Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:00

Kak Lettele.....nabij mijn stal :(
Heel soms loopt er in die omgeving een wolf.
Maar niet zo vaak als je soms elders hoort.
Ik hoopte maar dat onze omgeving niet interessant genoeg zou zijn......maar met de aantallen die er nu zijn denk ik dat dat wel eens anders kan worden.
Ik rijd die weg zo vaak....
Laatst bijgewerkt door Syrianda op 21-01-25 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 16:20

Citaat:
ACHTERHOEK

Dit weten we over de wolf die in een schuur bij een woning lag

HENGELO - De wolf die maandag is aangetroffen in een schuur in Hengelo, is uitgebreid onderzocht. Wat weten we nu over deze wolf? Wie is ze en waaruit blijkt dat ze is aangereden?

Omroep Gelderland 21.01.2025
<<Hoewel nog niet duidelijk is om welke wolf het gaat, heeft dierenarts Henk Luten uit Velp een goed beeld gekregen van het dier. Hij onderzocht en verdoofde de wolf. Aan haar grootte en haar tanden kon Luten zien dat ze een volwassen wolf is van een jaar of vijf oud. "Ze heeft nog geen jongen gehad. Dat kun je zien aan de tepels bij honden en wolven."

Door DNA-analyse kan meer duidelijk worden, onder andere over haar afkomst. "Er zat bloed aan de tong en de neusvleugel, daar zal DNA uitgehaald worden. Als ze ooit teruggevonden wordt, weten we dat het dezelfde wolf betrof", legt hij uit.

Vermoedelijk een 'wandelwolf'
Waar kwam ze vandaan? Wolvenkenner Erwin van Maanen vermoedt dat ze geen onderdeel van een roedel is. "Er zit geen roedel in die regio. Ik denk dat het een wandelwolf is." Daarmee bedoelt hij dat deze wolf een zwerver is. "Er zijn nu meerdere wolven die vanuit Duitsland naar Nederland lopen."

Het is onduidelijk waar ze nu is. De dierenarts is nog teruggegaan naar de plaats waar ze verdoofd neergelegd is. Luten: "Ze heeft haar roes uitgeslapen en is verdwenen. We kunnen haar niet meer volgen. Ze is niet gechipt en heeft geen halsband gekregen."

Aanwijzingen voor een aanrijding

De bewoonster van het huis waar de wolf in de tuin lag, belde maandagochtend om 10.15 uur de politie. De grote vraag is waarom het roofdier in haar schuur is gaan liggen. Van Maanen gaat er net als Luten vanuit dat het dier is aangereden. "Ze is van ellende ergens gaan liggen", stelt de wolvenkenner. Omdat er geen bewijs is van een aanrijding, wil de provincie niet concluderen dat dit daadwerkelijk is gebeurd. "Maar het is wel aannemelijk", aldus een woordvoerder.

We weten dus niet helemaal zeker wat er is gebeurd. Een aanrijding is niet gefilmd en er is ook geen melding van binnengekomen. Toch waren er verschillende aanwijzingen. De eerste zijn de wondjes op haar tong. Luten: "Bij mensen is dat ook bekend. Als je aangereden wordt, heeft dat een grote impact. Dan klemmen de kiezen op elkaar. Als daar een tong of wang tussen zit, beschadigt die. Het zijn minieme wondjes, daaruit kun je concluderen dat ze aangereden is. Vlak achter de woning is een weg waar tachtig gereden wordt, misschien is het daar gebeurd."

Opvallend was ook haar moeheid. "Mensen worden moe als ze een ongeluk hebben gehad. Dat komt door de stress die ze doorgemaakt hebben. Er zit dan veel adrenaline in je lichaam en daarna ben je moe en stijf." Uit beelden blijkt dat ze niet kreupel is, dus er is geen gebroken poot, maar aan de manier van lopen kon Luten wel zien dat ze wat beurs was.

„Ze zal vandaag nog wat stijf lopen en minder comfortabel zijn, ik heb haar pijnstillers gegeven die een aantal dagen zullen werken“ zegt dierenarts Henk Luten.

Waren er nog andere verwondingen?

Door haar wintervacht was het lastig om blauwe plekken op haar huid te zien. "Er waren geen natte plekken en er was ook geen bloed." Luten voelde aan de buik, daar zat geen bloed in. "Ze had een magere buik". Hoe is ze uit de verdoving gekomen? Dat weet hij niet. "Ze zal vandaag nog wat stijf lopen en minder comfortabel zijn. Ik heb haar pijnstillers gegeven die een aantal dagen zullen werken." De provincie meldde maandag nog dat de wolf helemaal geen letsel had. Dat blijkt dus niet te kloppen.

