Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:22

Benzz schreef:
De jeugd heeft wel de toekomst Ruitje. Daar kunnen wij wat van vinden, maar de groep die hierin gelooft wordt steeds groter. En dit: https://www.ad.nl/economie/nvwa-grijpt- ... w2OBUJbJzM

Helpt niet mee.

Mwah, die groep schreeuwt steeds harder, maar wordt die groter?

Citaat:
In 2020 geeft 5 procent van de 18-plussers (630 duizend personen) in het onderzoek Belevingen aan nooit vlees17) te eten; 3 procent eet geen vlees maar wel vis (de pescotariërs), 2 procent eet ook geen vis (de vegetariërs). Een volledig plantaardig dieet18) komt met 0,4 procent (53 duizend personen) nog zeer weinig voor. Een half procent van de 18-plussers is in het afgelopen jaar19) gestopt met vlees eten (zie bijlagetabel 6a).

Citaat:
minder vlees gaan eten
Niet alleen het aantal dagen dat vlees wordt gegeten maar ook de hoeveelheid vlees die per dag wordt gegeten is van belang voor inzicht in de bewuste omgang met voeding. 35 procent van de 18-plussers zegt in het afgelopen jaar minder vlees te zijn gaan eten dan daarvoor, hetzij door vleesloze dagen in te lassen, hetzij door kleinere porties vlees te eten. De meesten, 58 procent, geven aan dat hun vleesconsumptie in de afgelopen 12 maanden niet is veranderd.

Citaat:
Bijna twee op de drie vleeseters willen hun vleesconsumptie niet opgeven. Ook hier bestaan er verschillen tussen vleesconsumenten: van degenen die iedere dag vlees eten geeft 82 procent aan het vlees niet op te willen geven, terwijl 56 procent van de flexitariërs dit zegt

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... consumptie

Het spijt me, maar de conclusie is toch echt dat 'dit' wat je deelt voor de meeste mensen blijkbaar niet zoveel uitmaakt als jij zou willen zodra ze hun boodschappen mandje vast hebben :o De vleesconsumptie stijgt de afgelopen jaren...

Ik ken ook nog wel wat jeugd die protesteerden op een trekker, die heeft blijkbaar ook de waarheid in pacht, want hij is jeugd :+ . Wat een kwalificatie.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:35

Ik kwam gisteren dit bericht tegen.. een 100 jaar oude eik moet weg, want er moet daar een energiehuisje komen

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-zomereik

Ik snap op zich wel dat ze ergens wat moeten bouwen, maar ondertussen zou dat toch wel anders kunnen.

Deze zin uit het artikel: "Wij moeten als mensen onze plannen maar eens gaan aanpassen aan het groen dat er al jarenlang is." daar ben ik het op zich wel mee eens.
Maar het lijkt soms wel of dat dus niet altijd geldt.. mensen moeten niet zo piepen over een wolf of een koe, en er moet groen bij maar die boom kan gewoon wieberen..
Het is misschien maar 1 boom, maar het is wel 1 boom... Ik begrijp dan niet zo goed hoe dat werkt met zo'n plan..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:34

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:38

Ik heb dat dacht ik ook ergens gelezen.
de vragen die toen ook volgenden is hoe dat bij andere partijen gaat.

In welke partijen zitten de grootverdieners, de eigenaars van techbedrijven, of van industrie, mensen met een vegetarische slagerij etc.

Ik denk dat je in een partij mensen hebt zitten die erbij aansluiten? Ik weet niet in hoeverre het niet meer mag vanwege bijvoorbeeld belangenverstrengeling.. zijn daar regels voor?

Want deze zin: "Belangenverstrengeling ligt op de loer, waarschuwen experts – zeker nu de provincies stikstofplannen moeten uitwerken. Mogelijk moeten Statenleden hun zetel opgeven als zij worden uitgekocht... "wordt niet verder toegelicht toch?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:03

Nee omdat het dingen zijn die nog verder moeten worden uitgekristalliseerd en waar ze op een dergelijke grote schaal nog niet eerder mee te maken hebbengehad

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:08

Is dat anders bij andere partijen en hun leden? (ik heb geen idee hoor)
Dat bijv bij de VVD vnl (rijke) ondernemers zitten? en bij de CU.. christenen?

Wat zou dit voor de BBB dan anders maken?

(overigens vind ik het dan wat voorbarig.. het zal moeten blijken, maar het bommetje wordt alvast gedropt :) )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:09

... ik wil mij niet aanmelden bij ftm, dus ik weet heel veel niet.

Natuurlijk zijn er regels mbt belangenverstrengeling...!
Bijvoorbeeld dat een statenlid bij bepaalde onderwerpen niet meestemt.

Maar ik zie niet direct 'dat je de zetel moet opgeven als je wordt uitgekocht'.
(Als in : het bedrijf wordt beëindigd, en je blijft wonen waar je woont.)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:14

Klopt, alleen die regels zijn soms vrij ruim interpreteerbaar. Of zijn meer sturend dan dwingend.
En gezien het niet eerder zoveel statenleden betrof waarbij het zo nauw komt is het wel redelijk nieuw terrein.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:54

Cer schreef:
Ik kwam gisteren dit bericht tegen.. een 100 jaar oude eik moet weg, want er moet daar een energiehuisje komen

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-zomereik

Ik snap op zich wel dat ze ergens wat moeten bouwen, maar ondertussen zou dat toch wel anders kunnen.

Deze zin uit het artikel: "Wij moeten als mensen onze plannen maar eens gaan aanpassen aan het groen dat er al jarenlang is." daar ben ik het op zich wel mee eens.
Maar het lijkt soms wel of dat dus niet altijd geldt.. mensen moeten niet zo piepen over een wolf of een koe, en er moet groen bij maar die boom kan gewoon wieberen..
Het is misschien maar 1 boom, maar het is wel 1 boom... Ik begrijp dan niet zo goed hoe dat werkt met zo'n plan..

