Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:22

Loretta schreef:
Ik vraag me af wat de gevolgen voor de EU zullen zijn als de EU daadwerkelijk die handelsbazooka in zet.

Misschien minder erg dan de gevolgen als een langdurige oorlog in het Midden Oosten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:24

hakkipilke87 schreef:
d66 had deze 'man' nooit premier kunnen laten worden met deze bizarre uitspraak , geeft welaan wat voor enge partij dit is .. dacht dat het niet erger kon met mevrouw kaag

Er is geen woord van gelogen en de voorspelling komt uit!
Hoe fijn een visionair als minister-president *\o/*

hakkipilke87

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:26

d66 had nooit gewonnen als het over rechts niet zo versplinterd was

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:30

hakkipilke87 schreef:
d66 had deze 'man' nooit premier kunnen laten worden met deze bizarre uitspraak , geeft welaan wat voor enge partij dit is .. dacht dat het niet erger kon met mevrouw kaag

Het is nogal makkelijk om D66 weg te zetten als ‘eng’ omdat Jetten in 2024 een scherpe uitspraak deed over Trump. Maar dat soort retoriek mist volledig de kern. Zowel Jetten als Kaag hebben zich altijd uitgesproken vanuit democratische waarden, mensenrechten en internationale rechtsorde — precies de principes waarop Nederland al decennia drijft.

En dan dat ‘man’ tussen haakjes zetten… laten we niet doen alsof dat subtiel is. Dat is een goedkope sneer naar zijn geaardheid, geen inhoudelijk argument. Als je iemands politieke legitimiteit probeert te ondermijnen door te hinten op zijn seksuele oriëntatie, dan ben je niet met inhoud bezig maar met stigmatisering. Het zegt niets over Jetten, maar alles over het niveau van het argument.

Kaag erbij slepen alsof zij ‘het ergste’ was, is bovendien een karikatuur die niets te maken heeft met haar daadwerkelijke werk. Zij heeft jarenlang op het hoogste diplomatieke niveau geopereerd, conflicten helpen oplossen en internationale samenwerking versterkt. Dat is geen ‘engheid’, dat is professionaliteit en ervaring.

Dat Jetten zich kritisch uitliet over een buitenlandse leider die op dat moment strafrechtelijk veroordeeld was en openlijk autoritaire leiders bewonderde, is geen bewijs van extremisme — het is een teken van politieke ruggengraat. Een premier die misstanden benoemt, ook als dat gevoelig ligt, laat zien dat hij staat voor Nederlandse waarden.

Dus als er iets ‘eng’ is, dan is het niet dat politici principes hebben, maar dat sommigen liever op de man spelen — letterlijk — dan een inhoudelijke discussie voeren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:34

hakkipilke87 schreef:

Jij had vast op De Vos of Baudet gehoopt?

Hadden dit soort partijen maar zulke ervaren politici als Kaag. Dan was het vorige kabinet misschien niet zo'n puinhoop geworden met alle gevolgen nu.
I.p.v. ruzie maken in en buiten de coalitie en roddelen en beledigen op X over elkaar, hadden ze beter kunnen proberen te verbinden.
Dat klinkt niet stoer bij hun stemmers, maar daar bereik je wel het meeste mee.
Zeker als je wetten en regels wil omzeilen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:37

Benzz schreef:
hakkipilke87 schreef:

Het is nogal makkelijk om D66 weg te zetten als ‘eng’ omdat Jetten in 2024 een scherpe uitspraak deed over Trump. Maar dat soort retoriek mist volledig de kern. Zowel Jetten als Kaag hebben zich altijd uitgesproken vanuit democratische waarden, mensenrechten en internationale rechtsorde — precies de principes waarop Nederland al decennia drijft.

En dan dat ‘man’ tussen haakjes zetten… laten we niet doen alsof dat subtiel is. Dat is een goedkope sneer naar zijn geaardheid, geen inhoudelijk argument. Als je iemands politieke legitimiteit probeert te ondermijnen door te hinten op zijn seksuele oriëntatie, dan ben je niet met inhoud bezig maar met stigmatisering. Het zegt niets over Jetten, maar alles over het niveau van het argument.

Kaag erbij slepen alsof zij ‘het ergste’ was, is bovendien een karikatuur die niets te maken heeft met haar daadwerkelijke werk. Zij heeft jarenlang op het hoogste diplomatieke niveau geopereerd, conflicten helpen oplossen en internationale samenwerking versterkt. Dat is geen ‘engheid’, dat is professionaliteit en ervaring.

Dat Jetten zich kritisch uitliet over een buitenlandse leider die op dat moment strafrechtelijk veroordeeld was en openlijk autoritaire leiders bewonderde, is geen bewijs van extremisme — het is een teken van politieke ruggengraat. Een premier die misstanden benoemt, ook als dat gevoelig ligt, laat zien dat hij staat voor Nederlandse waarden.

Dus als er iets ‘eng’ is, dan is het niet dat politici principes hebben, maar dat sommigen liever op de man spelen — letterlijk — dan een inhoudelijke discussie voeren.

Goede post !!!

En Kaag is gewoon gevraagd in de commissie voor de wederbouw van Gaza.

Nu geloof ik daar niet echt in, maar dan is er nog iemand die opkomt voor de belangen van de Gazanen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:45

hakkipilke87 schreef:
d66 had nooit gewonnen als het over rechts niet zo versplinterd was

En waarom is het volgens jou zo versplinterd op rechts dan? Is dat ook weer de schuld van links? Ben wel benieuwd hoor. :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:48

hakkipilke87 schreef:

“Man”?
Ga je er nu ook nog homofobie in gooien?