Het had anders kunnen aflopen

Wat als ze een gebroken poot had gehad? Was de wolf dan behandeld? "Als ze één of meerdere gebroken poten had, zou ze zijn geëuthanaseerd", benadrukt Luten. Waarom? De dierenarts hecht veel waarde aan dierenwelzijn. "Was er wel gekozen om een poot te spalken, dan zou ze de spalk eraf bijten. Ook had ze in een hokje moeten zitten en dat geeft veel stress", legt hij uit.

"Ik vind dat ik een lans moet breken voor het welzijn van dieren. Daar gaat het om. Als dat niet in orde is en gemaakt kan worden voor het dier, dan is euthanasie de enige optie. Het ondraaglijk lijden is op dat moment opgelost.">>

https://www.gld.nl/nieuws/8261539/dit-w ... vgwIe6r7YA

Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/1Dy1xP ... tid=wwXIfr

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:58

Wel bijzonder dat er een DA uit Velp wordt opgetrommeld. Was toch veel logischer geweest als ze het wat dichterbij hadden gezocht. De Graafschap bijvoorbeeld. Aha, even gegoogeld op zijn naam, toen werd het mij gelijk duidelijk.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 21-01-25 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:00

Dat is toch dezelfde als toen met de wolf in de tuin?
Zal wel een reden hebben. En vast niet 1 die wij waarderen...

En nu is de wolf van hij ineens toch een zij?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:01

Hij is van Staatsbosbeheer enzovoort enzovoort enzovoort.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:01

hoogendroog schreef:
Hij is van Staatsbosbeheer enzovoort enzovoort enzovoort.

Aha.... Ja zegt genoeg.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:02

Het is dierenarts van Burgers Zoo, zeker een capabele man.
In ieder geval gewend om met wilde dieren te werken ;-)
Laatst bijgewerkt door Mauve7 op 21-01-25 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:03

Misschien moeten ze tijdens het uitzetten even wachten tot ze weer helemaal bij kennis zijn. Lijkt allemaal erg op het voorval destijds in Doetinchem.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:04

Misschien is het beest wel opgepeuzeld door zijn pardon haar soortgenoten....

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:06

Ik verwacht dat het idd om een zwervende wolf ging. We hebben met enige regelmaat zichtmeldingen in deze hoek en ik had onlangs de wolvenconsulent van de Provincie op bezoek (tbv advies wolfwerende afrastering) en die bevestigde dat er regelmatig wolven hier langs trekken tussen Duitsland en oa Veluwe.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:09

Maakt dat wat uit, of ie zwervend is. Beest zal toch moeten eten... of is het minder erg als je dieren worden opgegeten door een zwervend exemplaar dan door een gevestigde?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 17:16

Een beest van vijf jaar zwerft normaliter niet.
Een wolvin is op die leeftijd in haar eigen territorium met een partner.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:17

Sentir: waar ergens? Er zijn 2 groepen (zover ik weet) die ook België mee pakken. Tholen en Maasduinen. Ja enorm gebied maar ik krijg in de omgeving van Breda melding vanuit beide. Zal ze gewoon even appen en aan de hand van je locatie zetten ze je in de juiste groep.

-
Wat betreft de dierenarts: Zoek even iemand die legaal met een wolf (of roofdier of wilde dieren) mag werken. Die zijn er niet zoveel in NL. Deze man is dierenarts geweest bij de dierentuin dus die heeft daar wel te papieren voor. Je kan niet Pietje om de hoek bellen want die heeft geen verdoving pistool?

Van de zomer kregen ze niemand gevonden toch? Met voldoende ervaring etc om wolven te verdoven of te paintballen? En nu toevallig wel :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:19

Je hebt wel pijnstillers die langer weken. Zoals een tablet Trocoxil dat een maand werkt. Of deze:
https://www.animalcare.co.uk/daxocox-uk-launch/

Zal vast ook in injectie vorm beschikbaar zijn.

Vind het wel jammer dat de wolf niet gezenderd is. Zou toch belangrijke informatie kunnen geven.

Hopelijk is er ook meer getest dan alleen dna? Bloedtest, virussen etc.. zo’n wolf is toch een lopende informatiebron.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 17:25

Was het bij die wolf in Doetinchem niet het excuus dat ze niet zomaar een zender voor handen zouden hebben en dat er in veelvoud door van alles en iedereen toestemming voor gegeven moet worden.
En dat zo’n ding maar op 1 of 2 plekken in Nederland op te halen zou zijn?

