Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:57

Omdat wij, Nederlanders, deze mensen zélf de kamer in stemmen. En dat is het trieste van het verhaal. Lieve medebokkers en Nederlanders, zullen we pretty please in het vervolg alsjeblieft stemmen voor partijen mét een inhoudelijk volledig programma, die dit hebben laten doorrekenen? Waarvan de leden zich houden aan algemeene fatsoens- en omgagsnormen? Compleet los van of het nou links of rechts is.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:05

Nps: wijze woorden!!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:06

nps schreef:
Omdat wij, Nederlanders, deze mensen zélf de kamer in stemmen. En dat is het trieste van het verhaal. Lieve medebokkers en Nederlanders, zullen we pretty please in het vervolg alsjeblieft stemmen voor partijen mét een inhoudelijk volledig programma, die dit hebben laten doorrekenen? Waarvan de leden zich houden aan algemeene fatsoens- en omgagsnormen? Compleet los van of het nou links of rechts is.

Ik vrees dat dit meer een droom is dan realiteit.. je ziet op social media zo veel mensen die zeggen dat ze vorige keer niet gestemd hebben maar nu wél op PVV / Wilders gaan stemmen want oh oh oh hij is zo zielig en wordt tegengewerkt en hij probeert in ieder geval wat te doen. Ook veel opmerkingen dat hij het land red en als Timmermans aan de 'macht' komt, Nederland helemaal vernield gaat worden. Of een 'als Wilders het niet kan, stem ik wel weer op FvD'.

Zucht. Men leert het ook gewoon niet, vrees ik.

Laten we hopen dat PVDAGL volgende verkiezingen net aan de grootste is, na VVD, en dat zij het voortouw mogen nemen in de kabinetsformatie. Ik denk dat het goed is om een keer géén (extreem) rechts kabinet te hebben, een frisse wind, zeg maar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:11

Wilders liet zich wel even gaan in de discussie over Israël.
Ik vind ook dat Bosma hem moet terugfluiten met Timmermans een antisemiet te noemen.
Als je tegen het geweld van de Israëlische regering bent tegen onschuldige burgers in Gaza (en Westbank), dat maakt je geen antisemiet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:21

Ik vind Jimmy van Dijk het goed doen!
Gelijk de 37 klappende PVV-ers terecht wijzen, dat ze nooit aanwezig waren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:22

Bosma is partijdig. En het klapvee van Wilders wordt door jimmie dijk even goed in de zeik gezet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:29

IMANDRA schreef:
Ik vrees dat dit meer een droom is dan realiteit.. je ziet op social media zo veel mensen die zeggen dat ze vorige keer niet gestemd hebben maar nu wél op PVV / Wilders gaan stemmen want oh oh oh hij is zo zielig en wordt tegengewerkt en hij probeert in ieder geval wat te doen. Ook veel opmerkingen dat hij het land red en als Timmermans aan de 'macht' komt, Nederland helemaal vernield gaat worden. Of een 'als Wilders het niet kan, stem ik wel weer op FvD'.

Laten we hopen dat PVDAGL volgende verkiezingen net aan de grootste is, na VVD, en dat zij het voortouw mogen nemen in de kabinetsformatie. Ik denk dat het goed is om een keer géén (extreem) rechts kabinet te hebben, een frisse wind, zeg maar.

Dit precies. En hoewel ik absoluut geen pvda/GL stemmer ben gaat mijn stem daar waarschijnlijk wél heen. Juist om te voorkomen dat we nog een keer over rechts gaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:35

Ja dat ja. Dat ze maar een steengoed communicatiebureau inschakelen vanuit PVDA/GL, met goede PR-mensen en iemand die Timmermans zal begeleiden om zijn huidige imago bij de niet-al-PVDA/GL stemmers te overkomen. Alles gaat afhangen van hoe ze dingen framen, hoe ze dingen uitleggen, waar ze de focus op leggen en hoe ze op andere partijen reageren die hen aanvallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:37

Ik ben wel een PvdA stemmer en 100 % dat mijn stem daar weer naar toe gaat. Ik kijk door het bashen van Timmermans heen , met hem heb ik niet zoveel maar je stemt op een partij die het goed voorheeft met bv Nederland.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:52

de verkiezingscampagnes zijn al weer begonnen in dit debat in ieder geval. Wilders is flink zieltjes aan het winnen.

en de andere partijen uiteraard ook.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:52

Winged schreef:
IMANDRA schreef:

Dit precies. En hoewel ik absoluut geen pvda/GL stemmer ben gaat mijn stem daar waarschijnlijk wél heen. Juist om te voorkomen dat we nog een keer over rechts gaan.

