Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:45

Afschuwelijk. Lees net dat Russische autoriteiten eerst info gaven over wat soort raketten werden afgeschoten en toen duidelijk werd dat er zo veel slachtoffers zijn, hebben ze dat bericht weer verwijderd en zeggen nu dat het een provocatie van Oekraïne is....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:49

Popstra schreef:
Echt, zo smerig die russen!!
Klopt.

Voor de bühne wordt alles ontkend, voor de bühne overleggen ze zogenaamd voor vrede, en in werkelijkheid gaan er rapporten rond waarin gesteld wordt dat de "neo nazies" volledig uitgeroeid moeten worden op zo'n manier dat we over 30 jaar geen Oekraïne meer in ons bewustzijn hebben.
Dus daar zijn ze mee bezig. Het is een smerige oorlog, waar geen enkel excuus voor is dat hij ooit gestart is en deze gaat nog smeriger worden. |(

mysa schreef:
Afschuwelijk. Lees net dat Russische autoriteiten eerst info gaven over wat soort raketten werden afgeschoten en toen duidelijk werd dat er zo veel slachtoffers zijn, hebben ze dat bericht weer verwijderd en zeggen nu dat het een provocatie van Oekraïne is....
Dat bedoel ik met : "voor de bühne ".... en in werkelijkheid........gebeurt er dus totaal iets anders.

Ik zie dat ik helaas meer en meer gelijk aan het krijgen ben met het beeld wat ik heb van deze oorlog (helaas nog erger als dat we nu al gezien hebben verwacht ik komende weken maanden). En dat vind ik dus heel verdrietig.

In ons dorpje zijn afgelopen weekend een of twee families aangekomen vanuit Oekraïne. De 1ste twee families die er al een tijdje zijn, daar gaat het goed mee. Ik hoorde van een kennis die erg betrokken is bij de organisatie, dat de laatste familie er slecht aan toe is en erg veel heeft meegemaakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:02

Ann schreef:
Hieronder meer info over de aanval op het treinstation van Kramatorsk.
Bron: NOS

https://nos.nl/artikel/2424340-oekraine ... kramatorsk

Ik hoorde het bericht gisteren of eergisteren al langs komen via de radio maar kon er toen nog niks van vinden.
Vreselijk. Eerst worden de burgers opgeroepen het oosten te verlaten wegens de op handen zijnde aanval in Rusland. En vervolgens worden ze het vluchten onmogelijk gemaakt, worden ze gedood, en de enige mogelijkheid om te vluchten plat gebombardeerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:20

De aanval gisteren was op treinen en rails. Dat word inmiddels gerepareerd, dit is van vanochtend .

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:39

Jemig zeg bizar om een station vol vluchtende burgers aan te vallen!
Ze willen gewoon echt de Oekraïnse bevolking uitroeien blijkbaar.

Man o man, wat maken we mee…

Afbeelding

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:10

pien_2010 schreef:
soesita schreef:
Kan allemaal zijn, maar ik geloof ook dat het gewoon in de mens zit dat de machthebbende partij wreedheden begaat als er een wij-zij gevoel ontstaan is. Als je dan een systeem hebt dat het allemaal faciliteert zal het gegarandeerd veelvuldiger voorkomen. Maar kijk naar de geschiedenis. De manier waarop onze landen met mensen in de kolonies omgingen. De manier waarop oorlogen altijd uitgevochten worden, in Afrika, in Europa, in Amerika, in Azië. Het is steeds doorspekt met gruwelijke wreedheden, willekeurige moord, folter en verkrachting. Altijd. Ik weet niet waarom sommigen dachten dat het in deze oorlog misschien anders zou gaan.

Klopt. Wat je ook ziet in Oekraïne is dat bv vrouwelijke burgemeester, vrouwen met macht, gewone vrouwen vaak op een beestachtige manier verkracht en vermoord worden . Handen vastbinden en een kogel is blijkbaar niet genoeg.
Ook dat is al zo oud als de wereld dat het bij bepaalde groepen normaal lijkt te zijn om tijdens oorlog, naast het vermoorden van mannen en jongens, vrouwen en meisjes ook nog eens massaal te verkrachten.
Als de lagere krachten in de mens vrij komen, oorlog is vaak een slechte omgeving voor de mens waarbij dat gemakkelijk gebeurt, dan verberg je maar.

