Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:41

BigOne schreef:
Ik ben wel een PvdA stemmer en 100 % dat mijn stem daar weer naar toe gaat. Ik kijk door het bashen van Timmermans heen , met hem heb ik niet zoveel maar je stemt op een partij die het goed voorheeft met bv Nederland.

Idem, maar dan een GroenLinks-er hier.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:44

Ik zie van alles voorbij komen op SM (en ook van bekenden).
Ik denk dat de PVV wel zakt in de peilingen/verkiezing, maar niet heel dramatisch.
Afhankelijk van wat er nog gebeurd in de wereld, verwacht ik dat VVD of PvdA/GL de grootste wordt.
Ik hoop PvdA/GL, dan mogen zij het voortouw nemen.
Een kabinet met D66 en CDA lijkt me dan geweldig, maar niet realistisch :D

Helaas moet ik nu naar stal en kan ik niet verder kijken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:49

Veronica2 schreef:
Electra63 schreef:
In de tijd van Baudet heb ik weleens gedacht dat sommige vrouwen verliefd op hem waren. Zo bizar toen, sommige reacties.

Dat kwam door die foto op de rand van het zwembad, denk ik.

Dat kan ik dus echt niet begrijpen dus. Dat je voor zoiets onbenulligs op iemand stemt.
Dat vind ik nu echt een inhoudsloze leegte waar ik gewoon met mijn verstand niet bij kan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:51

Electra63 schreef:
Ik denk dat de PVV wel zakt in de peilingen/verkiezing, maar niet heel dramatisch.
Afhankelijk van wat er nog gebeurd in de wereld, verwacht ik dat VVD of PvdA/GL de grootste wordt.

Mijn geheugen laat me een beetje in de steek, maar is er ooit eerder een kabinet geweest van CDA, PvdA en D66?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:52

Veronica2 schreef:
Electra63 schreef:

Mijn geheugen laat me een beetje in de steek, maar is er ooit eerder een kabinet geweest van CDA, PvdA en D66?

Nee :D
Daarom, wie weet wat dat zou worden!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:53

Electra63 schreef:
In de tijd van Baudet heb ik weleens gedacht dat sommige vrouwen verliefd op hem waren. Zo bizar toen, sommige reacties.
Loretta schreef:
Veronica2 schreef:

Dat kan ik dus echt niet begrijpen dus. Dat je voor zoiets onbenulligs op iemand stemt.
Dat vind ik nu echt een inhoudsloze leegte waar ik gewoon met mijn verstand niet bij kan.

Dat vond ik ook en het werd hilarisch toen ik het andere kamerlid Henk Otten visueel voorstelde in dezelfde pose.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 04-06-25 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:56

Electra63 schreef:
Veronica2 schreef:

Nee :D
Daarom, wie weet wat dat zou worden!

Neeej, niet weer een probeersel :)). Maar denk eens terug aan Rutte II toen PvdA 38 zetels veroverde, dat kan je je nu toch niet meer voorstellen. Er waren toen maar 2 partijen nodig om een coalitie te vormen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:56

_chou schreef:
Ik denk dat het voor beide partijen beter is om een nieuwe lijsttrekker te zoeken, maar ik zou zelf geen idee hebben wie dan.

Mag ik Bontenbal bij de PvdA zetten? Hij heeft mij aangenaam verrast in debatten. Jammer van de C in CDA.

CDA, D66 en PvdA lijkt mij wél een goede samenwerking. Als dat eruit gaat komen ben ik erg blij.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:15

de C in Cda is helemaal niet zo zwaar. het gaat meer over waarden en normen, maar CDA is niet tegen abortus, of euthanasie of lhbtqi+
Er wordt tijdens debatten ook niet uit de bijbel geciteerd wat de CU of SGP wel regelmatig doen.

