tienus63 schreef:
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:25 november 2025
Antwoord op 2e Kamervragen
Wat schieten we er mee op, wederom nul.
Ondertussen zijn er dagelijks meerdere zichtmeldingen en helaas ook aanvallen. Werken alle "perfecte" wolfwerende omheiningen niet. Werken ook de test omheiningen niet.
De positie van Nederland als KLEIN dichtbevolkt land zou voldoende moeten zijn om niet mee te hoeven werken aan een (overigens volgens een aantal internationale experts allang bereikte) gunstige staat van instandhouding.
Net als België, Luxemburg en Denemarken zou het toch gewoon moeten kunnen.
Of is er dan, toch de al door Jansman eigenlijk duidelijk gemaakte achterliggende reden?

Citaat:De wolf in de Nederlandse context
Territoria in Nederland - realisme in een door mensen gemaakt land
Nederland bestaat niet uit natuur. Niet uit wildernis. Niet uit oerland. Nederland bestaat uit cultuurlandschap: een volledig door mensen gemaakt, onderhouden, benut en bewoond territorium. Elke vierkante meter heeft een functie, een geschiedenis en een eigenaar. Het is een land dat we in duizend jaar tijd hebben gegraven, gedraineerd, rechtgetrokken, aangelegd en heringericht. En precies die realiteit vergeten we vaak wanneer we praten over “natuur”, biodiversiteit of de terugkeer van grote roofdieren.
Het misverstand van ‘wilde natuur’
Veel Nederlanders geloven dat de Veluwe een oerbos is. Dat is romantiek.
De Veluwe, zoals we die kennen, is ongeveer 120 jaar oud. In de tijd dat kolenmijnen miljoenen stuthoutbalken nodig hadden, werden “waardeloze” zandgronden massaal ingeplant met dennen. Het bos was in essentie een industriële plantage. Pas veel later gingen we deze bossen natuur noemen.
Hetzelfde geldt voor vrijwel elk ander bosgebied in Nederland:
door mensen geplant, voor houtproductie, mijnbouw, jacht of landschapsverfraaiing. Zelfs onze heidevelden zijn geen natuur maar cultuurproducten, ontstaan door duizenden jaren begrazing en plaggen.
Nederland is dus 100% cultuurlandschap. Iedereen die het tegendeel beweert, negeert de geschiedenis én de ecologie.
Cultuurlandschap: intens, divers en versnipperd
Dat cultuurlandschap bestaat uit een lappendeken van functies:
◆ steden en dorpen
◆ landbouw en veeteelt
◆ infrastructuur
◆ recreatie
◆ industrie
◆ natuurpercelen
◆ waterbeheer
◆ energieproductie
◆ dijken, gasleidingen, spoorlijnen, ecoducten
Alles heeft een doel. Alles heeft grenzen. Alles is al ingedeeld, gebruikt en geclaimd.
En binnen dit geheel wonen dieren. Maar dieren zijn hier niet “vrij”. We beheren ze. We sturen ze. We begrenzen ze.
◆ dassen houden we op hun plek met dassenrasters
◆ ganzen schieten we af omdat ze landbouwschade veroorzaken
◆ reeënaantallen beperken we omdat anders duizend verkeersslachtoffers per jaar vallen
◆ we zetten hekken om weides, parken en Natura 2000-gebieden
Dit doen we niet omdat we natuur haten, maar omdat samenleven in een dicht cultuurlandschap afspraken vraagt.
Het territorium van de mens
Je zou Nederland kunnen zien als het territorium van de mens. Onze leefruimte. Onze habitat. Ons ecosysteem — maar dan door onszelf ontworpen.
We verdelen het terrein onder elkaar, we zorgen dat iedereen wat kan doen: wonen, werken, bewegen, recreëren, voedsel produceren. En binnen dat mensenterritorium hebben we stukjes natuur waar ook dieren mogen wonen. Maar altijd binnen de grenzen van wat past in het grotere systeem.
En dat systeem is:
◆ niet wild
◆ niet leeg
◆ niet stil
Het is een druk, klein, kwetsbaar en volledig benut land.
De wolf: grote ruimte in een klein land
Dan komt de wolf terug. Een dier dat:
◆ ongeveer 200 km² territorium nodig heeft
◆ rustplekken vraagt
◆ een groot aanbod aan prooi nodig heeft
◆ andere wolven fel uitsluit
◆ territoriaal gedrag vertoont dat opvallend veel lijkt op hoe mensen hun ruimte verdedigen
In een leeg, uitgestrekt landschap is dat geen probleem.
Maar Nederland is niet leeg. Nederland is een mensenterrein waar dieren en natuur welkom zijn tot het misgaat.
En dan gáát het mis:
◆ de wolf begrijpt onze grenspaaltjes niet
◆ hij ziet geen verschil tussen een ree en een schaap