Verkrachting is de opperste beleving van macht met een bevredigend eind. Het laat de absolute primitiviteit binnenin sommige mannen zien. Verkrachting wordt nog over heel de wereld gebruikt om vrouwen te doen laten zwijgen. Ook in NL en BE binnen relaties en huwelijken. Heel in het begin van dit topic werd er tussen neus en lippen door een luchtige notificatie over verkrachtingen gedaan. Ik ben daar toen fors tegen in gegaan. De kleuring van die post was alsof het de normaalste zaak is. Dat is het nooit! De man die verkracht is zwak en niet instaat tot respect te verkrijgen op “ normale “ wijze.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:11

Marigold schreef:

[ [url=m/KeJln9.jpg]Afbeelding[/url] ]

WIJ maken helemaal niets mee! ZIJ echter wel....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:23

Citaat:
Verkrachting is de opperste beleving van macht met een bevredigend eind. Het laat de absolute primitiviteit binnenin sommige mannen zien. Verkrachting wordt nog over heel de wereld gebruikt om vrouwen te doen laten zwijgen. Ook in NL en BE binnen relaties en huwelijken. Heel in het begin van dit topic werd er tussen neus en lippen door een luchtige notificatie over verkrachtingen gedaan. Ik ben daar toen fors tegen in gegaan. De kleuring van die post was alsof het de normaalste zaak is. Dat is het nooit! De man die verkracht is zwak en niet instaat tot respect te verkrijgen op “ normale “ wijze.

Wat het extra triest maakt is dat er te weinig aandacht aan wordt besteed in de opleiding bv van het leger om dit fenomeen te bespreken. Alleen daarom ben ik grote voorstander van veel vrouwen in het leger waardoor ook dit soort onderwerpen veel en veel meer aandacht krijgen.

Ik weet niet meer welke burgemeester het was, maar op het nieuws werd ook even tussen neus en lippen genoemd dat zij en een andere vrouw die naast haar lag, op een gruwelijke manier verkracht zijn, mishandeld etc voordat ze dood zijn gemaakt.
Naast alle gruwelijkheden die mannen worden aangedaan is dit voor vrouwen vaak helaas de overtreffende trap en dit krijgt in mijn ogen veels en veels te weinig aandacht. Moest zij zo lijden omdat ze een vrouw met macht was? Ik denk het wel. Ook dit is al zo oud als de mensheid met dat verschil dat het weinig of geen aandacht krijgt.

Moest zij en die andere vrouwen zo extra lijden opdat dit beeld vrouwen afschrikt om samen zij aan zij met de mannen te strijden en op te komen voor een vrij Oekraïne? Zou zo maar eens kunnen.

Moesten die kinderen (waar we het nog niet over gehad hebben) zo verkracht en mishandeld worden ook vanwege het afschrikwekkende beeld? Want de boodschap die bewust wordt uitgedragen is, wij deinzen nergens voor terug en niemand is veilig→ zelfs niet kleine onschuldige kinderen.

Moeten die treinen en stations aangevallen worden→ waarmee de boodschap wordt afgegeven , niemand kan zich veilig voelen ook niet de vluchtelingen? En dan zo vreselijk laf zijn om dit op Oekraïense propaganda te schuiven?

Dan heb ik ook zo iets, Russische mannen aan de macht (en die ene vrouw) heb dan ook de ballen om er voor uit te komen dat jullie alle beschaving verlaten hebben en gewoon barbaren zijn cq untermenchen. Niets is meer heilig en dat is iets wat we allemaal al wisten van Syrië en andere oorlogen, waar door dit soort krachten hetzelfde is gebeurd.

