Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 19:28

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:43

journee schreef:
Electra63 schreef:

Dat heb ik ook.
Ik ben bijvoorbeeld tegen Bijzondere scholen. Ik ben voor openbare scholen met 2 uur per week religieus onderwijs, waar alle vormen aan bod komen.

Ik vind het toch bijzonder hoe Timmermans op SM als schuldige wordt aangewezen van de val van dit kabinet. Hij zit in de oppositie.
Hij was niet eens nodig.

Waarom ben je tegen bijzondere scholen? Heb je daar een specifieke ervaring mee?

Geen persoonlijke ervaring, maar ik heb vlak bij een reformatorische middelbare school gewoond.
En ik heb hier nu vlakbij "school met de Bijbel".
Laat ik zeggen, die zijn niet heel tolerant op sommige gebieden.

Mijn bezwaar is, dat er veel geklaagd wordt over islamitische scholen, maar die kun je niet verbieden omdat deze onder Bijzondere Scholen vallen.

Mijn kleindochter zit op een grote Christelijke basisschool met wel 6 groepen 1/2. Haar juf is zeer christelijk in tegenstelling tot de andere juffen op school. Werkelijk ieder liedje, ieder thema of gesprek heeft wel met de Heere Jezus te maken. Het lijkt bijna indoctrinatie :D
In de andere klassen is dat veel minder, hoort mijn dochter van vriendinnen.
Nu worden ze daar zeker niet slechter van, maar ik vind het niet thuis horen in het onderwijs.

Mijn voorkeur gaat uit naar openbaar onderwijs met iedere week wel onderwijs over de verschillende religies.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:48

Ben het met je eens. Scholen horen niet religieus te zijn.
Wat dan wel weer jammer is, dat dan bijvoorbeeld Jenaplan ook niet meer zou mogen, lijkt me althans.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:52

juval schreef:
ach ja, beetje opgeklopt verhaal vind ik. Ik denk niet dat de leden voor Mona zullen kiezen, maar we zullen het zien.

Wanneer ze nog wat resultaat en zetels over willen houden zetten ze v/d plas en die Henk onderaan de lijst. En mensen die wel zouden kunnen weten waar ze het over hebben bovenaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:53

mysa schreef:
Ben het met je eens. Scholen horen niet religieus te zijn.
Wat dan wel weer jammer is, dat dan bijvoorbeeld Jenaplan ook niet meer zou mogen, lijkt me althans.

Nee, dat valt weer onder een andere naam "bijzondere onderwijsmethoden"

Maar goed, de vrijheid van onderwijs staat in de grondwet. Wilders vindt alleen dat die niet geldt voor Islamitisch onderwijs.
En dat is discriminatie, dat mag niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:55

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 20:58

mysa schreef:

Mag wel, je kunt ook openbare Jenaplan of Dalton of Montessorischolen hebben. Geen probleem, de onderwijsmethode is anders maar de grondslag niet, en iedereen is welkom.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:18

Electra63 schreef:
journee schreef:

Geen persoonlijke ervaring, maar ik heb vlak bij een reformatorische middelbare school gewoond.
En ik heb hier nu vlakbij "school met de Bijbel".
Laat ik zeggen, die zijn niet heel tolerant op sommige gebieden.

Mijn bezwaar is, dat er veel geklaagd wordt over islamitische scholen, maar die kun je niet verbieden omdat deze onder Bijzondere Scholen vallen.

Mijn kleindochter zit op een grote Christelijke basisschool met wel 6 groepen 1/2. Haar juf is zeer christelijk in tegenstelling tot de andere juffen op school. Werkelijk ieder liedje, ieder thema of gesprek heeft wel met de Heere Jezus te maken. Het lijkt bijna indoctrinatie :D
In de andere klassen is dat veel minder, hoort mijn dochter van vriendinnen.
Nu worden ze daar zeker niet slechter van, maar ik vind het niet thuis horen in het onderwijs.

Mijn voorkeur gaat uit naar openbaar onderwijs met iedere week wel onderwijs over de verschillende religies.

Maar ook bijzondere scholen zijn niet allemaal hetzelfde. Jouw ervaring (uit de tweede hand?) sluit bijvoorbeeld niet aan op mijn eigen ervaring. Die is namelijk juist heel goed. Je kunt niet alle mensen en ook niet alle scholen over 1 kam scheren. En als je religie niet op een school thuis vind horen, waarom daar wel elke week les in geven?

En waarom ga je er bijvoorbeeld vanuit dat op een bijzondere school geen aandacht wordt gegeven aan andere geloven? Eerder in dit topic vonden mensen dat kerst, Pasen en Pinksteren niet bij onze cultuur hoorden. Dit zijn inderdaad ook religieuze feesten. Maar op school dan ook geen paaseieren meer schilderen en geen kerststukjes maken?

Persoonlijk vind ik het juist positief dat mensen de keuze hebben.
Als je zelf niets met religie hebt zou ik ook niet voor een christelijke of gereformeerde school kiezen. Daar wordt dagelijks nog een gebedje gezegd en soms een stukje uit de bijbel gelezen. Op een Katholieke school gebeurt dit meestal niet. Maar daar wordt bijvoorbeeld wel carnaval gevierd.

Op een openbare school is godsdienstles een keuze. Daar kan bij voldoende animo vaak 1 uur in de week godsdienstles worden gevolgd. Maar dit is niet verplicht. De wet bepaald namelijk vrijheid van godsdienst. Als je geen godsdienst les wilt volgen, ben je dit dus niet verplicht.

Persoonlijk heb ik ook geen problemen met een islamitische school. Het lijkt me voor de kinderen ook heel fijn als er bijvoorbeeld al rekening mee wordt gehouden als het ramadan is. Degene met de grootste bezwaren tegen islamitische scholen is volgens mij de heer Wilders. Nou net niet de persoon die ik qua mening zou volgen. :+

Zolang alle scholen de onderwijsdoelen volgen (dat zijn ze verplicht) en de leerlingen respect bij brengt voor anderen, zie ik geen enkel probleem bij bijzonder onderwijs. Dat mensen de keuze hebben een school te zoeken die goed bij hun levensovertuiging past, is toch juist bijzonder?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:37

Soms heb je geen keuze en heb je alleen een Christelijke school.

En inderdaad is mijn mening uit 2e hand, maar wel van (zeer) dichtbij.
Ik ken kinderen die op het reformatorisch middelbaar onderwijs zaten. Onder andere een stalgenootje werd vreselijk gepest en buitengesloten omdat hij homofiel is.
Mijn toenmalige overburen hadden 11 kinderen, daar op school. Dus ik heb genoeg gehoord en gezien. Zeker als je zelf kinderen hebt, toen in die leeftijd.

Maar goed, jij bent blij met Bijzondere Onderwijs, voor mij hoeft het niet.

Daarbij hebben mensen natuurlijk heel vaak een mening over iets, terwijl ze daar misschien nooit mee in aanraking zijn gekomen.
Maar de wereld is dichtbij tegenwoordig, dus je kunt je over ieder onderwerp een mening vormen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:54

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:14

Electra63 schreef:

Ik ken kinderen die op het reformatorisch middelbaar onderwijs zaten. Onder andere een stalgenootje werd vreselijk gepest en buitengesloten omdat hij homofiel is.
Mijn toenmalige overburen hadden 11 kinderen, daar op school. Dus ik heb genoeg gehoord en gezien. Zeker als je zelf kinderen hebt, toen in die leeftijd.

Daarbij hebben mensen natuurlijk heel vaak een mening over iets, terwijl ze daar misschien nooit mee in aanraking zijn gekomen.
Maar de wereld is dichtbij tegenwoordig, dus je kunt je over ieder onderwerp een mening vormen.

Wat te denken van de Driestar in Gouda, waar jongeren gedwongen werden uit de kast te komen?
Ik ben het met je eens. Ik begrijp niet waarom onderwijs met geloof gecombineerd moet worden. Laat gewoon ruimte voor alle scholen en biedt een algemeen vak 'levensovertuiging' aan als kennismaking met allerlei soorten geloven. Of doe dat als onderdeel van maatschappijleer.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:31

Electra63 schreef:

Je hebt altijd een keuze. Alleen betekent dat in de praktijk dat je verder zult moeten reizen om een school te vinden die wel bij je past. En dat kan soms wel lastig zijn. Wat wel heel naar is als je als kind door je ouders wordt verplicht om op een school te blijven waar je het niet naar je zin hebt en je niet op je plaats voelt.

De voorbeelden hierboven genoemd zijn natuurlijk heel naar. In vergelijking zitten die kinderen als vleeseter op een vegetarische school. Dat is geen ideale combinatie, wat overigens geen excuus is voor pestgedrag. Helaas maakt het soort onderwijs geen verschil betreft pestgedrag.

De 14-jarige Nina uit Helmond die vanwege extreem pesten zelfmoord heeft gepleegd, zat op een openbare school. Dat een school niet religieus is, is dus zeker geen garantie dat iemand wel geaccepteerd wordt.

https://www.nu.nl/binnenland/6352231/onrust-op-scholen-in-helmond-na-zelfdoding-leerling-14-vanwege-pesten.html

Inclusie is voor mij iedereen accepteren zoals iemand is. Dat betekent ongeacht afkomst, geaardheid en geldt ook voor alle religies, maar ook voor een atheïst. Wat mij in het topic opvalt is dat best veel mensen tegen religie lijken zijn. Het lijkt soms een beetje op anti-woke betreft religie. Zo van: Ik weet dat het bestaat, maar ik heb er niets mee, dus wil ik er ook niet mee geconfronteerd worden?

