steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 01:25

Wanhopige mensen doen wanhopige dingen.

Kijktip: nieuwsuur vanavond.

Sommige boeren zitten op familiebedrijven die al honderden jaren in de familie zijn. Daar vecht je voor.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 01:52

Man wat zullen die kinderen van de minister bang zijn. Allemaal woeste boeren met hooivork. Het wordt zo wel terreur.
Dit is mede het resultaat van te weinig marktwerking. Teveel bemoeienis van de overheid is er altijd geweest.

Hebben die boeren hier tijd voor eigenlijk? Moeten ze geen koeien melken?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 06:38

Steun de politie! Blijf van onze politiemensen af.

En ook van onze minister. Ondanks alles een vrouw met ballen.

Het volgende dieptepunt: oproepen tot burgeroorlog, er moet bloed vloeien.

Dit is niet de juiste manier.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 06:42

Anne_GTI schreef:

Sommige boeren zitten op familiebedrijven die al honderden jaren in de familie zijn. Daar vecht je voor.

Ik snap de frustratie. Ik begrijp de woede en de wanhoop. Maar zijn er echt mensen die denken dat ze met terreur hun zin kunnen krijgen?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 06:44

Een aantal pagina's eerder heb ik het ook al gezegd, maar ik sta, als boerin, al lang niet meer achter de acties die gevoerd worden. Er zijn helaas een aantal vaste groepen jongens (veelal ontstaan vanuit FDF/Voll gass) die 'wel even verhaal gaan halen' bij als waar zij het niet mee eens zijn.

Een minister opzoeken thuis vind ik not done.
De veldslag die gisteravond/vannacht gepleegd werd vind ik not done.
Hooibalen overal en nergens in de fik steken vind ik not done.

De actie van de pinken bij de tweede kamer had nog wel iets van een soort ludieke actie, tot hij uit het verband werd gerukt. Er werd namelijk eerst gezegd, om de halvering van de veestapel een gezicht te geven nemen we twee prima pinken mee, dan mag de pvdd kiezen welk van de twee morgen opgehaald wordt om naar het slachthuis te brengen.
Er kwamen vervolgens alleen allemaal indianenverhalen over dat ze een van de twee ter plaatse zouden slachten, waarvan elke boer weet dat, tenzij het een echte noodslachting betreft, helemaal niet mag en dus ook nooit zou gebeuren.

Het korenburgerveen tot Duits grondgebied verklaren zodat het stikstofprobleem daar is opgelost (omdat het werkelijk zo krom is in de grensregio!) vond ik dan weer een hele leuke en ludieke actie.
https://www.gelderlander.nl/winterswijk ... gle.com%2F

Wat er nu gebeurt daar staat een heel deel van de boeren niet achter. Betekent niet dat we wel achter de stikstofplannen staan die gepresenteerd zijn, want ook dat is absoluut niet zo, maar dit - het geradicaliseerde, laten we alles kapot maken en laten zien hoe sterk we zijn - daar heeft niemand wat aan. En zeker onze sector niet. Trots op boeren ben ik absoluut. Trots op deze groep rellende, vernielende jongens, meiden (want er zijn veel hele jonge mensen te zien trouwens!) en volwassenen? Nee. Ik baal er van dat ze dit onder de noemer 'boer' gooien.

Edit:
En tuurlijk baal ik ook van de moties die wel of niet zijn aangenomen. Maar als je alle moties bekijkt, zijn er best wat moties aangenomen die wat meer sturing gaan geven in het geheel. Het komt straks bij de provincies te liggen en dáár zul je straks mee in overleg moeten gaan. Daar moet je je punt gaan maken, niet door met trekkers voor het provinciehuis te gaan staan, maar door inhoudelijk te bespreken wat het plan gaat betekenen, hoe er toch een toekomst blijft voor voedselproductie in Nederland (ook daar is een motie over aangenomen overigens) en op welke manier het daadwerkelijk handen en voeten kan krijgen. Er is wel vastgesteld dat er daadwerkelijk gemeten moet worden, dat er gebruik gemaakt mag worden van innovaties om tot reductie te komen. Er is echt al heel veel meer nuance in aangebracht. En echt, ik vind het ook heel erg vervelend dat de KDW's niet herijkt kunnen worden vanwege de onhaalbaarheid, zo zijn er meer moties die het niet gehaald hebben waarvan ik hoopte dat ze er door kwamen, maar de nuances die er zijn, vind ik over het algemeen niet slecht. Zelfs Klaver (en dat zegt nogal wat voor mij) had een aantal redelijk sympathieke moties. Dat protest in Stroe heeft echt wel iets uitgehaald, maar dat het plan volledig van tafel zou gaan had ik sowieso niet verwacht.

