Oh my! Speelgoed van dode dieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:33

JuravelOX schreef:
Nou het gaat om de manier waarop en waarom zij haar kat heeft gedood. En er dan ook nog een tas of wat dan ook van maken.... Voor mij maakt het niet uit wat voor dier het is. Het gaat er om waarom een dier wordt gedood en hoe die wordt gedood.
Net als dieren die worden gedood voor bondjassen of wat dan ook. Maar tjah er gebeurd zoveel op deze aardkloot he...
Tijgers, olifanten etc alleen maar voor hun ivoor of mooie vaggie. Terwijl het in deze tijd heel mooi is na te maken. Maar ja....dan dwaal ik af van het topic.

Of koeien die worden gedood voor zadels, kalfjes voor Petrielaarzen, krokodillen en slangen voor tassen en riemen.......
Overigens is het bonT en geen bond. Een bond is een vereniging, zoals een vakbond.
Bont is dierenvel. Het is erg handig als je die dingen uit elkaar leert houden, dat scheelt een hoop verwarring :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:41

zoiets doe je toch niet... het speelgoed van tegenwoordig is toch ook zo echt mogelijk gemaakt.... ze bewegen kunnen bepaalde dingen enzo... das toch ook goed... mijn kind krijgt dan gewoon een knuffel of electronisch hondje als het dan moet! maar je gebruikt toch geen echte dieren daarvoor de idioot

Snoevie

Re: Oh my! Speelgoed van dode dieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:42

ik geloof dat dit is gemaakt met een hele andere gedachte en niet voor kinderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:43

Lees je eerst even in, Alaxandra :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:44

ik vind het idee erachter idd ook goed maar maak het dan niet van echte dieren!!!

gaat ze dalijk ook dode mensen gebruiken voor poppen mee te maken??? zou toch net zo ziek zijn....ben btw wel kunstzinnig ;) maar zie de kunst er toch niet in...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:44

leer is ook van echte dieren

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:45

Yamcha schreef:
Overigens is het bonT en geen bond. Een bond is een vereniging, zoals een vakbond.
Bont is dierenvel. Het is erg handig als je die dingen uit elkaar leert houden, dat scheelt een hoop verwarring :)

Hihi, dat klopt! ;)

Koeien of kalfjes worden overigens niet alleen gedood voor Zadels en Petrielaarzen (leer) ;) Maargoed, mensen.. en dieren... producten... het wordt allemaal steeds gekker heb ik het idee..! :=

Offtopic: grappige afbeelding gevonden op internet:
Afbeelding
:+
Laatst bijgewerkt door Sabin_e op 19-05-09 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:48

Snoevie schreef:
leer is ook van echte dieren
:j
In Nederland is het leer afkomstig van jaarlijks 20 miljoen dieren. Dit zijn voornamelijk runderen, kalfjes, varkens, schapen, lammetjes, paarden en geiten.
In andere landen gebruikt men ook: beren, buffels, dolfijnen, everzwijnen, ezels , haaien, hagedissen, herten, honden, kangoeroe's, katten, kikkers, krokodillen, luipaarden, olifanten, palingen, schildpadden, slangen, struisvogels, tijgers, vissen, walrussen, walvissen, waterbuffels, zebra's en zeehonden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:49

zo dat is een heel scala aan verschillende dieren,weer wat bijgeleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:50

Sjukke schreef:
Yamcha schreef:

Hihi, dat klopt! ;)

Koeien of kalfjes worden overigens niet alleen gedood voor Zadels en Petrielaarzen (leer) ;) Maargoed, mensen.. en dieren... producten... het wordt allemaal steeds gekker heb ik het idee..! :=

Die koeien worden ook speciaal voor het leer gefokt :) Dat zijn geen vleeskoeien, vleeskoeien komen gewoon buiten, en melkkoeien ook :)
De koeien die voor het leer zijn, worden altijd binnengehouden, want mogen nog geen schrammetje oplopen :=

Dus het verhaal dat alles van de koe gebruikt wordt, en het daarom niet erg is, is gewoon bullshit.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:54

Yamcha schreef:
Dus het verhaal dat alles van de koe gebruikt wordt, en het daarom niet erg is, is gewoon bullshit.
Dat verhaal heeft niemand bedacht.. toch?

Overigens heb ik nog nooit van productierunderen gehoord die niet buiten komen en geen schrammetje mogen oplopen omdat heel hun huid wordt gebruikt voor leer.
Ik ben wel eens bij een slachting geweest van een koe, waarna ik met de huid meereisde naar de leerfabriek waar het gecheckt werd op schrammen, om te bepalen werk deel van de huid bruikbaar is en welk deel niet.

Yamcha zou je mij een voorbeeld of bron willen geven van informatie over de runderen die enkel voor leer worden gefokt en gedood? Ik vind het namelijk een interessant onderwerp en wil er meer over weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:53

Dan moet ik even zoeken hoor, geef me even tijd, ja?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:42

Is goed! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:10

Ik zal ook even zoeken, er was ook ooit iets over op Discovery of zo'n dergelijke zender, lang geleden. Ging over een bepaalde daas-soort die in Amerika veel problemen bij van die farms veroorzaakte door runderen te steken = minder grote lap leer bruikbaar. Daar werd duideiljk dat het echt om speciale koeien voor het leer ging, niet om vleeskoeis met leer als bijproduct.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:00

wellicht dat het in Amerika weer anders geregeld is als hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:17

Hmmmm nee, valt tegen hoor :)
Als mensen mooi leer willen, willen ze geen leer met 'beschadigingen'.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:18

tja dat is ook zo!
maar ik vraag me af wat er volgens mensen zoveel erger is aan het fokken van 'leerkoeien' ipv vleeskoeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:24

