Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Is er meer biodiversiteit op een zandverstuiving dan in een naaldbos?
Citaat:Aanvulling: “was het oorspronkelijk inheems loofbos of zandverstuiving?”
Citaat:En doet heide t goed op stikstof arme of rijke grond, want ik lees hier volgens mij beide ?
mce schreef:gecultiveeerde bossen, bedacht vanachter een bureautje!! oerbos komt niet terug, denk ik, daarvoor zijn de woonwensen nu te groot
Loretta schreef:nps schreef:En, het is ook nooit goed he? Wordt er een keer iets anders aangepakt dan de boeren, is dat weer poedersuiker. Dat jij niet snapt wat het met natuurherstel te maken heeft, wil niet zeggen dat anderen dat ook niet snappen. Je moet ook een beetje willen begrijpen denk ik.
Alleen die stikstof zit nu eenmaal in de hodem en daar moeten we mee leren leven. Alle strenge regels om het op te lossen zijn economisch onhaalbaar. Het gaat niet alleen over een evenement of boeren. Maar ook over de bouw, woningnood, verduurzamingsprojecten, infrastructurele projecten en nog veel meer.
Loretta schreef:Nederland voor 10 jaar op slot zetten zoals Vollenbroek wil is gewoon het land economisch kapot maken. Het wordt gewoon eens een keer tijd dat men accepteert dat zandverstuivingen en heide niet meer levensvatbaar zijn. Er zit nu eenmaal zoveel stikstof in de grond.
Loretta schreef:Het is de meest extreme vorm van maakbaarheidsdenken om te denken dat je in Nederland stikstofarme zandverstuivingen en heide kunt hebben. Als ik mijn tuin vol wil zetten met tropische planten dan gaat dat ook niet werken.
Loretta schreef:Het is de meest extreme vorm van maakbaarheidsdenken om te denken dat je in Nederland stikstofarme zandverstuivingen en heide kunt hebben. Als ik mijn tuin vol wil zetten met tropische planten dan gaat dat ook niet werken.
Cer schreef:Is het perse alleen decadent of ook simpelweg meer mensen enzo?
Janneke2 schreef:Loretta schreef:Het is de meest extreme vorm van maakbaarheidsdenken om te denken dat je in Nederland stikstofarme zandverstuivingen en heide kunt hebben. Als ik mijn tuin vol wil zetten met tropische planten dan gaat dat ook niet werken.
... hoezo: maakbaarheidsdenken?
Al die kunstmest en vooral de industriële stikstof: dat zijn geen natuurverschijnselen, dat is 'gewoon' door mensen gemaakt.
(Mensen die eerst 'niet beter wisten', maar helaas doorgingen nadat al duidelijk was dat het niet goed ging.)
En vwb tropische planten: wijnbouw in Nederland was in 'ons eigen, oude' klimaat ondenkbaar.
De tropische temperaturen, met bijbehorende flora en fauna komen gewoon deze kant op.
(Wellicht was dat niet zo bedoeld, maar sinds 1984 weten we van de opwarming van de aarde als een niet-natuurlijk verschijnsel.)
(Er zijn wel natuurlijke cycli waarbij Nederland hetzij onder het ijs lag, hetzij subtropisch was, maar die zijn nu niet aan de orde.)
Janneke2 schreef:Hmmmm, tot zo'n honderd jaar geleden was Drenthe voor driekwart heideveld. (Of 90%, zou ook kunnen.)
Dat was zo vanaf de laatste ijstijd.
Het beleid 'hier en nu' is een paar stukjes hei, samen nog geen 10% van het Drentse oppervlak behouden.
(En bijvoorbeeld in de Randstad worden bossen aangelegd.)
Loretta schreef:Feit is, wat eens was komt niet terug.
Elisa2 schreef:.Ik vind het wel grappig als er dan gepraat wordt over de oorspronkelijke dieren en planten, want hoever terug ga je dan? De oorspronkelijke dieren van de oerbossen leven hier ook niet meer en degene daarvoor op de toendra's ook niet. Oftewel, de wereld is altijd in beweging en verandering.
nps schreef:Ook, maar al die mensen zijn ook gewend aan een toch wel behoorlijk hoge levensstandaard. Al zijn er partijen die je graag anders doen geloven, het welvaartsniveau lig écht heel hoog in Nederland. Veel en goedkoop vlees, eindeloos keus voor van alles in de supermarkt, alles op afroep beschikbaar. Ik vind dat we best een verwend volkje zijn.