Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:27

Dat bedoelde ik ook cer. Mensen die zeggen het valt wel mee kennen dan in mijn ogen niet de mensen die gewoon financieel naar de klote gaan of al zijn door de steeds duurdere dingen. Ik weet als ik niet mijn drastische stap had gemaakt ik nu in de schuldsanering had gezeten en onbekend of ik nog woonruimte had gehad en waar? Ik kwam toen al te kort en sinds die tijd is alles alleen maar duurder geworden. -O-

Marlinde rooz en juist doordat je dat zegt zo ga je voorbij aan de velen die continue stress hebben of ze nog wel eten kunnen kopen, huis kunnen verwarmen, of naär de dokter kunnen komen omdat hun autootje te duur is om te gebruiken nu en ov of taxi er niet is of te duur ook. :(:) Voor best veel mensen is nl gewoon niet tof meer om te wonen door de continue stijgende kosten. En hebben ze geen mogelijkheid er iets aan te verbeteren :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-03-26 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:28

In de jaren tachtig was er procentueel gezien veel meer armoede in Nederland dan nu las ik laatst. Mijn ouders moesten ook altijd puzzelen met hun geld, vakantie heb ik pas op mijn 12e voor het eerst meegemaakt, in een huisje in Drenthe :). Voor een auto en buitenlandse vakanties was er geen geld. Ik heb er nooit last van gehad, maar als ik er aan terug denk, en hoe goed ik het zelf nu heb, dan heb ik met terugwerkende kracht wel eens medelijden met mijn ouders die er toch altijd het beste van wisten te maken (ook al woonden we in halve krotten met schimmel op de muren, al die armoewoningen in Spangen in Rotterdam zijn inmiddels ook gerenoveerd).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:28

MarlindeRooz schreef:
Waarom maakt het uit wat iemand voor financiële situatie heeft?

Omdat het vanuit sommige situaties makkelijker praten is :j Vooral als je dan tegen iemand die het minder heeft, gaat zeggen "valt wel mee". Voor díe persoon valt het nl niet mee. Die heeft wellicht slapeloze nachten ervan, stress, etc.. Dan valt het niet mee. Als je je rekeningen niet kunt betalen, valt het niet mee :)

Citaat:
Het is gewoon feitelijk waar dat Nederland een van de beste landen is om in te leven.

En dan nog kunnen mensen zelf iets anders ervaren. Er zijn hier mensen die het zwaar hebben, om wat voor reden dan ook.

Citaat:
En ik zeg niet “dat het wel meevalt”. Inleveren op je welvaart is heel naar. Daar weet ik alles van. Ik wil het alleen in perspectief zetten.
Ik heb het niet over jou

Citaat:
Puzzelen met de boodschappen is vervelend. Maar een bom op je dak is nog net iets vervelender.
is dat niet een whataboutisme?

Citaat:
Dat betekent niet dat we niet mogen klagen natuurlijk. Maar vroeger was écht niet alles beter.
Nou ja voor mensen die vroeger wel konden rondkomen en nu niet meer, was het vroeger wel beter, denk ik?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:29

prompter schreef:
In de jaren tachtig was er procentueel gezien veel meer armoede in Nederland dan nu las ik laatst. Mijn ouders moesten ook altijd puzzelen met hun geld, vakantie heb ik pas op mijn 12e voor het eerst meegemaakt, in een huisje in Drenthe :). Voor een auto en buitenlandse vakanties was er geen geld. Ik heb er nooit last van gehad, maar als ik er aan terug denk, en hoe goed ik het zelf nu heb, dan heb ik met terugwerkende kracht wel eens medelijden met mijn ouders die er toch altijd het beste van wisten te maken (ook al woonden we in halve krotten met schimmel op de muren, al die armoewoningen in Spangen in Rotterdam zijn inmiddels ook gerenoveerd).

ja ik weet dan niet zo goed wat mensen die nu armoede ervaren, aan zo'n booschap hebben.
Die leven nu, niet toen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:30

Tja, ongelijkheid is er altijd en blijft ook. (het communisme bleek ook de oplossing niet) ;)

In Nederland heeft het gros gewoon niet veel te klagen als je het vergelijkt met grote delen van de wereld.

Zels als men niet op vakantie kan of het gebit niet op orde is.

Dagelijks honger hebben, je kinderen ziek zien worden, in de kou of tussen de raketaanvallen leven... Het kan zo veel erger.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:30

Cer schreef:
Dus ik snap dat wel, dat het voor sommige mensen gewoon rot is. En dan zeggen "nou, valt wel mee hoor" vind ik niet zo empathisch..