Gok dat de meeste mensen die gisteren (en waarschijnlijk vandaag) aan het 'actie voeren' zijn de moties nog niet eens bekeken heeft.
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 29-06-22 06:52, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 06:48

Anne_GTI schreef:

Ja het is verschrikkelijk. Ik begrijp hun frustratie en verdriet. Ook de vechtlust! Ik sta echt achter de boeren.
Maar laat ze het hoofd koel houden en voor buitenstaanders veilig demonstreren (en bomen kappen vind ik ook raar).
Laat ze het binnenhof volgieren of weet ik veel wat maar niet dit. Past ook helemaal niet bij de boeren die ik ken..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:06

Respect voor je heldere post, x_Rebecca!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:14

Anne_GTI schreef:

Die overeind gehouden worden met miljardensubsidie vanuit de EU in veel gevallen.....

Er zijn ook genoeg familie bedrijven in andere sectoren die dat niet hebben en kapot gingen. Ik zou ook zeggen dan de subsidie maar er af en eens zien welke bedrijven levensvatbaar zijn en welke niet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:34

Anne_GTI schreef:

Geweldpleging lijkt me dan niet de manier om te vechten. De sympathie die ik had begint in rap tempo te verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:36

Een plan van tafel is ook lastig, als het plan enkel nog maar gestoeld is op een wazig kaartje en de provincies het allemaal nog maar uit moeten gaan zoeken. Vervolgens merk ik qua berichtgeving vanuit provincies dat zoals het landelijk gebracht wordt, ze niet bepaald om staan te springen.

Dat het in hun ogen vaak ook allemaal wel minder drastisch kan qua reductie. Eerst zien wat de opkoopregeling doet. Wat voor velen zonder bedrijfsopvolging een hele interessante regeling kan gaan worden. Vervolgens inzetten op innovatie, anders gaan boeren en de keten aanpakken. Dat zal ook afhangen van de uitspraak deze/na de zomer over het Rav systeem. En het zou mooi wezen als ze in die vorming de sector betrekken. Wat moet er? Wat kan er om dat te bereiken, direct een omslag in gang te zetten in de sector én een eerlijkere beloning voor de boer zelf te krijgen. In plaats van een boer die zich de blubber werkt gesteund door subsidies en toeslagen. Nu is wel de kans om een andere koers te varen. De na oorlogse koers is niet toekomstbestendig. Dat is prima, maar die omslag maken moet je dan wel met elkaar gaan doen. Dat met elkaar doen, mis ik erg vanuit de landelijke politiek.

En een flinke demonstratie nav dat wazige plan is echt volkomen terecht. Het is goed om wat van je te laten horen als sector, waar veel in moet en zal gaan veranderen. Het rellen slaat helaas zoals al het rellen kant nog wal. Men zou nooit over stag moeten voor een groep relschoppers. Dat zou wat wezen zeg. Gewoon ff de boel terroriseren met een groepje en je hoeft je niet aan de regels te houden. Doek de hele beschaving dan maar op..

En ja, je kan prima voor de boeren wezen en tegen de relschoppers. Je kan zelfs prima voor de boeren én natuur wezen. De ludieke acties, zoals bij het korenburgerveen en de dieseltreinen, daar maak je óók je punt mee en wekt sympathie op. Die moedig ik alleen maar aan, laat maar op een positieve manier van je horen. Want een beetje druk op de ketel kan nooit kwaad.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:37

Spenk schreef:
Anne_GTI schreef:

Die overeind gehouden worden met miljardensubsidie vanuit de EU in veel gevallen.....

Er zijn ook genoeg familie bedrijven in andere sectoren die dat niet hebben en kapot gingen. Ik zou ook zeggen dan de subsidie maar er af en eens zien welke bedrijven levensvatbaar zijn en welke niet.

Weet je waarom die subsidies ooit zijn opgestart? Dat is na de hongerwinter gebeurt, toen hebben mensen de handen ineen geslagen en gezegd: 'dit nooit meer'. Niet alleen om de boeren te ondersteunen, maar ook om voedsel voor alle burgers betaalbaar te houden.

In de jaren dat die subsidies er zijn, zijn er al heel wat veranderingen geweest in de eisen waar je aan moet voldoen. Helemaal aan het begin kreeg je overal en nergens subsidies voor, als je stieren lang genoeg hield, kreeg je daar een subsidie voor. Elke hectare kreeg je subsidie. Een boom in je weiland? Ook weer een extra potje. Maar dat is al lang niet meer zo.

Ondertussen gaat een heel deel van de subsidie richting het onderhouden van natuur en/of natuurvriendelijke oevers etc. De nieuwste GLB is nog specifieker, je moet van alles doen om geld te krijgen. Waarom zijn die subsidies dan zo erg? Ga jij €60.000 voor een hectare neerleggen waar je niets mee mag doen, niets voor krijgt en wel op een bepaalde manier moet onderhouden of zou je het dan prettig vinden omdat het onderdeel van je bedrijf is dat je daar op een minimale manier iets voor krijgt?

