Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:20

er ies niets vranderelijker dan een mens, ieder heeft zo zijn/haar eigen idee bij natuur, bizar hoe dat zichtbaar is, vanachter een bureau bedenken dat bomen weg moeten voor natuur,
net als bij de boer, opruimen voor iets anders, wie bedenkt het!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:46

En dat gaat soms om eeuwenoude bossen wat met een pennenstreek wordt weggehaald. Nota bene door organisaties die beweren de natuur te willen beschermen.

En nu zitten we met het probleem dat heide en zandverstuivingen te gevoelig voor srikstof zijn. Het is totaal gestoord gewoon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:20

Loretta schreef:
En het is niet meer terug te draaien helaas. Missdhien eens tijd om dat gewoon te acceptrren. En wat je zegt klopt. Over een x aantal jaren stijgt de temperatuur zo of zo.

Er is een heleboel wat we nog niet weten mbt de opwarming van de aarde - dus 'dat' het nu al onomkeerbaar is, is mij niet bekend.

Citaat:
Dus hoe wil je dan die inheemse planten nog gaan beschermen. Die sterven dan zo of zo uit en dat ligt niet aan stikstof.

?
Tja,
stap 1: we zijn voorbij het kantelpunt,
stap 2: de inheemse flora is reddeloos verloren
... en het ligt niet aan de stikstof.
Drie aannames.
Citaat:
Alhoewel je het dan ook op papier natuurlijk zo kunt verdraaien dat het op papier wel aan stikstof ligt.

... en de boeren krijgen de schuld, want die kunnen zich niet verweren - grote jongens zoals Shell spelen het spel veel slimmer.
(Denk aan Groningen...)
Citaat:
Feit is, wat eens was komt niet terug.

Dan ken je de geschiedenis niet.

(Maar het is een heerlijk recept om niets te hoeven doen....)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:36

Het is allemaal toch een stuk genuanceerder dan dat sommige partijen ons willen doen geloven.
Timmermans heeft gezegd dat vermindering van stikstof cruciaal is, maar ook dat de stikstofnota can BBB hele goede dingen bevat en zeker geen sprookjesnota is zoals Tjeerd de Groot beweerd.

https://www.welingelichtekringen.nl/anp ... s-cruciaal

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:15

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:27

En zo blijkt maar weer dat het allemaal toch net iets anders in elkaar zit dan veel politici ons willen doen geloven.
Kan niet. betekend vaak, wil niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:02

Van der Plas (BBB) wil eigen stikstofwet, Eurocommissaris Timmermans steunt initiatief - https://nos.nl/l/2470992

Van der Plas zegt 'dat ze voor natuurherstel is, en niet tegen stikstof maatregelen'
Op zich prima.

En goed overleg met in dit geval een hoge ome uit Brussel schept duidelijkheid, ook alleen maar goed.

Maar ik moet het nog zien...

Het zou natuurlijk enorm helpen als de nieuwe wet de rare grens van 25 kilometer (in het nadeel van boeren en in het voordeel van de industrie) overboord gaat.
(Staat niet genoemd, maar wellicht gebeurt het wel...!)

Er zijn natuurlijk natuurgebieden die te lijden hebben van (te) veel bezoekers - prima om daar iets mee te doen.
Maar het is geen vervanging voor (bio)chemische belasting.

En het Brusselse 'advies' om boeren uit te kopen is ook al weer zoiets: de context was de waarschuwing aan het adres van de regering dat het geen staatssteun mag worden.
(Uit de context werd het 'Brussel wil dat er veel boeren worden uitgekocht'. Klopt niet, want de methoden om het doel te bereiken staat een land vrij.)

Ik snap dat BBB geen gedwongen uitkoop wil en dat 2030 er niet in staat -
maar de grote vraag is dan wel: hoe gaan we het aanpakken...?

(Van mij mag Schiphol halveren en Tata versneld verplicht op waterstof - dus wie weet...)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 04:11

Context...? het was een uiterst vreemd moment voor een brief, waarvan Brussel zelf ook aangeeft dat het de verhoudingen onnodig op scherp zet.

Daarnaast zijn we bijna 2 weken verder en heeft van der Wal nog steeds geen reactie gegeven op de brief.