Voor mensen die nooit op vakantie kunnen, alle dubbeltjes om moeten draaien en bijna niet rond kunnen komen vind ik het rot.
Voor mensen die wel op vakantie kunnen, een paard hebben en gewoon nog dingen kunnen doen die vind ik best zeurend overkomen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:31

Het is geen boodschap, ik geef aan dat het vroeger ook niet per sé beter was.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:35

Ook als je zelf slapeloze nachten hebt van de financiële stress en zelf in een lastige positie zit dan kan je best nog relativeren. Ik vind het een beetje flauw dat je blijkbaar alleen maar mag hakken op hoe slecht Nederland is. Als je relativerend tegengeluid laat horen ben je zogenaamd rijk, niet werkend en niet empathisch? :+

Karuna ik denk dat jij je eigen situatie wat anders ziet dan anderen. Volgens mij heb jij met je uitkering een koophuis én een woonadres in Nederland waar je veel bent. Ik snap oprecht niet hoe jij jezelf als slachtoffer neer kan zetten. Met meerdere voertuigen op naam waarmee je heen en weer pendelt tussen twee woonadressen. Die dure keuzes maak je zelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:39

prompter schreef:
Het is geen boodschap, ik geef aan dat het vroeger ook niet per sé beter was.

Ohh zo, ja sommige dingen wel, sommige dingen niet. Je hebt dat helaas niet voor het kiezen :j

Citaat:
Ook als je zelf slapeloze nachten hebt van de financiële stress en zelf in een lastige positie zit dan kan je best nog relativeren
dat kan je niet voor een ander bepalen

Citaat:
Ik vind het een beetje flauw dat je blijkbaar alleen maar mag hakken op hoe slecht Nederland is.
dat schrijf ik niet

Citaat:
Als je relativerend tegengeluid laat horen ben je zogenaamd rijk, niet werkend en niet empathisch?
dat schrijf ik ook niet

Citaat:
Volgens mij heb jij met je uitkering een koophuis én een woonadres in Nederland waar je veel bent. Ik snap oprecht niet hoe jij jezelf als slachtoffer neer kan zetten. Met meerdere voertuigen op naam waarmee je heen en weer pendelt tussen twee woonadressen. Die dure keuzes maak je zelf.

dit maakt het wel een beetje persoonlijk richting Karuna?
Maar vanwege dit, kan zij dan wel of niet klagen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:55

Geen idee waarom je persoonlijk wordt? Ik typte ook dat ik gelukkig een uitweg heb gevonden waardoor ik mijn kop boven water kan houden. Krap maar ik red het nog. Mijn inkomen is nog net zo schaars als toen maar nu red ik me er net wel mee ipv net niet meer.

Sommige keuzes die ik nu moet maken en heb gemaakt heb ik geen keuze in gehad en die kosten met de huidige brandstof prijzen helaas "te"veel geld maar daarin geen keuze.

Maar ik denk niet alleen aan mezelf. Maar ook aan diegenen die de uitweg niet hebben. En voor veel is wonen in nl gewoon niet leuk meer met veel stress en zorgen zonder uitzict op ergens een lichtpuntje

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 09:38

Jij kan ook niet bepalen of mensen dat wel of niet kunnen Cer. Er zijn genoeg mensen met lage inkomens en uitkeringen die HEEL dankbaar zijn voor het sociale stelsel hier.

En Karuna betrekt zelf haar persoonlijke situatie erbij. Als dit haar definitie van “krap en schaars” is dan is deze discussie zinloos. De keuze “welk voertuig gebruik ik vandaag” is echt heel anders dan “welke rekening betaal ik deze maand” of zelfs “waar slaap ik vannacht”.

En het bevestigt juist mijn punt, dat Nederlanders (waaronder ik zelf dus ook) een enorm hoge welzijnsstandaard hebben en daardoor snel klagen als dingen duurder worden.

Ook ik baal van de benzineprijzen. En ook ik word gedwongen keuzes te maken die ik niet wil maken. En ik baal ook van het jarenlange rechtse beleid waardoor lage inkomens benadeeld worden. En rijke mensen ontzien worden.

Maar ik ben wel dankbaar voor het bovengemiddelde sociale stelsel dat Nederland heeft. Als ik in de VS gewoond had dan had ik op straat geleefd. En met mij vele anderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 09:48

Ik denk dat je voorbij gaat aan wat Cer en ik ook proberen duidelijk te maken. Je kunt wel roepen ik ben blij met de standaard hier. Fijn voor jou daarom schrijf je ook ik) maar voor veel mensen voelt het niet zo. En door dat zo stellig te typen schuif je de gevoelens van best veel mensen opzij.

Mijn situatie doet er niet toe. :n Ik moet sommige keuzes maken die ik liever niet zou maken en die me meer geld kosten dan me lief is maar ik heb er geen keuze in. Maar zoals ik nu al meerdere keren getypt heb red ik me nu gelukkig net door drastische beslissingen genomen te hebben.

Er zijn best wat mensen in nederland die van bank naar bank gaan om te slapen. Hun eten niet kunnen betalen. In schimmelwoningen wonen. En wat jij zegt is dat deze mensen gelukkig moeten zijn dat ze in nl wonen omdat ze anders nog meer problemen zouden hebben. -O- want dat is feitelijk wat je typt.