Ik zou vanwege de C mijn stem op CDA niet laten bepalen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:20

Dat is niet helemaal waar Juval. De pil van Drion is door oa CDA deelname in kabinetten geblokkeerd. Ik ben juist een enorme voorstander van de pil van Drion maar met een Christelijke partij in het kabinet (CU CDA NSC) wordt dat heel hard geblokkeerd

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:22

de pil van drion gaat nog wel een stapje verder vind ik, zijn daar partijen wel voorstander van dan (behalve d66)?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:23

juval schreef:
de C in Cda is helemaal niet zo zwaar. het gaat meer over waarden en normen, maar CDA is niet tegen abortus, of euthanasie of lhbtqi+
Er wordt tijdens debatten ook niet uit de bijbel geciteerd wat de CU of SGP wel regelmatig doen.

Ik zou vanwege de C mijn stem op CDA niet laten bepalen.

En Bontenbal is ook heel begripvol over mensen die niet geloven :D. De boodschap is dat je altijd op het CDA mag stemmen.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:33

Eindelijk, het kabinet gevallen... Bye bye wanbeleid van vnl PVV en BBB.

Strategische stem voor GL/PVDA hier.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:00

Veronica2 schreef:
Electra63 schreef:

Als ze toch eens wisten hoe die creep IRL met vrouwen omgaat... Brrrr.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:06

Ik vind het zo grappig dat Geert Wilders niet doorheeft dat Dilan yesilgoz hem een oor aannaait. Door maar te blijven herhalen dat ze absoluut geen spijt heeft en nog vol achter zijn immigratie plannen te staan kaapt ze zijn kiezers weg. Het woord heks heeft een nieuwe betekenis. Wat een populistische bal gehakt.
En Esther Ouwehand? Wat een dame, echt van genoten. Enige die yesilgoz stil kreeg.
Zou trouwens goed zijn dat de midden en linkse politici nu yesilgoz gewoon doodzwijgen wanneer ze het over immigratie heeft . Geen aandacht aan geven maar zelf met goede plannen komen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:08

Tango1979 schreef:
Ik heb mijn hele leven GL gestemd ook toen ze maar 5 zetels hadden. Behalve 1x PvdA en dat was denk ik in de jaren 90 op te zorgen dat zij de verkiezingen zouden winnen.

Ik vind Bontenbal een hele goede politicus waar ik nooit op ga stemmen. Het Christelijke standpunt mbt abortus en vrijwillige levensbeeindiging is iets waar ik nooit overheen ga kunnen stappen. Daarom heb ik NSC ook nooit overwogen.

Mbt VVD: Y weet donders goed dat ze haar stemmen moet winnen van de PVV. Het domste wat je dan kan doen, is zeggen dat je met Timmermans wil gaan samenwerken.

Maar CDA is geen pro-life Partij die tegen abortus is of zo. Op cruciale punten steunen ze juist abortus wetgeving. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook vóór de abortus pil bij de huisarts gestemd.

Dus hoewel ze in naam nog wel Christelijk zijn, is het zeker niet zo dat ze zwaar gelovige standpunten aanhangen. En om niet voor een partij te stemmen vanwege hun naam en de associatie met een geloof, lijkt mij dan wel heel specifiek. :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:22

Ik vond dat Dilan wel haar mannetje stond. Dat kan ze goed. Maar Bontebal en Rob Jetten vind ik zeker niet verkeerd. Timmermans vond ik ook heen sterk met zijn handreiking naar VVD betreft defensie en veiligheid. Echt netjes gedaan!

En van der Plas met haar punt over de Engelse taal vond ik ergens ook wel goed, daarin heeft ze wel een punt. Als de heer Timmermans begrepen wil worden door de 'gewone' Nederlander is begrijpelijke taal wel nodig. Eigenlijk best een goede tip. :)

En dan het commentaar van de voorzitter: No Problem! (die kon het blijkbaar echt niet laten :'))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:24

BigOne schreef:
Ik ben wel een PvdA stemmer en 100 % dat mijn stem daar weer naar toe gaat. Ik kijk door het bashen van Timmermans heen , met hem heb ik niet zoveel maar je stemt op een partij die het goed voorheeft met bv Nederland.