Hier een leuks reconstructie:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... kbelasters

Ik probeer mij vooral in te leven in de PAS melders, die alles ooit deden zoals mocht, nu zonder vergunning zitten en dan ook weer in een brief als deze een klap onzekerheid over zich heen krijgen...

Een actie als deze zorgt voor wantrouwen in de politiek, zo zonde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:04

Eh, de brief die 'op een ongelukkig moment kwam', kwam van een (andere) eurocommissaris (Sinkevičius).

Niet van Timmermans (of zijn assistent Samsom.)

De inhoud was voornamelijk 'voortmaken'.

En ik hoop dat de eigen stikstofwet van BBB de PAS-melders kan helpen.
Want die onzekerheid voor die mensen is een gevolg van een wegkijkende overheid, Van der Plas zegt dat ook zij de problemen wil aanpakken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:14

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:13

Janneke2 schreef:
Eh, de brief die 'op een ongelukkig moment kwam', kwam van een (andere) eurocommissaris (Sinkevičius).

Niet van Timmermans (of zijn assistent Samsom.)

De inhoud was voornamelijk 'voortmaken'.

En ik hoop dat de eigen stikstofwet van BBB de PAS-melders kan helpen.
Want die onzekerheid voor die mensen is een gevolg van een wegkijkende overheid, Van der Plas zegt dat ook zij de problemen wil aanpakken.

Jij hebt het over een advies uit Brussel. Dus ik dacht dat je die brief bedoelde, excuus.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:38

Ontmoeting Timmermans en Van der Plas kwam geen moment te vroeg
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1646882 ... is-ver-weg

kamerleden zijn jaren met foute informatie bestookt, of liepen braaf achter iedereen - wie had er het meeste belang bij - aan, deze dame gaat nog meer boven water krijgen,
of zijn andere kamerleden wakker geschud!! en gaan ze eerst en beter controleren of de verkregen informatie wel klopt!!!

Dat op zich is al een grote winst ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:29

Dat er van alles niet klopte dat kon je duidelijk genoeg zien. Hoe het dan precies zat was mij niet duidelijk. Ik heb vaak genoeg gezegd dat moet je bijna een rechtsgeleerde voor zijn. Of er natuurlijk heel veel tijd in steken zoals Van Der Plas de afgelopen jaren heeft gedaan.

De rookgordijnen raken uitgewerkt en langzaam wordt datgene zichtbaar wat de kabinetspartijen verborgen wilden houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:10

:o .. waar hebben jullie het nu precies over?
Welke foute informatie...?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:18

Het was allemaal een complot.
Ben wel benieuwd met welk doel.

Kan het artikel niet lezen, want het zit achter een betaalmuur, maar als ik de auteur zie, heb ik al gegeten en gedronken..

Sorry dat ik wat cynisch word, maar de take dat dit kabinet ons (of alleen de boeren) bewust aan het naaien is, daar kan ik echt niets mee. Dat is toch geen discussie? Dat is een complottheorie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:31

Janneke2 schreef:

Dat er wel degelijk meer wegen zijn die naar Rome leiden (of in dit geval Brussel.
D66 die bijvoorbeeld zegt dat de BBB nota een sprookjesnota is, maar dat is volstrekt niet waar.
De nota moet nog wat bijgeschaafd worden maar is in beginsel realistisch. Het gaat om natuurherstel en daar is stikstofreductie een cruciaal onderdeel van. Maar niet het enige onderdeel. Er is meer ruimte in Brussel dan dat vooral D66 ons wil doen geloven.

https://dvhn.nl/binnenland/Timmermans-s ... 59462.html

Edit: verkeerde link

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:43

Dat is voor mij oud nieuws. Europa zegt dat de natuur niet mag verslechteren. Hoe Nederland dat doet is aan de beleidsmakers.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:58

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

Dat er wel degelijk meer wegen zijn die naar Rome leiden (of in dit geval Brussel.

?
Oud nieuws.
Citaat:
D66 die bijvoorbeeld zegt dat de BBB nota een sprookjesnota is, maar dat is volstrekt niet waar.

