Exitium schreef:Loretta schreef:
Ieuw. Dat klinkt als dat ik Op Rutte zou gaan stemmen om te voorkomen dat Thierry Baudet aan de macht komt. Moet er niet aan denken.
Maar wat als je enkel die twee opties zou hebben: Rutte of Baudet?
In Frankrijk werkt het anders dan hier. Vandaag was de eerste verkiezingsronde. Als daar een kandidaat een absolute meerderheid haalt, wordt hij of zij de president. Als niemand een absolute meerderheid haalt, gaan de twee kandidaten met de meeste stemmen (in dit geval Macron en Le Pen, in het fictieve voorbeeld hierboven Rutte en Baudet) door naar de tweede ronde. Die is over een paar weken en dan stemt iedereen opnieuw, maar kan er enkel op die twee gestemd worden. Als Rutte en Baudet in de eerste ronde dus het hoogste percentage stemmen halen, heb je geen andere optie dan die twee (of niet gaan stemmen, maar dat is nooit een goed idee)
Als ik zou moeten kiezen tussen Rutte en Baudet. Dus dat er echt geen andere keuze was. Dan denk ik dat ik thuis zou blijven. Mocht het ooit zover komen, dan verdiend Nederland niet beter dan Baudet.
Hoe het Franse systeem werkt weet ik niet. Dus vandaar dan ook mijn fictieve voorbeeld van een keuze tussen Rutte en Baudet. Omdat Macron en Le Pen voor mij een beetje als Rutte en Baudet zijn. Ben van beide geen fan.