Nog een voordeel van links - je kunt stemmen op allerlei leden en daar zitten heel veel ontzettend goeie mensen bij, dat gaat helemaal niet om 1 krachtige leider (wat een autocratisch idee). Als Lisa Westerveld het nog volhoudt heeft ze mijn stem (en daarna MinVWS!) maar ik had vorige keer wel 6 stemmen uit kunnen brengen op kundige en bevlogen politici bij meerdere partijen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:31

journee schreef:
Ik vond dat Dilan wel haar mannetje stond. Dat kan ze goed. Maar Bontebal en Rob Jetten vind ik zeker niet verkeerd. Timmermans vond ik ook heen sterk met zijn handreiking naar VVD betreft defensie en veiligheid. Echt netjes gedaan!

En van der Plas met haar punt over de Engelse taal vond ik ergens ook wel goed, daarin heeft ze wel een punt. Als de heer Timmermans begrepen wil worden door de 'gewone' Nederlander is begrijpelijke taal wel nodig. Eigenlijk best een goede tip. :)

En dan het commentaar van de voorzitter: No Problem! (die kon het blijkbaar echt niet laten :'))

Ergens heb ik wel moeite met het begrip de gewone Nederlander. De boodschap, dat het voor iedereen te volgen moet zijn ben ik het mee eens.

Maar de gewone Nederlander, bestaat niet. Alsof mensen die het wel begrijpen heel ongewoon zijn en een elite vormen. Vind het een beetje populistisch geneuzel wederom. Wij zijn allemaal gewone nederlanders, we hebben een Nederlands paspoort. Punt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:40

Raineri schreef:
journee schreef:

Ergens heb ik wel moeite met het begrip de gewone Nederlander. De boodschap, dat het voor iedereen te volgen moet zijn ben ik het mee eens.

Maar de gewone Nederlander, bestaat niet. Alsof mensen die het wel begrijpen heel ongewoon zijn en een elite vormen. Vind het een beetje populistisch geneuzel wederom. Wij zijn allemaal gewone nederlanders, we hebben een Nederlands paspoort. Punt.

Daar zit wat in, maar ik denk bij 'de gewone nederlander' eigenlijk dan aan de grote middengroep. De mensen met middeninkomens, die gewoon werken bij een baas en verder best vaak bij de gemiddelden horen op allerlei gebieden. Die groep is heeft het in handen omdat het een grote groep is. Een groep ook die van oudsher bij de PvdA hoorde als ze niet christelijk waren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:55

Eerdmans dient een motie in om het tienpuntenplan van Wilders uit te werken. Als het alleen uitwerken en niet uitvoeren wordt gaat Wilders tegen stemmen zegt hij _O-

Echt, ik zit erbij en ik kijk ernaar :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:08

prompter schreef:
Eerdmans dient een motie in om het tienpuntenplan van Wilders uit te werken. Als het alleen uitwerken en niet uitvoeren wordt gaat Wilders tegen stemmen zegt hij _O-

Echt, ik zit erbij en ik kijk ernaar :')

:')

Het lijkt de basisschool wel :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:15

Wij maar lachen om de VS. Nederland kan er ook wat van :').

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:20

journee schreef:
Maar CDA is geen pro-life Partij die tegen abortus is of zo. Op cruciale punten steunen ze juist abortus wetgeving. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook vóór de abortus pil bij de huisarts gestemd.

Dus hoewel ze in naam nog wel Christelijk zijn, is het zeker niet zo dat ze zwaar gelovige standpunten aanhangen. En om niet voor een partij te stemmen vanwege hun naam en de associatie met een geloof, lijkt mij dan wel heel specifiek. :D

Ik vond Omtzigt eigenlijk conservatiever dan het hele CDA bij elkaar. En toen NSC met hun verkiezingsprogramma naar buiten kwam wist ik het zeker. De NSC is niet mijn partij. Ik ben zelf ook geen fan van partijen met een religieuze acntergrond, maar ik kan me vokrstellen dat het CDA nu weleens voor sommige VVD kiezers die niks moeten hebben van dat extreem rechtse maar wel van het economisch beleid weleens naar het CDA zouden kunnen kijken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:23

_San87_ schreef:
Wij maar lachen om de VS. Nederland kan er ook wat van :').

Ja het is hier niet veel beter.
Maar wij hebben wel geluk dat de premier niet in het wilde weg wetten kan invoeren.
Anders zaten we nu ook nog met die tien punten :=