Nou, in druk bevolkt Nederland kan een AirTag vast ook wel.
De tractive moet te vaak opgeladen worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:30

Zat ik ook net naar te kijken, heb je toch een jaar informatie. Of korter, als de halsband verloren raakt. Had je in ieder geval nu info.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:34

Ik denk dat ze meer doen dan dat er gezegd wordt.

Maar dat onder de pet willen houden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 17:55

Er wordt zeker weten van alle kant geWOOt naar de diverse betrokken partijen die WOO-baar zijn.
Kww…

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 18:02

Voor Vlaanderen houdt het ANB, Agentschap Natuur en Bos de schade aan dieren bij en onderzoeken zij de kadavers en gewonde dieren.

https://www.natuurenbos.be/dossiers/de-wolf-vlaanderen.

Nogmaals EPM houdt de cijfers van aanvallen voor heel Europa bij.
Zij baseren zich op openbare bronnen van instanties als BIJ12 en ANB en voeren de resultaten in hun eigen database in.
De EPM database is hier te raadplegen:
https://ep-map.com/map

Regio/land invoeren en dan kan je zoeken op welk diersoort slachtoffer is of welk diersoort de predator is geweest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 18:21

Citaat:
25-12-2024
Pony Thomas (15 jaar) 1e kerstdag gedood en gepredeerd Hoppestraat in Linde, Peer, Limburg, België
Geen DNA afgenomen door ANB? Komt (nog?) niet voor op het overzicht (Update 21/01/2025) https://www.natuurenbos.be/dossiers/de-wolf-vlaanderen
Pony Buffel overleefde de aanval

Rapport op de kaart:
https://ep-map.com/report/33388

Locatie van de aanval (niet precies)
https://ep-map.com/map?lat=51.094047&ln ... port=33388

https://ep-map.com
epmregistratie@gmail.com
Pb ons via Messenger

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron EPM
https://www.facebook.com/share/p/18BVgMD8Qn/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 18:42

Aanval Lunteren Gld, 1 schaap gedood
Citaat:
Lunteren Gelderland
21-01-2025

Aanval op schapen in Lunteren. 1 schaap gedood

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18j8sQ ... tid=wwXIfr

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:51

Even een vraag tussendoor: ik ben voor mijn fb-loze zus, op zoek naar het nummer van de app groep omgeving 't Harde, Oldebroek. Kan iemand mij daar aan helpen? Alvast bedankt!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 19:04

Gewoon even aanmelden Dior whatsapp te sturen naar het nummer + 31 6 1701 8889 wat bij iedere melding staat.
Even melden welke regio(woonplaats) je woont en waarom je toegevoegd wil worden aan de groep.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:11

Nyaleti schreef:
Sentir: waar ergens? Er zijn 2 groepen (zover ik weet) die ook België mee pakken. Tholen en Maasduinen. Ja enorm gebied maar ik krijg in de omgeving van Breda melding vanuit beide. Zal ze gewoon even appen en aan de hand van je locatie zetten ze je in de juiste groep.

-
Wat betreft de dierenarts: Zoek even iemand die legaal met een wolf (of roofdier of wilde dieren) mag werken. Die zijn er niet zoveel in NL. Deze man is dierenarts geweest bij de dierentuin dus die heeft daar wel te papieren voor. Je kan niet Pietje om de hoek bellen want die heeft geen verdoving pistool?

Van de zomer kregen ze niemand gevonden toch? Met voldoende ervaring etc om wolven te verdoven of te paintballen? En nu toevallig wel :=

Dat was nabij Geel in België toen. Dicht bij de ring daar.
Ik herinner me dat er nog wel wat wolven in de buurt waren maar dat is ook al enkele jaren geleden. Good mij is Antwerpen/Limburg het belangrijkste.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 19:12

Drie paarden gisteren aangevallen in Redefin (D)

1 paard gedood en twee paarden gewond. Aanval door eenmalig wordt niet uitgesloten.
DNA is opgestuurd en wordt onderzocht.
Citaat:
In Redefin hat ein Tier am Montag offenbar mehrere Pferde angegriffen. Dabei wurden ein Pferd getötet und zwei verletzt. Laut Landwirtschaftsministerium MV kann ein Wolfsangriff nicht ausgeschlossen werden. Die Ergebnisse einer Gen-Analyse stehen noch aus.

Afbeelding
Bron NDR Mecklenburg-Vorpommern

https://www.facebook.com/share/p/1FURj4EJkZ/?

Afbeelding