ik niet in staat om weloverwogen en geheel zelfstandig te beslissen dat ze een rondje over de aarde kunnen zeilen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:17

Ik lees eigenlijk nergens iets over een wedstrijd. Met de tocht wil ze het wereldrecord voor de jongste solozeiler verbreken. Dus ik neem dan aan dat ze niet in een soort van "cordon" zeilt maar echt in haar uppie.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:18

Het is toch te gek voor woorden om een 13 jarige de wereld rond te laten reizen of ben ik nou gek?

En ze kan toch best een paar jaar wachten? Dan kan ze dezelfde reis maken, alleen dan met een HAVO diploma op zak.
Of moet ze nu perse om een nieuw record te vestigen?

Krijg sterk de indruk dat het daar omgaat!

Shadow0

MamboBeach schreef:
Erg!? Ik quote het zelfs nog...

Het heeft niet zoveel zin om hetzelfde te herhalen. Ik had het de eerste keer namelijk ook al gelezen, en er toen ook geen antwoord in zien staan. (Zie de vragen die ik erbij stelde. Je stelt wel allerlei dingen maar ik ben zo benieuwd of je kunt uitleggen waarom je dat zo ziet.) Door het nog eens te quoten wordt het niet ineens wel informatief.

MamboBeach

KiWiKo schreef:
nou precies mambobeach.......... je kan het ene kind niet met het andere kind vergelijken :)

KiWiKo

ze zijn er wel alet........... ze zijn er wel..........

en ze staat niet alleen in dit avontuur............ dat is de grootste misvatting dat mensen denken dat ze er alleen voor staat 2 jaar lang........... maar dat is helemaal niet aan de orde :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:20

Yinnar schreef:
Ik lees eigenlijk nergens iets over een wedstrijd. Met de tocht wil ze het wereldrecord voor de jongste solozeiler verbreken. Dus ik neem dan aan dat ze niet in een soort van "cordon" zeilt maar echt in haar uppie.

Ze zeilt ook echt in haar uppie, vandaar dat ik twijfel of sommigen weten waar het over gaat...

KiWiKo

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:21

straks weet ik meer :) en dan zal ik dat zeker posten :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:21

Het is toch te gek voor woorden om een 13 jarige de wereld rond te laten reizen of ben ik nou gek?
En ze kan toch best een paar jaar wachten? Dan kan ze dezelfde reis maken, alleen dan met een HAVO diploma op zak.
Of moet ze nu perse om een nieuw record te vestigen?
Krijg sterk de indruk dat het daar omgaat! :=

Laat die ouders maar uit de ouderlijk macht gezet worden, en dat vind ik niet alleen als 15 jarige puber maar ons hele gezin hier.
Het is toch te zot voor woorden? Een 13 jarige, die is net basischool af, heeft net de cito toets gedaan!

Als ze nou 17 of 18 was, dat is toch wel iets heel anders, dan heb je EN een diploma EN ben je al door je pubertijd heen, en ja het is goed voor jezelf om alleen te kunnen nadenken en dan leer je jezelf goed kennen, maar moet dat 2 jaar lang rond de wereld?

Ik hoop voor haar eigen best wil dat het niet doorgaat.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 25-08-09 21:26, in het totaal 3 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:22

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:
Erg!? Ik quote het zelfs nog...

Het heeft niet zoveel zin om hetzelfde te herhalen. Ik had het de eerste keer namelijk ook al gelezen, en er toen ook geen antwoord in zien staan. (Zie de vragen die ik erbij stelde. Je stelt wel allerlei dingen maar ik ben zo benieuwd of je kunt uitleggen waarom je dat zo ziet.) Door het nog eens te quoten wordt het niet ineens wel informatief.

Stel dan duidelijk je vraag aan mij?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:23

KiWiKo schreef:
straks weet ik meer :) en dan zal ik dat zeker posten :)

Je maakt me heel nieuwsgierig! :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:27

KiWiKo schreef:
dan is er het ingebouwde veiligheidsysteem inclusief GPS signalen om haar preciese locatie te vinden en dan zijn die boten sneller bij haar dan de haaien :)

Hallo? Vergeet dat maar midden in een oceaan. Als je geluk hebt pikt een of andere vrachtvaarder het op en is die twee weken later daar.
Je bent daar zelfredzaam of niet.. en als je niet bereid bent om eventueel dood te gaan op zee moet je er niet aan beginnen. En dat kan iemand van 13 niet overwegen.

Ik vind dat er nogal licht over de fysieke inspanning, de eenzaamheid en het probleemoplossen gegaan wordt. Zo lang er niks mis gaat redt ze het ongetwijfeld. Als er wat mis gaat heeft ze op alle vlakken minder kans als een goed getrainde volwassene (fysiek/geestelijk volwassen, kan nog op 17 zijn bv.). Ik vind eigenlijk niet dat je iemand met dat idee in het achterhoofd kan laten vertrekken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:28

Oh wow dit topic is snel gegaan.

Volgens mij ken ik dit meisje uit Wijk. Ik kom uit hetzelfde dorp en haar naam zegt mij heel veel.
Ik vind het erg leuk dat dit meisje zo de werled rond wilt gaan met haar zeilboot, ergens moedig ik haar aan. Maar aan de andere kant, het gevoel dat meer overstemd, vind ik dat zij hier nog veel te jong voor is. Zo'n meisje hoort imo eerst haar school af te maken, ze is 13!! :oo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:29

MamboBeach schreef:

Goed :j Wat vind jij een aanvaardbaar risico om toe te staan? Wanneer mag een ouder beslissen het risico op ongevallen of problemen wel te nemen, en wanneer kan dat niet meer? Hangt dat er alleen van af hoe dichtbij de ouders zijn? Of zijn er meer dingen die meespelen? En wat vind je van de geschiedenis van dit meisje - is het bv wel verantwoord om een kind alleen naar Engeland te laten zeilen? En als je dat niet vindt, mag ze dan wel alleen in een zeilbootje op een middag op de plas? Waar liggen volgens jou de grenzen tussen wat wel kan en wat niet meer kan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:30

nee hoor Bandida............. met zeezeilen is dat echt heel anders geregeld........ :D :D

dan vaart er een hospitaal schip dichtbij die alles opvangt :) die zelfs naarbij vaart als er langer dan 2 uur geen radio contact is geweest............ regelemtair :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:32

KiWiKo schreef:
nee hoor Bandida............. met zeezeilen is dat echt heel anders geregeld........ :D :D

dan vaart er een hospitaal schip dichtbij die alles opvangt :) die zelfs naarbij vaart als er langer dan 2 uur geen radio contact is geweest............ regelemtair :D

Dat is niet helemaal waar. Er zijn mensen die ALLEEN de wereld over zeilen maar dan ook echt ALLEEN.
En als jij dit beweert, waar staat dat dan, of waar heb je dit van? Als je op zee zeilt is dit niet zo! Mischien dat er contact word gehouden maar het duurt dan ook echt wel een tijdje voor ze bij haar zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:34

Dan is dat 'alleen' de wereld rondzeilen dus niet helemaal waar, komt het er dan op neer dat je alleen in een boot zit, maar niet echt alleen bent?
Maar goed, ook al zou ze met het halve dorp gaan, kinderen van 13 horen in mijn ogen niet zo lang 'alleen' de hort op te gaan, ter land, ter zee of in de lucht.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:35

Ik ga opzoeken of ik een duidelijk artikel kan hebben waarin staat hoe en wat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:35

die varen niet in wedstrijd verband :D

en dat is in dit geval niet aan de orde........... hier hangt wat vanaf dus is er begeleiding :D

en ik weet dat er solozeilers zijn........... heb wel eens met zo een wereldvreemde donken geworden :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:36

KellyZ schreef:
Ik ga opzoeken of ik een duidelijk artikel kan hebben waarin staat hoe en wat.

frans heeft me nog niet teruggebeld :D hem kennende zit hij nog aan tafel.......... maar zodra ik hem heb gesproken heb je de ins en outs buiten de media om :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:37

Laura Dekker wil zich uitschrijven uit Nederland RIJSWIJK - Laura Dekker heeft een verzoek ingediend bij afdeling burgerzaken van haar woonplaats Wijk bij Duurstede om zich te laten uitschrijven uit de gemeente. Zij heeft aangegeven dat ze zich per heden in Nieuw-Zeeland gaat vestigen. Dat maakte haar advocaat, Peter de Lange, maandag bekend in het actualiteitenrubriek Nova.

Bij het verzoek heeft ze aangegeven dat ze zich „per heden” in Nieuw-Zeeland gaat vestigen, zei De Lange. De gemeente heeft het verzoek in beraad.

Of zij Nederland daadwerkelijk verlaat, hangt af van het oordeel van de kinderrechter in Utrecht. Die oordeelt vrijdag of de ouders van de tiener, die in haar eentje de wereld wil rondzeilen, worden beperkt in het gezag over hun dochter. De vader en de moeder van het meisje steunen haar plan voor twee jaar durende reis.

Volgens De Lange wachten Laura en haar ouders het oordeel vrijdag af voor ze zich gaan richten „op andere rechtssystemen”. Het meisje heeft behalve de Nederlandse nationaliteit ook de Nieuwzeelandse nationaliteit.

De Raad voor de Kinderbescherming spande de zaak bij de kinderrechter aan. Die hoorde maandag achter gesloten deuren de betrokken partijen. De Kinderbescherming vindt het niet verantwoord dat een 13-jarig kind solo de wereld rondzeilt.

Laura begrijpt weinig van de commotie die haar plan heeft veroorzaakt. „Ik vind het allemaal best een beetje overdreven en ik heb nog geen meter gezeild.”