.... meningsverschillen 'moeten kunnen'.
Ik heb nu nog geen idee wat er in de nota/ de in te dienen initiatiefwet van BBB staat.
Citaat:
De nota moet nog wat bijgeschaafd worden maar is in beginsel realistisch. Het gaat om natuurherstel en daar is stikstofreductie een cruciaal onderdeel van. Maar niet het enige onderdeel.

:o
Had er iemand dan beweerd dat het enkel en alleen om stikstof ging?
Citaat:
Er is meer ruimte in Brussel dan dat vooral D66 ons wil doen geloven.

?
Aangezien er vrijheid van meningsuiting is, mogen de Democraten 'dit' vinden en iemand anders 'dat' en jij hoeft geen van beide te geloven....

Minister Jetten heeft aan een serie deskundigen gevraagd wat zij denken mbt het halen van de doelstellingen van Parijs.
Oa: stop met dingen uitstellen.
Investeer in compacte steden met voorzieningen op loopafstand.
(En voor Drenthe hoop ik: herstel het openbaar vervoer en houd de dorpen leefbaar: een huisarts, school, bieb, winkels etc.)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:03

Jessix schreef:
Dat is voor mij oud nieuws. Europa zegt dat de natuur niet mag verslechteren. Hoe Nederland dat doet is aan de beleidsmakers.

De natuur verslechtert toch gewoon door, zelfs als alle boeren weg zijn?
Volgens mij moeten we dan allemaal Nederland verlaten, pas dan zal het beter gaan

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:15

Kinke schreef:
Jessix schreef:

Volgens mij moeten we dan allemaal Nederland verlaten, pas dan zal het beter gaan

Ik zou wel graag willen dat we daar wat aan proberen te doen. Als burger doe ik dat al waar ik kan, maar ik vind dat we dat ook als land aan moeten pakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:27

Kinke schreef:
Jessix schreef:

-O-

... het is natuurlijk ook van de zotte dat LTO geen poot uitsteekt.
Bijvoorbeeld de 25 kilometergrens mbt stikstof, die in het voordeel van de industrie is en in het nadeel van de boeren.
(En de natuur organisaties vechten het wel aan, maar de vermaledijde grens hield tot op heden stand...)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:15

Loretta schreef:
Het is allemaal toch een stuk genuanceerder dan dat sommige partijen ons willen doen geloven.
Timmermans heeft gezegd dat vermindering van stikstof cruciaal is, maar ook dat de stikstofnota can BBB hele goede dingen bevat en zeker geen sprookjesnota is zoals Tjeerd de Groot beweerd.

https://www.welingelichtekringen.nl/anp ... s-cruciaal

Nee hij heeft gezegd dat hun ideeen de moeite waard zijn om te lezen.

Caroline geeft een wat andere setting over het gesprek dan Timmermans zelf.

https://decorrespondent.nl/14396/het-ee ... DXEvnKq-EQ

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:32

Wat moet ik met een opiniestuk van een student?

https://www.aboutyouagency.nl/onze-tale ... van-teutem

Citaat:
About
Writer for De Correspondent, podcaster for NRC, student (MPhil in politics) and tutor (International Relations for second-year undergraduates) at the University of Oxford, rower for St Peter's College Boat Club, football enthusiast (Ajax) and all-around nerd.

Hij zal best slim zijn, gestudeerd in Oxford:

https://www.verenigingwalhalla.nl/walha ... euten-2016

Maar de beste man is 24, podcastmaker en in te huren als spreker. Ben benieuwd of hij tijd heeft ook zelf een moestuin bij te houden, of zou hij daar personeel voor hebben :D .

Ik ben er niet voor om hier complotdenkers te delen zoals een aantal pagina's gebeurde, maar ik vind het wel bijzonder dat aan die kant altijd bronnen gecheckt worden terwijl er aan deze kant ook mensen zitten waarvan ik denk: en waarom ben jij wel relevant in deze discussie, sterker nog: waarom worden je stukken gepubliceerd in een krant?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:35

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:55

Dus de jeugd kan dan eigenlijk zonder echte kwalificaties dingen schrijven?

Nou ja, een opiniestuk is slechts dat.. een opinie. Dat is een mening toch?