Oh, als jullie zin hebben, onderteken deze petitie dan even aub _/-\o_
https://petities.nl/petitions/stop-de-k ... ?locale=Nl

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:37

Cer schreef:
Ik heb dat dacht ik ook ergens gelezen.
de vragen die toen ook volgenden is hoe dat bij andere partijen gaat.

In welke partijen zitten de grootverdieners, de eigenaars van techbedrijven, of van industrie, mensen met een vegetarische slagerij etc.

Ik denk dat je in een partij mensen hebt zitten die erbij aansluiten? Ik weet niet in hoeverre het niet meer mag vanwege bijvoorbeeld belangenverstrengeling.. zijn daar regels voor?

Want deze zin: "Belangenverstrengeling ligt op de loer, waarschuwen experts – zeker nu de provincies stikstofplannen moeten uitwerken. Mogelijk moeten Statenleden hun zetel opgeven als zij worden uitgekocht... "wordt niet verder toegelicht toch?

Als je dit zegt over andere partijen dan wordt je al snel beticht van complottheorie denken.

Het valt mij op dat heel veel een groot psychologisch spel is, karaktermoord, twijfel zaaien, woorden verdraaien en daar doen echt alle partijen aan mee.

Ik heb trouwens getekend voor het behoudt van de Eik, vind ook dat de mens moet wijken voor de natuur en niet andersom.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:43

Ik heb ook getekend, bizar.

Ik hoorde van de week van iemand dat er op dit moment in China en India honderden vervuilende mijnen gebouwd worden? Kan het nergens vinden, weet iemand of dit een factuur is of broodje aap?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:47

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:15

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b6f6fff4/

Ik ben een trotse trouw lezeres.
Deze columnist eindigt met een verzuchting 'dat het een Godswonder zou zijn'.
Ach, ik ben christelijk genoeg om in wonderen te geloven - maar als calviniste doe ik niet aan sprookjes.
(Dat is een subtiel verschil en in wezen off topic. 'Soms gebeuren er dingen die je totaal niet voor mogelijk had gehouden' - maar dat gaat om daden, niet om mooie woorden.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:49

Maar de boer weet ook: dat wie de natuur vernietigt ook zichzelf vernietigt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:09

oke, dan heb ik ook nog wel een column om te delen :)

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:24

Tja, we beginnen met beeldspraak 'de natuur staat op omvallen' en daarna wordt het allemaal vaag. (En goed om dan door te vragen over cijfers: 90% 'niet goed' - dat schijnt rood te zijn - en tegelijkertijd 85% 'wel goed'.)

Met sommige delen van 'de' natuur gaat het goed, maar met het Dwingelderveld niet.

En terzake is, dat we hebben afgesproken om natuurgebieden zoals het Dwingelderveld te behouden.
(Ik wil best een paar piepkleine gebiedjes lagere bescherming geven, maar het Dwingelderveld is geen postzegel...)
(Het is wel de kurk waar de Drentse economie op drijft.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:32

Janneke2 schreef:
aar het Dwingelderveld is geen postzegel...)

Is dat vanwege toerisme?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:45

Ga vooral eens met je lokale ecoloog mee de natuur in, en kijk hoe het daadwerkelijk gesteld is met de natuur. Spoiler: niet zo best.

Fijn dat Ronald Plasterk denkt het beter te weten :z

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:55

BaileyMix schreef:
Ga vooral eens met je lokale ecoloog mee de natuur in, en kijk hoe het daadwerkelijk gesteld is met de natuur. Spoiler: niet zo best.

Fijn dat Ronald Plasterk denkt het beter te weten :z

Dan kunnen we constateren dat het onderhoud niet op orde is en er nog veel achterstallig onderhoud is.

prachtige oude bomen die gewurgd worden door klimop b.v., niet door de stikstof alleen,
Laatst bijgewerkt door mce op 14-04-23 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:57

Klimop is niet schadelijk voor de boom, tenzij het de complete kruin afschermt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:00

mce schreef:
Dan kunnen we constateren dat het onderhoud niet op orde is en er nog veel achterstallig onderhoud is.

prachtige oude bomen die gewurgd worden door klimop b.v., niet door de stikstof

Vreemde conclusie. Oprechte tip hoor, doe het eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:08

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
aar het Dwingelderveld is geen postzegel...)

Is dat vanwege toerisme?

Ja.
Drenthe is van oudsher een arme provincie.
Het toerisme heeft heel veel geld in het laatje gebracht.
(Te beginnen met boeren die in het zomerseizoen 'toeristen hielden' - inmiddels zijn er heel veel campings etc.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:19

BaileyMix schreef:
mce schreef:

prachtige oude bomen die gewurgd worden door klimop b.v., niet door de stikstof

Vreemde conclusie. Oprechte tip hoor, doe het eens.

doe ik regelmatig, kan het iedereen aanbevelen, maar zie ook het achterstallige onderhoud en verwaarlozing, prive bezit incluis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:27

Patrick Jansen schreef het ook in zijn column: graag meer geld om natuurgebieden natuurvriendelijk te onderhouden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:29

mce schreef:
doe ik regelmatig, kan het iedereen aanbevelen, maar zie ook het achterstallige onderhoud en verwaarlozing, prive bezit incluis.

Sleutelwoord ;) Stikstof is wel degelijk een probleem. Net als veel andere dingen, maar zeker óók stikstof. Dat de natuur niet in slechte staat is, zoals de column zegt, is uiteraard niet waar.