Ik stop deze discussie nu want het heeft toch geen zin en kost me teveel energie vandaag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 09:54

Dat is wat jij er van maakt. En gevoelens van mensen zijn niet altijd gebaseerd op de werkelijkheid. Vaak op wat ze zouden willen. :)

Mijn punt is dat het klagen soms doorslaat naar doen alsof we in een bizar slecht land wonen. Waar de staat ons kapot wil maken. :+

Terwijl er, zeker voor lage inkomens, weinig betere landen zijn om in te wonen. En als weinig landen het beter doen, misschien is het dan helemaal niet zo slecht? Ik heel veel landen krijg je geen uitkering van de overheid. Daar moet je het zelf maar uitzoeken.

Maar dan wordt er gedaan alsof ik het niet snap. En ik heb meermaals aangegeven dat er genoeg schrijnende gevallen zijn. En dat ik ook vind dat het beter kan en moet.

En ook dat ik heel goed weet hoe het is. Maar dat neemt niet weg dat er zoveel positieve punten aan Nederland en ons sociale stelsel zijn, die gewoon genegeerd worden.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 24-03-26 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 09:55

Sowieso vind ik het knap dat mensen een koophuis en een uitkering kunnen hebben, blijkbaar doe ik iets fout :+

En bij een koophuis en een woonadres ergens anders heb je toch dubbele kosten?
Eigenlijk vind ik het met de huidige krapte op de woningmarkt niet kunnen dat mensen dit systeem hebben, ze houden toch een woonplek bezet voor mensen die jarenlang op een plek moeten wachten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 09:56

Je weet ook niet wat iemand voor een vakantie laat. Dus wat jij luxe vindt, kan iets zijn waar een ander veel voor laat om het wel te kunnen doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 09:58

Belangrijk is dat er in Nederland een goed sociaal vangnet moet zijn.
Dat kost geld en onze volksvertegenwoordigers moeten een keuze maken.

De huidige prijzen van benzine en diesel treffen vooral werkenden.
Je moet immers naar je werk, ongeacht de prijs van je tankbeurt.

Vakantie is gewoon luxe, of je het nodig vindt of niet.

Rechtse partijen zijn over het algemeen voor meer zelfredzaamheid.
En met "dank" aan de situatie in Oekraïne en Iran moet onze regering andere keuzes maken, dan zij misschien hadden willen doen.
Dit is wereldpolitiek en wij hebben daar niet heel veel invloed op, helaas.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 09:59

germie schreef:
Je weet ook niet wat iemand voor een vakantie laat. Dus wat jij luxe vindt, kan iets zijn waar een ander veel voor laat om het wel te kunnen doen.

Ik vind dat als je de keuze kan maken om dingen te laten (onnodige dingen ook dus) om op vakantie te kunnen, dan is dat luxe.

Ik kan me geen enkele situatie voorstellen waarin op vakantie kunnen geen luxe is. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:03

Ik ben het er absoluut mee eens dat dingen in Nederland eerlijker verdeeld mogen worden.
Dat de kloof tussen arm en rijk niet groter moet worden.

Ik heb het goed en de meeste mensen om mij heen nog beter.
Ook de alleenstaande, de ouderen en de chronologisch chronische zieken die ik ken hebben het goed.

In Nederland hebben de meeste mensen het goed maar dat neemt niet weg dat er een groep in armoede leeft en deze groep wordt steeds groter.

Edit: chronologisch :D
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 24-03-26 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:13

Zijn er mensen in armoede? Zonder meer maar voor mijn idee zijn het toch vaak mensen die zich prima kunnen redden en nu de broekriem 1 gaatje aan moeten halen de grootste klagers. Mensen zouden eerst eens moeten kijken waar bezuinigd kan worden. Ettelijke abonnementen, Netflix , viaplay. Graag de nieuwste van de nieuwste gadgets .
Wel graag elk jaar op vakantie, graag naar wintersport en/of exotische bestemmingen. Veel overbodige verzekeringen en ga zo maar door.
Terwijl er maar enkele zaken echt belangrijk zijn, dak boven je hoofd, voedsel .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:50

Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat er armoede bestaat in Nederland.
Dat is voor een welvarend land erg treurig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:00

Dat is het ook Fransje maar het is ook niet alleen maar kommer en kwel, en dat idee lijken sommige mensen ons wel op te willen dringen (niet hier!)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:16

Gelukkig heeft het grootste deel van de bevolking het gewoon goed.
Een dak boven het hoofd, voldoende eten en nog wat ruimte om leuke dingen te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:17

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:34

Volgens CBS valt ruim 3% onder de armoedegrens en ruim 1 miljoen mensen vallen bijna onder de armoedegrens, die hebben geen of weinig spaargeld om tegenslagen op te vangen.
3% valt me mee.

Mijn oma zei vroeger: je weet niet hoe mensen het doen, de één kan van 100 gulden een maand eten kopen, de ander niet eens een week.

Je kunt niet altijd met elkaar vergelijken. Je woonlasten kunnen verschillen, geen of wel kinderen/huisdieren, wel of geen (dure) sport, voeding, ziekte enz.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:41

Vooral woonlasten zijn erg lastig - die kunnen heel hoog zijn zonder dat je daar veel invloed op hebt. Niet-vrijstaande woningen hebben bijvoorbeeld mogelijk snelstijgende kosten in servicekosten of energie via warmtenetten. Dat kan snel oplopen zonder dat je daar keuzes in hebt.