irmaz schreef:Babootje schreef:
Ja dat klopt. Het is het Russisch verzet (2 partijen) dat ook meevecht aan de kant van Oekraine, maar wel met een eigen agenda.
Er zijn er inmiddels al 3; Legioen van de Vrijheid van Rusland, het Russische Vrijwilligerskorps en het Siberië-bataljon.
Cowboy55 schreef:Weet iemand iets over de aantallen manschappen in die eenheden?
Mijn gedachte sprong nl. meteen naar het Britisches Freikorps/Legion of St. George, onderdeel van de Waffen SS in WO2 (en nee, ik suggereer niet dat deze eenheden fascisten zijn, dat laat ik aan Vlad de Verwarde over): het leek heel wat maar uiteindelijk heeft de eenheid maar 54 leden gehad, waarbij de maximale omvang op enig moment 27 man was. Leuk voor propaganda, maar verder niet zo heel erg nuttig.
Ik weet niet om hoeveel manschappen het gaat maar het Legioen van de Vrijheid vind ik wel een goede boodschap hebben, een alternatief voor Rusland in de goede richting. Hier een toespraak van de leider van dit legioen mbt de verkiezingen in Rusland (meer in het filmpje in de link):
Citaat:
Goedemorgen vanaf de Russisch-Oekraïense grens.
Net als al onze medeburgers dromen we in het Legioen van een Rusland dat bevrijd is van de dictatuur van Poetin. Maar we dromen niet alleen: we werken hard om die dromen waar te maken. We zullen ons land centimeter voor centimeter terugnemen van het regime. De Russen zullen goed slapen, zullen niet bang zijn voor de deurbel, zullen niet bang zijn om te zeggen wat ze denken. De Russen zullen stemmen op wie ze willen, niet op wie ze moeten. De Russen zullen vrij leven.
⚡️Legioen komt eraan.
https://twitter.com/legion_svoboda/stat ... 7667172518
Het Russische vrijwilligers Corps heeft wel een wat discutabele insteek, voor zover ik begrepen heb. Waarschijnlijk meer in lijn met het Britische Freikorps.