Zum kotsen :r

Ik moet vaak denken aan mijn schoonzus, die zei: "IN Nederland worden mensen zoals Poetin opgenomen in een psychiatrische inrichting. Daar kan hij president worden en die zot, weet ook nog een grote groep mensen om hem heen te verzamelen".
Dat mag dan een eenvoudige vrouw zijn die schoonzus van mij, maar ze heeft wel een punt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:25

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:31

nikkel schreef:

Schandalig dit gedrag, alle ziekenhuizen, scholen en andere plekken waar mensen geholpen worden of les krijgen worden met de grond gelijk gemaakt .
Ik weet dat het de oorlog van Rusland tegen Oekraïne is maar mag ik het een schande vinden dat we niet ingrijpen ?
Zag vanochtend een filmpje van Putin die afscheid neemt van de tweede grootste nazi in zijn land, erachter een kerel met een koffertje. Waarschijnlijk niets maar wel een poging om even te laten zien, zie de rode knop is binnen handbereik.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:51

Het is gewoon duidelijk wat de tactiek is: de tactiek van de verschroeide aarde. Geen enkele overlevingskans op de termijn.

Niemand althans niet de NAVO, neemt het risico van kernoorlog. Tot zo lang, kan Poetin zijn gang gaan, volgens mij. Hoe verschrikkelijk dit ook is.

Het kan ook zijn, hoewel die kans praktisch nihil is, dat bijv.China het te erg vindt te worden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:16

Vanuit mijn groep

Rashisten geraakt door de Iskander-cassette op het treinstation van Kramatorsk op het moment van evacuatie van duizenden mensen, - de voorzitter van de regionale staatsadministratie Pavel Kirilenko

Meer dan 30 mensen werden gedood en meer dan 100 raakten gewond. Vreedzame inwoners van Kramatorsk die de oorlog ontvluchten en wachten op hun trein naar een veilige regio.

We zullen de racistische schurken niet vergeven die opzettelijk slaan om te intimideren, paniek zaaien, die meer doden en bloed van Oekraïners willen. Laten we wraak nemen op iedereen.

------------------------------------

De bezetters troffen met een Point-U het treinstation van Kramatorsk, waar duizenden vreedzame Oekraïners stonden te wachten om te worden geëvacueerd... Ongeveer 30 mensen stierven, ongeveer 100 mensen raakten in verschillende mate gewond. Politie en reddingswerkers zijn al ter plaatse. Russische niet-mensen verlaten hun methoden niet. Omdat ze de kracht en moed missen om ons op het slagveld te weerstaan, vernietigen ze op cynische wijze de burgerbevolking. Dit is een kwaad dat geen grenzen kent. En als het niet wordt bestraft, houdt het nooit op.

Zit een half tussen beide berichten.

Op mijn Twitter een paar beelden. Niet voor gevoelige kijkers!
https://twitter.com/VorkKim/status/1512 ... 9s2JA&s=19

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:21

nikkel schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buiten ... 1fada609bc.

Zoveel mogelijk schade en mensenlevens is blijkbaar het devies, maar dat was al bekend.

En dat terwijl dit een deel van Ukraïne is waar 85% van de mensen Russisch spreekt en bijna de helft ook etnisch Russisch is. Bijzondere manier van bevrijden hebben die Russen, daar heb je wat aan...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:40

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:55

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:06

nikkel schreef:

Niet geschoten is altijd mis geschoten ook al denk ik dat het niets zal doen met Poetin.
Dat de gesprekken cynisch van toon zijn en moeilijk om uit te houden, dat geloof ik graag. Het is goed vind ik , dat op alle fronten , geprobeerd wordt om het verloop vd geschiedenis te veranderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:26

Pareltjes schreef:
Marigold schreef:

[ [url=m/KeJln9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een rare opmerking. Natuurlijk maken wij ook dingen mee. Niet zoals de Oekraïeners, natuurlijk. Maar de filmpjes, de foto's, de verhalen, maken we allemaal mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:27

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:17

_San87_ schreef:
Pareltjes schreef:

Wat een rare opmerking. Natuurlijk maken wij ook dingen mee. Niet zoals de Oekraïeners, natuurlijk. Maar de filmpjes, de foto's, de verhalen, maken we allemaal mee.

De onmacht, ja ons leven hier gaat wel gewoon door maar er gaat geen uur voorbij dat ik niet aan Oekraïne denkt en dat ik de up dates hier lees…afschuwelijk wat daar gebeurt…geen één kind, waar ook ter wereld, zou dit mee moeten maken…

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:20

De nachtupdate

Citaat:
⚡️ Nieuwssamenvatting voor de nacht:

▪️Het vijfde pakket EU-sancties tegen Rusland omvat beperkingen tegen 217 mensen en 18 bedrijven. Onder hen zijn de oligarchen Rotenberg en Deripaska, de dochters van Poetin en VTB Bank.

