Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:01

Shadow0 schreef:
Toch ben ik benieuwd wat je zo aanspreekt... de hoge criminaliteitscijfers? De lagere levensverwachting? De onbetaalbare gezondheidszorg? Het gebrek aan rechtsbescherming? Verhoogde hoeveelheid gif in je omgeving? De economie die actief de grond in wordt gedreven? Wat precies trekt je aan aan de 'politieke' situatie daar? Wat verwacht je daar precies te treffen dat je hier niet hebt?

op het eerste reageer ik niet op , dat is zwaar overdreven kul. wat ik verwacht te treffen daar is ruimte rust , minder regels minder belasting en een betere politieke klimaat

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:03

verootjoo schreef:
Dus ik zou zeggen: ‘inpakken en wegwezen’. Misschien volgen meer Trump-aanhangers je plan. Neem vooral Wilders, Baudet en de Vos mee.

Ja dat _/-\o_

Helaas heel typisch voor extreemrechte populisten; heel hard roepen dat het overal beter is dan in Nederland, maar daadwerkelijk vertrekken doen ze niet omdat ze dondersgoed weten dat ze het hier beter hebben dan waar ook ter wereld, en hun uitkering en alle andere voordeeltjes niet willen verliezen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:12

hakkipilke87 schreef:
Shadow0 schreef:
Toch ben ik benieuwd wat je zo aanspreekt... de hoge criminaliteitscijfers? De lagere levensverwachting? De onbetaalbare gezondheidszorg? Het gebrek aan rechtsbescherming? Verhoogde hoeveelheid gif in je omgeving? De economie die actief de grond in wordt gedreven? Wat precies trekt je aan aan de 'politieke' situatie daar? Wat verwacht je daar precies te treffen dat je hier niet hebt?

op het eerste reageer ik niet op , dat is zwaar overdreven kul. wat ik verwacht te treffen daar is ruimte rust , minder regels minder belasting en een betere politieke klimaat

Waarom zit je nog niet in het vliegtuig?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:33

Qua natuur is de VS natuurlijk prachtig!
Ruimte is er ook voldoende!
Wat let je om je geluk in de States te gaan zoeken als je denkt dat het leven daar beter is?

Van mezelf weet ik dat ik te Europees om er te wonen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:35

8nnemiek schreef:
verootjoo schreef:
Dus ik zou zeggen: ‘inpakken en wegwezen’. Misschien volgen meer Trump-aanhangers je plan. Neem vooral Wilders, Baudet en de Vos mee.

Ja dat _/-\o_

Helaas heel typisch voor extreemrechte populisten; heel hard roepen dat het overal beter is dan in Nederland, maar daadwerkelijk vertrekken doen ze niet omdat ze dondersgoed weten dat ze het hier beter hebben dan waar ook ter wereld, en hun uitkering en alle andere voordeeltjes niet willen verliezen.

Of ze vertrekken wel en komen bij de 1e tegenslag weer terug of blijven daar diep-ellendig, omdat er geen geld us om terug te keren.

hakkipilke87

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:36

Mijn roots liggen hier , werk, familie en vrienden houden mij hier

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:45

hakkipilke87 schreef:
Shadow0 schreef:

Leg uit, waarom is dat in jouw optiek “zwaar overdreven kul”? Zijn gewoon officiële cijfers van te vinden, officiële rapportages etc?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:53

Maar overdreven aangedikt , zoals zo vele die reageren die dat doen, uit frustratie gaan overdrijven. , ik heb geen zin om daar serieus op in te gaan

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 21:59

De cijfers zijn gewoon online te vinden. En die zijn redelijk bedroevend.

Ook vanuit mijn vakgebied weet ik dat de regels rondom voedselveiligheid daar een lachertje zijn. Mij niet gezien.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:03

Oh het wordt al milder “ redelijk bedroevend “ is het nu

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:24

Maar wat zou jij willen, dat Trump hier zou doen ?

En moet hij zich dan aan de geldende wetgeving houden of mag hij gewoon doen wat hem goed dunkt of waar gij zin in heeft?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:26

hakkipilke87 schreef:

Haha, je weet altijd vakkkundig om feiten heen te dansen.
Misschien weet je het niet meer maar dit is mijn eerste inhoudelijke reactie op jou. Het kan dus niet milder worden :P
Je erkent dus wel dat de VS slechter uit de bus komt op verschillende fronten?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:55

hakkipilke87 schreef:
Maar overdreven aangedikt , zoals zo vele die reageren die dat doen, uit frustratie gaan overdrijven. , ik heb geen zin om daar serieus op in te gaan

Wat is er precies aan aangedikt?
De benaming van bijv hogere etc is gewoon feitelijk? Er is dus geen overdrijving in Shadow’s bericht ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:56

hakkipilke87 schreef:
Mijn roots liggen hier , werk, familie en vrienden houden mij hier

Maar als daar je geluk ligt?
Offer je jezelf op voor vrienden en familie met leven in zo een land als Nederland terwijl er misschien een prachtige toekomst gloort in de VS?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 23:03

Raineri schreef:
hakkipilke87 schreef:

Haha, je weet altijd vakkkundig om feiten heen te dansen.
Misschien weet je het niet meer maar dit is mijn eerste inhoudelijke reactie op jou. Het kan dus niet milder worden :P

Ja op een aantal punten , niet op alles . Daar betalen we hier ook flink voor .. plus dat dat de VS veel meer uitgeeft aan defensie

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 11:43

hakkipilke87 schreef:
Raineri schreef:

Ja op een aantal punten , niet op alles . Daar betalen we hier ook flink voor .. plus dat dat de VS veel meer uitgeeft aan defensie

Iets met uitstelgedrag van andere dingen, dus heb even een aantal punten opgezocht :)).

De VS heeft verreweg het hoogste moordcijfer van alle rijke landen: zo'n 6,8 moorden per 100.000 inwoners, tegenover ongeveer 0,9 in Nederland. Ruim zeven keer zo hoog dus. En dat is alleen moord, als je breder kijkt naar geweld en inbraken scoort de VS ook structureel slechter.

Een gemiddeld werkend gezin betaalt daar zo'n $3.960 (ongeveer €3.670 volgens de huidige wisselkoers) per jaar aan zorgkosten. 10% van deze 'working families' zit zelfs op zo'n $14k aan jaarlijkse kosten. In Nederland betaal je als gezin maximaal zo'n €4.300 per jaar (tellend met de gemiddelde premie in 2024 + volledig eigen risico opgebruikt), maar dan moet je ook echt pech hebben dat je het volledige eigen risico opmaakt. Dat is in theorie hoger dan in de VS, maar: in de VS is er geen universele 'cap' zoals wij hier hebben in de vorm van het eigen risico. Als je geen goede verzekering hebt kunnen de kosten bij een ernstige ziekte, operatie of ziekenhuisopname gewoon oplopen tot tienduizenden of zelfs honderdduizenden dollars. Medische schulden zijn dan ook de grootste oorzaak van persoonlijk faillissement in de VS.

Qua rechtsbescherming: de VS heeft het hoogste gevangenispercentage ter wereld, meer dan vijf keer zo hoog als Nederland. Een groot deel van die gevangenen heeft nooit toegang gehad tot fatsoenlijke rechtsbijstand.

Over gif in de omgeving: om maar een voorbeeld te noemen, de EU heeft de normen voor PFAS meer dan 30 keer strenger dan de VS. En hier is het al nog steeds een issue! Onder Trump worden de EPA-regels hiervoor juist verder teruggedraaid en zijn ze dus slechter af.

En dan de defensie-uitgaven. Dat de VS meer uitgeeft klopt, maar dat is ook een bewuste geopolitieke keuze: de VS heeft militaire bases in tientallen landen en bemoeit zich actief met conflicten wereldwijd. Nederland doet dat niet, dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Maar de vraag is wel: wat heeft de gemiddelde Amerikaan daar zelf aan? Want in 2026 betaalt een gemiddelde Amerikaan zo'n $2.670 per jaar aan defensie (€2.470), tegenover een gemiddelde Nederlander zo'n €1.390 (obv aangekondigde defensiebudget). Bijna twee keer zoveel per inwoner dus, terwijl de criminaliteit hoger ligt, de levensverwachting lager is en de zorg je failliet kan laten gaan. Als de levensstandaard in je eigen land zo slecht is, moet je je dan wel zo veel willen bemoeien met andere conflicten wereldwijd?

Maar nee Trump's Amerika is echt top hoor :') . Veel beter dan Nederland! /s.
Shadow's reactie was dus helemaal niet zo "overdreven kul", vind je niet?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 12:29

Dank weer IMANDRA!