Moeten we alle natuursubsidies ook maar weg gooien? Alle subsidies voor mensen die het wat minder hebben? Kun je je eigen broek niet ophouden, tja.. dan ben je niet levensvatbaar. Helaas!

Mocht je willen weten hoe de nieuwe GLB in elkaar zit, er zijn op het moment heel veel bijeenkomsten en genoeg materiaal te vinden vanuit het ministerie. Wellicht dat je dan deze vrij harde mening iets kunt nuanceren :).

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:41

idinn schreef:
Een plan van tafel is ook lastig, als het plan enkel nog maar gestoeld is op een wazig kaartje en de provincies het allemaal nog maar uit moeten gaan zoeken. Vervolgens merk ik qua berichtgeving vanuit provincies dat zoals het landelijk gebracht wordt, ze niet bepaald om staan te springen.

Dat het in hun ogen vaak ook allemaal wel minder drastisch kan qua reductie. Eerst zien wat de opkoopregeling doet. Wat voor velen zonder bedrijfsopvolging een hele interessante regeling kan gaan worden. Vervolgens inzetten op innovatie, anders gaan boeren en de keten aanpakken. Dat zal ook afhangen van de uitspraak deze/na de zomer over het Rav systeem. En het zou mooi wezen als ze in die vorming de sector betrekken. Wat moet er? Wat kan er om dat te bereiken, direct een omslag in gang te zetten in de sector én een eerlijkere beloning voor de boer zelf te krijgen. In plaats van een boer die zich de blubber werkt gesteund door subsidies en toeslagen. Nu is wel de kans om een andere koers te varen. De na oorlogse koers is niet toekomstbestendig. Dat is prima, maar die omslag maken moet je dan wel met elkaar gaan doen. Dat met elkaar doen, mis ik erg vanuit de landelijke politiek.

En een flinke demonstratie nav dat wazige plan is echt volkomen terecht. Het is goed om wat van je te laten horen als sector, waar veel in moet en zal gaan veranderen. Het rellen slaat helaas zoals al het rellen kant nog wal. Men zou nooit over stag moeten voor een groep relschoppers. Dat zou wat wezen zeg. Gewoon ff de boel terroriseren met een groepje en je hoeft je niet aan de regels te houden. Doek de hele beschaving dan maar op..

En ja, je kan prima voor de boeren wezen en tegen de relschoppers. Je kan zelfs prima voor de boeren én natuur wezen. De ludieke acties, zoals bij het korenburgerveen en de dieseltreinen, daar maak je óók je punt mee en wekt sympathie op. Die moedig ik alleen maar aan, laat maar op een positieve manier van je horen. Want een beetje druk op de ketel kan nooit kwaad.

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:42

Dat zeg ik nergens? Maar jij vindt het wel normaal dat andere bedrijven horeca etc in vooral corona tijd kapot gingen omdat die geen cent krijgen?

En er wel boerenbedrijven zijn die enkel en alleen leven door de subsidies omdat het werk zelf niet rendabel ? Heus niet alle bedrijven maar enkelen wel. Dat kan niet de bedoeling van subsidies zijn in een sector waar veel te veel van is.

Begin met die bedrijven en met de bedrijven zonder opvolger. Want dat de sector drastisch moet krimpen is een ding dat zeker gebeuren gaat gezien de plannen aangenomen zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:44

Als we het over subsidies hebben:
Zorgtoeslag, kinderbijslag, toeslag voor kinderopvang. Subsidies op electridche auto's. Dat is een subsidie voor de rijken.
Stoppen daarmee ook maar dan?

Ik sta nog steeds achter de boeren. Niet achter al hun acties.
En nee ik denk niet dat door acties alles van tafel gaat.
Wel hoop ik wens op eerlijke cijfers.
En de industrie aan precies dezelfde cijfers moet voldoen.

En we zijn niet teveel bedrijven.
Want dat voedsel word gegeten.
Maar sommige willen egoïstisch zijn.
Alleen maar eten voor onszelf
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-06-22 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:46

x_Rebecca, mooie post en heldere blik op het geheel. Sterkte de komende tijd. Ik hoop dat er met vrijwillige uitkoop en maatwerk nog een mooie toekomst is voor de meeste boeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:56

DuoP.. zorgtoeslag lijkt mij geen onzinnige toeslag. Iedereen heeft recht op betaalbare zorg. We hoeven geen Amerika 2.0 te worden op dat vlak. Kinderbijslag, toeslag kdv.. mag van mij op de schop. Ik krijg voor mijn hobby ook geen toeslag. Subsidie op elektrische auto's, aan de ene kant misschien inderdaad onnodig. Aan de andere kant wil je die wel aantrekkelijker maken dan een benzineauto. Maar dat is weer een hele andere discussie, die in dit topic niet thuis past.

En opzich zijn subsidies echt niet slecht. Je mag prima beloond worden voor je inzet, zeker als die inzet ervoor zorgt dat je inkomen anders daalt. Máár als een bedrijf enkel overeind blijft door subsidies... dan zijn we verkeerd bezig. En dat geldt voor elke sector.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:57

Bedankt voor je heldere post Rebecca.

Ik kijk met argusogen naar de demonstratie, maar dan eigenlijk niet naar de 'doelgroep Boeren' , maar naar 'De Nederlanders zijn het zat' ofzo, ik vind echt dat het vanuit 2 kanten komt

De overheid faalt op alle kanten ( Ter Apel, toeslagenaffaire, woningcrisis, stikstof en Groningen om maar eens wat te noemen)

De overheid geeft mensen steeds meer het gevoel dat 'praten niet helpt' , hoeveel jaren hebben toeslagenouders of Groningers aan de bel moeten trekken( wat zeg ik, nu nog)

Daarmee denk ik dat de overheid ervoor zorgt dat mensen hun vertrouwen in 'het gesprek' verliezen en over gaan tot dit soort maatregelen.

Aan de andere kant mag de overheid van mij dan ook weer harder optreden tegen demonstraties die uit de hand lopen, want hiermee geef je ook het signaal dat dit dus kan in NL.

Ik denk echter dat de overheid beiden zaken moet aanpakken, want alleen de demonstraties aanpakken en niet de bron van de onvrede zorgt i.m.o. alleen maar voor het borrelende kruidvat wat Nederland op dit moment is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:59

Goede bijdragen van Rebecca en Idinn. Dat zijn de stemmen van de nuance die vaker gehoord zouden mogen worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:00

Indinn
Ik vind die ook niet onzinnig, maar als we dan toch gaan zeggen dat subsidies belachelijk zijn voor boeren die niet rijk zijn... je weet wel zonder die dikke Mercedes, dan moet egoïstisch iedereen maar zijn eigen broek ophouden.
Want als mensen dan belachelijk uitspraken doen, mogen ze ook geconfronteerd worden met een belachelijke uitspraak vanuit de andere kant.

Nee ik sta niet achter subsidies achter elektrische auto's
En ik denk daar over praten nog beter in het topic past dan het varken krijgt geen daglicht en alle andere anti boeren uitingen.

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:04

Daarom zeg ik ook dat bepaalde subsidies an sich niet belachelijk zijn. Je mag best dingen stimuleren ermee die je wilt stimuleren en anders niet of traag gebeuren. Het schiet alleen zijn doel voorbij als men afhankelijk is van die subsidies. Dan kom je uit bij het punt: de boer verdient niet goed genoeg. En dat zou je met een omslag direct moeten gaan meepakken: eerlijk loon voor de boer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:25

Bron RTL nieuws.
Waar ik al bang voor was. Tussen de rellende boeren mengen zich lieden die geen boer zijn, geen agrariër. De politie heeft mensen gezien die ook bij de Corona rellen aanwezig waren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:30

Klinkt wel weer erg Nederlands die afgunst over een evt subsidie krijgen.

Nou al krijg ik geld toe zou ik nog nooit niet te nimmer boer willen zijn en mij 24/7 jaarrond een slag in de rondte te moeten werken. Nooit eens op vakantie gaan en heel de dag in m’n boeren overal te moeten lopen en maar in het kwade daglicht gezet te worden door politiek en velen Medelanders.

En Spenk, als jij een centje extra nodig hebt is er ook vast wel een instantie die jou dan helpt. En daar zal jij dan ook gretig gebruik van gaan maken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:32

rien10 schreef:
Bron RTL nieuws.
Waar ik al bang voor was. Tussen de rellende boeren mengen zich lieden die geen boer zijn, geen agrariër. De politie heeft mensen gezien die ook bij de Corona rellen aanwezig waren.

Dit zei ik vanmorgen ook al tegen mijn vriend.. er zitten er vast weer tussen die er puur voor het rellen zijn.
Jammer.

Sterkte Rebecca!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:37

Rutte heeft gisteren m.i. bewust olie op het vuur gegooid met z'n toespraak. Bewust om de boeren echt door te laten draaien zodat de steun vanuit de maatschappij afneemt. Rutte is een rat. Jammer dat de boeren dat door hun wanhoop niet doorhadden en precies zijn gaan doen wat Rutte beoogd had. Ik keur de terroristen acties af maar ben nog steeds pro-boer.

rien10

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:40

Tuurlijk joh. Wat jij wil.