▪️Het Internationaal Monetair Fonds heeft een speciale rekening geopend voor directe financiële hulp aan Oekraïne van donorlanden. Canada zal de eerste bijdrage leveren.

▪️Op zaterdag 9 april zal de bondskanselier van Oostenrijk, Karl Negammer, vergaderingen houden met de leiders van Oekraïne en Kiev, en ook een bezoek brengen aan Bucha.

▪️Volgens de sancties tegen Rusland heeft de Kaaimaneilanden, een van de grootste offshore-zones, activa ter waarde van $ 7,3 miljard bevroren.

▪️Tijdens de avondbriefing verklaarde het Russische Ministerie van Defensie dat de SSU een provocatie voorbereidde bij een chemische fabriek in de buurt van Charkov. De aangekondigde fabriek werd bijna 10 jaar geleden vernietigd en bestaat alleen op kaarten.

▪️In verband met de schending van de huidige wetgeving heeft het ministerie van Justitie van Rusland de annulering aangekondigd van de registratie van 15 missies van internationale organisaties. Onder hen zijn mensenrechtenactivisten - Amnesty International en Human Rights Watch.

Citaat:
Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: eenheden van onze strijdkrachten hebben de afgelopen 24 uur 4 luchtdoelen getroffen: 2 helikopters, 1 drone en 1 kruisraket

▪️Er waren geen veranderingen in de positie en acties van de vijand in de richting van Volyn.

▪️In de richting van Polissya ondernam de vijand geen actieve acties. Volgens de beschikbare informatie verplaatst de vijand divisies van het 35th General Army of the Eastern Military District en de 76th Assault Division van de luchtlandingstroepen van de Russische strijdkrachten in de regio's Belgorod en Voronezh om zich te hergroeperen.

▪️In de richting van Siverskiy voltooit de vijand de hergroepering van troepen en het herstel van de gevechtscapaciteit van divisies van het centrale militaire district in de regio's Bryansk en Koersk, evenals de verplaatsing van individuele eenheden van het 41e leger en de 90e pantserdivisie naar Donetsk en Loehansk regio's.

▪️In de richting van Slobozhansky gaat de vijand door met intense beschietingen en gedeeltelijke blokkade van de stad Charkov. Versterkt elektronische intelligentie.

▪️In de richting van Izyum lanceerde de vijand een aanval in de richting van de nederzettingen Brazhkivka en Sulyhivka, maar had geen succes.

▪️In de richting van Donetsk blijft de vijand aanvallen. De belangrijkste inspanningen zijn gericht op het veroveren van de nederzettingen Rubizhne, Nyzhne, Popasna en Novobachmutivka en het vestigen van volledige controle over de stad Mariupol.

▪️In de richting van South Bug heeft de vijand zijn verkenningen geïntensiveerd en blijft hij raketaanvallen lanceren op nederzettingen in de regio Odessa vanaf het grondgebied van het Krim-schiereiland.

▪️Op het grondgebied van de regio's Donetsk en Luhansk hebben de verdedigers van Oekraïne 7 vijandelijke aanvallen afgeslagen, 9 tanks, 7 gepantserde eenheden en 5 eenheden vijandelijke voertuigen vernietigd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:29

Dank Daks!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:42

Dank je wel voor de update, Daks!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:48

Hoop dat de Oekraïners snel zwaardere/betere wapens krijgt om lanceerinrichtingen en schepen te beschieten in de zwarte zee en de Krim .

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:51

Held _/-\o_

The Chernobyl engineer told how he stole fuel from the Russian army to prevent a catastrophe

Engineer Semenov said that electricity was not supplied to the station for three days. These days, he tried his best to find fuel for the generator,  even stealing it from Russian soldiers.

According to him, if the station lost electricity, it could lead to a catastrophe.

"There could be an emission of the radioactive substances. The scale of this you can imagine. I was not scared for my life. I was afraid of what would happen if I did not take care of the plant. Not only that, but I was afraid that there would be a tragedy for humanity," he said.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:09

Goed van de man!!!