Nou, de meeste mensen praten het gebruik van koeienleer goed door te zeggen dat van de koe alles wordt gebruikt, en dat is gewoon niet zo.
Van een vleeskoe wordt over het algemeen het leer niet gebruikt, van een melkkoe al helemaal niet. Het vlees ervan is over het algemeen ook niet het beste vlees, het is goedkoop, je vindt het vaak in supermarkten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:27

veel verschillende fokdoelen lees ik,ik dacht eerlijk gezegd ook dat er vrij veel producten van 1 soort koem werden gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:10

Wat ik tot nu toe gevonden heb:
Leer komt voornamelijk uit andere Europese landen, niet veel uit Nederland. Het grootste gedeelte daarvan is rundleder. De runderen die voor het leer gehouden worden, worden voornamelijk binnengehouden (dit ivm mogelijke steken, beschadigingen door prikkeldraad, lint, enz. Een wond, hoe klein ook, laat altijd een littekentje achter).
Melkkoeien geven weinig en kwalitatief slecht vlees, maar veel en goede melk, die worden écht alleen voor de melk gehouden. Vleeskoeien geven weinig melk, worden echt voor het vlees gehouden.
Varkensvlees wordt het meest gegeten (dit ivm de gemakkelijke verwerkbaarheid van het vlees, en de lage prijs). Varkens leveren geen bijproducten.

Daarna wordt gevogelte (en met name slachtkuikens (die worden niet ouder dan 3 maanden, als ze geluk hebben)) het meest gegeten.
Kippen die eieren leggen worden niet veel gegeten, het eten is echt de slachtkuikens.
Rundvlees wordt het minst gegeten, rundvee wordt wel veel gehouden omdat runderen veel bijproducten leveren. Het leer van een vleeskoe wordt niet vaak gebruikt (niet goed genoeg voor de NL markt) en dat van een melkkoe al helemaal niet.
Kalfsleer wordt vaker gebruikt, die kalveren komen dus niet buiten, nooit.
Van een melkkoe wordt het vlees niet gebruikt, van een vleeskoe de melk niet.
Er is maar zelden sprake van een zogenaamd "dubbeldoel" koeien waarvan beide gebruikt wordt, omdat zo'n koe onvoldoende vlees en melk levert.
Het mooie verhaal dat van veedieren alles wordt gebruikt, klopt dus van geen kanten..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:12

Snoevie schreef:
tja dat is ook zo!
maar ik vraag me af wat er volgens mensen zoveel erger is aan het fokken van 'leerkoeien' ipv vleeskoeien.

Het ging erom, dat het wel oké is, als leer een bijprodukt is....... als alles van de koe dus gebruikt wordt.
Dit blijkt helemaal niet het geval te zijn :)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:17

Hee, bedankt voor je tekst, maar heb je ook een bronvermelding?
Ik heb in ieder geval weer wat bijgeleerd..! :j

Maar ik moet je toch wel verbeteren op het punt dat leer ook een product kan zijn uit voor vleesconsumptie gedode runderen.. Kijk bijv. op http://www.leer.nl (lekker logische site :Y) ) daar staat een kleine tekst uitgeschreven van leer (de bron waarvan die site zijn informatie heeft is echter Wikipedia....).

Daarnaast heb ik veel geleerd en meegemaakt toen ik naar een leerfabriek was (ben 'meegereisd' met de huiden van meerdere runderen en kalfjes vanuit het slachthuis). En heb een aantal keer het slachten bijgewoond (nja ik was niet bij het doden, maar daarna. Wanneer het vlees e.d. eraf gehaald wordt). De huid wordt zorgvuldig van de koe gehaald en daar mogen geen haken of klemmen op gezet worden. (Dat slachten heb ik bijgewoond om kennis op het gebied van de anatomie te vergaren).
Beschadigde huid is inderdaad niet bruikbaar voor leer. In de leerfabriek bestaan er supertechnische machines om beschadigingen te vinden. Zelf een kneuzing van de huid (dus nog niet eens doorgeprikt) wordt gezien als beschadiging, en is dus niet bruikbaar.

Yamcha schreef:
Het ging erom, dat het wel oké is, als leer een bijprodukt is....... als alles van de koe dus gebruikt wordt.
Volgens mij ging het daar niet echt om.. het ging puur om de producten van productiedieren, niet om of het oke is of niet! Tenminste.. dat heb ik dan misschien gemist ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:53

Nee, er zei iemand dat het wel zielig is om een tas van een kat te maken, omdat dat een gezelschapsdier is, en het is wel oké om van een koe een laars te maken, omdat daar altijd álles van gebruikt wordt. Nou, dat is dus niet waar, van melkkoeien wordt het vlees niet gebruikt, en van vleeskoeien de melk niet......

Dat eerste is ook waar ik tegenin ging, ik vind het ronduit hypocriet om het doden van een kat wel erg te vinden, en het doden van een koe niet......
Wat ik nog meer hypocriet vind, is het meewerken aan de dieronvriendelijke manier waarop het meeste vleesvee gehouden wordt, maar roepen dat iemand als Tinkebell ziek is......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:51

nouja ziek.............ik vind het eerder luguber,maar dat is mijn persoonlijke gevoel erbij.
ik eet ook een stukje vlees en heb een leren zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:08

Ik vind het ook wat luguber, maar ik veroordeel het niet. Ik kan dat niet, ik heb dure leren laarzen, leren schoenen, een leren hoofdstel, en voor de honden leren halsbanden en lijnen. Ik zou best goedkopere schoenen kunnen kopen, maar de leren blijven veel mooier en gaan veel langer mee. Ik zou voor de honden best nylon halsbanden kunnen kopen, en politielijnen heb je ook in nylon, maar leer is veel zachter voor ze, en ik vind het veel mooier.
Verder eet ik vlees.