Van de telegraaf. Ik ben nog meer aan het zoeken, er moet meer informatie zijn.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 25-08-09 21:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:37

Shadow0 schreef:
MamboBeach schreef:

Goed :j Wat vind jij een aanvaardbaar risico om toe te staan? Wanneer mag een ouder beslissen het risico op ongevallen of problemen wel te nemen, en wanneer kan dat niet meer? Hangt dat er alleen van af hoe dichtbij de ouders zijn? Of zijn er meer dingen die meespelen? En wat vind je van de geschiedenis van dit meisje - is het bv wel verantwoord om een kind alleen naar Engeland te laten zeilen? En als je dat niet vindt, mag ze dan wel alleen in een zeilbootje op een middag op de plas? Waar liggen volgens jou de grenzen tussen wat wel kan en wat niet meer kan?

dat op 11 jarige leeftijd naar engeland laten varen vind ik ook erg onverantwoord
en een plas vergelijke met een grote zee is wederom appels met peren vergelijken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:39

en terecht!!!
goede beslissing......... mag de BV Nederland lering uit trekken

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:41

Laura Dekker, de dertienjarige solozeilster die in september wil vertrekken voor een rondje aarde, staat de afgelopen dagen onophoudelijk in de aandacht. Zeilen bekijkt wat de consequentie kan zijn van haar vertrek.
Het is in Nederland uniek dat een kind van deze leeftijd alleen de wereld intrekt. Dat komt door onze Leerplichtwet. Van vijf tot zestien jaar moet iedereen naar school. Van zestien tot achttien jaar mag je alleen van school mits je een diploma hebt. Laura is dertien en dus leerplichtig.

Wereldschool

Ouders die met hun leerplichtige kinderen een lange reis willen maken, kunnen hun kinderen zelf les geven. Dit kan met behulp van een pakket van de Wereldschool. Laura wil tijdens haar reis via deze Wereldschool onderwijs gaan volgen. Zo wil de zeezeilster zich voorbereiden op het havo-eindexamen. Laura is een slimme leerling. Ze zegt zelf: “Ik heb nooit hard hoeven leren, ik haal altijd wel goede cijfers.”

Leerplichtambtenaar

In juli diende de vader van Laura een verzoek in bij de leerplichtambtenaar van de gemeente Wijk bij Duurstede om Laura voor twee jaar vrij te stellen van de onderwijsplicht. De ambtenaar heeft aangegeven dat de Wereldschool niet kan worden gezien als een school. Laura krijgt geen vrijstelling. Het probleem is namelijk dat Laura alleen reist en zichzelf geen les mag geven, dat moet gebeuren door een volwassene, in samenwerking met een onderwijsinstelling, zoals de Wereldschool.

Tot aan de regering

Inmiddels heeft zelfs de regering zich al met de wereldreis bemoeid. Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap laat via de media aan de leerplichtambtenaar van Laura’s gemeente weten wat al lang bekend was: Laura mag zichzelf geen lesgeven.

Niets doen

Totdat Laura daadwerkelijk aan het spijbelen is, kan geen enkele ambtenaar iets doen aan haar vertrek. Pas als ze niet in de klas verschijnt op 31 augustus (de dag voor haar vertrek), zal de leerplichtambtenaar actie kunnen ondernemen. Eerst moet de school bij de gemeente melding doen van verzuim. De gemeente maakt vervolgens een proces verbaal op dat naar het Openbaar Ministerie wordt gestuurd. Een afschrift daarvan gaat naar de Raad voor de Kinderbescherming.

Straf of terughalen

De vraag is wat er zal gebeuren als Laura voor IJmuiden een westelijke koers uitzet en net zo lang doorvaart tot ze terug is op hetzelfde punt. Volgens de Richtlijn voor strafrechtelijke aanpak schoolverzuim wordt er onderscheid gemaakt tussen ‘absoluut verzuim’ en ‘relatief verzuim’. Het onderscheid bestaat uit het wel of niet ingeschreven staan bij een school. Bij absoluut verzuim, als Laura bij geen enkele school is ingeschreven, is de eis van het Openbaar Ministerie bij de eerste keer een boete minimaal 250 euro. Bij herhaling wordt het bedrag elke keer verdubbeld (+100%) en kan er een week gevangenisstraf worden opgelegd aan één van de ouders.

De Raad voor de Kinderbescherming is een onderzoek gestart naar de ouders van Laura. Dat onderzoek loopt nog maar zal vóór de geplande vertrekdatum van 1 september afgerond zijn. De Raad kan aan de rechter vragen om een gezinsvoogd aan te stellen, die het ouderlijke gezag overneemt. Deze voogd heeft dan zeggenschap over Laura’s doen en laten en kan de reis verbieden.

In een reactie geeft de Raad voor de Kinderbescherming aan dat het terughalen van Laura van zee zeer onwaarschijnlijk is.

Dit heb ik van de site zeilen. Ze mag dus niet gaan, want ze kan zichzelf geen lesgeven of haar ouders zouden dus meemoeten.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 25-08-09 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt