Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 01:11

Dat was zo’n gaas hekwerk of niet, speurneusc?
Je zult dan ook wel het filmpje kennen dat een gehouden wolf (in Polen?) uit verblijf wil klauteren.
Dat hekwerk was veel hoger dan twee meter en liep aan de bovenkant naar binnen.
Het is dat een verzorgster/eigenaresse naar het beest schreeuwt, anders was ie eruit geklommen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 04:57

Dat klimmen vind ik toch alweer anders dan gewoon hup springen. En dan ook nog eens 145.
En vervolgens hier in NL maar blijven beweren dat een raster van 120 werkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:22

Mijn hond doet het ook zo als ze op iets hoogs springt. Ik zie niks geks aan hoe die wolf dat doet. Hij is handig zat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:30

Ik moet geen berichten schrijven in de nacht :P

Ik bedoel daarmee niet dat het raar is dat ze klimmen dat is inderdaad gewoon gedrag.
Maar anders in de zin van, dan zou het kunnen helpen in wat de experts beweren, zet een paar stroom draden buitenom en ze komen niet binnen.
Want dat klimmen doen ze vanaf de grond. Zit daar dan meteen een paar draden terwijl hij nog met de achterpoten op de grond staat stopt hij wel.

Dit filmpje als voorbeeld
https://www.youtube.com/watch?v=bMPybj_oGjU

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 10:03

Provincie Zuid-Holland wil alvast maatregelen omtrent wolf voordat die zich in provincie vestigt.
Citaat:
23 januari 2025
Provincie wil nu al maatregelen, nog voor de wolf hier is

REGIO - Een deel van de Provinciale Staten van Zuid-Holland wil preventieve maatregelen voor als de wolf de provincie binnenkomt. Zuid-Holland is de enige provincie in ons land waar het dier nog nooit is gespot. Toch willen heel wat politieke partijen dat er voorzorgsmaatregelen komen, zoals subsidies voor wolfwerende rasters.
Bijna alle provincie hebben een 'wolvenbeleid'. Zuid-Holland heeft dat niet. Nog niet, als het aan de provinciale politiek ligt. Verschillende partijen willen dat de provincie en alle inwoners goed voorbereid zijn.

Provinciebestuurder Berend Potjer (Natuur, GroenLinks-PvdA) geeft aan dat Zuid-Holland altijd kan terugvallen op het interprovinciaal wolvenplan, dat de provincies hebben opgesteld en waarvan nu een update in de maak is.
Volgens Potjer heeft Zuid-Holland rasters beschikbaar om vee te beschermen tegen de wolf. Ook wil de provincie informatie over het omgaan met het dier delen op de website.

Niet onmogelijk

Onderzoekers van Wageningen University & Research concludeerden vorig jaar dat de wolf zich op bepaalde plekken in het drukbevolkte Zuid-Holland zou kunnen vestigen. 'Dat is mogelijk', aldus Potjer. 'Of beter gezegd: het is niet onmogelijk.'
Volgens een deel van de Staten is het 'een kwestie van tijd' tot de wolf opduikt in Zuid-Holland. 'Maar de wolf heeft niets te zoeken in onze provincie met 3,8 miljoen inwoners', meent Robin Westdijk van Forum voor Democratie.
'We pleiten daarom voor duidelijke keuzes. Bescherming van onze inwoners en ons vee heeft de hoogste prioriteit.'

Mooi, slim maar een rover

Van de vier coalitiepartijen sprak de BBB zich het duidelijkst uit. 'De wolf is een fascinerend dier, mooi en slim, maar ook een rover met een enorm aanpassingsvermogen. Onvoorspelbaar en levensgevaarlijk voor mens en dier', aldus BBB-Statenlid Heidi Looy.
Ze botste met Marieke Spekreijse van coalitiepartner GroenLinks-PvdA. Volgens haar is niet de wolf het probleem, maar de mens.
'We weten niet meer hoe we met de wolf moeten omgaan en hoe we andere dieren moeten beschermen. Wat ons betreft, is het duidelijk: welkom wolf, als je je ooit wil vestigen in Zuid-Holland.'
https://www.omroepwest.nl/nieuws/492815 ... lf-hier-is

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15zwmL ... tid=wwXIfr

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:26

Ja stel je voor, een wolf in de randstad. Dáár hoort ie niet!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:42

Er wordt wat wakker dus. Eindelijk een poging tot put dempen voor kalf actie.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:02

tienus63 schreef:
Je zult dan ook wel het filmpje kennen dat een gehouden wolf (in Polen?) uit verblijf wil klauteren.
Het is dat een verzorgster/eigenaresse naar het beest schreeuwt, anders was ie eruit geklommen.

ze springen zo hoog mogelijk erin klauwen zich vast met voorpoten over de rand en trekken zich al stappend met achterpoten erover.

tis niet dat ze vanaf de grond gaan klimmen, ze raken de eerste 1,5 meter het hek ws niet eens. Draadjes op de grond heeft dus geen nut. Het laten overhangen aan de bovenkant werkt dus ook niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:17

speurneusc schreef:
tienus63 schreef:

ze springen zo hoog mogelijk erin klauwen zich vast met voorpoten over de rand en trekken zich al stappend met achterpoten erover.

tis niet dat ze vanaf de grond gaan klimmen, ze raken de eerste 1,5 meter het hek ws niet eens. Draadjes op de grond heeft dus geen nut. Het laten overhangen aan de bovenkant werkt dus ook niet.

Draadjes op de grond tegen graven misschien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:56

En hoger op stroom tegen de buitenkant en/of -zoals ik ook heb- de schuine buitenkant van stroom.
Overigens werkt zo'n schuine bovenkant alleen als die neerklapbaar is; dus bij gewicht klapt het omlaag. Dmv een veersysteem veert het dan weer omhoog als er geen gewicht meer aanwezig is.
Bij een langer hekwerk is dit uiteraard geen doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:58

maar zonder aarde geen stroom.
En ik denk niet dat ons geplastificeerde hek stroom geleid.
En dat zijn bijna alle "heras" hekwerken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:04

Zodra de wolf het draad raakt én hij maakt kontakt met het hek maakt hij aarde, want het hek staat in de grond.
Dat geplastificeerde gaas geleidt wel degelijk anders zou niemand meer isolatoren nodig hebben :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:36

Isolator geeft ook geen stroom af en dat hek is geheel bekleed dus kan dat ook niet doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:47

Flinke stroomsterkte gaat zeker door een dun laagje plastic heen. Ik had een stukje draad door een fietsband getrokken om een ijzeren hek te ontlopen... maar de stroom sprong ook daar doorheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:49

Ik heb ooit een stroomdraad door een tuinslang gedaan om iets te overbruggen... kreeg mooi een optater toen ik dat beetpakte ;(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:52

Je kan een extra aardedraad zetten op de bovenste draden. Ik heb zelf de combinatie van gaas en daarvoor stroomdraden om de wolven buiten te houden. Het raakt het gaas niet dus dat staat niet onder stroom.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:24

Dit kwam ik tegen, goed geschreven.

Eva Beun - Lekkerkerker
Gisteren om 09:57 ·
Waar denk ik aan vraagt Facebook……
Aan een lastig dilemma denk ik.
Moeilijk Dilemma: De Wolf en de ongeziene last op het platteland
Afgelopen zondag was ik op de Veluwe, waar ik ruiters lesgaf. Tijdens een gesprek met een eigenaar in Oene kwam het onderwerp van de wolf ter sprake, die een paar dagen daarvoor op hun erf was gesignaleerd, tot aan de oprit van de buren. Het was even schrikken, maar al snel werd het onderwerp met een nuchtere houding besproken.
Een paar uur later werd ik echter geconfronteerd met de harde realiteit van de wolf, toen ik onderweg was naar mijn volgende adres in Emst. Een aanval op schapen had plaatsgevonden, ondanks een goede afrastering.
Later die middag ontving ik een bericht van dezelfde eigenaar uit Oene: de wolf was weer op hun erf gekomen, nu zelfs maar een paar meter verwijderd van hun dochter die buiten aan het spelen was.
En wat gebeurde er? Sociale media stonden vol met foto's en filmpjes van de wolf in Oene en omgeving, maar de grote media, zoals de NOS of Omroep Gelderland? Niets.
Dit roept de vraag op: waarom krijgen zulke incidenten niet de aandacht die ze verdienen?
De wolf is voor veel mensen een symbool van natuurbehoud, maar voor (hobby)boeren en dierenhouders is het een dagelijkse bron van stress.
Een dierenarts die in de verkeerde Hengelo staat om een wolf te verdoven en te verplaatsen (wolf met letsel) haalt wel direct landelijke media, terwijl aanvallen en wolven die door de bebouwde kom lopen lijken vaak genegeerd worden.
In de afgelopen periode waren er in onze regio weer veel aanvallen op dieren. Ook op dieren achter indrukwekkende en kostbare afrasteringen. Wat moeten we als (paarden)eigenaren nu doen?
De oproep om onze dieren te beschermen klinkt overal, maar hoe doe je dat?
De tegenstrijdigheid is schrijnend: we delen massaal informatie over het welzijn van paarden en de noodzaak van beweging, ruimte, en sociale contacten voor een gezond dier. We weten dat paarden die te lang in een box staan gezondheidsproblemen ontwikkelen, zoals maagzweren en verminderde immuniteit.
Jonge dieren moeten bewegen om hun lijf (en hoofd) positief te ontwikkelen.
Maar tegelijkertijd worden we gedwongen steeds meer maatregelen te nemen die deze principes ondermijnen, zoals het afsluiten van weilanden en het opsluiten van dieren voor hun eigen veiligheid.
Zelf durven we geen schapen meer te gebruiken voor het afgrazen van weilanden, mede uit angst voor de wolf. En dat terwijl schapen juist helpen om wormen te bestrijden, wat een positieve invloed heeft op de gezondheid van onze dieren.
Moeten we dan echt overstappen naar het gebruik van onrendabele, dure systemen zoals de KBH (Kudde bewakingshonden) om dit soort risico’s te minimaliseren? Ik betwijfel of dit de oplossing is.
De vraag is wat de Sectorraad Paard en politieke partijen voor ons kunnen betekenen. Want dit gaat niet alleen om individuele paardeneigenaren, maar om duizenden (hobby)boeren die slapeloze nachten hebben door de stress en financiële gevolgen van het verliezen van hun dieren, die niet alleen hun werk, maar ook hun passie zijn.
Moeten we echt tot actie overgaan zoals in de NPO serie de ‘Woeste Grond’, een verzetsbeweging tegen de wolf oprichten?
Dat is geen scenario dat ik voor ogen heb, maar ik voel wel de noodzaak om iets te doen. De wolf mag dan een beschermd dier zijn, maar er wordt met twee maten gemeten. Het lijkt wel of het leven van de wolf boven dat van andere dieren – en zelfs mensen – wordt gesteld.
Ik schrijf dit niet uit een standpunt van haat tegen de wolf. In principe ben ik niet tegen de wolf, maar wel tegen hoe de situatie nu is. Er moet een balans komen tussen het beschermen van natuur en het beschermen van de belangen van boeren, dierenhouders en hobbyisten die hard werken om hun dieren goed te verzorgen. Het is tijd voor actie, tijd voor beleid dat de werkelijkheid van het platteland niet negeert.
En dit alles was mijn overdenking terwijl ik genoot van een fantastische start van de dag, in het mooie Balinge, tussen onze p