Nu mag wat mij betreft iedereen zijn eigen ideeën en mening hebben betreft het onderwerp, maar persoonlijk ervaar ik het wel als best apart dat mensen moeite lijken te hebben met religie? Religie wordt vaak in het extreem hoekje gezet terwijl dat over het algemeen toch helemaal niet het geval is?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 23:54

Journee, het is eigenlijk een beetje te laat op de avond hiervoor maar om toch alvast een beetje antwoord te geven, ik hoor tot de atheïsten en dat heb ik niet zelf bedacht, dat was van huis uit al zo. Mijn ouders en al mijn grootouders waren atheïst en de generaties daarvoor misschien ook wel. Dat laatste weet ik niet zeker omdat ik daar nooit iets over heb gehoord. Wij zijn thuis dus geheel bijbelvrij opgevoed en ik heb zelf maar een summiere kennis van wat het inhoudt om te geloven. Uitereaard ken ik wel mensen die gelovig zijn en ik denk dat ik ook allerlei mensen uit allerlei geloofsrichtingen ken. Toch vind ik het jammer dat ik op school nooit les heb gehad hierover, bij ons ging het vaker over staatsinrichting, politieke stromingen en een beetje filosofie. Het lijkt mij prima om les te geven over geloof, maar het is in de huidige tijd lastig om het neutraal te houden. Verder laat ik iedereen gewoon zijn/haar/x ding doen, zolang ik ook gewoon in goede harmonie atheïst mag zijn en blijven. Sommige religieuze overtuigingen kunnen extreem geuit worden, maar ik vind een vegetarische school ook een stap te ver en ik vind een school op antroposofische leest ook wat aan de doorgeschoten kant. Een school hoort kinderen voor te bereiden op alle kanten van het latere leven en te vroeg in een afgeschermde hoek gaan zitten lijkt mij niet zo goed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 00:24

Ik ben niet gelovig opgevoed, ik ben atheïst. Maar mijn ervaring met (streng-)gelovigen is niet heel positief.
Ik vind veel (streng-)gelovigen vooral intolerant naar anderen. Naastenliefde is alleen voor mensen die tot dezelfde stroming behoren.
De ongelijkheid naar de vrouw. De tegenstand tot abortus en euthanasie.
De verplichte zondagsrust enz.
Ik ken best een paar homoseksuelen, die zijn uitgestoten door hun zwaar-gereformeerde familieleden en daar gruwel ik van. Ik kan en wil dat niet begrijpen.

Maar goed, dit is een hele negatieve opsomming, terwijl ik ook lieve, behulpzame gelovigen ken. Het zijn de excessen.
Zoals die er ook zijn bij moslims.
Ik ken vooral gematigde moslims.

De SGP is voor mij, na de PVV en FvD de minst acceptabele politieke partij.
De CU en CDA zijn wat mij betreft veel toleranter en meer gematigd.

Voor mij zijn euthanasie en abortus belangrijke politieke punten, vandaar mijn antipathie tegen religie in de politiek.

Zeker nu het conservatisme en de invloed van conservatieve Christelijken uit de VS hier invloed proberen uit te oefenen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... iek-145167
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 05-06-25 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 00:29

Ik ben atheïst maar ben katholiek opgevoed. Beide ouders zijn actief in het katholieke geloof (je vraagt je af waar het mis ging bij mij, afijn :Y) )
Ik ben heel blij met mijn katholieke opvoeding. Ik ben ook naar een katholieke basisschool gegaan. Er was altijd alle ruimte voor mij en waar ik in geloofde. Ze hebben mij bewust nooit gedoopt als jong kind/baby, dat mocht ik zelf beslissen als ik oud genoeg was. Ik had ook een kinderbijbel waar ik he graag uit las. S avonds in bed las ik de verhalen nog, ik vond het zo spannend en ik dacht echt na over die morele verhalen. Mijn ouders spraken er ook vaak over met die verhalen als casus. Het heeft mij echt normen en waarden bijgebracht, op een prettige manier. Laatst zag ik de kinderbijbel nog, kreeg er weer prettige gevoelens bij omdat ik de verhalen zo graag las.
Dus afhankelijk van de vorm en de boodschap, vind ik dat religieuze scholen ook een aanvulling kunnen zijn! Zolang er maar ruimte is, en het vooral gaat om normen en waarden. Ik denk/hoop dat dat soort afschuwelijke scholen echt aan 1 kant van het spectrum zitten.
Wat betreft tolerantie: mijn vader is super feministisch. Als meisje moest ik helpen klussen in het huis, want niemand zou me later helpen om het te doen.
Denk dat dat het hele intolerante vaker voorkomt bij gereformeerden. Maar ken ze ook die wel heel tolerant zijn.
N=1 natuurlijk in bovengenoemde voorbeelden. Meer argumenten kan ik niet geven.