◆ hobbydieren en kinderboerderijen liggen midden in zijn foerageergebied
◆ rustgebieden overlappen met wandelroutes en dorpsranden
◆ de populatie groeit sneller dan de ruimte
Conflicten zijn dan geen verrassing, maar een voorspelbare uitkomst van twee soorten die territoria claimen in hetzelfde beperkte landschap.
Hoe territoria botsen
Wolven accepteren geen vreemde wolven binnen hun territorium — ze vechten, verjagen of doden indringers.
Mensen doen hetzelfde:
◆ met hekken
◆ met beleid
◆ met juridische regels
◆ met beheer
◆ of in het slechtste geval met haat op social media
Het gedrag is evolutionair identiek: wie in jouw territorium schade veroorzaakt, krijgt weerstand.
En toch verwachten we dat de mens zich blijft aanpassen, terwijl de wolf exact zijn natuurlijke rol vervult.
De echte vraag: hoeveel wolf past in het mensen territorium?
Dit is de kern. Niet of de wolf waardevol is (dat is hij). Niet of hij welkom is (dat kan hij zijn). Maar:
Hoeveel wolf is realistisch in een totaal ingericht, klein, samengeperst begrensd land?
Er is ruimte voor de wolf — maar beperkt.
Grenzen stellen en beheer toepassen is logisch en noodzakelijk. Niet omdat we anti-natuur zijn, maar omdat we in een land leven waar alles al een functie heeft en alles al bezet is.
We vragen van elk ander dier dat het zich aanpast aan het cultuurlandschap — reeën, dassen, ganzen, zwijnen. Dan is het logisch dat we dat ook van de wolf vragen.
Conclusie: territoria zijn realiteit, geen wensdenken
Nederland is geen wildernis. Nederland ís het territorium van de mens, ingericht door generaties voor ons, zodat leven hier mogelijk is. Binnen dat territorium kunnen we ruimte geven aan wilde dieren, maar alleen binnen grenzen die passen bij een samenleving die al volledig op slot zit.
Wie dat negeert, praat niet over natuur maar over wensdenken.
Een realistisch wolvenbeleid begint bij het erkennen van het simpele feit dat mens en wolf territoriale soorten zijn die nu dezelfde ruimte claimen. En in een land dat al vol is, kan dat alleen als we afspraken maken, grenzen trekken en beheer toepassen.
Citaat:Provincie Fryslân hebben jullie wel een vergunning om een dode wolf te vervoeren?
“De woordvoerder legt uit dat na de aanrijding een protocol is gestart. Daarbij komt eerst de politie om te onderzoeken of het gaat om een ongeluk of opzettelijke daad. De conclusie is dat het om een ongelukkige aanrijding gaat, laat hij weten.”
Voor verder onderzoek wordt de dode wolf naar het Dutch Wildlife Health Centre in Utrecht gebracht.
Citaat:Hoorzitting Provincie Utrecht was pittig vanmorgen! Ik heb even geen zin om verslag te schrijven vanavond, want ik moet eerst even andere zaken regelen, want ‘never a dull moment’ in het wolvendossier!
Maar wat ik wel alvast over hoorzitting wil zeggen is dat delegatie Provincie Utrecht not amused was toen ik vertelde dat ik al mijn telefoongesprekken met de inmiddels voormalig Woo-medewerker die verantwoordelijk was voor zeer ernstige datalek en diverse klokkenluiders Provincie Utrecht op heb genomen.
Ja ik ben wel blond, maar niet achterlijk! De voorzitter Adviescommissie Bezwaarschriften wilde de tapes niet horen. Ik heb mijn punt gemaakt en ik was best pissig tijdens de hoorzitting.
Wat een ambtelijke arrogantie en leugens in het verweerschrift zetten en essentiële gegevens over mij DE MELDER VAN HET GROTE DATALEK achterhouden in een memorandum aan Provinciale Staten en in een persbericht.
Daar pas ik voor! Wat een stel stampvoetende kleine kinderen die ambtenaren van de Provincie Utrecht! Ik ben hier potverdorie de MELDER van het grote ernstige datalek en NIET de DADER! En wat is nu het gevolg, dat ik bij een volgende datalek gewoon mijn mond houd! Al 3 jaar heb ik te maken met de grote puinhoop van het Woo-team van de Provincie Utrecht. Afgelopen zomer won ik een hoorzitting erover en de zaken zijn nog steeds niet opgelost. Gaat om vele Woo-documenten dossier wolf.
En ja ik heb zelf de media ingeschakeld, want dat was de enige manier om Gedeputeerde Staten wakker te schudden. En Provinciale Staten slaapt lekker verder! Over 3 weken de uitspraak.
Citaat:25 november 2025/Smilde/Drenthe
Zichtmeldig 4 wolven. Boerenlaan