Je bent ook weer lekker beïnvloed door de rechtse propaganda over Kaag zie ik. Pray tell; wat is er precies eng en erg aan Kaag? En D66 trouwens?

Dat ze anti trump zijn?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:01

Waarom er energie in steken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:19

prompter schreef:
Waarom er energie in steken.

Exact.
Een paar weken geleden zat ik in een ierse pub om 6 nations te kijken. Er was een dronken toerist die constant ruzie zocht. Mensen werden het zat en gingen er tegen in. Maar dit gooide alleen maar olie op het vuur waardoor ze steeds terugkwamen en uiteindelijk met stoelen begonnen te gooien. Weg sfeer. En lastig om 6 nations te volgen.
Dit is een beetje hetzelfde. Weinig land mee te bezeilen. Negeer het, en de dronkaard druipt vanzelf af.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:22

Begrijp me goed, anders denkenden vind ik prima en een goede inhoudelijke discussie ook. Maar wel op feiten, niet op emoties.

En binnen de fatsoensnormen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:47

Iedereen discussieert wel eens obv emoties. Een keer uitschieten is geen probleem. Maar krijg niet het idee dat er intentie is om te discussiëren of om van anderen te leren. Kan het verkeerd zien. Maar obv de berichten die ik heb gelezen tot nu toe, krijg ik niet die indruk.

En andere meningen vind ik helemaal prima. Zijn wel meer mensen met wie ik geen mening deel. Sterker nog, juist omdat ik wel eens leuke discussies heb met ze, heb ik een heel positief beeld juist van deze bokkers. Dus aan de mening zelf ligt het niet (minimaal).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 15:59

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
Ik vraag me af wat de gevolgen voor de EU zullen zijn als de EU daadwerkelijk die handelsbazooka in zet.

Misschien minder erg dan de gevolgen als een langdurige oorlog in het Midden Oosten?

Misschien wel, misschien ook niet.
De hele situatie is zo immens complex dat alles wat je doet weer onverwachte gevolgen heeft. Daar hebben wij hier al helemaal geen idee van.
Klaver deed een mooie principiele uitspraak hierin. Maar als PVDA/GL stemmer vraag ik mij af of hij dat als premier ook zo gezegd zou hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 16:32

Het is altijd makkelijker om een statement te maken als leider van een oppositiepartij dan als leider van een (minderheids)coalitie.

Maar Klaver doet geen onrealistische beloftes of onbeschofte uitspraken. Dat is het verschil met populisten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 16:42

fransje23 schreef:
Jetten sprak wel profetische woorden!

Zeg dat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 17:29

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 17:34

prompter schreef:
En binnen de fatsoensnormen.

Het valt hier, vergeleken bij andere sociale media en de politiek, nog wel mee met het fatsoen.

En die onbeschofte reacties op sociale media worden weer gevoed door de schaamteloosheid van sommige politici. Ik vind dat laatste erg verontrustend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 18:41

Ach, wat betreft niet reageren, ik denk dat hakkitakki beter z’n hooi handel en huis kan verkopen en in de VS opnieuw kan beginnen. Er gaan zo verschrikkelijk veel boeren failliet dat er vast wel een koopje te halen valt. Er is een club republikeinen, waarvan Vance er eentje is die nu voor een krats landerijen opkopen dus sla je slag.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 19:27

haha wat dacht je Bigone ? hij reageert niet meer dus laat ik hem maar eens op persoon pakken ? :') maar dat is idd wel een droom van mij om daar naar toe te gaan , niet alleen om politieke redenen maar ook om het mooie landschap en ruimte die je daar hebt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 19:44

Wat houd je tegen om er eens heen te gaan hakkipilke :) ? Heb je een voorkeur voor een bepaald staat?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 19:55

ik zou graag eens van de oost kust naar de west kust willen reizen , lijkt me heel gaaf , wieweet ooit ..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 20:12

Toch ben ik benieuwd wat je zo aanspreekt... de hoge criminaliteitscijfers? De lagere levensverwachting? De onbetaalbare gezondheidszorg? Het gebrek aan rechtsbescherming? Verhoogde hoeveelheid gif in je omgeving? De economie die actief de grond in wordt gedreven? Wat precies trekt je aan aan de 'politieke' situatie daar? Wat verwacht je daar precies te treffen dat je hier niet hebt?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 20:24

Shadow0 schreef:
Toch ben ik benieuwd wat je zo aanspreekt... de hoge criminaliteitscijfers? De lagere levensverwachting? De onbetaalbare gezondheidszorg? Het gebrek aan rechtsbescherming? Verhoogde hoeveelheid gif in je omgeving? De economie die actief de grond in wordt gedreven? Wat precies trekt je aan aan de 'politieke' situatie daar? Wat verwacht je daar precies te treffen dat je hier niet hebt?

Een ultra rechtse uiterst populistische regering waarschijnlijk :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 20:34

Of de mooie landschappen <3

Buiten de besturing is Amerika wel een fantastisch mooi land :j
Dus ik zou zeggen: ‘inpakken en wegwezen’. Misschien volgen meer Trump-aanhangers je plan. Neem vooral Wilders, Baudet en de Vos mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 20:44

Amerikaanse natuur en nationale parken zijn echt fantastisch, maar zou ze wel binnen nu en een paar jaar bekijken voor die ook totaal gesloopt zijn door Trump.