Uiteindelijk ben ik atheïst, ben een vrouw van de wetenschap en ik ben zo onromantisch dat ik het hele concept "geloven" "kapot" redeneer. Maar er had zeker een scenario kunnen zijn waarbij ik katholiek was gebleven.

Ben wel heel vaak fel naar religieuze instituten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 00:32

Mijn ervaring is vooral met (streng-) gereformeerden.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 07:15

;)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 07:44

[quote="Electra63"]https://x.com/MarijkeLouisevd/status/1929963008828018822?t=82VvS1Kpg54HZ-RTet3lxQ&s=09

Ik kwam deze nog tegen op X.
Kaag had gelijk over Wilders.
Hij deed alsof hij milder was geworden, maar dat was schijn.[/quote

Kaag was een aanwinst voor de politiek. Ik vind het nog steeds een schande dat zij zo slecht behandeld is door sommige groepen van onze maatschappij.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 07:57

Tiggs schreef:
Electra63 schreef:

Wat te denken van de Driestar in Gouda, waar jongeren gedwongen werden uit de kast te komen?
Ik ben het met je eens. Ik begrijp niet waarom onderwijs met geloof gecombineerd moet worden. Laat gewoon ruimte voor alle scholen en biedt een algemeen vak 'levensovertuiging' aan als kennismaking met allerlei soorten geloven. Of doe dat als onderdeel van maatschappijleer.

Amen (haha). Lubach had er ooit een heel goed stuk over: https://youtu.be/VlvObhOt2-0?feature=shared met als strekking - een aantal uur zijn de kinderen van de school, alle andere vrije uren van de kerk.

@raineri wat fijn om te lezen! Met geloof zijn er natuurlijk ook ontzettend veel manieren om het te belijden. Mijn zus is gelovig, en heb haar kinderen wel ‘ns uit de kinderbijbel voorgelezen… nou, wordt je niet vrolijk van ;) ik hou het wel hij Dikkie Dik en Rupsje nooitgenoeg… heel leuk om jouw verhaal te lezen zo! Niet iedere gelovige is altijd rigide :)

@journee - en daar zit m de crux. Ik woon in het buitengebied, onze dorpsschool is (gelukkig!) openbaar. Ik wil dat ons kindje zo zelf naar school kan en vriendjes en vriendinnetjes in de buurt heeft - en dat weegt zwaarder dan de geloofsovertuiging van de school. Ik zou het heel gek vinden om helemaal buiten ons dorp te moeten shoppen en mijn kind zo een soort uit te sluiten van onze lokale gemeenschap dichtbij. En dat is ook 1 van de punten van lubach - bijzndere scholen mogen uitsluiten (al gebeurt dat heel zelden). Door een school alleen voor een bepaalde overtuiging te maken sluit je ook al uit, al helemaal als die streng is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 07:57

Kaag is een beetje hetzelfde als Timmermans; het zijn mensen met veel kennis, maar spreken een taal die veel Nederlanders niet aanspreekt; ze vinden het "bekakt" en met te veel "moeilijke woorden", dat stoot bepaalde groepen kennelijk af.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:00

Dat kan. Dan nog kan je je gedragen. En hoef je niet met fakkels haar staan op te wachten of verwensingen naar haar hoofd te slingeren

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:02

Libra76 schreef:
Dat kan. Dan nog kan je je gedragen. En hoef je niet met fakkels haar staan op te wachten of verwensingen naar haar hoofd te slingeren

Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Maar kennelijk werkt het niet zo bij bepaalde types. En komt de boodschap van de kundige politicus door de vorm ook niet goed over, ook niet bij degenen die niet naar Twitter of fakkels grijpen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:20

Ik stem geen D66 vanwege de sociaal economische standpunten.
Maar Kaag was echt een zeer kundig politica. En ook zeer goed als bestuurder.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:21

Die afkeer komt niet alleen door hun afstand tot grote groepen, die wordt aangewakkerd tot haat door mede-politici en bepaalde media.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:23

Libra76 schreef:

Maar die man was toch ook niet helemaal 100 procent.
Die had gewoon hulp nodig.