Citaat:EEN PERFECT EXEMPEL VAN DOORGESLAGEN IDEOLOGIE
Soms lees je iets waarvan je denkt: “Dit is niet ecologie meer. Dit is een parallel universum.”
De reactie van de Werkgroep Wolf Leusden vandaag is precies zo’n voorbeeld. (Er was een incident met een probleemwolf die mensen veel te dicht naderde,)
Volgens deze mensen hen ligt het nooit aan de wolf.
Altijd aan de mensen.
Altijd aan recreanten.
Altijd aan honden.
Altijd iemand anders — maar nooit het roofdier dat z’n natuurlijke schuwheid verliest.
Dat is geen natuurbeheer. Dat is geen ecologie.
Dat is doorgeslagen ideologie.
Want laten we even normaal doen:
– Een wolf die tot op meters van mensen en honden komt, laat probleemgedrag zien.
– Een wolf hoort schuw te zijn. Dat is zijn natuurlijke veiligheidsmechanisme.
– Als die schuwheid verdwijnt, krijg je incidenten.
– Dat is geen “misinterpretatie door recreanten”. Dat is simpelweg gedrag dat je niet kunt permitteren in een overvol land.
Maar in hun wereldbeeld ligt alles altijd aan de mens.
Zelfs loslopende honden zouden “de oorzaak” zijn, terwijl de realiteit simpel is:
Een roofdier dat z’n angst verliest, schuift de grens telkens een stukje op — tot het misgaat.
De echte ecologische vraag is:
Hoe voorkom je dat een wild roofdier zijn schuwheid verliest?
En het antwoord is níet: recreanten de schuld geven.
Het antwoord is níet: paintball wegzetten als “symptoombestrijding”.
Het antwoord is níet: elke kritische vraag demoniseren.
Het antwoord is beleid.
Echt beleid.
Met grenzen, met ingrepen, met verantwoordelijkheid.
En met het inzicht dat de wolf óók een variabele is — geen heilige.
De grootste bedreiging voor maatschappelijk draagvlak is niet de wolf.
Het zijn de ideologen die weigeren te erkennen dat we een probleem zien ontstaan. Deze mensen zijn het probleem
URL:
https://tinyurl.com/4tpxt93w
RanjaRietje schreef:Ja het is echt een omgekeerde wereld. Alles voor de wolf maar alle schade, verlies en leed boeit niks. Ik denk dat als er straks toch een (aangelijnde) hond gepakt word dat er zelf gezegd word dat je er maar niet had moeten lopen...
Lithya schreef:RanjaRietje schreef:Ja het is echt een omgekeerde wereld. Alles voor de wolf maar alle schade, verlies en leed boeit niks. Ik denk dat als er straks toch een (aangelijnde) hond gepakt word dat er zelf gezegd word dat je er maar niet had moeten lopen...
Zelfde met een kind. Had je niet moeten bedenken die mee te nemen.

sterregoud schreef:De omgekeerde wereld, neem je hond niet mee naar het dwingelderveld. .
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/179901 ... ie-drenthe
https://www.hartvannederland.nl/milieu- ... 9WD9E6ZMjQ
Eerst een hond dood in een tuin bij een vakantiehuis in Spier, toen 2 afgeslagen aanvallen, en nu een verbod ? Of dringend advies om geen hond mee te nemen.
Het is een slechte film, beroerd script,
Citaat:Dat ze nog niet zijn afgeschoten komt volgens de Nederlandse Jagersvereniging doordat de jagers te maken hebben met te veel beperkende regels. Zo moeten ze volledig buiten het zicht van het publiek blijven. Ook mogen de wolven alleen bij daglicht en binnen een afgebakend gebied worden bejaagd. Als de jagers ze daarbuiten zien, mogen ze niets doen.
Daarnaast zouden tegenstanders van afschot de jacht verstoren, zegt de directeur van de Jagervereniging. "Activisten laten zich zien als er jagers in de buurt zijn, zodat er niet geschoten mag worden."
https://www.rtl.nl/nieuws/onderzoek/art ... Mt_X3Z8-Ow

Citaat:26 november 2025
Proef met fladderlinten moet wolven afschrikken bij wolfwerend raster
https://noordernieuws.nl/2025/11/video/ ... dtpnpvcS9Q

tienus63 schreef:Citaat:Dat ze nog niet zijn afgeschoten komt volgens de Nederlandse Jagersvereniging doordat de jagers te maken hebben met te veel beperkende regels. Zo moeten ze volledig buiten het zicht van het publiek blijven. Ook mogen de wolven alleen bij daglicht en binnen een afgebakend gebied worden bejaagd. Als de jagers ze daarbuiten zien, mogen ze niets doen.
Daarnaast zouden tegenstanders van afschot de jacht verstoren, zegt de directeur van de Jagervereniging. "Activisten laten zich zien als er jagers in de buurt zijn, zodat er niet geschoten mag worden."
https://www.rtl.nl/nieuws/onderzoek/art ... Mt_X3Z8-Ow
[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1AFsCF ... tid=wwXIfr
tienus63 schreef:Citaat:26 november 2025
[ Afbeelding ]
Item via link te zien.
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/17Sdaw ... tid=wwXIfr
Captain schreef:tienus63 schreef:[quote
26 november 2025
[ Afbeelding ]
Item via link te zien.
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/17Sdaw ... tid=wwXIfr
Citaat:Ermelo Gelderland
26-11-2025
Ongeveer 09.45 uur
Wolf gezien bij GGZ Veldwijk in Ermelo. Op dit moment ontvangen wij meerdere meldingen vanuit Ermelo, o.a vanaf de konijnenwal en oude telgterweg. Laatste melding komt vanaf de Horsterweg rond 10.00 uur
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen
#geenwolf