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 13:36

Zichtmelding Nijensleek Dr
Citaat:
Nijensleek Drenthe
23-01-2025
Tussen 07.15 en 07.30 uur

Wolf gezien op de dwarsweg in Nijensleek

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15eo6UjHBE/?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:38

josien_m_ schreef:
Flinke stroomsterkte gaat zeker door een dun laagje plastic heen. Ik had een stukje draad door een fietsband getrokken om een ijzeren hek te ontlopen... maar de stroom sprong ook daar doorheen.

en ik heb bij de schuilstal die een metalen hoek heeft de draad door een binnenband gehaald om zo dichtbij die hoek te kunnen spannen.
En dat werkt prima, komt niets doorheen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:45

Aanval Hulshorst Gld, 2 schapen gedood
Citaat:
23 januari 2025/ Hulsthorst /Gelderland
Aanval op schapen
2 schapen gedood
Eigenaar veel sterkte

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BGyku736j/?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:51

DuoPenotti schreef:
maar zonder aarde geen stroom.
En ik denk niet dat ons geplastificeerde hek stroom geleid.
En dat zijn bijna alle "heras" hekwerken

Daarom had ik destijds de bovenbuis geaard + 2 naar buiten hangende draden waar 14 Joule op stond. Ik had wel draden tot ongeveer 1,20 m om te voorkomen dat hij eventueel door het ga zou kunnen bijten.
Tegen het ondergraven had ik zwaar schapengaas op 90° aan de onderkant van het Hek bevestigd

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:52

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:57

Rizette schreef:
Dit kwam ik tegen, goed geschreven.

Eva Beun - Lekkerkerker
Gisteren om 09:57 ·
Waar denk ik aan vraagt Facebook……
Aan een lastig dilemma denk ik.
Moeilijk Dilemma: De Wolf en de ongeziene last op het platteland
Afgelopen zondag was ik op de Veluwe, waar ik ruiters lesgaf. Tijdens een gesprek met een eigenaar in Oene kwam het onderwerp van de wolf ter sprake, die een paar dagen daarvoor op hun erf was gesignaleerd, tot aan de oprit van de buren. Het was even schrikken, maar al snel werd het onderwerp met een nuchtere houding besproken.
Een paar uur later werd ik echter geconfronteerd met de harde realiteit van de wolf, toen ik onderweg was naar mijn volgende adres in Emst. Een aanval op schapen had plaatsgevonden, ondanks een goede afrastering.
Later die middag ontving ik een bericht van dezelfde eigenaar uit Oene: de wolf was weer op hun erf gekomen, nu zelfs maar een paar meter verwijderd van hun dochter die buiten aan het spelen was.
En wat gebeurde er? Sociale media stonden vol met foto's en filmpjes van de wolf in Oene en omgeving, maar de grote media, zoals de NOS of Omroep Gelderland? Niets.
Dit roept de vraag op: waarom krijgen zulke incidenten niet de aandacht die ze verdienen?
De wolf is voor veel mensen een symbool van natuurbehoud, maar voor (hobby)boeren en dierenhouders is het een dagelijkse bron van stress.
Een dierenarts die in de verkeerde Hengelo staat om een wolf te verdoven en te verplaatsen (wolf met letsel) haalt wel direct landelijke media, terwijl aanvallen en wolven die door de bebouwde kom lopen lijken vaak genegeerd worden.
In de afgelopen periode waren er in onze regio weer veel aanvallen op dieren. Ook op dieren achter indrukwekkende en kostbare afrasteringen. Wat moeten we als (paarden)eigenaren nu doen?
De oproep om onze dieren te beschermen klinkt overal, maar hoe doe je dat?
De tegenstrijdigheid is schrijnend: we delen massaal informatie over het welzijn van paarden en de noodzaak van beweging, ruimte, en sociale contacten voor een gezond dier. We weten dat paarden die te lang in een box staan gezondheidsproblemen ontwikkelen, zoals maagzweren en verminderde immuniteit.
Jonge dieren moeten bewegen om hun lijf (en hoofd) positief te ontwikkelen.
Maar tegelijkertijd worden we gedwongen steeds meer maatregelen te nemen die deze principes ondermijnen, zoals het afsluiten van weilanden en het opsluiten van dieren voor hun eigen veiligheid.
Zelf durven we geen schapen meer te gebruiken voor het afgrazen van weilanden, mede uit angst voor de wolf. En dat terwijl schapen juist helpen om wormen te bestrijden, wat een positieve invloed heeft op de gezondheid van onze dieren.
Moeten we dan echt overstappen naar het gebruik van onrendabele, dure systemen zoals de KBH (Kudde bewakingshonden) om dit soort risico’s te minimaliseren? Ik betwijfel of dit de oplossing is.
De vraag is wat de Sectorraad Paard en politieke partijen voor ons kunnen betekenen. Want dit gaat niet alleen om individuele paardeneigenaren, maar om duizenden (hobby)boeren die slapeloze nachten hebben door de stress en financiële gevolgen van het verliezen van hun dieren, die niet alleen hun werk, maar ook hun passie zijn.
Moeten we echt tot actie overgaan zoals in de NPO serie de ‘Woeste Grond’, een verzetsbeweging tegen de wolf oprichten?
Dat is geen scenario dat ik voor ogen heb, maar ik voel wel de noodzaak om iets te doen. De wolf mag dan een beschermd dier zijn, maar er wordt met twee maten gemeten. Het lijkt wel of het leven van de wolf boven dat van andere dieren – en zelfs mensen – wordt gesteld.
Ik schrijf dit niet uit een standpunt van haat tegen de wolf. In principe ben ik niet tegen de wolf, maar wel tegen hoe de situatie nu is. Er moet een balans komen tussen het beschermen van natuur en het beschermen van de belangen van boeren, dierenhouders en hobbyisten die hard werken om hun dieren goed te verzorgen. Het is tijd voor actie, tijd voor beleid dat de werkelijkheid van het platteland niet negeert.
En dit alles was mijn overdenking terwijl ik genoot van een fantastische start van de dag, in het mooie Balinge, tussen onze p

Ik hoop dat zaterdag 1 februari de opkomst hoog is in Emmen.

Natuurlijk is zo’n optocht geen middel tegen de overlast, aanvallen en zorgen.
Maar het is wel een manier om te laten zien dat men zich zorgen maakt en dat er hopelijk wat gaat veranderen.

Dat veranderen is mi beheer, dan kan afschot zijn of maak een paar strikt afgesloten gebieden voor wolven waarin ze alleen maar in dat gebied kunnen zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 15:17

Aanval Ede Gld, 5 drachtige schapen gedood 1 gewond
Citaat:
Ede Gelderland
23-01-2025
Aanval op drachtige schapen
5 dood
1 gewond
Afrastering wolfwerende norm. Overwonnen!
122 cm
7400 volt

Hopelijk kan nu het spoeddebat worden opgepakt!

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18S3xWoGY3/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 15:45

Zichtmelding Woudenberg 3 wolven wildcamera’s
Citaat:
Woudenberg Utrecht
23-01-2025
03.55 uur

Wolven voor de wildcamera, zuidkant van Woudenberg.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15j3j2j2EC/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 23-01-25 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt