Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:53

Ach als je enigszins nadenkt of ergens een onderbouwing voor vraagt ben je tegenwoordig al links.

Anjali, feminisme houdt niet in dat iemand een vrouw móet zijn.

Verootjoo: eens over Volt!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:54

anjali schreef:
Maar...heel veel woke types, feministische types enzo, zeiden altijd dat ze niet wilden worden geregeerd door rijke oude witte mannen. En Timmermans voldoet wel precies aan dat criterium. Ik snap eerder niet waarom zo veel Bokkers die me behoorlijk woke en feministisch lijken, hem wel leuk vinden?!

Ik vind hem totaal niet leuk.

maar ik vind Wilders een grotere ramp.

VOLT heb ik ook wel eens overwogen, maar die zaten op een paar belangrijke punten vorig jaar best wel een eindje bij mij vandaan. Ik begrijp de pitch voor VOLT zeker en het zou mooi zijn als ze groeien (en vlieguren kunnen maken).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:55

Winged schreef:
anjali schreef:
Maar...heel veel woke types, feministische types enzo, zeiden altijd dat ze niet wilden worden geregeerd door rijke oude witte mannen. En Timmermans voldoet wel precies aan dat criterium. Ik snap eerder niet waarom zo veel Bokkers die me behoorlijk woke en feministisch lijken, hem wel leuk vinden?!

VOLT heb ik ook wel eens overwogen, maar die zaten op een paar belangrijke punten vorig jaar best wel een eindje bij mij vandaan. Ik begrijp de pitch voor VOLT zeker en het zou mooi zijn als ze groeien (en vlieguren kunnen maken).

Ik hoef hem niet leuk te vinden hoor, om erop te stemmen. Als ie maar goed is.

Edit: tegen Anjali bedoeld

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:59

dems75 schreef:
anjali schreef:
Nou kijk. Niet dat het mij iets aangaat, ik sta hier helemaal buiten want ik heb een vaste andere partij. Maar...heel veel woke types, feministische types enzo, zeiden altijd dat ze niet wilden worden geregeerd door rijke oude witte mannen. En Timmermans voldoet wel precies aan dat criterium. Ik snap eerder niet waarom zo veel Bokkers die me behoorlijk woke en feministisch lijken, hem wel leuk vinden?!

Oh sorry hoor maar dit vind ik zo'n typisch tenenkrommend en vooringenonem commentaar dat ik er al niet eens antwoord op wil geven.

Ik ben lid van de PvdD maar zit ook een strategische stem te overwegen op gl/pvda

Er wordt gevraagd waarom Frans Timmermans niet bij iedereen goed valt. Jammer dat je dan boos wordt op mij, terwijl ik vooraf zei dat ik er helemaal buiten sta ,omdat ik in een volkomen andere partij zit .Ik schrijf alleen wat ik heb waargenomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:03

Winged schreef:
anjali schreef:

Over letterlijke vlieguren gesproken: Sommige politici vinden dat "we" (het volk) minder mogen vliegen want slecht voor stikstofuitstoot. Maar, zelf vliegen ze wel voortdurend overal heen van ons belastinggeld!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:04

Tiggs schreef:
Ik hoef hem niet leuk te vinden hoor, om erop te stemmen. Als ie maar goed is.

Zo sta ik er dus ook in.
Ik snap ook niet waarom zoveel mensen politiek benaderen alsof je op jouw favoriete kandidaat van een of andere inhoudsloze TV show stemt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:12

dems75 schreef:
anjali schreef:
Nou kijk. Niet dat het mij iets aangaat, ik sta hier helemaal buiten want ik heb een vaste andere partij. Maar...heel veel woke types, feministische types enzo, zeiden altijd dat ze niet wilden worden geregeerd door rijke oude witte mannen. En Timmermans voldoet wel precies aan dat criterium. Ik snap eerder niet waarom zo veel Bokkers die me behoorlijk woke en feministisch lijken, hem wel leuk vinden?!

Oh sorry hoor maar dit vind ik zo'n typisch tenenkrommend en vooringenonem commentaar dat ik er al niet eens antwoord op wil geven.

Ik ben lid van de PvdD maar zit ook een strategische stem te overwegen op gl/pvda

Persoonlijk denk ik niet dat Anjali kwaad in de zin had. Ze stelt naar mijn idee gewoon beleefd een vraag en is ze gewoon benieuwd waarom mensen wat in hem zien?

Om het te beantwoorden: woke en feministische betekenen simpelweg een gelijkheid in kansen voor verschillende groeperingen. Wellicht is hij niet de ideale belichamingdaar vanuit fysiek aspect. Desondanks denk ik wel dat hij die waarden nastreeft.
Tevens, voor mij persoonlijk, links of rechts maakt me niets uit op dit punt. Wil simpelweg fatsoen en ervaring. Daar voldoet hij aan. Op mijn lijstje staan nu: PvdA/gl, d66, volt en wellicht cda. Allemaal rond het midden grofweg, maar niet getrouwd met 1 stroming.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:16

Ik ben ook niet direct helemaal weg van Timmermans. Iemand als Rob Jetten vind ik bijvoorbeeld een betere politicus.. goede spreker, charismatisch, intelligent, beschaafd.. Maar hier gaat de stem ook strategisch naar GL/PVDA, en ik denk dat Timmermans het als MP internationaal echt prima zou doen. Hij spreekt tig talen, kan goed verbinden ipv verdelen.. Ik hoop alleen dat hij deze verkiezing eens wat daadkrachtiger wordt en eens met vuisten op tafel durft te slaan, ik plaats van alleen de politiek correcte vriendelijke woordjes.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:17

anjali schreef:
Er wordt gevraagd waarom Frans Timmermans niet bij iedereen goed valt. Jammer dat je dan boos wordt op mij, terwijl ik vooraf zei dat ik er helemaal buiten sta ,omdat ik in een volkomen andere partij zit .Ik schrijf alleen wat ik heb waargenomen.

Ik ben niet boos? Ik had alleen geen zin erop te antwoorden omdat de hele vraagstelling me vooringenomen voorkomt. "Woke en feministisch enzo"

Maar goed, vooruit....dhr Timmermans is fatsoenlijk, neemt het op voor minderheden en zal zeker ook voor "woke en feministisch enzo" publiek opkomen. Daarom. Het is zeker mijn favo politicus niet maar hij is fatsoenlijk, belezen, intelligent. Ik zou als "woke en feministisch enzo" persoon uiteraard sowieso stemmen op een vrouw. Maar zoals ok al zei, ik zou liever stemmen op Esther Ouwehand. Daar ben ik nog niet over uit dus...of het dat wordt of een strategische stem tegen radicaal rechts.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:17

Hebben jullie je ook geërgerd aan het geslijm van de SGP met Wilders over Israël?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:18

Jimmy Dijk vind ik ook een fijne!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:19

In de tijd van Baudet heb ik weleens gedacht dat sommige vrouwen verliefd op hem waren. Zo bizar toen, sommige reacties.

Een partij is meer dan de fractievoorzitters, behalve natuurlijk bij de PVV, dat is een éénmanspartij.

@Anjali,
Ook mannen kunnen feministisch zijn (= gelijke rechten voor iedereen). Ik weet dat dit ver van je bed is, maar vooral de huidige jonge mannen zijn zeker een stuk moderner; zij moeten wel, de vrouwen werken ook, dus zorgtaken moeten ook door de man worden opgepakt.
Maar feminisme gaat natuurlijk veel verder dan dat.
Dat kan Timmermans prima uitdragen, al heeft hij zijn uiterlijk (middelbare, witte man) niet mee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:32

dems75 schreef:
Jimmy Dijk vind ik ook een fijne!

Het zou mooi zijn als hij voor de SP een deel van de kiezers weet aan te trekken van de PVV. En dan voornamelijk dat deel van de PVV kiesers die PVV heeft gestemd vanwege de paragrafen uit het PVV verkiezingsprogramma die Wilders van de SP heeft gejat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:37

Raineri schreef:
dems75 schreef:

Persoonlijk denk ik niet dat Anjali kwaad in de zin had. Ze stelt naar mijn idee gewoon beleefd een vraag en is ze gewoon benieuwd waarom mensen wat in hem zien?

Om het te beantwoorden: woke en feministische betekenen simpelweg een gelijkheid in kansen voor verschillende groeperingen. Wellicht is hij niet de ideale belichamingdaar vanuit fysiek aspect. Desondanks denk ik wel dat hij die waarden nastreeft.
Tevens, voor mij persoonlijk, links of rechts maakt me niets uit op dit punt. Wil simpelweg fatsoen en ervaring. Daar voldoet hij aan. Op mijn lijstje staan nu: PvdA/gl, d66, volt en wellicht cda. Allemaal rond het midden grofweg, maar niet getrouwd met 1 stroming.

Aan de ene kant begrijp ik waarom mensen strategisch stemmen, daar kleine partijen vaker niet dan wel in de coalitie terecht komen. Aan de andere kant krijgen kleinere partijen met goede plannen op die manier ook niet de kans om te groeien.

Als je echt iets wilt veranderen zouden misschien andere partijen dan de gevestigde grootheden weer eens een kans moeten krijgen. Voor mensen die zowel in gl/PvdA, VVD en PVV geen brood zien kan een stem op CDA, D66 of volt ook een verschil maken.

Dat lijkt me zinvoller dan stemmen op een partij omdat je niet wilt dat de andere grote partij de grootste wordt. Want daardoor geef je de grote partijen het signaal dat ze goed bezig zijn, terwijl je er zelf niet echt achter staat en dan gaan ze hun standpunten en gedrag ook niet veranderen. Want de kiezers heeft gekozen. Tja, alleen kiest de kiezer dan dus niet voor een partij, maar tegen een andere partij. Een beetje omgekeerde wereld dus, maar iets wat in mijn optiek wel steeds meer speelt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:51

journee schreef:
Aan de ene kant begrijp ik waarom mensen strategisch stemmen, daar kleine partijen vaker niet dan wel in de coalitie terecht komen. Aan de andere kant krijgen kleinere partijen met goede plannen op die manier ook niet de kans om te groeien.

Als je echt iets wilt veranderen zouden misschien andere partijen dan de gevestigde grootheden weer eens een kans moeten krijgen. Voor mensen die zowel in gl/PvdA, VVD en PVV geen brood zien kan een stem op CDA, D66 of volt ook een verschil maken.

Dat lijkt me zinvoller dan stemmen op een partij omdat je niet wilt dat de andere grote partij de grootste wordt. Want daardoor geef je de grote partijen het signaal dat ze goed bezig zijn, terwijl je er zelf niet echt achter staat en dan gaan ze hun standpunten en gedrag ook niet veranderen. Want de kiezers heeft gekozen. Tja, alleen kiest de kiezer dan dus niet voor een partij, maar tegen een andere partij. Een beetje omgekeerde wereld dus, maar iets wat in mijn optiek wel steeds meer speelt.

Dat is op zich een hele goede argumentatie tegen het strategisch stemmen. Aan de andere kant met de huidige politiek en ook de huidige wereldsituatie maar ook met alle landelijke problemen kan strategisch stemmen weleens een hele slimme overweging zijn om te voorkomen dat het land nog langer stil komt te liggen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:55

journee schreef:
Raineri schreef:

Ben het helemaal eens met je hoor. Maar ik heb eigenlijk niets gezegd over strategisch stemmen? Ik vind deze partijen simpelweg sterk op een aantal punten, en ik denk dat zij de kwaliteiten bezitten Nederland uit de huidige stagnatie te trekken.

Wmb mogen ze een bepaalde periode voor de verkiezingen stoppen met het maken van peilingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 13:57

Ik stem regelmatig strategisch.
Als het straks tussen PvdA en PVV of VVD gaat om de grootste partij, dan stem ik zeker PvdA.

Om die reden heb ik in het verleden ook weleens op de VVD of D66 gestemd.

Voor mij is het belangrijkste, dat PVV niet in de regering komt. Ik wil liever geen partij met een kerkelijk achtergrond (jammer, want ik vind Bontebal echt een aanwinst) en ik wil een progressieve partij.

Toch bizar hoe Yesilgoz de PvdA zo uitsluit.

Bikker stelt dat goed aan de orde.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:07

Anjali, gelukkig leven we niet in Gilead alhoewel de sgp dat zou toejuichen. Timmermans is gewoon een bekwaam bestuurder. En het gaat dus voor redelijke mensen niet hoe je eruit ziet maar wat je doet !

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:16

Electra63 schreef:
Toch bizar hoe Yesilgoz de PvdA zo uitsluit.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe dit bij de VVD achterban gaat vallen. De VVD is nog altijd een ledenpartij.
Wordt wel interessant.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:18

Ik heb mijn hele leven GL gestemd ook toen ze maar 5 zetels hadden. Behalve 1x PvdA en dat was denk ik in de jaren 90 op te zorgen dat zij de verkiezingen zouden winnen.

Ik vind Bontenbal een hele goede politicus waar ik nooit op ga stemmen. Het Christelijke standpunt mbt abortus en vrijwillige levensbeeindiging is iets waar ik nooit overheen ga kunnen stappen. Daarom heb ik NSC ook nooit overwogen.

Mbt VVD: Y weet donders goed dat ze haar stemmen moet winnen van de PVV. Het domste wat je dan kan doen, is zeggen dat je met Timmermans wil gaan samenwerken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:21

IMANDRA schreef:
Ja dat ja. Dat ze maar een steengoed communicatiebureau inschakelen vanuit PVDA/GL, met goede PR-mensen en iemand die Timmermans zal begeleiden om zijn huidige imago bij de niet-al-PVDA/GL stemmers te overkomen. Alles gaat afhangen van hoe ze dingen framen, hoe ze dingen uitleggen, waar ze de focus op leggen en hoe ze op andere partijen reageren die hen aanvallen.

Goed punt. de rest moet ik nog bijlezen, want ik heb eerste alle talkshows gekeken (behalve die van de vroege avond bij SBS6) en het viel mij wéér op dat Timmermans erg over de hoofden van het electoraat heen praat. Hierdoor spreekt hij té weinig mensen aan. Hij hoeft niet af te zakken naar het niveau van populisme, maar hij moet echt zijn boodschap op een andere manier over gaan brengen. En hij moet ook een betere verantwoording geven van de financiën, het is niet genoeg om te doen alsof de staatsschuld makkelijk op kan lopen (renteniveau).

Het was volgens mij Eelco Heinen die ergens opmerkte dat zijn kiezers wel moeten snappen dat ze meer belasting gaan betalen als GL/PvdA de boel gaat bepalen. Het is campagnepraat van Heinen natuurlijk, maar ook dit moet gecheckt worden.

Misschien is het goed als GL/PvdA prioriteit stelt in het kiezen van een nieuwe lijsttrekker.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:24

Tango1979 schreef:
Ik heb mijn hele leven GL gestemd ook toen ze maar 5 zetels hadden. Behalve 1x PvdA en dat was denk ik in de jaren 90 op te zorgen dat zij de verkiezingen zouden winnen.

Ik vind Bontenbal een hele goede politicus waar ik nooit op ga stemmen. Het Christelijke standpunt mbt abortus en vrijwillige levensbeeindiging is iets waar ik nooit overheen ga kunnen stappen. Daarom heb ik NSC ook nooit overwogen.

Mbt VVD: Y weet donders goed dat ze haar stemmen moet winnen van de PVV. Het domste wat je dan kan doen, is zeggen dat je met Timmermans wil gaan samenwerken.

Je hebt gelijk.
Daarom stem ik ook progressief. Het recht op abortus en euthanasie is voor mij zeer belangrijk.

Yesilgoz wil inderdaad vooral de rechtse stemmers trekken.
Daarom waardeer ik Bontebal ook.
Die hamert vooral op eerlijkheid en daar probeert hij zich aan te houden.

PvdA zou om nieuwe kiezers te trekken, een charismatisch type als toen Bos moeten vinden.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:33

Ik vind Timmermans ook niet alles uitstralen. Het zou voor mij niet de reden zijn om er niet op te stemmen, maar ik zie hem ook niet direct mijn stem binnen hengelen. Komt vooral een beetje op de manier waarop hij praat (en vaak ook door de neiging een langdradig verhaal van iets te willen maken). Hetzelfde geldt voor mij van Yesilgöz. Niet mijn type, maar het zou niet voor mij de reden zijn om ergens niet op te stemmen.

Ik denk dat het voor beide partijen beter is om een nieuwe lijsttrekker te zoeken, maar ik zou zelf geen idee hebben wie dan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:34

Electra63 schreef:
In de tijd van Baudet heb ik weleens gedacht dat sommige vrouwen verliefd op hem waren. Zo bizar toen, sommige reacties.

Dat kwam door die foto op de rand van het zwembad, denk ik.

Electra63 schreef:
@Anjali,
Ook mannen kunnen feministisch zijn (= gelijke rechten voor iedereen). Ik weet dat dit ver van je bed is, maar vooral de huidige jonge mannen zijn zeker een stuk moderner; zij moeten wel, de vrouwen werken ook, dus zorgtaken moeten ook door de man worden opgepakt.
Dat kan Timmermans prima uitdragen, al heeft hij zijn uiterlijk (middelbare, witte man) niet mee.

Feminisme betekent ook een andere rol voor mannen en daar twijfel ik of Timmermans daar ook heel erg vóór zou zijn.

Nog even over strategisch stemmen of protest-stemmen, het kan geen kwaad om gewoon te stemmen op wat het beste past.

Als anderen nou veel op het CDA stemmen, dan vind ik dat Bontebal premier mag worden. Als de VVD de grootste wordt, dan graag Brekelmans.

Denken jullie dat PVV stemmers thuis gaan blijven deze ronde of juist wel gaan stemmen (op de PVV)?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:39

Veronica2 schreef:
Electra63 schreef:

Dat kwam door die foto op de rand van het zwembad, denk ik.

Electra63 schreef:
@Anjali,

Feminisme betekent ook een andere rol voor mannen en daar twijfel ik of Timmermans daar ook heel erg vóór zou zijn.

Nog even over strategisch stemmen of protest-stemmen, het kan geen kwaad om gewoon te stemmen op wat het beste past.

Als anderen nou veel op het CDA stemmen, dan vind ik dat Bontebal premier mag worden. Als de VVD de grootste wordt, dan graag Brekelmans.

Denken jullie dat PVV stemmers thuis gaan blijven deze ronde of juist wel gaan stemmen (op de PVV)?

Ik ben heel benieuwd wat PVV stemmers gaan doen, of ze de actie van Wilders belonen of afstraffen.