Ik overweeg dit ook te doen. Ik vind alles prima, maar alstjeblieft geen incompetente populisten in het kabinet meer.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:53

Ik vind het alleen een probleem dat mensen niet door de one liners heen kunnen kijken.

Als je goed fatsoenlijk debateert, win je het niet. Het is zo makkelijk: grenzen dicht/inflatie omlaag/geen huurstijging/vuist op tafel in Europa/Nexit. En mensen trappen daar in.

Ik heb bijna het idee dat je noet gaan liegen/roeptoeteren om stemmen te krijgen. En moet je dat dan willen?

Fatsoen en onderbouwing lijkt er minder en minder toe te doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:02

Tango1979 schreef:
Ik vind het alleen een probleem dat mensen niet door de one liners heen kunnen kijken.

Als je goed fatsoenlijk debateert, win je het niet. Het is zo makkelijk: grenzen dicht/inflatie omlaag/geen huurstijging/vuist op tafel in Europa/Nexit. En mensen trappen daar in.

Ik heb bijna het idee dat je noet gaan liegen/roeptoeteren om stemmen te krijgen. En moet je dat dan willen?

Zo ontzettend eens. Het Timmermans bashen is ook alweer begonnen, het is echt om te huilen en moedeloos van te worden. Je kan geen groen beleid willen, het partijprogramma kan je niet aanstaan - dikke prima - maar wat heeft die man in hemelsnaam misdaan? Waarom zo haatdragend en ongefundeerd op de persoon?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:07

Afschuwelijk dit, de gezichten ongeinteresseerdheid hoongelach :r

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:07

Winged schreef:
IMANDRA schreef:

Ja, same. Ik denk dat ik ditmaal strategisch ga stemmen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:08

Ik denk dat dit onderdeel is van het "probleem":
https://www.communicatierijk.nl/vakkenn ... lniveau-b1

Zoals ik al eerder schreef. Wilders is een ster in het tot op het bot vereenvoudigen van complexe problemen en te benoemen in one-liners en woorden van 2 lettergrepen. Dat is voor mensen begrijpelijk en daarmee betrouwbaar.
Helaas zijn heel veel problemen helemaal niet eenvoudig maar juist enorm ingewikkeld en complex.
Het probleem waar veel fatsoenlijke politici en partijen tegenaan lopen is dat ze door het erkennen van deze complexiteit van het probleem, en dat proberen uit te leggen, de kiezer kwijt raken.

Ik denk dat dit ook het probleem is waar Timmermans tegenaan loopt. Door zijn kennis en kunde wordt hij onbegrijpelijk en daarmee ongrijpbaar en onbetrouwbaar voor de kiezer.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:10

Tango1979 schreef:

Nou ja, dit is precies wat er nu al een paar decennia gaande is ja. Links houdt krampachtig vast aan feiten en 'deugdelijkheid', terwijl rechts meer op gevoel weet in te spelen door dingen net even iets te onder- of overbelichten. Dat is het gevolg van wegbewegen uit het midden van het politieke spectrum: de tegenstellingen, ook in aanpak van een campagne, worden duidelijker. Terwijl veruit de meeste mensen in Nederland inderdaad wél in dat midden zitten. En dan is op gevoel spelen dus strategisch gezien de aanpak die de meeste zieltjes wint. Want hoe hard "De Rationele Mens" het ook probeert te ontkennen, de mens is en blijft toch een emotioneel wezen...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:21

IMANDRA schreef:

Ik ben bang dat heel veel mensen het pas gaan leren als de lessen op de harde manier aangeboden worden. Zoals in de VS nu het geval is. Het probleem is alleen dat ze daarbij ook de rest van de bevolking die wel bereid zijn na te denken mee de vernieling in slepen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:26