Voor de meer persoonlijke context: https://www.bol.com/nl/nl/f/vreemdeling ... 076246182/ lees dit boek van socioloog Arlie Russell Hochschild . Die probeert met diepgaande interviews van mensen in de zuidelijke staten te achterhalen waarom arme mensen economisch zo tegen hun eigen belang in stemmen (republikeins). Mensen die de natuur om zich heen langzaam gesloopt zien worden, huizen verdwijnen in sinkholes, lokale bedrijven zien verdwijnen door weinig gereguleerde megabedrijven (die ironisch gezien dan weer wel varen bij arbeidsmigranten, en dus helemaal niet de banen creeeren waar de inwoners zo op hoopten).

Het gevoel achtergelaten te worden is overheersend, het diepe gevoeld dat de overheid er niet voor hén is. De realiteit is dat om een overheid - en zorgstelsel - en algemene voorzieningen (onderwijs anyone) te creeëren die voor íedereen werkt, niet alleen voor de rijken, er geld nodig is. De oplossing die het beste werkt voor iedereen is dus niet is minder overheid. Zoals ik eerder aangaf voeren in de lijstjes met gelukkigste inwoners van landen ter wereld niet voor niets de landen met goede voorzieningen (en een hoge belastingdruk) de lijstjes aan. Amerika is écht een heel goed voorbeeld van hoe slecht karige voorzieningen, weinige regulering en een kleine overheid uitpakt voor de gemiddelde inwoner.

De realiteit is dat conservatief-rechts stemmen nooit gunstig uitpakt voor de gemiddelde inwoner. Dat is geen mening, dat is een feit. Je kan simpelweg kijken hoe het gaat met inwoners van landen met een meer sociaal economisch beleid of een meer liberaal economisch beleid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:34

Typisch, Trump zegt dat er een goed gesprek is geweest met Iran.
Iran zegt dat er geen gesprek is geweest en dat Trump het alleen heeft gezegd om de olieprijs te laten dalen.

Dat inmiddels bijna de hele wereldbevolking te lijden heeft is uiteraard bijzaak.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:49

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:57

Absoluut _/-\o_
Hoewel ik het jammer vind dat D66 vrij ver naar rechts is gaan leunen is Jetten echt een verademing en iemand waar je met plezier naar kijkt en luistert. Heerlijk positief en enthousiast.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:00

Ik vind de titel echt wel een beetje sneu.. Alsof hij het zo goed doet vanwege apjes en knuffels... hoe betuttelend is dat zeg..

Het artikel gaat gelukkig wel meer in op hoe hij het doet, en dat het inhoudelijk ook goed is. Maar die titel... Nou ja, het is RTL zullen we maar denken..

En dan dat stukje over "kritiek is er ook" en dan quoten ze wat instagram posts... want daar zitten de meest betrouwbare mensen.. :? Ik vind dat dan een beetje onrust stoken ofzo. (maar goed, daar zijn media ook wel van vind ik). Je zou nog ergens kunnen denken "dan kunnen ze lezen wat er speelt" maar of insta daar de beste plek voor is?

Ik zie dat dan liever in een gesprek met met mensen, dat ze kunnen aangeven wat ze missen (maar goed wat was het laatst, echt verbinding zoeken of iets met zichtbaarheid, dat was ingewikkeld)

maar misschien ligt dat aan mij, dat ik reactieposts op socials wat overdreven vindt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:11

Ik denk dat dit artikel bewust luchtig geschreven is.
Schijnbaar wilde ze toch een kritische noot en vandaar de comments van de socials.

In een wereld waarin wereldleiders soms vrij veel en soms alleen communiceren via socials is dat niet eens raar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:21

Ach, ik zag van de week wel wat kritiek van "duiders" zoals o.a. Johan Derksen, dat Jetten eens aan het werk moet gaan voor de Nederlanders i.p.v. al die buitenlandse (snoep)reisjes.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:34

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:38

Electra63 schreef:
Ach, ik zag van de week wel wat kritiek van "duiders" zoals o.a. Johan Derksen, dat Jetten eens aan het werk moet gaan voor de Nederlanders i.p.v. al die buitenlandse (snoep)reisjes.

hij heeft nog heel wat achterstallig werk in het buitenland, dat heeft Schoof echt laten liggen.