Roodvos schreef:
Ik denk dat dit onderdeel is van het "probleem":
https://www.communicatierijk.nl/vakkenn ... lniveau-b1

Zoals ik al eerder schreef. Wilders is een ster in het tot op het bot vereenvoudigen van complexe problemen en te benoemen in one-liners en woorden van 2 lettergrepen. Dat is voor mensen begrijpelijk en daarmee betrouwbaar.
Helaas zijn heel veel problemen helemaal niet eenvoudig maar juist enorm ingewikkeld en complex.
Het probleem waar veel fatsoenlijke politici en partijen tegenaan lopen is dat ze door het erkennen van deze complexiteit van het probleem, en dat proberen uit te leggen, de kiezer kwijt raken.

Ik denk dat dit ook het probleem is waar Timmermans tegenaan loopt. Door zijn kennis en kunde wordt hij onbegrijpelijk en daarmee ongrijpbaar en onbetrouwbaar voor de kiezer.

Maar de kiezer die bereid is om na te denken haakt af wanneer de lijsttrekker opeens met inhoudsloze one liners komt. Ik luister liever naar een betoog van Timmermans dan van Wilders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:34

nps schreef:
Tango1979 schreef:

Zo ontzettend eens. Het Timmermans bashen is ook alweer begonnen, het is echt om te huilen en moedeloos van te worden. Je kan geen groen beleid willen, het partijprogramma kan je niet aanstaan - dikke prima - maar wat heeft die man in hemelsnaam misdaan? Waarom zo haatdragend en ongefundeerd op de persoon?

Nou kijk. Niet dat het mij iets aangaat, ik sta hier helemaal buiten want ik heb een vaste andere partij. Maar...heel veel woke types, feministische types enzo, zeiden altijd dat ze niet wilden worden geregeerd door rijke oude witte mannen. En Timmermans voldoet wel precies aan dat criterium. Ik snap eerder niet waarom zo veel Bokkers die me behoorlijk woke en feministisch lijken, hem wel leuk vinden?!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:36

Hij is ook woke en feministisch.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:37

anjali schreef:
nps schreef:

Nou kijk. Niet dat het mij iets aangaat, ik sta hier helemaal buiten want ik heb een vaste andere partij. Maar...heel veel woke types, feministische types enzo, zeiden altijd dat ze niet wilden worden geregeerd door rijke oude witte mannen. En Timmermans voldoet wel precies aan dat criterium. Ik snap eerder niet waarom zo veel Bokkers die me behoorlijk woke en feministisch lijken, hem wel leuk vinden?!

Woke en feministisch zijn is m.i. niet alleen voorbehouden aan vrouwen/mensen van kleur. Ook witte mannen (die in dit geval dan ook geld hebben), kunnen woke en feministisch zijn. Ik vind Timmermans een inclusieve man die prima de belangen van woke en feminisme uit kan dragen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:44

anjali schreef:

Oh sorry hoor maar dit vind ik zo'n typisch tenenkrommend en vooringenonem commentaar dat ik er al niet eens antwoord op wil geven.

Ik ben lid van de PvdD maar zit ook een strategische stem te overwegen op gl/pvda

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:45

Winged schreef:
IMANDRA schreef:

Je kan ook VOLT overwegen.
Ik heb nu al een aantal keer op VOLT gestemd. Kleine partij, heel vooruitstrevend. Maar echt goede ideeën, incl onderbouwingen.
Ik hoop dat ze groter worden. Dus noem ze af en toe omdat mensen er niet aan denken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:50

nps schreef:

Helemaal mee eens.
Het ingewikkelde is dat mensen worden neergezet als links of rechts. En dan met name of je voor of tegen asielzoekers bent..
Er komen soms filmpjes voorbij waar mensen kort worden geïnterviewd op straat. Wat daar voor haat en onzin uitkomt is om te huilen |( Om over de reacties op feesboek nog maar te zwijgen..
Die groep lijkt steeds groter te worden door alles wat op de socials wordt gekwakt. En wat je een podium geeft groeit. En deze mensen stemmen ook...